cross?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
cross?
Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
576127
March 21, 2004 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Det var sjukt billigt.
Är det en privatperson som säljer ny cross eller nån affär av nåt slag?

Men jag fattar inte bara för den är så billigt behöver det inte vara skräp rakt igenom?

I värst fall kan man ju sälja iväg den på blocket om det inte var vad man trott.

Han och en kompis importerar massa direkt från fabrik i kina eller vart de tillverkas.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
February 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
576176
March 21, 2004 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Men mindre maskiner så brukar fyrtaktare ha lägre effekt har väl att göra att det inte är samma uppbyggnad men vet inte riktigt varför men så brukar det va på 125:or....

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
576226
March 21, 2004 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Darko wrote: [quote=Pojo]Om du testat en 125:a var den säkert 2-takt
denna 150:a var 4-takt...
och det är bara så man får mer kraft ur en 2-takater per kubik....

Om du menar att man inte kan ta ut lika mycket kräm ur en 4-taktare som ur en 2-taktare så kanske du kan förklara varför dom nyare cross maskinerna är 4-taktare? Speciellt som som är lite å åka med, t ex Yamaha 450 F eller var de 400FF... kommer inte ihåg, provade iaf en sån sen en polares 500 2-taktare. Yamahan hade 5hk mindre men spann hejdlöst på asfalten å gick upp på bakhjulet i 120 knyck när man drog på, 500an gnällde lite och gick få till att dra loss om man provocerade den lite och den drog inte upp på bakhjulet utan provocation i mer än 100 så... 4-takt ÄR kraft!

Däremot låter 13k för en sprillans lite lurt... den ser ju ut som om den vore 7 år gammal men aldrig använd. t.o.m 150cc låter skumt, har aldrig hört om moderna maskiner med 150cc! De är mest riktigt gammla maskiner typ 50- och 60-tals hojjar. Och som den såg ut lär den inte gå att regga, iaf inte utan en hel del jobb och en massa gnäll hos besiktningen.

Fyrtakt ger kraft över hela registret, medan tvåtakt ger fan så mycket mer pulver på höga varv...

Avatar
chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
576231
March 21, 2004 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: Hittade en ny 150cc 2004 för 12900:-

1. Är 150cc nåt o köra med?
2. Går de att landsvägs regga?

🙂

1. 150cc kan vara ganska grymt drag.
2. Ja, men det är dyrt om ingen annan typbesiktiat/registrerat en likadan hoj innan.

DoggY
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 151
Member Since:
February 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
576267
March 21, 2004 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Den ser ju ut att vara luftkyld så det är nog inte nån hightech motor om man säger så..

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
Member Since:
May 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
576305
March 21, 2004 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är garanterat inte mer än 10 häst i den... 125:an du körde var det antagligen minst 30 i...

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
February 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
576309
March 21, 2004 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

DoggY

Den ser ju ut att vara luftkyld så det är nog inte nån hightech motor om man säger så..

Som en luftkyld porsche inte är nåt att ha då heller?

xRaY
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 918
Member Since:
April 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
576490
March 22, 2004 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

ja en 150cc går inte på lätt motorcykel kort heller..

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
576502
March 22, 2004 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print

För det första, är det två-takt eller fyrtakt?
Det tycker jag att du ska fråga honom om,
för den verkar ju inte vara vattenkyld, och det talar ju
inte för någon Übermotor.
O det där med 2-takt vs 4-takt,
en 2-takt ger mycket mer kräm på de höga varven, medans en fyrtaktare ger mycket mer jämn power på alla varv.

Om du menar att man inte kan ta ut lika mycket kräm ur en 4-taktare som ur en 2-taktare så kanske du kan förklara varför dom nyare cross maskinerna är 4-taktare? Speciellt som som är lite å åka med, t ex Yamaha 450 F eller var de 400FF... kommer inte ihåg, provade iaf en sån sen en polares 500 2-taktare. Yamahan hade 5hk mindre men spann hejdlöst på asfalten å gick upp på bakhjulet i 120 knyck när man drog på, 500an gnällde lite och gick få till att dra loss om man provocerade den lite och den drog inte upp på bakhjulet utan provocation i mer än 100 så... 4-takt ÄR kraft!

För det första så finns det många anleningar, de drar mindre bensin m.m, men den viiktigaste är nog ändå att man inte behöver ge fullt direkt o att det är lättare att köra uppför med en fyrtakt.
Det har bara inte med hästar att göra, det beror på hur du gasade upp tvåtaktaren, för om du varvade den på varje växel ordentligt o den var inte slutkörd/gammal årsmodel så tror jag att du hade tagit fyrtaktscrossen.
Kom ihåg, när man ska utföra något med en tvåtaktsmotor krävs högt varv, men då är det ren POWER också.

Jag själv har ett antal crossar hemma, jag satt mig på min Suzuki 80 cc o körde ifrån två st 125cc en två-takt o en fyrtakt.
iof så drog den andre med två takt 125cc mig när det tog på o gå över 80 km/h.

Men men, inget slår min 500c Tvåtakt.
bac to topic så säger jag bara den kostar nog vad den smakar.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
Member Since:
January 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
577123
March 22, 2004 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: DoggY

Den ser ju ut att vara luftkyld så det är nog inte nån hightech motor om man säger så..

Som en luftkyld porsche inte är nåt att ha då heller?

En motor från 50-talet är inte high tech, oavsett märke...

Honda
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 64
Member Since:
July 24, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
577156
March 22, 2004 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm vette fan om man ens kan kalla det där en cross, ser ut och lär gå som en moppe! nog inte mycke att hänga i julgranen!

Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1064
Member Since:
April 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
577168
March 22, 2004 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Pojo]DoggY

Den ser ju ut att vara luftkyld så det är nog inte nån hightech motor om man säger så..

Som en luftkyld porsche inte är nåt att ha då heller?

En motor från 50-talet är inte high tech, oavsett märke...

så de spelar ingen roll att Porsche fortfarande har luftkylda motorer, på bra över 400 hk och med luftkylda turbos? Jag skulle iaf kalla en sån motor high end 😉

cool1: Jag drog lika hårt på båda hojjarna, den ena var iofs 5 år gammal men inte alltför sliten. Jag har ju bara 2 lägen på gasen så... fullt eller mer 😀 Topvarven skillde rätt mycket mellan dom, den ena varvade bra mycket mer (2-taktaren såklart) men den kändes som om den inte hade orken riktigt över 9000... Men en sak som man inte kommer undan är iaf de sköna ljudet man får av en 4-taktare 😉

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
Member Since:
May 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
577226
March 22, 2004 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Darko: Porsche har slutat med luftkylda motorer. Oavsett om de är luftkylda eller ej så är ALLTID vätskekylning effektivare. Går att ha mindre spel mellan kolv och cylindervägg...

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
577248
March 22, 2004 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

heh tackar flickor men nu blev det en vätske VS luft och 2-takt VS 4-takt tråd..

Hänglås tack!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 236
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL