October 28, 2002
http://www.svd.se/dynamiskt/in.....053809.asp
😀
🙂
😕
🙄
:cy: ???
(Tankeforlopp efter att ha last artikeln).
November 22, 2001
Hm...hur kan det vara likvärdigt när pojkar o flickor får lära sig helt olika saker?
Varför skulle inte killar behöva lära sig självförsvar? Det är ju trots allt killar som utsätts för mest våld.
Och jag är skeptisk till hur mycket en sådan kurs i skolan skulle hjälpa.
Troligen skulle den bara göra att folk råkar värre ut.
January 11, 2002
Fel på ett antal olika sätt..
För det första så är det lite bisarrt att man skulle lära ut självförsvar bara till kvinnor när precis Json säger så är jag tämligen säker att enligt statistiken löper man större risk att råka ut för ett våldsbrott som kille.
För det andra, och vad jag tycker är väldigt viktigt, så lär många självförsvarskurser ut hur man slåss, vilket är helt bissarrt. Försöker du brotta ner / slå till en rånare så får du fan se till att du är jävligt bra på det, och det är man inte efter 5 timmars lektioner. För missar du när du försöker slå till eller om du inte knockar honom, kommer det alltid gå åt helvete för dig. Har du tur åker du bara på jävligt mycket med stryk, har du otur tar han upp en kniv.
Möjligtvis om man tränat kampsport i några år kan man börja göra motstånd, men vanligt folk som gått nån självförsvarskurs kanske 1 timme i veckan 10 ggr eller så, borde inte försöka försvara sig mot en rånare i min mening..
May 23, 2006
det handlar ju inte om att man ska lära sig spöa upp rånare/våldtäktsmän, den fysiska delen handlar mest om att lära sig några fula knep så man ska kunna ta sig loss och just springa därifrån.
Sedan handlar det minst lika mycket om att stärka tjejers självförtroende så att de ska våga säga i från när de blir trakasserade.
October 22, 2002
Tindy wrote: Tja, verkar ju inte direkt påverka gymnasieskolan, men när jag väl får barn ska de bannemig inte undervisas i feminism. I så fall så ska jag börja lära ut Kvinnohat A och Hata FI B hemma i köket.
med vilken pojkvän tänkte du ha barn? 😀
skämt o sido. Om man sätter feminismen åt sidan, så är väl självförsvarkursen något bra för ungdomar idag eller? Det behöver inte bara handla om våld, det kan handla om säkerhet i övrigt. Släng in de med tex brandövningar, förstahjälpen etc.
October 25, 2003
CasO wrote: [quote=Tindy]Tja, verkar ju inte direkt påverka gymnasieskolan, men när jag väl får barn ska de bannemig inte undervisas i feminism. I så fall så ska jag börja lära ut Kvinnohat A och Hata FI B hemma i köket.
med vilken pojkvän tänkte du ha barn? 😀
Det inte frugan vet skadar henne inte 😉
January 13, 2003
DiDi wrote: [quote=beta][quote=DiDi]Skulle gärna vilja se att de utvecklade hur "kursplanerna" kommer se ut.
#1 Lära sig blockera ett slag
#2 Sparka en kille på pungen
#3 Sluta raka sig
Tänkte mer på feminismkursen
Ahaa. 🙁
#1 Rösta på FI
#2 Underkasta dig kvinnan!
#3 Gnäll inte
#4 Du är inget
#5 Kvinnan är ditt överhuvud
#6 Sluta raka dig.
Edit: Såg att jag i princip skrivit samma sak iaf 3 gånger. 😕