CSN|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
CSN
Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 30, 2003 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

"beräknad väntetid: 17 minuter"

Vad trevligt att stå i kö när man bara har en mobiltelefon som kostar 6 kr per minut att ringa med.

De har inte fattat något beslut om mitt studiemedel trots att de fick in min ansökan samt tidigare studieresultat redan för tre veckor sedan. Jag gillar denna underbara service man tilldelas.

Jag har en del räkningar liggande här som bör betalas... 🙁

em
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 373
262396
January 30, 2003 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Typiskt CSN. Det är många som klagar på dem, dock har jag aldrig haft problem. Jag tror att de har en handläggningstid på 2 eller3 veckor.
Du kan ju alltid skicka ett mindre trevligt mejl till dem i stället å fråga.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
262398
January 30, 2003 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har aldrig haft problem med dem. FAst jag går ju bara på gymnasiet, och det är ju inte så krångligt.

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
262400
January 30, 2003 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Ringde en gång dit, fick vänta i 11min på att prata... Lider med dig! Hoppas det löser sig!

Jerry
Member
Medlem
262407
January 30, 2003 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Till alla er som följer det här med spänning: 🙂

22 minuter och 132 kronor fattigare får jag i alla fall veta att någonting var 'fel' (enl. min erfarenhet har alltså någon klantat sig). Pengarna ska dock komma imorgon + tre bankdagar. Jag får väl lov att klara mig på mina 300 kr jag har kvar. Kylskåp och skafferi är tomt, kan tilläggas... *äter knäckebröd*

PS. vågar man skicka e-post till CSN och hoppas på svar inom rimlig tid? Vore bra att veta till "nästa gång", för man vill heller inte sitta och vänta under obestämd tid på att någon ska svara på ens brev.

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
262472
January 30, 2003 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

De har strulat med mina papper tidigare också. Det var sommaren 2001.
De böt system under sommaren och tydligen var man då tvungen att söka om igen för att få ut pengarna.
Kruxet var att de berättade inte det för mig. Jag fick reda på det när jag ringde dem och undrade varför jag inte fick några pengar en månad.
Idag fick jag hem papper att jag ska börja betala tillbaka studielånet.

Kid Rock
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 531
262477
January 30, 2003 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote: De har strulat med mina papper tidigare också. Det var sommaren 2001.
De böt system under sommaren och tydligen var man då tvungen att söka om igen för att få ut pengarna.
Kruxet var att de berättade inte det för mig. Jag fick reda på det när jag ringde dem och undrade varför jag inte fick några pengar en månad.

Umm.. jag går oxå väntar på att dem ska börja kräva tillbaka mitt studielån. Hur länge har du väntat? Hur länge har du studerat? Kanske beror på nåt sånt. Vet bara att man ska börja betala tillbaka efter 3-6 månader eller efter första dagen på ett nytt kalenderår. Men dem har inte hört av sig än o det är ändå typ 10 månader sen som jag hade studielån senast.

Jerry
Member
Medlem
262487
January 30, 2003 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad trevliga papper ni får.

Kid Rock - Bäst du själv tar initiativ. Du är återbetalningsskyldig även om de inte skickar någonting. Väntar du stiger bara räntan...och du kan få betala mycket på en gång.

Alectrona
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
262495
January 30, 2003 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag fick också papper idag på att jag ska börja betala tillbaka.
Men bara på lånet som e taget efter juni 2001. De jag tog precis innan får jag betala tillbaka senare.

Sist jag tog studielån var hösten 2001. Så man får ju vänta en tid. Men å andra sidan tycker jag det är bra så att man hinner komma i ordning med allt annat. Räntan stiger ju ändå hela tiden...

Jerry
Member
Medlem
262496
January 30, 2003 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Får jag en hygglig inkomst sedan kommer jag betala tillbaka så mycket som möjligt, så fort som möjligt.

