July 22, 2003
oxiswoofer wrote: ganska överdrivet exempel detdära
tror moralen skulle ha hindrat folk från att mörda ändå om det var lagligtdet jag menar är att man borde få en "utbildning" i "cyklism" eller liknande, få ett papper hem med lite info och så, med tanke på att ganska många cyklar varje dag, o många har ingen aning om dessa regler
Jo visst är det ett överdrivet exempel. Men vart ska man dra gränsen för vilket man själv ska veta är är olagligt och vad vi ska ha utbildning i. Det är upp till varje enskild individ att leva till dom lagar som finns, går aldrig att skylla på att man inte visste att det var olagligt
March 11, 2003
Json_81 wrote: [quote=ManicBlue]Alla över 20 år eller nått sånt kunde nog detta. Dagens ungdom blir bara mindre och mindre upplysta
De flesta över 20 har nog tagit körtkort vilket ger oss en trafik-utbildning.
Så det handlar inte bara om vett.
Det där fick man reda på när man började cykla. Av sina föräldrar. Att komma sättande med att ingen har upplyst en, är klart meningslöst. Tillhör allmänbildningen.
February 4, 2003
denstore wrote: Det där fick man reda på när man började cykla. Av sina föräldrar. Att komma sättande med att ingen har upplyst en, är klart meningslöst. Tillhör allmänbildningen.
Kan inte annat än att inte hålla med dig.
Återigen är "dagens ungdom" så otroligt korkad och "kurvan går rakt neråt" enligt dig. På din tid så var alla gossiga.
Visst, man kan inte skylla på att man inte "visste". Men ingen j-vel kör helt enligt alla regler som finns i samhället. Det går inte. För ingen vet dem.
Det där med att man inte fick cykla utan ringklocka eller att man inte fick cykla på trottoaren visste i alla fall inte jag. Däremot är det ju ganska mycket allmänbildning att man inte ska cykla mot rött, enkelriktat, utan lampa och så vidare.
Poliserna går inte helt enligt reglerna heller. Utan lagar finns som ett stöd, för att det ska "gå att sätta dit denna" enligt en paragraf. Ha ett underlag för en böteslapp och så vidare.
Känner en hel del Poliser, och som sagt de använder bara det som ett "underlag" vid de fall där de inte tycker det är "moraliskt riktigt". Om du förklarar att du inte "visste" om "småregler" så kommer du oftast undan med en varning.
De finns som sagt inte för att jävlas, utan för att främja samhället.
Får jag fråga dig Denstore om du visste när du var 15 år att du inte fick cykla på trottoaren? Du har aldrig cyklat om en person eller en mamma som gått med en barnvagn på högersida? Detta utan att du visste att det var "olagligt". Eller blev du så otroligt upplyst om alla regler av dina föräldrar?
AMD_RULEZ: Vart finns regel som säger att jag måste läsa / känna till "regeln om att känna till andra regler"? (Jag bara gillar och driva med dig lite. Självklart vet jag att det inte funkar i verkligheten).
Men det är lätt att vara "mr. perfekt" i ett forum och komma med inlägg i stil med "du ska veta allt" och "jag vet redan allt".
Det inläggsskribenten var ute efter var ju att informationen ska komma ut på något sätt. Inte alla läser lagboken tyvärr.
Varför gör man i så fall teoriprov? Alla är ju skyldiga att känna till lagarna redan? Då behövs ju inte provet (alla kan ju dem ändå). Man gör provet för att säkerhetsställa att man verkligen KAN REGLERNA. Teroin är ju i så fall helt onödig, utan det ändå som skulle behövas är uppkörningen där man visar sina praktiska kunskaper att hantera ett fordon.
I skolan lär man sig en massa om cyklar (gjorde i alla fall jag). Men inte lärde jag mig att man inte får cykla på trotoaren i alla fall.
March 11, 2003
smurfen87 wrote:
Återigen är "dagens ungdom" så otroligt korkad och "kurvan går rakt neråt" enligt dig. På din tid så var alla gossiga.
Som vanligt tar du åt dig, antagligen bara för att man trampar på en öm tå. Jag är inte, och har nog aldrig varit "gossig". Men jag fick lära mig att stå för mina egna misstag. Ni glin har fasen gjort det till en konst att skylla ifrån er.
-"Jag visste inte" och -"Det måste vara samhällets fel" är fasen mantrat ni lever efter. För guds skull, skall det inte vara dax att inse att livet inte är så jäkla rättvist hela tiden, och att saker och ting inte skall bli er serverat på silverfat hela tiden. Ni är fasen bara bortskämda snorungar.
smurfen87 wrote:
Får jag fråga dig Denstore om du visste när du var 15 år att du inte fick cykla på trottoaren? Du har aldrig cyklat om en person eller en mamma som gått med en barnvagn på högersida? Detta utan att du visste att det var "olagligt". Eller blev du så otroligt upplyst om alla regler av dina föräldrar?
