June 3, 2001
Har funderat på en sak när det gäller däck + fälg.
Varför glider inte däcket mot fälgen?
T.ex man börnar lite. 🙄
Däcket borde glida mot fälgen tycker jag.
Flägen snurrar men däcket står stilla typ.
Är det sånt jäkla tryck så dom inte slirar mot varandra?
Vad är det dom gör att det inte glider! 😮
Har någon en vettig förklaring?
October 27, 2001
Gueno wrote: [quote=Jekyll 3000]Friktion... dels sitter däcket tajt mot fälgen i sej, dels trycks det hårt mot fälgkanten av trycket i däcket..
Känns för lite för att däcket ska sitta stil.
Inte om du jämför med friktionen mellan det snabbt roterande gummit och asfalten/gruset/whatever/underlaget. .)
February 21, 2003
Luft- & tryckkrafter är starkare än man tror.
Tänk er ett hus som är helt lufttätt och varken släpper in eller ut luft och att utomhustemperaturen är 4ºC och att inomhustemperaturen är 24ºC. Hur många graders temperaturökning inomhus räcker tror ni för att husets fönster ska sprängas? Om man räknar med att glasets area är 2m² och att det klarar 100kg i maxtryck.
Svar: 1.45ºC
April 4, 2003
Ogrebeast wrote: Luft- & tryckkrafter är starkare än man tror.
Tänk er ett hus som är helt lufttätt och varken släpper in eller ut luft och att utomhustemperaturen är 4ºC och att inomhustemperaturen är 24ºC. Hur många graders temperaturökning inomhus räcker tror ni för att husets fönster ska sprängas? Om man räknar med att glasets area är 2m² och att det klarar 100kg i maxtryck.
1.45ºC
😀
February 21, 2003
Jekyll 3000 wrote: Ogre: glasets form är väl en faktor i den beräkningen? Kanske inte i normalfallet men om man hårddrar det hela lite? Eller tänker jag fel då?
Jovisst, t ex ett cirkulärt fönster klarar ju tryck mycket bättre än rektangulära. Men det specifikationsproblemet har man kringgått genom att bara ange en vikt (underförstått medelvärdesvikt) som hela fönstret klarar av, i det här fallet 100kg.
November 4, 2001
1:dragracin där ser man hur fälgen vrider sig innan själva däcket gör det. det är INTE bultat, "bultarna" skulle i sånna fall bara strimmla gummit.
2. anledningen till att däcker sitter fast är att man först har på en slags pasta kring däcket, när däcker sedan krängs på på däcket och fylls med luft pressar däcker så pass hårt mot flägen och med pastan blir det heltäat och MYCKET hög friktion
May 23, 2002
SuperNova wrote: 1:dragracin där ser man hur fälgen vrider sig innan själva däcket gör det. det är INTE bultat, "bultarna" skulle i sånna fall bara strimmla gummit.
Jasså? Gueno skrev ett exempel... Räcker inte det? Ok, ett till då, Lars - Inge har de på sitt skåp (Chevelle).
SuperNova wrote:
2. anledningen till att däcker sitter fast är att man först har på en slags pasta kring däcket, när däcker sedan krängs på på däcket och fylls med luft pressar däcker så pass hårt mot flägen och med pastan blir det heltäat och MYCKET hög friktion
Har lagt om många däck utan pasta 🙄
October 7, 2002
Ogrebeast wrote: Luft- & tryckkrafter är starkare än man tror.
Jag skulle kunna räkna ut det här om du gav mig husets volym också (är för lat för att ge ett allmänt svar). För övrigt heter det "kilopond" och inte "kilogram" när du mäter krafter...
April 18, 2003
Ogrebeast wrote: [quote=Jekyll 3000]Ogre: glasets form är väl en faktor i den beräkningen? Kanske inte i normalfallet men om man hårddrar det hela lite? Eller tänker jag fel då?
Jovisst, t ex ett cirkulärt fönster klarar ju tryck mycket bättre än rektangulära. Men det specifikationsproblemet har man kringgått genom att bara ange en vikt (underförstått medelvärdesvikt) som hela fönstret klarar av, i det här fallet 100kg.
Jaja, där ser man, var ju inte så svårt 🙂 Bara en annan som inte läste vad du skrev riktigt... jag skyller allt på nattarbete och trötthet så det inte ska se så illa ut 😉
February 21, 2003
TERdON wrote: [quote=Ogrebeast]Luft- & tryckkrafter är starkare än man tror.
Jag skulle kunna räkna ut det här om du gav mig husets volym också (är för lat för att ge ett allmänt svar). För övrigt heter det "kilopond" och inte "kilogram" när du mäter krafter...
Jo, jag vet det. Men eftersom alla här inte är ingenjörer så håller jag mig från det fackliga språket Annars hade jag angett trycket i Pa isf.
Dessutom är husets volym ointressant i det här fallet. Ganska uppenbart om du studerar allmänna gaslagen.
2 Guest(s)