cykellagar|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
cykellagar
Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
sp_UserOfflineSmall Offline
706220
August 29, 2004 - 6:09 am
sp_Permalink sp_Print

Jag upptäckte denna tråd nu och tänkte faktiskt kommentera hejvilt men när jag läste vidare så såg jag att Denstore sagt precis vad jag tänkte säga (och med all säkerhet bättre än vad jag kan uttrycka mig 😉 )

Däremot kan jag säga att trafikreglerna fick jag lära mig som femåring 1975 på dagis (fanns en liten "miniby" med småhus.vägar , övergångsställen etc som man fick knata runt på gåendes eller på trehjuling osv. och det var trafikpoliser som undervisade oss)

Minns att jag stoppade farsan en gång när vi skulle gå över gatan "för vi måste titta ordentlig åt båda sidorna innan".

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
706254
August 29, 2004 - 7:54 am
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: [quote=Json_81]O jag tycker att det skulle vara obligatoriskt med undervisning i cykelregler tidigt i skolan, från lågstadiet., minst mellanstadiet
Mopedregler borde finnas med runt mellanstadie/högstadieväxlingen.

Cykelundervisning har väl praktiskt taget alla idag. Tja för en 7-8 år sen hade åtminstone vår och en herrans massa andra skolor det. Det vore ju illa om man skurit ner på den biten med tanke på hur pass vanliga cyklister är, oavsett ålder.
Det finns däremot inget anledning att ha mopperegler på schemat då det är obligatoriskt att gå en kurs för att ens få köpa en moppe. Dock så struntar de flesta försäljare i detta och menar på att det är onödigt. (Bara de får sälja sina moppar så fort som möjligt, utan knussel)

Tillbaks med televinken! Fattar inte hur de kunde ta bort nåt så underbart! (För att inte nämna lärorikt) Minns hur man som småtting satt med pysselboken och klistrade rätt trafikskylt på rätt ställe. 🙄

Kult!

Finns det sådana regler för moped nu?
Ja, det e ju ett steg i rätt riktning.

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
706261
August 29, 2004 - 8:06 am
sp_Permalink sp_Print

Ojsan vad mitt lilla inlägg startade debatt då. 🙂 Kan dock bara hålla med denstore i vad som redan sagts.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
706279
August 29, 2004 - 8:57 am
sp_Permalink sp_Print

Förstår fortfarande inte Denstore vart du fått det ifrån att jag klagar och att du trampat mig på en öm tå?

Ingen har fortfarande sagt att det är "okej". Ingen.
Man kan väl för sjutton inte argumentera med solklara agument (som till och med jag tycker är riktiga) när ingen har sagt motsatsen?

Ungefär som om Göran Person hade gått ut och sagt till en annan partiledare att det är "viktigt att ha en stark ekonomi". Det fattar väl alla, och ingen har sagt motsatsen?

Jag tycker det är riktigt att trafikregler finns. Har aldrig sagt något annat, inte heller sett någon som sagt något annat. Om inte trafikregler finns så hade det ju sett ut som sjutton. Dock tycker jag (motskillnad mot dig) att man kanske borde få undervisning om detta, på samma sätt som man får undervisning om att köra bil. Det är oftast barn som kör, och de har inte samma möjligheter / intresse som vuxna att känna till regler och lagar.

Och hur mycket du ÄN GILLAR det så är det "fakta". Folk orkar inte ta reda på saker, och det är fakta. Varför inte då lära dem i skolan? Om de sen blir stoppade av Polisen så kan de omöjligt hävda "att de inte visste".

Varför skulle det vara sämre att få trafikinformation om cykeln än om bilen? Är väl bättre och börja tidigt med information så folk förstår att det "finns regler" redan från "småben".

Om inte föräldrarna vet (alltså din generation) eller väljer att lära sina småbarn. Och om inte Poliserna (din generation och äldre) inte "orkar" (som du säger). Och om inte lärarna (din generation och äldre). Vem ska då göra det?

