CSN...|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
CSN...
caged
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1576
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 21, 2004 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Åhh, vad säger man. De tar sån otrolig tid på sig varenda gång. Och detta måste man göra 2 ggr per år...

De hade min ansökan förra fredagen, hade hoppats på att på pengar på fredag men de har inte tagit något beslut än. Sen måste man ju göra studieförsäkran... Usch... Jag vill ha pengarna så jag kan köpa vattenkylning, ny hdd och... lite kurslitteratur givetvis.

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
517414
January 21, 2004 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

första gången jag ansökte när ja kom in på min utbildning förra året tog det en väldans tid fast min ansökan kommit in, innan jag fick mina pengar på kontot.

men det måste ju komma förr eller senare.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
517425
January 21, 2004 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Fattar inte varför folk klagar på csn, hur svårt är det?
De har normalt två veckors hanteringstid. Om man är så förbannat dum att man skickar in när terminen börjar, och man dessutom vet att det tar lång tid, får man skylla sig själv.
Testa skicka in ansökan lite tidigare nästa gång......

caged
Kommer du hit ofta?
Medlem
517435
January 21, 2004 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Fattar inte varför folk klagar på csn, hur svårt är det?
De har normalt två veckors hanteringstid. Om man är så förbannat dum att man skickar in när terminen börjar, och man dessutom vet att det tar lång tid, får man skylla sig själv.
Testa skicka in ansökan lite tidigare nästa gång......

Det känns ju nedrans dumt att skicka in någon innan man vet om man är antagen. Eller?

Tror jag fick slutbeskeded från VHS för typ 1 vecka sen. Borde kommit innan dess. Jag skickade in mina papper så snart jag visste att jag skulle plugga något...

smurfen-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 419
517453
January 21, 2004 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker inte dom är så sega... lämnade min studieförsäkran i fredags, den 16/1 och får ut pengarna imorgon 22/1. Alltså under 1 vecka 🙂

caged
Kommer du hit ofta?
Medlem
517463
January 21, 2004 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, från att de får in studieförsäkran till att man får pengarna går ju ganska fort. Det som tar tid är ju beslutet. Det borde ju gå fort...

Jag tänker inte tracka på dem men egentligen, vad är det som tar tid. De får ju in studieförsäkran från skolan, de kollar om man klarat alla tidigare poäng och sen godkänner de..

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
517515
January 21, 2004 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

CSN har jag inte mycke till övers för...
har du väntat 2 veckor så kan du förbereda dig att vänta några till... de ligger på ca 4-5 veckors behandlingstid just nu... det var vad det tog dem att godkänna min ansökan i november... Jag skicka in min ansökan den 17:e nov och den blev godkännd den 17:e dec... Hade jag inte varit på snubben på min kår som har lite insidekontakter på csn hade de tagit ännu längre tid... De hade nämligen lagt min ansökan i fel "hög" som han sa... men efter att han fixat det tog det nån vecka.

Mitt råd är att du kollar med din studievägledare och ser vad han/hon kan göra... har hört att de kan påverka lite i fall som liknar ditt.

caged
Kommer du hit ofta?
Medlem
517562
January 21, 2004 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, jag ger det två veckor. Alltså nästa fredag innan jag börjar klaga. Förhoppningsvis borde jag har fått pengarna tills dess. Lite taskigt om det tar 4 veckor för då har jag tenta och inte pengar nog att köpa kurslitteraturen...

Kan bli problem...

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
517565
January 21, 2004 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har inte fått mina papper än, så jag maila dom igår, kommer att få vänta 2 veckor på första pappret, sen skicka in det, vänta 2 veckor till för att få Ett till jävla papper, få det påskrivet och stämplat och sedan skicka in det och vänta 3 veckor till innan dom bestämmer sig.

underbart va'

jag ger mig fan på att dom har supit bort en jääääävla massa papper under julhelgen, halva min klass har ju inte fått sina papper.

caged
Kommer du hit ofta?
Medlem
517570
January 21, 2004 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: jag har inte fått mina papper än, så jag maila dom igår, kommer att få vänta 2 veckor på första pappret, sen skicka in det, vänta 2 veckor till för att få Ett till j**la papper, få det påskrivet och stämplat och sedan skicka in det och vänta 3 veckor till innan dom bestämmer sig.

underbart va'

jag ger mig fan på att dom har supit bort en jääääävla massa papper under julhelgen, halva min klass har ju inte fått sina papper.

Jag tycker verkligen de borde anställa flera som fixar detta. Vi studenter lever ju för dessa pengar, utan dem får vi svälta...

Att anställa 50 pers till som tar hand om det så det är fixat på en vecka, för alla vore underbart..

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
517606
January 21, 2004 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

caged wrote: Jag tycker verkligen de borde anställa flera som fixar detta. Vi studenter lever ju för dessa pengar, utan dem får vi svälta...

Att anställa 50 pers till som tar hand om det så det är fixat på en vecka, för alla vore underbart..

Vad jag inte fattar är hur det kan ta sån tid att behandla en ansökan... varför kan inte en dator ta hand om alla standardansökningar som ändå blir maskinlästa. Jag menar skolan lägger in att du är kursreggad i ladok eller nått liknande och csn kollar där. Stämmer alla siffror så är det ju bara att godkänna... det borde ett datorsystem kunna fixa minst 100 gånger snabbare än en människa... Ännu bättre hade ju varit om man hade kunnat skriva in sin ansökan direkt på deras sida och signerat med sitt bankid. Men det är säkert nån byråkratregel som förhindrar att det effektiviseras.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 268
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL