Dagens cyklar|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dagens cyklar
Vampis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 19, 2004 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag läste detta inlägget (https://www.nordichardware.se/.....hp?t=81319) på köp och sälj så började jag fundera på när cykeln var en cykel.. eller är det bara jag som börjar bli gammal... ?

När jag fick/köpte min mountainbike för 12 år sen så var den SKITGRYM.. 21 växlar etc etc... men nuförtiden så har ju för fan en cykel mer spec. än en bil..

:bgrin: :bgrin:

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
600683
April 19, 2004 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

stöddämpare, skivbromsar och fan och hans moster...

har faktiskt 24 växlar på min 🙂

Vampis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1344
600684
April 19, 2004 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

kolfiberram här å kolfiber nåt annat där...

Iskall
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 320
600685
April 19, 2004 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Utvecklingen på cyklar går framåt och skivbromsar (antar att det var främst de du anmärkte på...) har ju många fördelar jämfört med traditionella bromsar med belägg mot fälgsidan. Dämpning fram börjar ju bli standard på MTB - mycket trevligt enl mig då det blir bekvämare åkning och avlastar ramen från viss belastning vid hopp och sådant 🙂

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
600696
April 19, 2004 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

men skivbroms är ju inte så jättebra det heller, själv föredrar jag ett par bra Vbromsar, bäst känsla i dom.

badbolll
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 404
600705
April 19, 2004 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

jasså det va min cykel ni skapat tråd om 😀

Endå är den inte speciellt extrem..
Vanlig svenssoncykel ju

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
600711
April 19, 2004 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

pompougnac wrote: stöddämpare, skivbromsar och fan och hans moster...

har faktiskt 24 växlar på min 🙂

Har allt utom skivbromsar på min med.. En Cresent. svensk kvalite ska de vara.

Stötdämpare fram alltså.

Shlumpen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1302
600712
April 19, 2004 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Iskall wrote: Utvecklingen på cyklar går framåt och skivbromsar (antar att det var främst de du anmärkte på...) har ju många fördelar jämfört med traditionella bromsar med belägg mot fälgsidan. Dämpning fram börjar ju bli standard på MTB - mycket trevligt enl mig då det blir bekvämare åkning och avlastar ramen från viss belastning vid hopp och sådant 🙂

Framdämp har ju blivit standard på MTB, och börjar bli det på vanliga cyklar också... Kvaliteten är väl i allmänhet inte så bra, men medelsvensson tänker väl inte på såna trivialiteter:/

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
600715
April 19, 2004 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

En bra och billig racercykel för transport och motion: en crescent?

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
600716
April 19, 2004 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: En bra och billig racercykel för transport och motion: en crescent?

Min är väldigt bra till det..

Köpte den för 4500:- reapris ordinarei pris 6000:

Cresent Balder 43 MTB
Balder AL/AC 24V 43 CM POLYGON

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
600729
April 19, 2004 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Ha! Cresent är Made in "Taiwan" precis som allt annat, dom bara sätter på ett märke. Det man ska göra är att köpa en bra ram å sedan Campangolo delar som det sitter på cresents tävlingscyklar vid namn Bianchi.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
600733
April 19, 2004 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

De skönaste cyklar är ju dock de där gamla gubbcyklarna, så jävla underbara....

badbolll
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 404
600735
April 19, 2004 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Just därför jag ska sälja min cykel som det stod om uppe där..

Ska köpa en "tantcykel" av en kompis för 100 kr..
Mycket sköna att glida omkring på när moppen inte funkar :p

Iskall
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 320
600745
April 19, 2004 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

shlumpen wrote: [quote=Iskall]Utvecklingen på cyklar går framåt och skivbromsar (antar att det var främst de du anmärkte på...) har ju många fördelar jämfört med traditionella bromsar med belägg mot fälgsidan. Dämpning fram börjar ju bli standard på MTB - mycket trevligt enl mig då det blir bekvämare åkning och avlastar ramen från viss belastning vid hopp och sådant 🙂

Framdämp har ju blivit standard på MTB, och börjar bli det på vanliga cyklar också... Kvaliteten är väl i allmänhet inte så bra, men medelsvensson tänker väl inte på såna trivialiteter:/

Nae, precis. Allt som oftast är det någon "skitdämpare" på biken... Det är väl egentligen när man börjar komma upp i priser runt 8-10 lakan på cykeln som man kan få en kvalitetsdämpare på. :-/
Att medelsvensson inte har koll på vad som är kvalitet gäller väl iofs för de flesta saker - datorer och annan teknik i synnerlighet...