Jo, jag visste redan som liten knatt att man inte skulle cykla på trottoaren. Om det var mina föräldrar, skolan eller televinken som lärde mig det har ingen betydelse. Även jag har cyklat på trottoaren. Men inte fasen har jag stått och påstått att det skulle vara OK bara för att jag inte visste. Sätter man sig på ett fordon, då är det din skyldighet att ta reda på reglerna som gäller. Orkar du inte det, så kom inte och gnäll när ni åker dit. Er generation är nog fan den mest bortklemade och gnälliga skara som världen har skådat. Jag vet inte om jag skall förakta eller tycka synd om er.
February 4, 2003
Personer som plötsligt fyllt 20, 30 eller whatsoever och plötsligt en dag vaknar upp och tycker de är så mycket vuxnare än alla andra och kan "peka finger" hur som helst och plötsligt glömmer bort att de var precis likadanna när de var små är så TRÅKIGA. Tyvärr.
Om du inte upplevde att personer gjorde hyss, bröt mot regler och så vidare när du var liten så beror det nog inte på "att man var duktigare då, utan förmodligen för du hade annat för dig än att vara ute i den verkliga världen.
Jag menar. Vilka har sagt att vi ens försöker skylla ifrån oss? Har jag eller första skribenten ens sagt det?
Som sagt. Varför gör du teoriprov? Det är ju redan din skyldighet att kunna reglerna. Om alla kan relgerna redan, eftersom man ska kunna dem, varför göra ett prov? Jo, du "bevisar" genom provet att du har de kunskaper som krävs.
Likadant med cykeln. Om det är så "viktigt" att vi cyklar med ringklocka och så vidare så varför inte tala om det till ungdomar på skolorna (du säger själv att lärare kan ha lärt dig, och att det inte spelar någon roll "whatsoever" vem som gör det... men hur ska vi få reda på det om ingen talar om det har du tänkt?)
De flesta cyklar väl framtills de är 14-15 år, då de börjar åka moped. De flesta börjar väl när de är 6-7 år. Varför inte lära dem på dagis? Eller begär du att 7 åringen ska "slå upp lagboken"?
Om inte föräldrarna lär ut sina barn. Eller lärarna. Eller "de vuxna". Hur ska då barnet ta till sig "regler"?
Det är ju snarare i så fall din "generation" som inte kan behärska läran att lära sina barn regler och "sunt förnuft" (som du kallar det). Eller är verkligen allting barnens fel? Du verkar hela tiden falla tillbaka på att skylla på ungdomen, men du glömmer vilka som är föräldrarna och de vuxna. Jo- din generation. Och enligt dig så har du/ni misslyckats fatalt.
Fattar inte ens varför du tjatar om "öm tå" hela tiden? Har jag sagt något? Alla gör misstag, och alla försöker förklara dem inför överordnad (Polis, lärare, busschafför och alla). Sen får denna ta ställning till "resten".
Ingen har sagt något att man skyller ifrån sig. Ingen har sagt att det är okej att skylla ifrån sig. Ingen har sagt att det är okej att mörda. Det ändå vi sagt är att kunskap kanske ska förmedlas ändå, även om det redan ligger i "vårt ansvar" att ta reda på det. Som sagt. Lär barnen i lekis (samtidigt som man börjar tjata om cykelhjälm) hur man ska cykla.
Och inte har vi sagt att vi "gnäller" om vi åker dit. Vi har bara sagt att vi förklarar att vi inte "visste". Sen är det upp till polisen att bedömma om böter ska utdelas (detta enligt hur grovt han anser att det är, och om det är "återkommande")
Vem är det som man "trampat på en tå på", när den personen börjar försvara sig meds massa "skälls"ord som glin, snorungar, bortklemade, förakta och gnälliga? (utan att ha belägg för det)
March 11, 2003
smurfen87 wrote:
Vem är det som man "trampat på en tå på", när den personen börjar försvara sig meds massa "skälls"ord som glin, snorungar, bortklemade, förakta och gnälliga? (utan att ha belägg för det)
Problemet med att diskutera med dig är att du alltid gnäller. Inte något specifikt, utan att hela ditt första inlägg var ett enda långt gnäll.
Likaså var det förra gången vi hade olika åsikter. Du kan inte acceptera att det finns regler i samhället, i detta fallet om hur man cyklar och i förra fallet om stöld, som faktiskt gäller alla. Du tycker att alla regler skall gå att tänja på, och du hänvisar till vad dina "poliskontakter" säger. Bara för att det finns snutar som inte orkar försöka längre, så är det inte så att det är OK att bryta mot regler. När skall du förstå det?
Visst är det så att min och generationen innan mig har misslyckats. Men det handlar inte bara om att dina och andras föräldrar har misslyckats. Det handlar om hela er attityd. Ni anser er hela tiden övergivna av samhället. Det är så grymt synd om er, och även i detta fallet försöker du lasta skulden på den äldre generationen. Om ni är så bra, ta då ert ansvar.
Det finns en massa killar i din ålder här på forumet som kommer att klara sig hur bra som helst. Men många kommer också få det jäkligt svårt när ni kommer ut i riktiga livet. Då hjälper det inte längre att stå och säga att man inte visste bättre. Det blir ett hånskratt i ansiktet, och sen är det färdigdiskuterat. Att konstant skylla ifrån sig är den feges sätt att komma fram i samhället. Det skall bli intressant att se hur det blir när ni inte kommer att ha någon att skylla för era misslyckanden längre.
Och för guds skull, tro inte att alla som talar emot er gör det för att vi är enorma besserwissers. När skall ni förstå att många av de saker vi säger och råden vi ger baseras på egna erfarenheter. Fasen, jag har nog hittat på mer bus än halva det här forumet. Men merparten ångrar jag jävligt bittert. Att vara 35 år gammal, och inse att man borde gjort allting annorlunda, är inte särskilt kul. Jag önskar däremot att jag hade haft tillräckligt med vett i skallen då, istället för att som nu, få fixa allt i efterhand.
Dock kan jag bli jäkligt less på att se stora delar av folket mellan 18-25, sitta och gnälla över att de har det så dåligt, och att inte bidragen/sjukersättningen/svartlönen räcker till.
Lägg av med att utnyttja systemet i varje läge. Regler är till för att följas, och meningen är inte att de skall tänjas och testas.
Tror ni verkligen att cykelreglerna är till för att ställa till med problem för er? De är där för att göra livet enklare för alla! Om ni hade börjat fundera i de banorna istället, så hade så många saker fungerat så oerhört mycket enklare.
March 11, 2003
Starscream wrote: När jag väl cyklar så cyklar jag överallt... nästan
Jo, det gör nog det flesta av oss. Men det betyder inte att man inte är medveten om att det inte är tillåtet. Som boende i en studentstad, och tidigare flitig användare av cykel här i stan, så vet jag att man inte alltid kan följa reglerna. Men att påstå att de skulle vara en nyhet är ju bara dumt. Dax att vakna för vissa.
November 22, 2001
denstore wrote: [quote=smurfen87] bla bla
bla bla
Det va därför jag skrev attt jag va glad att jag aldrig mötte någon bil i den där korsningen.
O jag tycker att det skulle vara obligatoriskt med undervisning i cykelregler tidigt i skolan, från lågstadiet., minst mellanstadiet
Mopedregler borde finnas med runt mellanstadie/högstadieväxlingen.
Jag tycker att eftersom det finns med i livet skulle det finnas med i skolan.
April 1, 2003
hålller med jason_81.....man borde få lära sig reglena i skolan!
inte alls månnga som vet att cykeln räknas som ett fordon! ingen har upplyst mig om det! intgen har upplyst mina föräldrar om det! ingen har upplyst mina morföräldrar om det! har frågat dem...
så att säga att ens föräldrar har skyldighet att lära sina barn det....vette tusan om det fungerar..jag tänker iaf lära mina framtuda barn det..men dete e om typ 10 år det..nästa generation!
January 13, 2004
Json_81 wrote: O jag tycker att det skulle vara obligatoriskt med undervisning i cykelregler tidigt i skolan, från lågstadiet., minst mellanstadiet
Mopedregler borde finnas med runt mellanstadie/högstadieväxlingen.
Cykelundervisning har väl praktiskt taget alla idag. Tja för en 7-8 år sen hade åtminstone vår och en herrans massa andra skolor det. Det vore ju illa om man skurit ner på den biten med tanke på hur pass vanliga cyklister är, oavsett ålder.
Det finns däremot inget anledning att ha mopperegler på schemat då det är obligatoriskt att gå en kurs för att ens få köpa en moppe. Dock så struntar de flesta försäljare i detta och menar på att det är onödigt. (Bara de får sälja sina moppar så fort som möjligt, utan knussel)
Tillbaks med televinken! Fattar inte hur de kunde ta bort nåt så underbart! (För att inte nämna lärorikt) Minns hur man som småtting satt med pysselboken och klistrade rätt trafikskylt på rätt ställe. 🙄
Kult!
3 Guest(s)