Tycker det är tragiskt att du lägger hela skulden på oss och säger att vår generation är den generation som kommer dra allting i backen. Visst, det är vårt fel också. Ingen har sagt något annat. Men lite är också ert fel. Och jag tycker inte det är rätt att du går ut och skriver som du gör, att "på din tid så var det så här bra" och nu "förstör NI allt" när du 10 sekunder senare själv skriver att du "själv var värst" i princip och inte vill låta oss göra samma misstag.

Alltså det är sanningen att folk gör misstag. Det är det som är livet, folk gör misstag. Speciellt små pojkar som håller på och växa upp. Och hur mycket du än vill att vi inte ska göra det, så kommer vi tänja på gränserna. Det är liksom natur-lag.

Sen förstår jag inte hur du kan säga att jag "gnäller". Om jag gnäller så gnäller väl du minst lika mycket när du kallar oss "mindre" för ynglar i princip och kommer med solklara argument som ingen ens försökt motbevisa. Gnäller alla som inte tycker exakt som du?

Som sagt ingen har sagt att det är okej att uttnyttja systemen och att det är okej att "skylla ifrån sig". Vi har bara sagt att information inte skadar. Allting är inte VÅRAT fel, som du försökte få det till i ditt ursprungliga inlägg.

Resten håller jag med dig om. Regler är till att följas.

Sen är det roligt att du tar mig som någon gangster som inte följer regler och uttnyttjar systemen. För jag är så långt ifrån det man kan komma. Jag stannade för varenda penstionär på övergångsställen när jag åkte moppe, mina kompisar drämde rakt på (det tycker jag är dåligt). Jag körde trimmat, åkte dit. Slapp dock betala och besikta om. Fick bara lova Poliserna att trimma ner, vilket jag gjorde. Sen sålde jag moppen. När jag övningskörde första gången ute i trafik, så är man alltid lite stressad. Den gången fick jag naturligtviss en gammal kärring med rulator som skulle korsa vägen på ett övergångsställe i en uppförsbacke (brant sådan). Jag stannade och hade hjärtat i halsgroppen för att jag inte skulle hitta dragläget i en sån brant backe. Jag fick VG i datakunskap fastän jag var den som pratade mest på lektionerna, och jag fick MVG på både Excel och Word. Jag gick inte och klagade. Fastän kompisar som gjort sämre än mig fick bättre betyg. Jag fick sämre i det ämnet på grund av ett annat ämne, "teknik människia samhälle". Inte klagade jag. Och så vidare.

Du vet ingenting om oss, men ändå klagar du på oss. Det ända vi gör är att försöka argumentera på en "realistisk nivå" inte en "dröm-nivå" där allting ska vara i "perfekt samhälle". Det kommer aldrig funka. Och hur fint ditt dröm-scenario låter så vet du lika bra som mig att det aldrig kommer bli så. Men visst- applådera ni andra, det låter ju faktiskt trots allt ganska fint.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
706283
August 29, 2004 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Finns det sådana regler för moped nu?

Ja och nä.

Det finns sånna regler för EU-klass 1, vilket är de mopparna med skylt. Dock finns det inga sånna regler för EU-klass 2 (får gå i 25km/h och har någon läjlig ljudbegränsning.)

Men sedan så finns det ju en STOR del vanliga, gamla 30-moppar kvar. Och där är det inga utbildningar. Var iaf inte när jag köpte min för 2½ år sedan, och var inga nu när brossan köpte sin för någon månad sedan.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
706285
August 29, 2004 - 9:04 am
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Json_81]Finns det sådana regler för moped nu?

Ja och nä.

Det finns sånna regler för EU-klass 1, vilket är de mopparna med skylt. Dock finns det inga sånna regler för EU-klass 2 (får gå i 25km/h och har någon läjlig ljudbegränsning.)

Men sedan så finns det ju en STOR del vanliga, gamla 30-moppar kvar. Och där är det inga utbildningar. Var iaf inte när jag köpte min för 2½ år sedan, och var inga nu när brossan köpte sin för någon månad sedan.

Vadå? 30? 🙄

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
706326
August 29, 2004 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: Förstår fortfarande inte Denstore vart du fått det ifrån att jag klagar och att du trampat mig på en öm tå?

