June 18, 2001
Det är kul att dricka Cognac, speciellt med en cigarr och lite choklad till, men det smakar ohyggligt motbjudande. Finns det någon sprit som smakar någonting annat än alkohol?
Jag har för fina smaklökar för någonting annat än Champagne och Portvin. 😕
PS. en cigarr och s t a r k t kaffe är fina grejer.
February 12, 2002
Cognac är väl fina saker!(?) (Minns när jag var liten och min far brukade doppa min napp i hans glas med Cognac. Det var tider det )
Men faktum är att de flesta alkohol innehållande drycker smakar "alkohol" ju mer alkohol det är i dem.
Det går som inte att komma ifrån..
Men visst finns det de som smakar mer eller mindre. Nu brukar jag aldrig komma ihåg vad som står på flaskan men "oso" (eller hur det stavas) Som smakar lakris inte smakar så mycket "alkohol", däremot blir det ganska starkt och tort i munnen efter ett par...
June 18, 2001
Ouzo stavas det t.o.m. efter en liten kontroll!
Det var inget eget beslut att toppa med grädde. Det är all denna sprit man får efter maten på olika grekiska öar som ofta består av det.
Öwall - hm... en liten miss i kommunikationen någonstans... men sprite är gott! (godare är coke)
April 10, 2001
Jerry wrote: Det är kul att dricka Cognac, speciellt med en cigarr och lite choklad till, men det smakar ohyggligt motbjudande. Finns det någon sprit som smakar någonting annat än alkohol?
Cognac, denna "ädla" dryck som uppkommit utav misstag, jadu, den är en gåta. Svår att uppskatta om man inte "hittat den rätta".
En kommentar jag hörde en gång var, Fransk Fjollsnapps. Men jag dementerar, det finns goda, men då får man betala kraftigt.
Om man däremot vill njuta något till en trevlig Davidof så föredrar jag en singlemalt, och mitt val är i 9 fall utav 10 Laphroaig.
Len som en ungmö men river likväl som min fru.
June 18, 2001
Peter@20ghz wrote: [quote=Jerry]Det är kul att dricka Cognac, speciellt med en cigarr och lite choklad till, men det smakar ohyggligt motbjudande. Finns det någon sprit som smakar någonting annat än alkohol?
Cognac, denna "ädla" dryck som uppkommit utav misstag, jadu, den är en gåta. Svår att uppskatta om man inte "hittat den rätta".
En kommentar jag hörde en gång var, Fransk Fjollsnapps. Men jag dementerar, det finns goda, men då får man betala kraftigt.
Om man däremot vill njuta något till en trevlig Davidof så föredrar jag en singlemalt, och mitt val är i 9 fall utav 10 Laphroaig.
Jag gillar din liknelse med frugan. 🙂
Problemet är som sagt att jag inte ens känner skillnad på en Camus De Luxe och en Absolut Vodka - även om jag inte har gjort en jämförelse med båda framför mig. Därför tvivlar jag på att ens den ljuvaste cognacen skulle ge mig någonting annat än ytterligare underliga munformationer skapade av tvivelaktig uppskattning. Men jag vill inte att det ska vara så, jag vill gilla sådant som (berättigat) kallas för "fransk fjollsnaps"! 🙁
Men men, det hindrar mig inte från att avnjuta en Montecristo - jag föredrar lite starkare kubanska saker. Iofs har jag inte provat Davidoffs starkaste - tillsammans med ett glas Graham Six Grapes. (budgetvin, men vad tusan; det är godis i vilket fall)
February 5, 2002
Jag måste bara säga att det finns nog inget bättre än ett glas Grönstedts Extra och en hel kaka Valrhona Ampamakia. Pröva den kombinationen och du kommer ändra inställning till Congac och choklad. Cigarr kan man ju lätt plocka bort utan att förstöra smaken särskilt mycket, kaffe kan man lägga till för en liten extra smakupplevelse, om man nu tycker om kaffe.
January 30, 2002
Peter@20ghz wrote: [quote=Jerry]Det är kul att dricka Cognac, speciellt med en cigarr och lite choklad till, men det smakar ohyggligt motbjudande. Finns det någon sprit som smakar någonting annat än alkohol?
Ahha! Härligt att se att det finns njutningsmänniskor även här på nordic...
Lärde mig själv att röka cigarr för något år sedan. Trist bara att man måste syssla med detta under sommaren eftersom min sambo inte uppskattar cigarrdoft inomhus 🙄
Finns det något behagligare att njuta av en god cigarr och en singelmalt en varm sommarkväll?!
