Då börjas det igen...|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Då börjas det igen...
Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1256670
October 23, 2010 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Va, sakta ner om det är mycket snö på vägen? Då kör man ju fast.. ni borde köra lite lastbil några år så lär ni nog er att köra. 😉

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1256684
October 23, 2010 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch;1256758 wrote: Va, sakta ner om det är mycket snö på vägen? Då kör man ju fast.. ni borde köra lite lastbil några år så lär ni nog er att köra. 😉

Jomen tjenare, för lastbilsförare är ju verkliga föredömen i trafiken va?
😉

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1256691
October 23, 2010 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är. 😉

Tycker det oftast är andra faktorer än chauffören själv som gör att det blir stopp efter vägarna vintertid, tex utlänningar (de är visserligen chaufförer de också, men ja) med blankslitna hjul som kör fast när det är 2cm snö, personbilister som gör tokiga saker som att stanna mitt i backar för att ta bort isen från vindrutetorkarna tex (hände ju för två år sen eller något nere i Finnerödja på E20, stopp i 7h pga det), väldigt dåligt underhållna vägar.

Sen finns det ju såklart chaufförer som inte vågar köra på där det är backar (oftast de som kör som galningar när det är bart), det spelar ju liksom ingen roll hur halt det än är så måste man ladda på allt vad som går för att ha marginalerna på sin sida, om man nu måste köra överhuvudtaget. Är det alldeles för halt är det nog en bättre idé att stanna tills föret är lite bättre än att fisåka i 60km/h för det resulterar ju ändå i ett stopp, ett ofrivilligt.

Nej bäst vore om man var helt själv på vägen, absolut lugnast. 🙂

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1256693
October 23, 2010 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch;1256779 wrote:
Nej bäst vore om man var helt själv på vägen, absolut lugnast. 🙂

Kan bara hålla med.
😛

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1256695
October 23, 2010 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch;1256758 wrote: Bägge inläggen)

Instämmer!

Vet inte hur många gånger man svurit åt bilar som gör tokiga saker bara för att det ligger lite snö på vägen. Det roliga är ju när det verkligen är riktigt halt (svart is) så kommer personbilar och dammar om bra fort. Då funderar man om något står rätt till, föret i snö är oftast riktigt bra. Brukar säga till far min att halt är det inte förens det spinner på farthållaren på princip platt väg. 🙂

Finnerödja har jag stått ett antal gånger, värsta gången stog jag still 4,5h på väg ner till bytet samt 2,5h på vägen hem. Mer skoj kan man ha, speciellt när man själv har tryck på grejerna så man kan ta sig fram.

Har personligen inte fastnat med långtradaren utan att tagit mig loss själv. Aldrig blivit stående på vägen pga mitt ekipage men ett antal gånger pga andra.

Givitvis så skulle alla ha en egen "Bosse fil" att åka i oavsett väder om allt skulle vara optimalt. 😉

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1256708
October 24, 2010 - 9:54 am
sp_Permalink sp_Print

Det är nog bara lastbilschaffisarna själva som är övertygade om sin förträfflighet, de flesta andra är nog mest bara irriterade över de långa ekipagens existens längs vägarna..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1256713
October 24, 2010 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

Och det beror på er personbilisters totala oförståelse och brist på verklighetsuppfattning, med lastbil går det tung och är således inte lika snabb och lättmanövrerad som en bil, man är bred och lång och därför tar mycket plats i korsningar, rondeller och liknande. Det finns massvis med exempel som skulle göra livet enklare för alla om personbilister förstår att det är så.

När jag kör personbil har jag inte några problem med lastbilar ute i trafiken, så jag förstår faktiskt inte vad det är som du/ni har problem med.

Du ska nog vara glad att de finns, annars har du inte haft något att handla på ICA, bensin i pumpen osv.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1256714
October 24, 2010 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch;1256801 wrote: Och det beror på er personbilisters totala oförståelse och brist på verklighetsuppfattning, med lastbil går det tung och är således inte lika snabb och lättmanövrerad som en bil, man är bred och lång och därför tar mycket plats i korsningar, rondeller och liknande. Det finns massvis med exempel som skulle göra livet enklare för alla om personbilister förstår att det är så.

När jag kör personbil har jag inte några problem med lastbilar ute i trafiken, så jag förstår faktiskt inte vad det är som du/ni har problem med.

Du ska nog vara glad att de finns, annars har du inte haft något att handla på ICA, bensin i pumpen osv.

Det är inga märkvärdigheter att framföra en lastbil, ett jobb som så många andra.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1256715
October 24, 2010 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

Är det någon som sagt det? Har du tolkat det så har du tolkat det fel, åtminstone mina inlägg. Det jag skrivit är att många har konstiga saker för sig i trafiken, som mer än en gång har skapat problem. Eller förresten, jag kanske tycker det är lite märkvärdigt ändå, de som skapar dessa problem (i lastbilsfallen) är nog såna som borde stå som en mupp på en industri istället.

Men vad är det som är irriterande då?

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1256717
October 24, 2010 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch;1256803 wrote: Är det någon som sagt det? Har du tolkat det så har du tolkat det fel, åtminstone mina inlägg. Det jag skrivit är att många har konstiga saker för sig i trafiken, som mer än en gång har skapat problem. Eller förresten, jag kanske tycker det är lite märkvärdigt ändå, de som skapar dessa problem (i lastbilsfallen) är nog såna som borde stå som en mupp på en industri istället.

Men vad är det som är irriterande då?

"Och det beror på er personbilisters totala oförståelse och brist på verklighetsuppfattning, med lastbil går det tung och är således inte lika snabb och lättmanövrerad som en bil, man är bred och lång och därför tar mycket plats i korsningar, rondeller och liknande. Det finns massvis med exempel som skulle göra livet enklare för alla om personbilister förstår att det är så."

Det formligen dräller av chaffisar som vägrar underlätta i trafiken, sådana som t.ex vägrar gå åt sidan för att släppa fram kön som ofta uppstår efter fullastade sketgamla svaga bilar, 08-or som står och slirar i backar på vintern p.g.a att dom inte är vana vid snö och halka, och kanske är för klent byggda eller helt enkelt för lata att lägga på kedjorna i tid.
Angående "muppar" i industrin.. Dom åstadkommer i de flesta fall något, chaffisarna fraktar ju bara saker som redan är tillverkade. Vad du gör är att patetiskt hoppa på en närande gren när du själv sitter i den tärande grenen och gnäller. Men visst, chaffisar behövs, även om det är ett lågstatusyrke med shysst pröjs.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1256721
October 24, 2010 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

Ja det gör det säkert, precis som det finns folk överallt som inte vill underlätta för andra.
När jag kör natt, allrahelst vintertid när det är kolsvart, går jag inte ut på väggrenen av förklarliga skäl. Åker man där ute och det är lite mötande trafik så ser man inte långt när det är kolsvart, är det då någon eller om det står något på väggrenen blir det minst sagt en jobbig situation om man har en massa bilar till vänster och måste väja. Det är inte något dåligt argument jag kör med, jag har varit så sjukt nära att köra på en bil som varit parkerad halvt uppe på väggrenen utan någon belysning eller varningstriangel när jag gjort så. Det är så många andra gånger man sett saker legat på väggrenen som man skulle sett alldeles för sent och man kört där ute, så nej det riskerar inte jag. Nu är det visserligen aldrig ett problem i mitt fall eftersom det sällan är så mycket trafik nattetid och mest större vägar, alt mindre utan någon väggren.

Nu var det chauffören jag syftade på när jag skrev mupp och inte hela industrin, ser det vart lite konstigt skrivit.

Det där med lågstatus är ju lite intressant, jag personligen ser industrin och liknande som precis lika lågstatus som lastbilsyrket. Alla yrken för den delen som inte kräver högre utbildning ser jag som lågstatus.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1256726
October 24, 2010 - 12:03 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1256805 wrote:
Det formligen dräller av chaffisar som vägrar underlätta i trafiken, sådana som t.ex vägrar gå åt sidan för att släppa fram kön som ofta uppstår efter fullastade sketgamla svaga bilar, 08-or som står och slirar i backar på vintern p.g.a att dom inte är vana vid snö och halka, och kanske är för klent byggda eller helt enkelt för lata att lägga på kedjorna i tid.
Angående "muppar" i industrin.. Dom åstadkommer i de flesta fall något, chaffisarna fraktar ju bara saker som redan är tillverkade. Vad du gör är att patetiskt hoppa på en närande gren när du själv sitter i den tärande grenen och gnäller. Men visst, chaffisar behövs, även om det är ett lågstatusyrke med shysst pröjs.

Du har ju lite skev bild tycker jag. Hur mycket kraft behövs det i en lastbil för att inte vara i vägen enligt dig? Den jag kör har 500hk och 2500Nm vilket räcker ypperligt fast det är backigt. Visst skulle det vara roligt att ha en Scania 730hk, 3500Nm men absolut inte nödvändigt.

Att slänga sig ut i väggrenen som bilister vill att man konstant ska göra för att underlätt gör man inte om man inte vet att det går bra. Att det är ljust ut är första kravet, andra kravet är att man vet hur vägen ser ut samt ser skapligt långt framåt. Vintertid går man inte ut i väggrenen alls pga snö/is.