Med risk för att bli tjatig, så handlar det kanske om att personer i din generation har visat att de inte ens är intresserade av att följa regler.
Bara för att få lite hum om det hela, så kollade jag lite med ett par vänner, om hur det har varit för dertas barn. Konstigt nog har allihopa haft någon form av trafikutbildning i skolan eller t.o.m. på dagis.

Och självklart är väl det fint om saker kan läras in genom de forumen. Men det ligger på föräldrarnas ansvar att detta erbjuds, och det är din skyldighet att lära dig det. Om du har missat det för att du inte var där den dagen, så var det din skyldighet att lära dig det.

Du säger att det är fakta att folk inte orkar hålla reda på alla regler och förordningar. Det kanske är sant. Men konstigt nog så lyckas merparten av oss hålla ordning på de saker som berör oss själva.
Visst har jag hittat på bus och skit i mitt liv, men inte fasen har det varit så att jag inte har varit medveten om att det var fel. Och därför stod man sitt kast. Skillnaden här är att du inte vill göra det. Du skyller det på att du inte har fått reda på saker och ting. Att cykla på trottoaren är inte fel så länge ingen har talat om för dig att det är så. Att stjäla grejer på bussar och tunnelbanor är också OK så länge ingen säger ifrån. För guds skull, ta och väx upp!
Det är inte meningen att folk skall dadda för dig hela livet. Vill du göra saker, då får du också se till att sätta in dig i det.

Huruvida du är gangster eller inte, det har jag ingen aning om. Jag grundar mina inlägg på vad du har skrivit här. Det är enda möjligheten för mig. Men jag tycker att du har en skruvad syn på vissa saker. Du anser hela tiden att det inte ligger på individen att sköta sig. Detta är något som jag anser som ganska fegt och undflyende. Alla är vi skyldiga att försöka sköta oss. Men av någon konstig anledning så finns det vissa som inte ens vill försöka. Man skyller det på omständigheterna. Man har inte vetat om det. Man har minsann inte gjort något som inte alla andra har gjort någon gång. Man är dåligt och orättvist behandlad. Det är någon annans fel. Ingen kan minsann vara perfekt...
Detta är inte bara din generation, men tillsammans med 40-talisterna så bildar ni grundstommen i det gnällspikssamhälle sverige har blivit.

Jag är omåttligt trött på att stå och titta på medan er egoism håller på att bryta ner det samhälle som en gång i tiden var ett mönster för världen. Varför skall jag stå med handen knuten i fickan när ni häver ur er skit hela tiden. Vi föds med samma förutsättningar, och ibland går saker snett, men av någon kuslig anledning så är det alltid någon annans fel enligt vissa....

oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
706335
August 29, 2004 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Konstigt nog har allihopa haft någon form av trafikutbildning i skolan eller t.o.m. på dagis.

okej, då måste det vara i olika delar av sverige då att man får sånnt information! när jag var liten bodde jag i norrland, där fick jag aldrig nån info, varken i dagis, eller förskolan eller likande! och ingen av mina nuvarande vänner i göteborg har fått sån information heller om att man måste ha en fungerande ringklocka på sin cykel..

så jag tycker att det är en stor del Sverige som problemet ligger i, dom verkar informera på visssa ställe, andra inte

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
706345
August 29, 2004 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

oxiswoofer wrote: [quote=denstore]Konstigt nog har allihopa haft någon form av trafikutbildning i skolan eller t.o.m. på dagis.

okej, då måste det vara i olika delar av sverige då att man får sånnt information! när jag var liten bodde jag i norrland, där fick jag aldrig nån info, varken i dagis, eller förskolan eller likande! och ingen av mina nuvarande vänner i göteborg har fått sån information heller om att man måste ha en fungerande ringklocka på sin cykel..

så jag tycker att det är en stor del Sverige som problemet ligger i, dom verkar informera på visssa ställe, andra inte

En av dem jag frågade är från Göteborg, och har barn i skolan i Göteborg....:)

oxiswoofer
Member
Medlem
706348
August 29, 2004 - 10:33 am
sp_Permalink sp_Print

okej...då e det väldigt individuellt från skola till skola då verkar det som..... det e synd..

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
706359
August 29, 2004 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

Denstore:

Hoppas du menar min generation, och inte mig. För du säger typ saker som "Skillnaden här är att du inte vill göra det".

Jag har aldrig sagt att jag inte "vill". Jag har sagt att jag aldrig haft möjligheten "till".

Det är lätt att säga att det är statistiskt kartlagt att varenda unge i Sverige ska kunna reglerna bara för det står i en bok. Och för att en skola i Göteborg har haft en form av trafikutbildning.

Men, som sagt. Varför gör man teoriprov? Jo för att säkerhetsställa. Borde man inte erbjuda samma möjlighet till barn att lära sig i förskolan eller liknande? Det handlar trots allt om småbarn, och jag tvivlar på att de tar dig så allvarligt om du säger "att de ska ta reda på det själv".

Men visst. Det är deras eget fel. Och de får stå sitt eget kast om de åker fast. Men räcker det? Det handlar ändå om viktiga saker i vissa situationer. Utan dessa så är det rentav trafikfarligt. Ska man verkligen våga ens riskera att offra vissa för att man ska köra med "man får skylla sig själv, redan hans ansvar att ta reda på"?

Och att jämföra det med att stjäla på en buss och att cykla på en trottoar är rättså befängt. Räcker med en gnutta moral och sunt förnuft att förstå det första. Det andra ser jag inget "sunt förnuft med". Eftersom det ofta är rentav farligt att cykla på en storväg för ett litet barn som kanske vinglar med cykeln när han ska till skolan. (finns inte cykelvägar överallt vet'u... inte alla städer är storstäder)

Och ännu en gång säger du att jag inte tycker att det är personens ansvar / individens. Har jag ens sagt det? Eller kan du sluta ta saker ur luften? Jag har sagt att det inte är ENBART individens. Det är inte svart eller vitt.

Tycker det är rätt tråkigt att du hela tiden försvarar dig mot saker som ingen påståt. Ingen har sagt att det är samhällets fel att en person cyklar utan ringklocka på en trottoar. Dock har jag sagt att information inte skadar. Vad lär man sig i grundskolan, nej ingenting i princip. Förlorar man värdefull kunskap i mattematik om man offrar en skoldag? Skadar det med en dags "grundkurs" i grundskolan?

Om personen sen åker dit så finns det inte en chans att man kan säga "jag visste inte".

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
706679
August 29, 2004 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

snart får man inte ens gå och skita utan att be om lov.
ne dags för lite revolt här i stan.

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
706714
August 29, 2004 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

oxiswoofer wrote: nån som har fått cykelböter?

Jag har aldrig fått cykelböter, men vid flertal tillfällen har poliser stoppat mig p.g.a. avsaknad av belysning/reflexer/ringklocka, av att jag susat förbi i alldeles hög hastighet, skjutsat 1-2 kamrater och liknande. Samtliga gånger har dock polisen varit snäll mot mig och aldrig givit mig en böter, och det är ofta dem bara tutar till och glor lite argsint på en från polisbilen, så att man själv hajar till och skuttar av cykeln och leder den vidare.

Jag cyklar nästan varje dag då det så jävla simpelt att ta sig fram med cykel, även om denna simpelhet ofta leder till att man begår lagbrott.
Att växla mellan att leda cykeln och cykla brukar vara bra. Är det exempelvis långa bilköer och/eller rödljus brukar jag skutta av cykeln, rusa upp på trottoaren med den och löpa över övergångsstället för att sedan hoppa upp på sadeln och cykla vidare igen. Dessutom har bilarna stopplikt för fotgängare vid övergångsställen, så det brukar oftast löna sig.

En sak jag stör mig på att är att man som cyklist inte visas någon som helst respekt från bilister och övriga trafikanter. Dem skiter fullständigt i sina trafikregler och utför en fara för mig som cyklist (speciellt när det rör sig om stadstrafik). Skall jag exempelvis in i/ut ur en rondell så skiter bilisterna, nästan alltid, fullständigt i sina plikter.

Här där jag bor, i Borås, finns det relativt många och välutvecklade cykelbanor, så det är ganska lätt att ta sig runt, men jag skulle verkligen uppskatta om dem kunde bygga fler cykeltunnlar och/eller broar avsedda för cykel-/gångtrafik enbart.

Btw, den dag då man tvingas bära hjälm kommer jag dra på mig massa böter, för jag vägrar att använda hjälm emot min vilja. Jag tycker hjälm är en svinbra uppfinning och jag har inga problem att bära en, men jag vill fortfarande att det skall vara valbart. Urgh, ibland hatar man statens pappersarbetare.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
706805
August 29, 2004 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

De där reglerna visste jag om och de känns rätt självklara tycker jag.

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
706817
August 29, 2004 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

oxiswoofer wrote: nån som har fått cykelböter?

Nope, men jag blev stoppad när jag cyklade för nära en polisbil en gång 🙄

Kommer ihåg hur jävla skraj jag blev, var fan 8 år 😮

Json_81
Member
Medlem
706860
August 29, 2004 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote:
En sak jag stör mig på att är att man som cyklist inte visas någon som helst respekt från bilister och övriga trafikanter. Dem skiter fullständigt i sina trafikregler och utför en fara för mig som cyklist (speciellt när det rör sig om stadstrafik). Skall jag exempelvis in i/ut ur en rondell så skiter bilisterna, nästan alltid, fullständigt i sina plikter.

Något cyklister däremot är helt livsfarliga med är att de tror att bilar här väjningsplikt vid övergångsställe (som fallet är med en som går).
Och detta gäller folk i alla åldrar.

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
706914
August 30, 2004 - 12:15 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=NH|SiBBoR] En sak jag stör mig på att är att man som cyklist inte visas någon som helst respekt från bilister och övriga trafikanter. Dem skiter fullständigt i sina trafikregler och utför en fara för mig som cyklist (speciellt när det rör sig om stadstrafik). Skall jag exempelvis in i/ut ur en rondell så skiter bilisterna, nästan alltid, fullständigt i sina plikter.

Något cyklister däremot är helt livsfarliga med är att de tror att bilar här väjningsplikt vid övergångsställe (som fallet är med en som går).
Och detta gäller folk i alla åldrar.

Jo, cyklister gör många, många fel dem också. Jag tror att både bilister och cyklister borde läsa på teorin lite mer. Att man cyklar brevid någon som går över är ju bara att ta tillfället i akt, men hade däremot cyklisten varit ensam och cyklat över så tycker jag att cyklisten borde plugga lite lagar.

Json_81
Member
Medlem
706974
August 30, 2004 - 8:10 am
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote: Jo, cyklister gör många, många fel dem också. Jag tror att både bilister och cyklister borde läsa på teorin lite mer. Att man cyklar brevid någon som går över är ju bara att ta tillfället i akt, men hade däremot cyklisten varit ensam och cyklat över så tycker jag att cyklisten borde plugga lite lagar.

Självklart, smiter cyklisten över medans någon går, eller om han/hon hoppar av cykeln o leder den över så e det ingen fara. Men de som bränner i full fart över utan att ha en tanke på att kunna stanna, usch.

oxiswoofer
Member
Medlem
706983
August 30, 2004 - 8:26 am
sp_Permalink sp_Print

mm cyklisterna tror att bilisterna måste stanna för dem på övergångställena...

men det bilistarna inte verkar bry sig om är när det är en upphöjd bula på vägen, eller vägen är färgad röd/rosa så måste dom stanna...iaf vad min körskolelärare sa till mig...typ som vid korsvägen i gbg, där e alla övergångställen och cykelöverfart upphöjda...ändå inte många ssom stannar där.. =(

Json_81
Member
Medlem
706995
August 30, 2004 - 8:48 am
sp_Permalink sp_Print

oxiswoofer wrote:
men det bilistarna inte verkar bry sig om är när det är en upphöjd bula på vägen, eller vägen är färgad röd/rosa så måste dom stanna...iaf vad min körskolelärare sa till mig...typ som vid korsvägen i gbg, där e alla övergångställen och cykelöverfart upphöjda...ändå inte många ssom stannar där.. =(

Röda-rosa väg?? var?
Betyder inte upphöjd bana bara att det är ett övergångsställe? Så har jag fattat det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 226
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL