January 12, 2007
Idag skulle jag och 2 kompisar leta fakta om djur på Statsbiblioteket.
Sagt och gjort... nr vi är klara med faktan tänkte vi att det vore kul att kolla på äldre böcker... så vi gick upp till den "översta" våningen och gick mot entrén(de äldre böckerna står ovanför entrén)
När vi har kollat på diverse böcker i 20min kankse tror jag att jag har hittat den äldsta boken (till en början)
Men när jag börjar bläddra i boken märker jag att någon har skurit ur sidorna i boken för att kunna lägga i nått där och vad jag hittade var ett 2cm tjockt block med lappar där följande text står:
Ta EN lapp
Ring det telefonnummer du får ut av följande problem. Då
kommer du få en ny ledtråd.
Formen på rotundan påminner om första siffran.
Det sitter en skylt på väggen av falaffelkungen utanför huvudentré som anger andra och tredje siffran.
Sväng vänster och följ odengatan en bit. Fjärde och femte siffran är samma som klockslagen Coop konsum öppnar och stänger.
Sjätte siffran är antalet gravar runt Gustav Vasa kyrka
Sjunde siffran är antalet lampor på en och samma stolpe som lyser upp fotbollsplanen i Vasaparken
Från St.Eriksplan till gullmarsplan är antalet stationer med gröna linjen som den åttonde siffran. Räkna inte med St.Eriksplan
Det finns ett vetilationssystem på gatyplan vid St.Eriksplan. Den har en geometrisk form. Nionde siffranni behöver är samma som antalet sidor på den geometriska formen
Gå till St.Eriksplan mot Fridhemsplan. På bron finns gatlampor som lyser upp. Sista siffran ni behöver är samma som antalet stolpar på vardera sida av bron.
Detta stod på lappen... vi hade 3 timmars "ingenting att göra" så vi började åka runt i stan och leta rätt på dessa saker..
Nummret vi fick fram.
1. 0 (statsbiblioteket är cirkelformat för er som inte visste det)
2. 73 (gatunummret stod på en skylt)
3. 88,89 (Konsum öppet vardagar 8-21, helg 9-21)
4. 0 (hittade inga gravar..)
5. 6 (antal lampor)
6. 9 (antal stationer)
7. 8 (octa.. vad dom nu heter...)
8. 5 (antal lampor på varje sida av bron)
Någon mer än jag som tycker att detta verkar lite skumt och aningen halvt läskigt?
Vi snackar ju om en bok från statsbiblioteket..
För er som vill kolla på boken med egna ögon leta efter denna under.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
March 10, 2003
Även om detta är en kul grej kanske att upptäcka, så tycker jag det är skandal att man förstört en gammal bok på detta viset.
Denna kan säkert vara oersättlig och nu är den förstörd för all framtid.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)