February 21, 2004
såg aldeles nyss på CSI new york när han ska återskapa info på en hårddisk, han plockar ut skivorna en och en sätter dom i en helt vanlig WD disk och skruvar ihop. Trodde det var baserat på verkliga händelser? Är det ens möjligt att läsa info på skivorna utan vakuum i en vanlig desktop hårddisk?
February 21, 2004
skiroy wrote: Det där jobbet måste nog allt göras i ett renrum...minsta dammkorn kan sabba mycket.
CSI är inte så jäkla realistiskt men rätt kul och se på mellan varven.
Jo det är det jag menar, bäst var nog att han plockade den ur en sönderbränd disk sen stoppade den i en ny på sitt kontor. Men serien är bra
December 27, 2003
jag tänkte också så. En annan sak jag reagerade på var bilen som brann. Tydligen så brann den ganska kraftigt, och brevid offret fanns ett vapen, med en patron i. Jag tycker att den patronen borde ha avfyrats av värmen (eller den kanske redan var avfyrad, man fick bara se baksidan av patronen)
February 1, 2002
Snorch wrote: Det går faktiskt att ta av själva locket på hårddiskar och sedan göra exempelvis ett fönster i det och sen montera och disken fungerar lika bra som tidigare..
Jo, men det går inte bra att göra hur som hellst .. kommer det minsta damm i är det stor risk att det är kört.
March 14, 2001
Starscream wrote: [quote=Snorch]Det går faktiskt att ta av själva locket på hårddiskar och sedan göra exempelvis ett fönster i det och sen montera och disken fungerar lika bra som tidigare..
Jo, men det går inte bra att göra hur som hellst .. kommer det minsta damm i är det stor risk att det är kört.
Nej det är klart.. såg inte csi-avsnittet heller så vet inte hur de gjorde där, men man måste helt klart vara väldigt försiktig..
March 3, 2004
April 10, 2001
Xenomorphed wrote: jag tänkte också så. En annan sak jag reagerade på var bilen som brann. Tydligen så brann den ganska kraftigt, och brevid offret fanns ett vapen, med en patron i. Jag tycker att den patronen borde ha avfyrats av värmen (eller den kanske redan var avfyrad, man fick bara se baksidan av patronen)
Jag såg det avsnittet, och pistolen avfyrades av värmen, därav den märkliga skottskadan den döde hade.
Vad gäller hdd så vart jag inte så förbryllad över det fysiska arbetet då dom enligt förmodan jobbar i säkrade miljöer. Men vad jag tyckte såg lite skumt ut var hur sökprogrammet han använde för att läsa infon på hdd visade vanlig text istället för scramblade koder som det normalt blir om man försöker läsa en e-postfil i ett dosfönster.
Men som sagt, allt man ser på TV är inte den absoluta sanningen
June 17, 2002
obelix wrote: En annan kul grej är det här med att identifiera fingeravtryck.
Det finns ingen möjlighet i världen att det går att kolla så snabbt som dom gör.
(Källa: Discovery, verklighetens CSI)
du menar att köra i en dator som jämför med befintliga avtyck i registret?=)
March 11, 2003
obelix wrote: En annan kul grej är det här med att identifiera fingeravtryck.
Det finns ingen möjlighet i världen att det går att kolla så snabbt som dom gör.
Varför inte? Det de gör är ju att leta upp ett antal punkters placering, för att sedan jämföra med andra fingeravtryck. Borde inte vara särskilt avancerat.
January 4, 2001
denstore wrote: [quote=obelix]En annan kul grej är det här med att identifiera fingeravtryck.
Varför inte? Det de gör är ju att leta upp ett antal punkters placering, för att sedan jämföra med andra fingeravtryck. Borde inte vara särskilt avancerat.
För att fingeravtrycken skiljer sig för lite åt så datorn kommer plocka ut ett gäng likadana. Sedan får man för hand kontrollera dessa.
March 11, 2003
Coore wrote: [quote=denstore][quote=obelix]En annan kul grej är det här med att identifiera fingeravtryck.
För att fingeravtrycken skiljer sig för lite åt så datorn kommer plocka ut ett gäng likadana. Sedan får man för hand kontrollera dessa.
Det beror väl på hur många punkter du väljer ut.
January 4, 2001
denstore wrote: [quote=Coore][quote=denstore][quote=obelix]En annan kul grej är det här med att identifiera fingeravtryck.
Det beror väl på hur många punkter du väljer ut.
Jo, men du kan kanske inte välja punkter hej vilt pga felmarginaler när avtrycket har gjorts.
Om det är lite utsmetat, beroende på hur hårt man har tryckt när man gjorde märket etc.
Detta är bara mina spekulationer men en dokumentär jag såg på discovery om just fingeravtryck sa att det var som så att datorn kan få ut ett gäng och sedan får man sitta med förstorninglas och kolla manuellt.
1 Guest(s)