Då börjas det igen...|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Då börjas det igen...
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1256744
October 24, 2010 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87;1256830 wrote: Ska bli intressant om jag kommer upp för dom tre backarna jag har till mitt jobb då.

1:a: Backen upp vid mitt hus, asfalt.. cirka 15 meter lång men brukar vara hal på vintern.
2:a: Backen upp och ur byn, asfalt..
3:e: Grusvägsbacken mot jobbet 😛

.. samt en 3km lång, kurvig asfaltsväg som aldrig saltas. :p

Och problemet bestod av?? Du har väl dubbdäck, eller?
Själv funderar jag på om jag skall skifta däck imorgon, eller vänta tills det blir vinterväglag först.. Barmark här än så länge, och man vill ju inte nöta ut dubbarna i onödan.
:-S

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1256745
October 24, 2010 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, att han är sörlänning måste det vara. 😉

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1256747
October 24, 2010 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch;1256833 wrote: Hmm, att han är sörlänning måste det vara. 😉

Ioma han är bonnadräng så utgår jag ifrån att han är lite mer naturnära och bekant med naturlagar/krafter än random betongbarn bara..
🙂

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1256751
October 24, 2010 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu orkar jag ta mig fan inte läsa igenom er diskussion. Ursäkta om jag upprepar något som redan har sagts isf!!

En sak som jag många gånger undrar över är...

Man kör på motorvägen och håller uppenbarligen en bra mycket högre fart än lastbilarna. Då ligger två lastbilar efter varandra varpå den som ligger efter plötsligt får för sig att köra om och detta tar givetvis, åt helvetes lång tid!
När det sedan är omkört så har bilarna egentligen bara bytt plats och den främre bilen kör knappast ifrån den bakre.

Detta är ju vansinnigt jävla irriterande för mig som kör personbil! Har inte lastbilsgubbarna någon syn i backspegeln? Jag menar, om jag ligger ca 500m bakom och uppenbarligen har MYCKET högre fart och lastbilen då plötsligt svänger ut får ju jag ställa mig på bromsen mer eller mindre och fullständigt förstör min bränsleekonomi. Om man då gud nåde skulle få för sig att bli lite irriterad och blinka till med helljusen då ska ju givetvis lastbilen lysa på för fulla muggar när man sen kör om så man är blind i två mil framöver.

Detta fenomenet upplever jag enbart i Sverige. Kan det vara för vi oftast bara har två filer på motorvägen? Eller har det bara att göra med att i Sverige har lastbilsgubbarna ingen förståelse för att det finns andra fordon som också tänker på bränsleekonomi eller bara rent av är mycket snabbare?!

Har jag bara missuppfattat det hela eller? Jag har svårt att tro det för jag tycker inte direkt det är svårt att titta i backspegeln innan man ska göra denna högst onödiga omkörning på ett par kilometer framöver!

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1256754
October 24, 2010 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Den bakre tycker sig antagligen köra marginellt snabbare än den främre, varpå den börjar en omkörning och eftersom lastbilar är spärrade till 90km/h tar det sin tid om den långsammare lastbilen inte har så mycket lägre hastighet. Om det i slutändan går nå snabbare för den som kör om kan man väl fundera på. Tycker dock det är väldigt sällan man ser sånt, oftast kör folk i 80kh/h eller nån km/h över eller också fullblås, inte 89km/h eller så.

Frågan är ju däremot hur innihelvete snabbt du kör om du måste stå på bromsen när du har 500 meter kvar. 😉

Att du blir bländad tillbaks kan nog bero på att väldigt många har ett fetisch för att blinka med helljuset i tid och otid, vet inte hur ofta folk blinkar när de är på väg att köra om en. Verkar inte spela någon roll om det är tvåfilig väg eller inte, om det redan är bredvid en eller en bit bakom, blinkas ska det göras tydligen. Varför? Ja ingen aning. Är det mörkt och man då kollar i spegeln är det rätt irriterande iaf.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
1256758
October 24, 2010 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

500m var som ett exempel. Kan givetvis vara närmare. Det jag menade var att man uppenbarligen närmar sig med högre fart och en omkörning i det läget är högst olämplig.

Om det är vanligt eller ej vet jag inte. Där jag kör som mest och upplever det som ett högst störande moment för min egen körning är på E6an mellan Malmö och Göteborg och E4 från Helsingborg och norrut.
Det händer så gott som varje gång jag är på någon utav dessa vägar och är som sagt otroligt irriterande. Jag försöker alltid hålla en så jämn fart som möjligt och när man då plötsligt får göra en oplanerad inbromsning och än värre behöva växla ner är det ganska irriterande för att en muppchaffis tycker att störst går först.

Det där med att blinka gör jag inte speciellt ofta, men ibland får det ta mig tusan vara nog. Då kan man snabbt slå till på ljustutan, men som tidigare sagt, man får tillbaks med råge och lite till. Då undrar jag alltid hur denne tänker. Fast det är väl det som är just problemet, att man inte gör det!

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1256760
October 24, 2010 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan inte annat än hålla med Joni, aldrig stött på så många idioter i lastbilar som på E6an mellan Malmö och Halmstad. De flesta ekipage är dessutom polskregistrerade av någon konstig anledning.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1256762
October 25, 2010 - 2:09 am
sp_Permalink sp_Print

Joni;1256846 wrote:
Jag försöker alltid hålla en så jämn fart som möjligt och när man då plötsligt får göra en oplanerad inbromsning och än värre behöva växla ner är det ganska irriterande för att en muppchaffis tycker att störst går först.

Vad har du för bil egentligen som du åker kanonfort i samt som inte orkar öka farten igen på högsta växeln? Samt även förstör din bränsleekonomi när du får åka lite långsammare i några hundra meter? Är din tid viktigare än någon annans tid?

Alla fordon jag har kört har bränsleekonomin blivit bättre av lägre hastighet. Sure, brorsans svärfars Corvette C5 ("lätt" modifierad med kompressor, styvt 600hk) var lite seg i 90km/h på sexan men den ökade utan problem, då klarar den även av hastigheter över 300km/h.

Försvarar inte dom som slänger sig ut precis framför någon i vänsterfilen men man kan inte allt vänta in en lucka som är tillräckligt lång för att komma om hela ekipage heller. Att sega sig om när någon går marginellt långsammare är bara löjligt, då inväntar man en backe där man blir ifrån åkt eller kan köra om.

Om vi vänder på det hela, flyttar du dig direkt till högerfilen när någon snabbare kommer bakom dig även om du måste ut i vänsterfilen efter 60-70m igen? Det tycker jag då fan är värre än ligga bakom en långtradare en stund. Folk ligger kvar i vänsterfilen för att om 200m kommer det en bil som dom åker snabbare än. Fan, alla bör åka ner till Tyskland och köra lite Autobahn för att lära sig att det är högerfilen som gäller tills 10-15m bakom den framförvarande långsammare bilen.

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1256763
October 25, 2010 - 5:56 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1256832 wrote: Och problemet bestod av?? Du har väl dubbdäck, eller?
Själv funderar jag på om jag skall skifta däck imorgon, eller vänta tills det blir vinterväglag först.. Barmark här än så länge, och man vill ju inte nöta ut dubbarna i onödan.
:-S

Nä.. jag har lena, släta sommardäck... dubbdäck är beställda men kommer inte fören i slutet på veckan.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1256764
October 25, 2010 - 6:07 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.dn.se/motor/2.2202/.....-1.1195046
"Utifrån ett material om olyckor 2000–09 har Motormännens tidning Motor låtit Trafikverkets experter räkna ut hur många dödsolyckor som kunde ha undvikits om alla bilar i vintertrafik haft dubbdäck. Verkets slutsats är att 56 dödsolyckor färre skulle ha inträffat."

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
1256805
October 25, 2010 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Alrik och Snorch, jag beundrar ert tålamod, obvious troll is obviously trolling...

Joni;1256839 wrote:
En sak som jag många gånger undrar över är...

Man kör på motorvägen och håller uppenbarligen en bra mycket högre fart än lastbilarna. Då ligger två lastbilar efter varandra varpå den som ligger efter plötsligt får för sig att köra om och detta tar givetvis, åt helvetes lång tid!

Jag håller med dej om att det många ggr är ett ofog att köra om på motorväg om det är mkt trafik. Det är därför det börjar komma omkörningsförbud för lastbilar under vissa tider. Vad jag däremot inte håller med är din reaktion, ta det lugnt i trafiken, du tappar troligtvis bara några sekunder vilket inte är värt att hetsa upp sej för. Folk gör fel i trafiken och det blir sällan bättre om man pekar finger, blinkar osv. Det enda som händer är att aggressionsnivån ökar och ni blir båda irriterade vilket blir en negativ spiral. Det är på tok för hård attityd i trafiken numer. Alla borde lugna ner sej och hjälpa varandra i trafiken, "kärringköra" helt enkelt.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1256809
October 25, 2010 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Bästa tråden på länge.

:corn:

Jag har hört att alla borde köra med dubbfria vinterdäck året om? :trans:

Fortsätt.

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1256810
October 25, 2010 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000;1256893 wrote: Alrik och Snorch, jag beundrar ert tålamod, obvious troll is obviously trolling...

Jag håller med dej om att det många ggr är ett ofog att köra om på motorväg om det är mkt trafik. Det är därför det börjar komma omkörningsförbud för lastbilar under vissa tider. Vad jag däremot inte håller med är din reaktion, ta det lugnt i trafiken, du tappar troligtvis bara några sekunder vilket inte är värt att hetsa upp sej för. Folk gör fel i trafiken och det blir sällan bättre om man pekar finger, blinkar osv. Det enda som händer är att aggressionsnivån ökar och ni blir båda irriterade vilket blir en negativ spiral. Det är på tok för hård attityd i trafiken numer. Alla borde lugna ner sej och hjälpa varandra i trafiken, "kärringköra" helt enkelt.

Vilken tur att du kom in, postade nonsens och styrde upp det hela.

opA87
Member
Medlem
1256815
October 25, 2010 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1;1256897 wrote: Jag har hört att alla borde köra med dubbfria vinterdäck året om? :trans:

Häll inte bensin på elden ! 😉

Andreas Galistel
Member
Medlem
1256817
October 25, 2010 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87;1256903 wrote: Häll inte bensin på elden ! 😉

Kan du inte dela med dig av dina dikeserfarenheter när vi ändå är igång? 😉

//Andreas

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1256828
October 26, 2010 - 2:56 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1;1256905 wrote: Kan du inte dela med dig av dina dikeserfarenheter när vi ändå är igång? 😉

//Andreas

Hörrö du Opa, hur var de nu egentligen med din dikeskörning? 😉

Jekyll
Gäller bara att inte sänka sig till samma nivå samt att inse att alla inte kan vara lika bra som oss i trafiken. 😉

Bäst att slänga in ett par till ;););););););););););)

opA87
Member
Medlem
1256829
October 26, 2010 - 4:44 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1;1256905 wrote: Kan du inte dela med dig av dina dikeserfarenheter när vi ändå är igång? 😉

alrik;1256916 wrote: Hörrö du Opa, hur var de nu egentligen med din dikeskörning? 😉

:gråt: ](*,) :burn:

*mobbning*

:)R 😉

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
1256849
October 26, 2010 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1;1256897 wrote: Bästa tråden på länge.

:corn:

Jag har hört att alla borde köra med dubbfria vinterdäck året om? :trans:

Fortsätt.

//Andreas

Hur mycket tid har du.....?

Andreas Galistel
Member
Medlem
1256867
October 26, 2010 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Joni;1256937 wrote: Hur mycket tid har du.....?

För dig ... all tid i världen :heart:;-)

//Andreas

opA87
Member
Medlem
1257158
November 1, 2010 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.expressen.se/nyhete.....g-utfardas

Vill också ha ett klass 2 snömonster till storm här nere i söder 🙁

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 531
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL