Däck + fälg|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Däck + fälg
Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 16, 2003 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Har funderat på en sak när det gäller däck + fälg.

Varför glider inte däcket mot fälgen?
T.ex man börnar lite. 🙄
Däcket borde glida mot fälgen tycker jag.
Flägen snurrar men däcket står stilla typ.

Är det sånt jäkla tryck så dom inte slirar mot varandra?
Vad är det dom gör att det inte glider! 😮
Har någon en vettig förklaring?

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
March 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
461100
November 16, 2003 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur kan det komma sig att du grubblar på detta?

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
461101
November 16, 2003 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Friktion... dels sitter däcket tajt mot fälgen i sej, dels trycks det hårt mot fälgkanten av trycket i däcket..

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
461107
November 16, 2003 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Friktion... dels sitter däcket tajt mot fälgen i sej, dels trycks det hårt mot fälgkanten av trycket i däcket..

Känns för lite för att däcket ska sitta stil.

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
Member Since:
October 27, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
461119
November 16, 2003 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: [quote=Jekyll 3000]Friktion... dels sitter däcket tajt mot fälgen i sej, dels trycks det hårt mot fälgkanten av trycket i däcket..

Känns för lite för att däcket ska sitta stil.

Inte om du jämför med friktionen mellan det snabbt roterande gummit och asfalten/gruset/whatever/underlaget. .)

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
461124
November 16, 2003 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Det behöver inte vara så värst hög friktion, det räcker att den är högre än däckets grepp i asfalten, och det är ju inte mkt. Det vet du väl om du provat att börna och sladda på asfalten, det släpper ganska lätt.

Avatar
Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
Member Since:
February 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
461138
November 16, 2003 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Luft- & tryckkrafter är starkare än man tror.

Tänk er ett hus som är helt lufttätt och varken släpper in eller ut luft och att utomhustemperaturen är 4ºC och att inomhustemperaturen är 24ºC. Hur många graders temperaturökning inomhus räcker tror ni för att husets fönster ska sprängas? Om man räknar med att glasets area är 2m² och att det klarar 100kg i maxtryck.

Svar: 1.45ºC

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
Member Since:
May 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
461139
November 16, 2003 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Är ju några kilos tryck varje cm2. Dessutom är det ju lite "fållning" i däcket så att det ligger bra. Gummit är ju ganska så klistrigt också...

På dragracingbilar och rallybilar etc. ser man ju ibland där det har bultat fast däcket i fälgen... Manligt :bgrin:

the_proffs
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 198
Member Since:
April 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
461157
November 16, 2003 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: Luft- & tryckkrafter är starkare än man tror.

Tänk er ett hus som är helt lufttätt och varken släpper in eller ut luft och att utomhustemperaturen är 4ºC och att inomhustemperaturen är 24ºC. Hur många graders temperaturökning inomhus räcker tror ni för att husets fönster ska sprängas? Om man räknar med att glasets area är 2m² och att det klarar 100kg i maxtryck.

Svar: 1.45ºC

1.45ºC
😀

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
461199
November 16, 2003 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogre: glasets form är väl en faktor i den beräkningen? Kanske inte i normalfallet men om man hårddrar det hela lite? Eller tänker jag fel då?

Avatar
Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
Member Since:
February 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
461251
November 16, 2003 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Ogre: glasets form är väl en faktor i den beräkningen? Kanske inte i normalfallet men om man hårddrar det hela lite? Eller tänker jag fel då?

Jovisst, t ex ett cirkulärt fönster klarar ju tryck mycket bättre än rektangulära. Men det specifikationsproblemet har man kringgått genom att bara ange en vikt (underförstått medelvärdesvikt) som hela fönstret klarar av, i det här fallet 100kg.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
461263
November 16, 2003 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan]På dragracingbilar och rallybilar etc. ser man ju ibland där det har bultat fast däcket i fälgen... Manligt :bgrin:

Borde ju pysa tycker man.
Supramannen gjorde så på Tullinge. 🙂

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
461277
November 16, 2003 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

1:dragracin där ser man hur fälgen vrider sig innan själva däcket gör det. det är INTE bultat, "bultarna" skulle i sånna fall bara strimmla gummit.

2. anledningen till att däcker sitter fast är att man först har på en slags pasta kring däcket, när däcker sedan krängs på på däcket och fylls med luft pressar däcker så pass hårt mot flägen och med pastan blir det heltäat och MYCKET hög friktion

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
Member Since:
May 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
461594
November 16, 2003 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: 1:dragracin där ser man hur fälgen vrider sig innan själva däcket gör det. det är INTE bultat, "bultarna" skulle i sånna fall bara strimmla gummit.

Jasså? Gueno skrev ett exempel... Räcker inte det? Ok, ett till då, Lars - Inge har de på sitt skåp (Chevelle).

SuperNova wrote:
2. anledningen till att däcker sitter fast är att man först har på en slags pasta kring däcket, när däcker sedan krängs på på däcket och fylls med luft pressar däcker så pass hårt mot flägen och med pastan blir det heltäat och MYCKET hög friktion

Har lagt om många däck utan pasta 🙄

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
461657
November 16, 2003 - 11:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: Luft- & tryckkrafter är starkare än man tror.

Tänk er ett hus som är helt lufttätt och varken släpper in eller ut luft och att utomhustemperaturen är 4ºC och att inomhustemperaturen är 24ºC. Hur många graders temperaturökning inomhus räcker tror ni för att husets fönster ska sprängas? Om man räknar med att glasets area är 2m² och att det klarar 100kg i maxtryck.

Svar: 1.45ºC

Jag skulle kunna räkna ut det här om du gav mig husets volym också (är för lat för att ge ett allmänt svar). För övrigt heter det "kilopond" och inte "kilogram" när du mäter krafter...

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
461738
November 17, 2003 - 5:00 am
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=Jekyll 3000]Ogre: glasets form är väl en faktor i den beräkningen? Kanske inte i normalfallet men om man hårddrar det hela lite? Eller tänker jag fel då?

Jovisst, t ex ett cirkulärt fönster klarar ju tryck mycket bättre än rektangulära. Men det specifikationsproblemet har man kringgått genom att bara ange en vikt (underförstått medelvärdesvikt) som hela fönstret klarar av, i det här fallet 100kg.

Jaja, där ser man, var ju inte så svårt 🙂 Bara en annan som inte läste vad du skrev riktigt... jag skyller allt på nattarbete och trötthet så det inte ska se så illa ut 😉

Avatar
Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
Member Since:
February 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
461750
November 17, 2003 - 6:46 am
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=Ogrebeast]Luft- & tryckkrafter är starkare än man tror.

Tänk er ett hus som är helt lufttätt och varken släpper in eller ut luft och att utomhustemperaturen är 4ºC och att inomhustemperaturen är 24ºC. Hur många graders temperaturökning inomhus räcker tror ni för att husets fönster ska sprängas? Om man räknar med att glasets area är 2m² och att det klarar 100kg i maxtryck.

Svar: 1.45ºC

Jag skulle kunna räkna ut det här om du gav mig husets volym också (är för lat för att ge ett allmänt svar). För övrigt heter det "kilopond" och inte "kilogram" när du mäter krafter...

Jo, jag vet det. Men eftersom alla här inte är ingenjörer så håller jag mig från det fackliga språket wink Annars hade jag angett trycket i Pa isf.

Dessutom är husets volym ointressant i det här fallet. Ganska uppenbart om du studerar allmänna gaslagen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 281
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL