January 12, 2004
När jag var och handlade igår så såg jag en reklamaffisch eller vad man nu ska kalla det.
Den handlade om tonåringar.
Det som stod på den var "Är du på väg att bli tonåring", oh en massa annat som jag inte tänkte på.
Det skulle iaf vara ett informationsmöte om hur det är att bli tonåring... 😮
KLarar ni inte av det idag? :bgrin:
På min tid, dvs på det glada 80-talets första hälft. :hb: :pidu:
Då var informationen vi fick:
Hur man sätter på en kondom.
Lite information om hur olika sorters narkotika såg ut, vilket var kalas för dom som ville veta vad dom köpte.
Och att man inte skulle dricka eller röka.
Nu har man ett stort informationsmöte om hur man går in i tonåren... :)R
October 24, 2002
obelix wrote: [quote=CasO]vad är fel på ett sådant möte? eller du kanske tycker det är bra att barn går runt och röker/dricker etc ?
Det är skillnaden jag finner roande.
Förr så tog det 5 minuter av en lektion.
Idag tror man fortfarande att det är bristande information om droger som får folk att ta dem, därför satsar man mycket på det.
November 22, 2001
obelix wrote: [quote=CasO]vad är fel på ett sådant möte? eller du kanske tycker det är bra att barn går runt och röker/dricker etc ?
Vilket kan bero på att förr i tiden skötte föräldrarna sitt jobb.
Och att samhället idag ser lite annorlunda ut.
January 12, 2004
GooGeL wrote: Well, jag tycker då att det är föräldrarnas fel då ungarna knarkar, super och beter sig allmänt som en idi.
Brist på uppfostran helt enkelt.Värst är dom ungarna som är bortskämda.
visst har dom en stor del i det hela, men det är även så att dagens ungdommar har en helt annan attityd till det hela.
Dom tror att dom vet mer och bättre om alkohol och droger, vilket dom inte gör.
October 22, 2002
Jag såg igår att det finns ännu barn som är bra uppfostrade. Var i Åre sön-tors. I stugan bredvid min så bodde det en familj med 2 st barn på 3-4 år. När man stog utanför stugan så pratade dom lite och var allmänt trevliga små barn. Sen så stog jag igår utanförstugan och väntade på att några till skulle masa sig ut så stog jag på "stigen" mellan stugorna. Då kom trevliga barnen igen och skulle till backen. Jag aktade mig lite fint och dom sa tack.
Ännu finns det hopp för världen! [-o<
March 21, 2003
obelix wrote: På min tid, dvs på det glada 80-talets första hälft. :hb: :pidu:
Då var informationen vi fick:
Hur man sätter på en kondom.
Lite information om hur olika sorters narkotika såg ut, vilket var kalas för dom som ville veta vad dom köpte.
Och att man inte skulle dricka eller röka.
Så hade vi (tom utan kondom på dragar shitten)...
July 14, 2004
GooGeL wrote: Well, jag tycker då att det är föräldrarnas fel då ungarna knarkar, super och beter sig allmänt som en idi.
Brist på uppfostran helt enkelt.Värst är dom ungarna som är bortskämda.
läste inte hela tråden MEN...
Jag har en pappa som jag inte har bott med sen jag var 5 en mor som jobbar från 9 till 5, snackar med henne typ 10 minuter om dagen, Jag har uppfostrat mig själv, och jag har då aldrig varit dum nog o gjort något sådant skit...
Så det är nog snarare en fråga om folk som har en förmåga att stå emot grupptryck.
Sen vet alla med lite hjärna att sånt i tonåren pajar bara totalt för en på alla sätt. man kan vänta tills man är äldre tycker jag.
December 18, 2002
Nomic wrote: läste inte hela tråden MEN...
Jag har en pappa som jag inte har bott med sen jag var 5 en mor som jobbar från 9 till 5, snackar med henne typ 10 minuter om dagen, Jag har uppfostrat mig själv, och jag har då aldrig varit dum nog o gjort något sådant skit...
Så det är nog snarare en fråga om folk som har en förmåga att stå emot grupptryck.
Sen vet alla med lite hjärna att sånt i tonåren pajar bara totalt för en på alla sätt. man kan vänta tills man är äldre tycker jag.
Ett jahopp, var det enda jag kunde komma på att säga. :blink: Du pratar om en helt annan sak än vad jag pratade om.
Jag pratade om ungar som redan knarkar, super och beter sig som idioter idag. Inte om någe annat.
July 14, 2004
GooGeL wrote: [quote=Nomic]läste inte hela tråden MEN...
Ett jahopp, var det enda jag kunde komma på att säga. :blink: Du pratar om en helt annan sak än vad jag pratade om.
Jag pratade om ungar som redan knarkar, super och beter sig som idioter idag. Inte om någe annat.
jaha? Förklara skillnaden
March 14, 2004
Där har du fel Collateral, det går visst ut över andra. Alla behandlingar och liknande som dom behöver måsta vi vanliga skattebetalare betala för.
Men om man gjorde så att t.ex. om man röker och får lungkanser så får man betala för sin egen sjukvård, eller om man knarkar så får man själv betlala för avvängning och liknande så tycker jag att dom får knarka skallen av sig om dom vill.
Json_81 wrote: [quote=obelix][quote=CasO]vad är fel på ett sådant möte? eller du kanske tycker det är bra att barn går runt och röker/dricker etc ?
Vilket kan bero på att förr i tiden skötte föräldrarna sitt jobb.
Och att samhället idag ser lite annorlunda ut.
Hmmm, kanske lite mer tvärtom??
Förr i tiden skötte bara en av föräldrarna ett jobb, den andra (oftast modern) var hemma och uppfostrade barnen..
I dag kan man väl däremot säga att föräldrarna "sköter sitt jobb" och samhället (Dagis/skola) uppfostrar barnen.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
whak wrote: obelix är ett bra exempel misslyckandet av informationen på 80talet. 🙂
Notera gärna vem av er som fått en varning..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
2 Guest(s)