January 30, 2002
Jerry wrote: [quote=Peter@20ghz][quote=Jerry]Det är kul att dricka Cognac, speciellt med en cigarr och lite choklad till, men det smakar ohyggligt motbjudande. Finns det någon sprit som smakar någonting annat än alkohol?
Jag gillar din liknelse med frugan. 🙂
Problemet är som sagt att jag inte ens känner skillnad på en Camus De Luxe och en Absolut Vodka - även om jag inte har gjort en jämförelse med båda framför mig. Därför tvivlar jag på att ens den ljuvaste cognacen skulle ge mig någonting annat än ytterligare underliga munformationer skapade av tvivelaktig uppskattning. Men jag vill inte att det ska vara så, jag vill gilla sådant som (berättigat) kallas för "fransk fjollsnaps"! 🙁
Men men, det hindrar mig inte från att avnjuta en Montecristo - jag föredrar lite starkare kubanska saker. Iofs har jag inte provat Davidoffs starkaste - tillsammans med ett glas Graham Six Grapes. (budgetvin, men vad tusan; det är godis i vilket fall)
Visst är det gott med cigarr och vitt vin! Tror man kanske inte men så är det....
September 3, 2001
satt o drack igår 🙂
Jag drack något som hette Minttu (nå finskt antagligen) ... det var en vit ganska viskös sprit.. 50% alkoholhalt.
Och den smakade stark mint!! pepparmint tror jag. Den var sååååååååååå god!! det smakade inte alls alkohol och eftersmaken var helt underbar. Samt att man hade bra andedräckt direkt efter 😉 Halvlitersflaskan kostade runt 100 kr.
Förtärde hela flaskan igår kväll 🙂 och idag = *feel fantastic*
Ouzo... hm.. är det inte den där som smakar lakrits?? fy faen..
Annat utan alkoholsmak är väl den dära underbara Amaretto... med mandelsmak... men den ska man smutta på för det är en ganska fyllig smak.
Annars.. så funkar norrlandsguld 7,2% öl... bästa smaken jag hittat hittils. Och den är inte så besk.
Pisco är ganska gott oxå.... det är som starkt vit-vin .. tyvär säljer de inte så många sorter här i sverige, har bara sett "Capel" och den är inte så himla bra... men lyckas du hitta en "Mistral" eller "Alto del carmen"... så KÖP. Mkt bra dryck 🙂
Annars håller jag fast vid att Tequila och Vodka äger om man vill bli full 🙂
September 3, 2001
annars med lite Tequila á lá Kame_boy ...
slicka på huden på ovansidan av handen mellan pekfingret och tummen. Sen häller du salt där du slickade (man slickar så att saltet håller fast o inte glider av) Sen tar du en citronbit mellan pekfinger och tumme.
Sen fyller du ett LITET glas med tequila... det ska vara så lite att man kan svälja allt på en stor klunk, inget mer.
Sen när du står där med tequilaglaset i ena handen och citronen o saltet på den andra:
1. -Slicka på saltet (svälj inte men håll kvar det på tungan)
2.-Halsa upp all tequila ur glaset i en klunk
3.-Bit på citronen (så att eftersmaken blir behaglig)
4.-Upprepa proceduren var 10'e minut..
Det är extremt gott 😀 och en riktig killer på fester 😀
January 30, 2002
Kame_boy wrote: satt o drack igår 🙂
Jag drack något som hette Minttu (nå finskt antagligen) ... det var en vit ganska viskös sprit.. 50% alkoholhalt.
Och den smakade stark mint!! pepparmint tror jag. Den var sååååååååååå god!! det smakade inte alls alkohol och eftersmaken var helt underbar. Samt att man hade bra andedräckt direkt efter 😉 Halvlitersflaskan kostade runt 100 kr.
Förtärde hela flaskan igår kväll 🙂 och idag = *feel fantastic*Ouzo... hm.. är det inte den där som smakar lakrits?? fy faen..
Annat utan alkoholsmak är väl den dära underbara Amaretto... med mandelsmak... men den ska man smutta på för det är en ganska fyllig smak.
Annars.. så funkar norrlandsguld 7,2% öl... bästa smaken jag hittat hittils. Och den är inte så besk.
Pisco är ganska gott oxå.... det är som starkt vit-vin .. tyvär säljer de inte så många sorter här i sverige, har bara sett "Capel" och den är inte så himla bra... men lyckas du hitta en "Mistral" eller "Alto del carmen"... så KÖP. Mkt bra dryck 🙂
Annars håller jag fast vid att Tequila och Vodka äger om man vill bli full 🙂
Mintu är jäkligt lättdrucket, lite farligt faktiskt! Har smakat någon gång för flera år sen. Sedan är det ju bara en fördel att man luktar frächt efter 😀
3 Guest(s)