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
600897
April 19, 2004 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Iskall wrote: [quote=shlumpen][quote=Iskall]Utvecklingen på cyklar går framåt och skivbromsar (antar att det var främst de du anmärkte på...) har ju många fördelar jämfört med traditionella bromsar med belägg mot fälgsidan. Dämpning fram börjar ju bli standard på MTB - mycket trevligt enl mig då det blir bekvämare åkning och avlastar ramen från viss belastning vid hopp och sådant 🙂

Nae, precis. Allt som oftast är det någon "skitdämpare" på biken... Det är väl egentligen när man börjar komma upp i priser runt 8-10 lakan på cykeln som man kan få en kvalitetsdämpare på. :-/
Att medelsvensson inte har koll på vad som är kvalitet gäller väl iofs för de flesta saker - datorer och annan teknik i synnerlighet...

15-20 000 kr där börjar man få lite schyssta grejer.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
601075
April 20, 2004 - 8:14 am
sp_Permalink sp_Print

Iskall wrote: [quote=shlumpen][quote=Iskall]Utvecklingen på cyklar går framåt och skivbromsar (antar att det var främst de du anmärkte på...) har ju många fördelar jämfört med traditionella bromsar med belägg mot fälgsidan. Dämpning fram börjar ju bli standard på MTB - mycket trevligt enl mig då det blir bekvämare åkning och avlastar ramen från viss belastning vid hopp och sådant 🙂

8-10 papp för en cykel. :cy:

Maxpris är 500:-

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
601107
April 20, 2004 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har en 3-växlad (inte sån där med kugghjul) 28"-are av märke Monark eller Crescent eller nåt. Den är stabil och funkar fint i alla väder. Sen tycker jag MTB:s är så tröga att cykla med på nåt konstigt sätt. Känns som att det är för mycket friktion, man tappar fart för snabbt. Kan tilläggas att jag bara cyklar i staden på asfalt för nyttans skull. Nöjescyklar aldrig.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
601152
April 20, 2004 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

Dessutom är det jobbiga bromsar på MTB:s jag vill ha sånna bromsar som när man trampar bakåt så bromsar man, och inget annat tjaffs! 🙂

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
601154
April 20, 2004 - 10:10 am
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: [quote=Iskall][quote=shlumpen][quote=Iskall]Utvecklingen på cyklar går framåt och skivbromsar (antar att det var främst de du anmärkte på...) har ju många fördelar jämfört med traditionella bromsar med belägg mot fälgsidan. Dämpning fram börjar ju bli standard på MTB - mycket trevligt enl mig då det blir bekvämare åkning och avlastar ramen från viss belastning vid hopp och sådant 🙂

Köp en cykel för för 500:- du så får vi se hur länge den håller ifall man ska tävlingsköra... 🙂

Edit: Cannondale åt folket... 😀

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
601297
April 20, 2004 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=boogey][quote=Iskall][quote=shlumpen][quote=Iskall]Utvecklingen på cyklar går framåt och skivbromsar (antar att det var främst de du anmärkte på...) har ju många fördelar jämfört med traditionella bromsar med belägg mot fälgsidan. Dämpning fram börjar ju bli standard på MTB - mycket trevligt enl mig då det blir bekvämare åkning och avlastar ramen från viss belastning vid hopp och sådant 🙂

Köp en cykel för för 500:- du så får vi se hur länge den håller ifall man ska tävlingsköra... 🙂

Edit: Cannondale åt folket... 😀

Ska inte tävlingsköra, utan cykla till skolan. 😉

Bara reagerade på att orden medelsvensson, cykel och 8-10 lakan på något sätt hamnade i samma inlägg.
Tyckte inte riktigt de passade ihop.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 112
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL