November 4, 2001
Jag har ett band alltså som spelar musik, vi spelar lite covers på modern metal, just nu system of a down - aerials. Ifall vi spelar in musiken, får vi lägga ut de låtarna på internet ifall vi uppger vilka musikkompositörerna är?
Hoppas det är lagligt... Annars får vi väll lägga ut lite eget sen!
//chrippaz
December 24, 2002
ja tror iof inte det är lagligt.... man måste ha tillstånd från deras skivbolag eller nåt sånt... det måste gå en massa år innan copyrightlagen försvinner.... typ mozart o sånt får ni göra covers på.. men inte ny musik utan tillstånd... alltså inte sprida vidare o sälja o bla bla... men ni får givetvis spela låtarna själva.. fast tveksamt om ni får lägga upp dom på nätet... :bok:
October 11, 2001
Loggo wrote: ja tror iof inte det är lagligt.... man måste ha tillstånd från deras skivbolag eller nåt sånt... det måste gå en massa år innan copyrightlagen försvinner.... typ mozart o sånt får ni göra covers på.. men inte ny musik utan tillstånd... alltså inte sprida vidare o sälja o bla bla... men ni får givetvis spela låtarna själva.. fast tveksamt om ni får lägga upp dom på nätet... :bok:
Man får inte spela inför publik heller, bara privat. Om en kille sitter på Åhlens och lirar lite Beatleslåtar på piano så ska STIM ha betalt också.
June 17, 2002
NAJ NAJ!!!.. Ni har helt fel...
Det e bara om man spelar upp orginal låtar från t ex skivan som STIM ska ha pengar...
Covers, så länge man säger vem som har gjort orginalet, e helt fritt att spela o uppträda på... Men så klart får man ju inte sälja cover skivor utan att artisten i fråga får pröjs för det...
Men ha konserter o så får man ha fritt...
October 11, 2001
ThaMole wrote: NAJ NAJ!!!.. Ni har helt fel...
Det e bara om man spelar upp orginal låtar från t ex skivan som STIM ska ha pengar...Covers, så länge man säger vem som har gjort orginalet, e helt fritt att spela o uppträda på... Men så klart får man ju inte sälja cover skivor utan att artisten i fråga får pröjs för det...
Men ha konserter o så får man ha fritt...
Du får inte sätta dig och spela She loves you inför publik utan att STIM vill ha betalt.
June 20, 2002
det enda jag vet om detta är att om ni får betalt för t.ex. en skiva där ni spelar covers går en del av pengarna till artisten som gjort originalet...
vet också att min farsa har lagt upp en massa av deras covers på sin hemsida... han spelar också dessa låtar på sina spelningar och de pröjsar iallafall inte ett öre någonstans...
September 11, 2002
chrippaz wrote: Jag har ett band alltså som spelar musik, vi spelar lite covers på modern metal, just nu system of a down - aerials. Ifall vi spelar in musiken, får vi lägga ut de låtarna på internet ifall vi uppger vilka musikkompositörerna är?
Hoppas det är lagligt... Annars får vi väll lägga ut lite eget sen!
//chrippaz
För att göra det hela så enkelt som möjligt när du har en så konkret fråga så är mitt råd till dig att helt enkelt ta kontakt direkt med STIM till exempel genom att skicka ett mail till dem. De brukar svara under någon av de närmaste dagarna.
På så sätt slipper du få olika svar, varav några från personer som faktiskt har tagit reda på hur det ligger till och andra som skriver vad de tror gäller.
January 30, 2002
Tog mig friheten att besöka STIM så här kommer en länk: http://www.stim.se/stim/prod/s.....DB00447772
HAr inte orkat läsa igen men det står säkert ngt nyttigt där...
January 30, 2001
May 23, 2001
mika_adler wrote: Skulle man inte få spela Beatles-låtar inför publik utan tillstånd? Isåfall är ju många skolavslutningar o.dyl. olagliga...det är ju en patetisk lag i om den finns, och jag tycker ni genast skall bryta mot den så mycket ni vill!
Hehe du vet väl hur pengagiriga de är. :arg:
1 Guest(s)