February 1, 2002
macrus wrote: Det var sjukt billigt.
Är det en privatperson som säljer ny cross eller nån affär av nåt slag?Men jag fattar inte bara för den är så billigt behöver det inte vara skräp rakt igenom?
I värst fall kan man ju sälja iväg den på blocket om det inte var vad man trott.
Han och en kompis importerar massa direkt från fabrik i kina eller vart de tillverkas.
February 12, 2003
Darko wrote: [quote=Pojo]Om du testat en 125:a var den säkert 2-takt
denna 150:a var 4-takt...
och det är bara så man får mer kraft ur en 2-takater per kubik....
Om du menar att man inte kan ta ut lika mycket kräm ur en 4-taktare som ur en 2-taktare så kanske du kan förklara varför dom nyare cross maskinerna är 4-taktare? Speciellt som som är lite å åka med, t ex Yamaha 450 F eller var de 400FF... kommer inte ihåg, provade iaf en sån sen en polares 500 2-taktare. Yamahan hade 5hk mindre men spann hejdlöst på asfalten å gick upp på bakhjulet i 120 knyck när man drog på, 500an gnällde lite och gick få till att dra loss om man provocerade den lite och den drog inte upp på bakhjulet utan provocation i mer än 100 så... 4-takt ÄR kraft!
Däremot låter 13k för en sprillans lite lurt... den ser ju ut som om den vore 7 år gammal men aldrig använd. t.o.m 150cc låter skumt, har aldrig hört om moderna maskiner med 150cc! De är mest riktigt gammla maskiner typ 50- och 60-tals hojjar. Och som den såg ut lär den inte gå att regga, iaf inte utan en hel del jobb och en massa gnäll hos besiktningen.
Fyrtakt ger kraft över hela registret, medan tvåtakt ger fan så mycket mer pulver på höga varv...
August 22, 2005
För det första, är det två-takt eller fyrtakt?
Det tycker jag att du ska fråga honom om,
för den verkar ju inte vara vattenkyld, och det talar ju
inte för någon Übermotor.
O det där med 2-takt vs 4-takt,
en 2-takt ger mycket mer kräm på de höga varven, medans en fyrtaktare ger mycket mer jämn power på alla varv.
Om du menar att man inte kan ta ut lika mycket kräm ur en 4-taktare som ur en 2-taktare så kanske du kan förklara varför dom nyare cross maskinerna är 4-taktare? Speciellt som som är lite å åka med, t ex Yamaha 450 F eller var de 400FF... kommer inte ihåg, provade iaf en sån sen en polares 500 2-taktare. Yamahan hade 5hk mindre men spann hejdlöst på asfalten å gick upp på bakhjulet i 120 knyck när man drog på, 500an gnällde lite och gick få till att dra loss om man provocerade den lite och den drog inte upp på bakhjulet utan provocation i mer än 100 så... 4-takt ÄR kraft!
För det första så finns det många anleningar, de drar mindre bensin m.m, men den viiktigaste är nog ändå att man inte behöver ge fullt direkt o att det är lättare att köra uppför med en fyrtakt.
Det har bara inte med hästar att göra, det beror på hur du gasade upp tvåtaktaren, för om du varvade den på varje växel ordentligt o den var inte slutkörd/gammal årsmodel så tror jag att du hade tagit fyrtaktscrossen.
Kom ihåg, när man ska utföra något med en tvåtaktsmotor krävs högt varv, men då är det ren POWER också.
Jag själv har ett antal crossar hemma, jag satt mig på min Suzuki 80 cc o körde ifrån två st 125cc en två-takt o en fyrtakt.
iof så drog den andre med två takt 125cc mig när det tog på o gå över 80 km/h.
Men men, inget slår min 500c Tvåtakt.
bac to topic så säger jag bara den kostar nog vad den smakar.
April 5, 2003
MrWeizel wrote: [quote=Pojo]DoggY
Den ser ju ut att vara luftkyld så det är nog inte nån hightech motor om man säger så..
Som en luftkyld porsche inte är nåt att ha då heller?
En motor från 50-talet är inte high tech, oavsett märke...
så de spelar ingen roll att Porsche fortfarande har luftkylda motorer, på bra över 400 hk och med luftkylda turbos? Jag skulle iaf kalla en sån motor high end 😉
cool1: Jag drog lika hårt på båda hojjarna, den ena var iofs 5 år gammal men inte alltför sliten. Jag har ju bara 2 lägen på gasen så... fullt eller mer 😀 Topvarven skillde rätt mycket mellan dom, den ena varvade bra mycket mer (2-taktaren såklart) men den kändes som om den inte hade orken riktigt över 9000... Men en sak som man inte kommer undan är iaf de sköna ljudet man får av en 4-taktare 😉
1 Guest(s)