Ang. folk som fastnar i backar eller kör av rejält när det är snö/halt och orsakar rejäla stopp är till stor del utlänningar. Skulle vara högre krav på drivdäck för att köra vintertid i Sverige, detta gäller även en del svenska åkerier. Dom flesta seriösa åkerier sätter på vinterdäck på driven denna tid på året för att ta sig fram. Åkeriet jag kör på byter till nya drivdäck (friktionsdäck) samt nya framdäck varje år. Lite väl seriöst att byta framdäck varje år men jag klagar inte, brukar ju jämt bli någon punktering på 3 axeln på bilen där man då kan slänga på dom gamla framdäcken.

För att spinna vidare på denna grej så kan man undra hur svårt det ska vara att tacka när man går ut och är behjälplig för bakomvarande trafik? Är ju knappast svårt att rycka i blinkersspaken 2-3ggr för att tacka. Tackar inte ett gäng bilister så kan dom gått ta sig om bäst dom vill. Långtradare tackar ALLTID varandra vid liknande manövrar.

Industrin skulle inte fungera utan lastbilar likaså behöver lastbilarna industrin för att överleva. Att säga att industrin är närande när den inte skulle klara sig utan transporter är ju lite väl starkt också.

Alla yrken som inte kräver högre utbildning än gymnasienivå är i sig lågstatusyrken enligt mig.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1256727
October 24, 2010 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Sådärja, då har vi konstaterat att det finns mindre begåvade individer inom alla branscher, även bland yrkesförarna.
Angående lågstatus kan jag väl gå med på att möjligen ADR-transporterna inte hör dit, men paketfraktare eller styckegodstransportörer som dom kanske hellre vill kallas är nog på samma stegpinne som vilken lapplisa som helst imo.. Är faktiskt lite lur på att ta CE-kort själv även om jag misstänker att ett sådant enformigt jobb kommer att tråka ut mej rejält efter bara något år.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1256728
October 24, 2010 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

alrik;1256814 wrote: Du har ju lite skev bild tycker jag. Hur mycket kraft behövs det i en lastbil för att inte vara i vägen enligt dig? Den jag kör har 500hk och 2500Nm vilket räcker ypperligt fast det är backigt. Visst skulle det vara roligt att ha en Scania 730hk, 3500Nm men absolut inte nödvändigt.

Lite lustig frågeställning.. Men tillräckligt med hk för att dra lasten är nog en god tanke. Finns väldigt många gammhärkar kvar längs vägarna.

alrik;1256814 wrote:
Att slänga sig ut i väggrenen som bilister vill att man konstant ska göra för att underlätt gör man inte om man inte vet att det går bra. Att det är ljust ut är första kravet, andra kravet är att man vet hur vägen ser ut samt ser skapligt långt framåt. Vintertid går man inte ut i väggrenen alls pga snö/is.

Ingen MÅSTE ju gå ut på vägrenen, och definitivt inte om väglag eller sikt ställer till problem.

alrik;1256814 wrote:
Ang. folk som fastnar i backar eller kör av rejält när det är snö/halt och orsakar rejäla stopp är till stor del utlänningar. Skulle vara högre krav på drivdäck för att köra vintertid i Sverige, detta gäller även en del svenska åkerier. Dom flesta seriösa åkerier sätter på vinterdäck på driven denna tid på året för att ta sig fram. Åkeriet jag kör på byter till nya drivdäck (friktionsdäck) samt nya framdäck varje år. Lite väl seriöst att byta framdäck varje år men jag klagar inte, brukar ju jämt bli någon punktering på 3 axeln på bilen där man då kan slänga på dom gamla framdäcken.

Jo, visst är det många "utlänningar" som egentligen inte skulle få trafikera vägarna i Sverige om man kikar på hur deras bilar är. Hur är det i Sverige egentligen? Är det liksom i Norge krav på att kedjor skall finnas med i ekipaget?

alrik;1256814 wrote:
För att spinna vidare på denna grej så kan man undra hur svårt det ska vara att tacka när man går ut och är behjälplig för bakomvarande trafik? Är ju knappast svårt att rycka i blinkersspaken 2-3ggr för att tacka. Tackar inte ett gäng bilister så kan dom gått ta sig om bäst dom vill. Långtradare tackar ALLTID varandra vid liknande manövrar.

Så man kan inte hjälpa någon om man inte får ett tack?? Iofs inte så stor ansträngning, men nu har väl kanske inte alla känningar i branschen och vet att det är brukligt att "blinka" som tack.. Inget att irritera sej över imo.

alrik;1256814 wrote:
Industrin skulle inte fungera utan lastbilar likaså behöver lastbilarna industrin för att överleva. Att säga att industrin är närande när den inte skulle klara sig utan transporter är ju lite väl starkt också.

Man brukar benämna tillverkande/förädlande företag som närande, tjänstemän och andra som inte direkt tillverkar/producerar en produkt (Typ som man kan ta på) hamnar i facket tärande. Därmed inte sagt att den ene kan överleva utan den andre även om jag håller den närande grenen högre än den tärande.

alrik;1256814 wrote:
Alla yrken som inte kräver högre utbildning än gymnasienivå är i sig lågstatusyrken enligt mig.

Det där är liksom konsten något som sitter i betraktarens öga..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1256729
October 24, 2010 - 12:30 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1256816 wrote: Är det liksom i Norge krav på att kedjor skall finnas med i ekipaget?

Nej.
Egentligen borde de ju inte ens släppas in i landet om det inte uppfyller våra krav på mönsterdjup osv, det skulle krävas ganska mycket för att kontrollera alla bilar, men å andra sidan skulle det ju skapa jobb.

Förresten borde de inte släppas in överhuvudtaget med tanke på att de sliter gratis på våra vägar, medans vi i andra länder får betala vägskatt. Vill minnas att det ska bli, eller sägs att det ska bli, ändring på det men vad som hänt senaste tiden vet jag inte.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1256730
October 24, 2010 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch;1256817 wrote: Nej.
Egentligen borde de ju inte ens släppas in i landet om det inte uppfyller våra krav på mönsterdjup osv, det skulle krävas ganska mycket för att kontrollera alla bilar, men å andra sidan skulle det ju skapa jobb.

Vore ju bara fördelar med andra ord..
🙂

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1256731
October 24, 2010 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1256816 wrote: Lite lustig frågeställning.. Men tillräckligt med hk för att dra lasten är nog en god tanke. Finns väldigt många gammhärkar kvar längs vägarna.

Väldigt subjektiv tanke vill jag säga. 260hk orkar dra 60ton men det går inte fort vid motlut. 730hk orkar väldigt bra, sackar inte mycket förens rejäla backar. Bägge klarar uppgiften men med olika tid. Jag skulle säga att runt 450-500hk är lagom för dom flesta långtradare.

ilg@dd;1256816 wrote: Så man kan inte hjälpa någon om man inte får ett tack?? Iofs inte så stor ansträngning, men nu har väl kanske inte alla känningar i branschen och vet att det är brukligt att "blinka" som tack.. Inget att irritera sej över imo.

Att tacka hör till allmän kännedom som dom flesta vet. Fast dom tycker det är en självklarhet att långtradare ska ligga i väggrenen och behöver således inte tacka pga att dom bara är i vägen. På handledarutbildningen jag var på för att min sambo skulle få övningsköra med mig så kom fråga upp ang. tacka och hjälpa till i trafiken. T.om. körskolorna nämner att man "ska" tacka när någon vart behjälplig.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1256733
October 24, 2010 - 12:59 pm
sp_Permalink sp_Print

alrik;1256819 wrote: Väldigt subjektiv tanke vill jag säga. 260hk orkar dra 60ton men det går inte fort vid motlut. 730hk orkar väldigt bra, sackar inte mycket förens rejäla backar. Bägge klarar uppgiften men med olika tid. Jag skulle säga att runt 450-500hk är lagom för dom flesta långtradare.

Du vet precis vad jag menar, hur många hk en maskin på är irrelevant så länge dom orkar dra lasten på ett anständigt sätt vad gäller hastigheten längs vägarna.

alrik;1256819 wrote:
Att tacka hör till allmän kännedom som dom flesta vet. Fast dom tycker det är en självklarhet att långtradare ska ligga i väggrenen och behöver således inte tacka pga att dom bara är i vägen. På handledarutbildningen jag var på för att min sambo skulle få övningsköra med mig så kom fråga upp ang. tacka och hjälpa till i trafiken. T.om. körskolorna nämner att man "ska" tacka när någon vart behjälplig.

Nu finns det emellertid en jäkla massa folk som inte tagit körkortet de senaste 5-10 åren. När jag tog mitt för snart 27 år sedan var det inget som togs upp på körskolan, däremot har man tagit del av sedvänjan eftersom det finns en del åkare och chaffisar i släkten och byn där jag bor.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1256741
October 24, 2010 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska bli intressant att läsa kvällstidningarna imorgon..
http://www.expressen.se/nyhete.....-bilen-sta

🙂

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Avatar
opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
December 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1256742
October 24, 2010 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1256829 wrote: Ska bli intressant att läsa kvällstidningarna imorgon..
http://www.expressen.se/nyhete.....-bilen-sta

🙂

Ska bli intressant om jag kommer upp för dom tre backarna jag har till mitt jobb då.

1:a: Backen upp vid mitt hus, asfalt.. cirka 15 meter lång men brukar vara hal på vintern.
2:a: Backen upp och ur byn, asfalt..
3:e: Grusvägsbacken mot jobbet 😛

.. samt en 3km lång, kurvig asfaltsväg som aldrig saltas. :p

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 407
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL