opA87;1256830 wrote: Ska bli intressant om jag kommer upp för dom tre backarna jag har till mitt jobb då.
1:a: Backen upp vid mitt hus, asfalt.. cirka 15 meter lång men brukar vara hal på vintern.
2:a: Backen upp och ur byn, asfalt..
3:e: Grusvägsbacken mot jobbet 😛.. samt en 3km lång, kurvig asfaltsväg som aldrig saltas. :p
Och problemet bestod av?? Du har väl dubbdäck, eller?
Själv funderar jag på om jag skall skifta däck imorgon, eller vänta tills det blir vinterväglag först.. Barmark här än så länge, och man vill ju inte nöta ut dubbarna i onödan.
:-S
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Snorch;1256833 wrote: Hmm, att han är sörlänning måste det vara. 😉
Ioma han är bonnadräng så utgår jag ifrån att han är lite mer naturnära och bekant med naturlagar/krafter än random betongbarn bara..
🙂
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 11, 2002
Nu orkar jag ta mig fan inte läsa igenom er diskussion. Ursäkta om jag upprepar något som redan har sagts isf!!
En sak som jag många gånger undrar över är...
Man kör på motorvägen och håller uppenbarligen en bra mycket högre fart än lastbilarna. Då ligger två lastbilar efter varandra varpå den som ligger efter plötsligt får för sig att köra om och detta tar givetvis, åt helvetes lång tid!
När det sedan är omkört så har bilarna egentligen bara bytt plats och den främre bilen kör knappast ifrån den bakre.
Detta är ju vansinnigt jävla irriterande för mig som kör personbil! Har inte lastbilsgubbarna någon syn i backspegeln? Jag menar, om jag ligger ca 500m bakom och uppenbarligen har MYCKET högre fart och lastbilen då plötsligt svänger ut får ju jag ställa mig på bromsen mer eller mindre och fullständigt förstör min bränsleekonomi. Om man då gud nåde skulle få för sig att bli lite irriterad och blinka till med helljusen då ska ju givetvis lastbilen lysa på för fulla muggar när man sen kör om så man är blind i två mil framöver.
Detta fenomenet upplever jag enbart i Sverige. Kan det vara för vi oftast bara har två filer på motorvägen? Eller har det bara att göra med att i Sverige har lastbilsgubbarna ingen förståelse för att det finns andra fordon som också tänker på bränsleekonomi eller bara rent av är mycket snabbare?!
Har jag bara missuppfattat det hela eller? Jag har svårt att tro det för jag tycker inte direkt det är svårt att titta i backspegeln innan man ska göra denna högst onödiga omkörning på ett par kilometer framöver!
March 14, 2001
Den bakre tycker sig antagligen köra marginellt snabbare än den främre, varpå den börjar en omkörning och eftersom lastbilar är spärrade till 90km/h tar det sin tid om den långsammare lastbilen inte har så mycket lägre hastighet. Om det i slutändan går nå snabbare för den som kör om kan man väl fundera på. Tycker dock det är väldigt sällan man ser sånt, oftast kör folk i 80kh/h eller nån km/h över eller också fullblås, inte 89km/h eller så.
Frågan är ju däremot hur innihelvete snabbt du kör om du måste stå på bromsen när du har 500 meter kvar. 😉
Att du blir bländad tillbaks kan nog bero på att väldigt många har ett fetisch för att blinka med helljuset i tid och otid, vet inte hur ofta folk blinkar när de är på väg att köra om en. Verkar inte spela någon roll om det är tvåfilig väg eller inte, om det redan är bredvid en eller en bit bakom, blinkas ska det göras tydligen. Varför? Ja ingen aning. Är det mörkt och man då kollar i spegeln är det rätt irriterande iaf.
December 11, 2002
500m var som ett exempel. Kan givetvis vara närmare. Det jag menade var att man uppenbarligen närmar sig med högre fart och en omkörning i det läget är högst olämplig.
Om det är vanligt eller ej vet jag inte. Där jag kör som mest och upplever det som ett högst störande moment för min egen körning är på E6an mellan Malmö och Göteborg och E4 från Helsingborg och norrut.
Det händer så gott som varje gång jag är på någon utav dessa vägar och är som sagt otroligt irriterande. Jag försöker alltid hålla en så jämn fart som möjligt och när man då plötsligt får göra en oplanerad inbromsning och än värre behöva växla ner är det ganska irriterande för att en muppchaffis tycker att störst går först.
Det där med att blinka gör jag inte speciellt ofta, men ibland får det ta mig tusan vara nog. Då kan man snabbt slå till på ljustutan, men som tidigare sagt, man får tillbaks med råge och lite till. Då undrar jag alltid hur denne tänker. Fast det är väl det som är just problemet, att man inte gör det!
October 22, 2002
Joni;1256846 wrote:
Jag försöker alltid hålla en så jämn fart som möjligt och när man då plötsligt får göra en oplanerad inbromsning och än värre behöva växla ner är det ganska irriterande för att en muppchaffis tycker att störst går först.
Vad har du för bil egentligen som du åker kanonfort i samt som inte orkar öka farten igen på högsta växeln? Samt även förstör din bränsleekonomi när du får åka lite långsammare i några hundra meter? Är din tid viktigare än någon annans tid?
Alla fordon jag har kört har bränsleekonomin blivit bättre av lägre hastighet. Sure, brorsans svärfars Corvette C5 ("lätt" modifierad med kompressor, styvt 600hk) var lite seg i 90km/h på sexan men den ökade utan problem, då klarar den även av hastigheter över 300km/h.
Försvarar inte dom som slänger sig ut precis framför någon i vänsterfilen men man kan inte allt vänta in en lucka som är tillräckligt lång för att komma om hela ekipage heller. Att sega sig om när någon går marginellt långsammare är bara löjligt, då inväntar man en backe där man blir ifrån åkt eller kan köra om.
Om vi vänder på det hela, flyttar du dig direkt till högerfilen när någon snabbare kommer bakom dig även om du måste ut i vänsterfilen efter 60-70m igen? Det tycker jag då fan är värre än ligga bakom en långtradare en stund. Folk ligger kvar i vänsterfilen för att om 200m kommer det en bil som dom åker snabbare än. Fan, alla bör åka ner till Tyskland och köra lite Autobahn för att lära sig att det är högerfilen som gäller tills 10-15m bakom den framförvarande långsammare bilen.
December 6, 2006
ilg@dd;1256832 wrote: Och problemet bestod av?? Du har väl dubbdäck, eller?
Själv funderar jag på om jag skall skifta däck imorgon, eller vänta tills det blir vinterväglag först.. Barmark här än så länge, och man vill ju inte nöta ut dubbarna i onödan.
:-S
Nä.. jag har lena, släta sommardäck... dubbdäck är beställda men kommer inte fören i slutet på veckan.
http://www.dn.se/motor/2.2202/.....-1.1195046
"Utifrån ett material om olyckor 2000–09 har Motormännens tidning Motor låtit Trafikverkets experter räkna ut hur många dödsolyckor som kunde ha undvikits om alla bilar i vintertrafik haft dubbdäck. Verkets slutsats är att 56 dödsolyckor färre skulle ha inträffat."
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 18, 2003
Alrik och Snorch, jag beundrar ert tålamod, obvious troll is obviously trolling...
Joni;1256839 wrote:
En sak som jag många gånger undrar över är...Man kör på motorvägen och håller uppenbarligen en bra mycket högre fart än lastbilarna. Då ligger två lastbilar efter varandra varpå den som ligger efter plötsligt får för sig att köra om och detta tar givetvis, åt helvetes lång tid!
Jag håller med dej om att det många ggr är ett ofog att köra om på motorväg om det är mkt trafik. Det är därför det börjar komma omkörningsförbud för lastbilar under vissa tider. Vad jag däremot inte håller med är din reaktion, ta det lugnt i trafiken, du tappar troligtvis bara några sekunder vilket inte är värt att hetsa upp sej för. Folk gör fel i trafiken och det blir sällan bättre om man pekar finger, blinkar osv. Det enda som händer är att aggressionsnivån ökar och ni blir båda irriterade vilket blir en negativ spiral. Det är på tok för hård attityd i trafiken numer. Alla borde lugna ner sej och hjälpa varandra i trafiken, "kärringköra" helt enkelt.
Jekyll 3000;1256893 wrote: Alrik och Snorch, jag beundrar ert tålamod, obvious troll is obviously trolling...
Jag håller med dej om att det många ggr är ett ofog att köra om på motorväg om det är mkt trafik. Det är därför det börjar komma omkörningsförbud för lastbilar under vissa tider. Vad jag däremot inte håller med är din reaktion, ta det lugnt i trafiken, du tappar troligtvis bara några sekunder vilket inte är värt att hetsa upp sej för. Folk gör fel i trafiken och det blir sällan bättre om man pekar finger, blinkar osv. Det enda som händer är att aggressionsnivån ökar och ni blir båda irriterade vilket blir en negativ spiral. Det är på tok för hård attityd i trafiken numer. Alla borde lugna ner sej och hjälpa varandra i trafiken, "kärringköra" helt enkelt.
Vilken tur att du kom in, postade nonsens och styrde upp det hela.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 22, 2002
Delph1;1256905 wrote: Kan du inte dela med dig av dina dikeserfarenheter när vi ändå är igång? 😉
//Andreas
Hörrö du Opa, hur var de nu egentligen med din dikeskörning? 😉
Jekyll
Gäller bara att inte sänka sig till samma nivå samt att inse att alla inte kan vara lika bra som oss i trafiken. 😉
Bäst att slänga in ett par till ;););););););););););)
December 6, 2006
http://www.expressen.se/nyhete.....g-utfardas
Vill också ha ett klass 2 snömonster till storm här nere i söder 🙁
2 Guest(s)