Dvs. det är vad jag säger nu att jag kommer göra...

ex-con
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 268
262530
January 30, 2003 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

själv har man inga studielån :bgrin:
men brorsan får ju kravbrev då och då :cy:

rsastin
Member
Medlem
262635
January 30, 2003 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Kid Rock wrote: [quote=rsastin]De har strulat med mina papper tidigare också. Det var sommaren 2001.

Umm.. jag går oxå väntar på att dem ska börja kräva tillbaka mitt studielån. Hur länge har du väntat? Hur länge har du studerat? Kanske beror på nåt sånt. Vet bara att man ska börja betala tillbaka efter 3-6 månader eller efter första dagen på ett nytt kalenderår. Men dem har inte hört av sig än o det är ändå typ 10 månader sen som jag hade studielån senast.

Så här står det på baksidan av pappret:

Du börjar betala tillbaka ditt lån tidigast vid årsskiftet sex månader efter det att du senast hade studiestöd från CSN.

Jag pluggade från 15:de Januari 2001 till 19:de Oktober 2001.
Den summa man ska betala tillbaka per månad baseras på den årsinkomst man hade året efter man studerade.
Eftersom jag tjänade drygt 250,000 före skatt förra året så blir det ju en del pengar.
Jag förstår hälften av vad de skriver. Rätt så krångligt system de har för att räkna ut hur mycket man ska betala tillbaka.
Det trågiga med att de väntar ett år är ju att det läggs på ett års ränta på de pengar man har lånat från dem.

Jerry
Member
Medlem
262637
January 30, 2003 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Mm... de har någon manick på hemsidan med vars hjälp man kan räkna ut hur mycket man ska betala tillbaka varje månad. Jag uppskattade att vad man i slutändan har betalat när man är klar motsvarar cirka dubbla det belopp man har lånat.

rsastin
Member
Medlem
262640
January 30, 2003 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst är det sjukt. 🙂

Öwall
Member
Medlem
262645
January 30, 2003 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

lika bra att låna av föräldrar då 🙂
Jag betalar hellre dubbel ränta till dem än till csn.
undrar om de går med på det...

Jerry
Member
Medlem
262649
January 30, 2003 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väldigt sjukt.

Öwall - rikemansbarn... 🙂

rsastin
Member
Medlem
262658
January 30, 2003 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Det är väldigt sjukt.

He he. Får se om de har råd att betala honom under studietiden. Själv hade jag (har fortfarande) en lägenhet, lån på den och en hel del räkningar att betala så jag hade inget annat val att ta studielån. Min mamma hade ju knappast råd att låna pengar till mig. Jag var ju till och med tvungen att ta banklån för att 6500:- per månad gick ju inte att leva på. Jag hade ju fasta kostnader på 6000:- per månad. 500:- var ju bara fickpengar.

Öwall
Member
Medlem
262676
January 30, 2003 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Det är väldigt sjukt.

Jag vet iofs inte hur mycket man behöver för att leva.
Kommer jag läsa på högskolan i Borås kommer jag ju bo hemma, ha jobb på helger, och så vidare. behövs inte så mycket då.
inte 6000 i måndaen iallafall.

rsastin
Member
Medlem
262680
January 30, 2003 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

En kille på mitt jobb försökte jobba och plugga samtidigt. Det gick inte så bra för honom.
Han lyckades förhandla till sig att han endast jobbade eftermiddagar 15:00 - 22:00.
Han orkade inte med att göra läxorna efter jobbet så han avbröt studierna för han skulle inte klara det ekonomiskt annars.

Öwall
Member
Medlem
262683
January 30, 2003 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote: En kille på mitt jobb försökte jobba och plugga samtidigt. Det gick inte så bra för honom.
Han lyckades förhandla till sig att han endast jobbade eftermiddagar 15:00 - 22:00.
Han orkade inte med att göra läxorna efter jobbet så han avbröt studierna för han skulle inte klara det ekonomiskt annars.

jag klarar inte av att göra läxor överhuvudtaget, så det är nog inget problem 🙂

Jag har inte bestämt mig för om jag ska läsa på högskola överhuvudtaget. beror på vad det finns för jobb och sånt efter gymnasiet. Men jag ska göra lumpen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 372
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL