January 12, 2004
denstore wrote: [quote=dree] Japp.
Vi i sverige ska alltid gå runt dom bra dyra lösningarna.
Det är enklare att säga t.ex. "stoppa kulan" "använd cykelhjälm".
Det som kanske känns som det största problemet är väl att ligister och våldsverkares inställning verkar ha nått punkten där de tycker sig tycka att det inte medför några allvarliga problem när uniformerad polis drar vapen. På fullt allvar anser jag att alla som agerar våldsamt mot en polis med draget vapen är värd att skjutas. Är man så j**la dum, så bör ens gener inte få föras vidare.....
problemet är, som jag skrev tidigare, att polisen saknar adekvata medel att stoppa folk.
December 31, 2001
Har för mig detta har diskuterats tidigare.
Och som sas då är det nog inte så lätt att stoppa en påverkad person med de fullmantlade kulorna.
Behåll hållspetskulan, skjut dom i benet om dom närmare sig med kniv eller så, personen i fråga kommer nog inte kunna resa sig på ett tag efter det.
Står en person och riktar en pistol mot mig så skulle jag vilja få ner honom så snabbt som möjligt på så få skott som möjligt.
Som någon sa ovan, agerar man hotfullt mot polisen med kniv eller liknande så får man acceptera att man får en kula mellan ögonen och jag ser då inget fel med det. Bättre att personen i fråga dör än en oskyldig person i tjänst.
August 7, 2001
obelix wrote: [quote=denstore][quote=dree] Japp.
Vi i sverige ska alltid gå runt dom bra dyra lösningarna.
Det är enklare att säga t.ex. "stoppa kulan" "använd cykelhjälm".
Det som kanske känns som det största problemet är väl att ligister och våldsverkares inställning verkar ha nått punkten där de tycker sig tycka att det inte medför några allvarliga problem när uniformerad polis drar vapen. På fullt allvar anser jag att alla som agerar våldsamt mot en polis med draget vapen är värd att skjutas. Är man så j**la dum, så bör ens gener inte få föras vidare.....
problemet är, som jag skrev tidigare, att polisen saknar adekvata medel att stoppa folk.
Det är ett problem också.
Jag skrev "En polis kan inte ens göra ett gripande utan att bli anklagande för övervåld så många poliser börjar tveka att ta konflikter och vad ger det för signaler?" i granntråden.
Attityden mot polisen är inte så vidare bra. En del är inte ens rädda för att dra vapen mot en polis.
September 5, 2001
Herregud... räcker det inte att fängelserna är semesterparadiser utan man ska skjuta folk med softairguns?
Om ni är så rädda för vapnen se till att inte hamna framför dem...
Felmarginalen på antalet skjutglada poliser som antas av polishögskolan kommer vi inte ifrån endå...
January 12, 2004
hawkie wrote: Herregud... räcker det inte att fängelserna är semesterparadiser utan man ska skjuta folk med softairguns?
Felmarginalen på antalet skjutglada poliser som antas av polishögskolan kommer vi inte ifrån endå...
tror det är dags för dig att greppa bollen och komma med i matchen...
March 11, 2003
obelix wrote: [quote=hawkie]Herregud... räcker det inte att fängelserna är semesterparadiser utan man ska skjuta folk med softairguns?
Vadå? Han har ju rätt....
January 12, 2004
denstore wrote: [quote=obelix][quote=hawkie]Herregud... räcker det inte att fängelserna är semesterparadiser utan man ska skjuta folk med softairguns?
var då?
March 11, 2003
obelix wrote: [quote=denstore][quote=obelix][quote=hawkie]Herregud... räcker det inte att fängelserna är semesterparadiser utan man ska skjuta folk med softairguns?
var då?
Hela vägen.
Varför skall man prioritera att göra det mindre skadligt och dödligt att ställa sig utanför lagen och riskera andra människors liv utan att ägna en tanke åt eländet man för med sig? Är det någon som på fullt allvar tror att buset sitter hemma och tänker på att det nog är bäst att inte ladda AK4:an med pansarbrytande, för då kommer kanske någon oskyldig till skada? Eller att de kanske skall testa fejkhandgranater nästa gång...
Upptrappningen av våld i samhället kräver en lika stor motreaktion. Polisen är redan begränsad av att de skall hålla sig inom lagens råmärken. Att i allt högre grad begränsa polisens verktyg och möjligheter att stoppa den kriminella inbjuder till en ökning av våldsanvändandet.
Att sedan påföljden för våldsbrott är patetiskt låg i det här landet gör knappast det hela mindre relevant. Jag har väldigt svårt att förstå det som det pratas om konstant i media om hur fängelserna inte kan lösa problemen med mobiltelefoner och knark. Med ett mindre daltande med de kriminella så är problemet ur världen. Tillåt inga mobiltelefoner på fängelserna. Den som blir påkommen med att smuggla in knark eller mobiltelefoner får 10 år ovillkorligt i samma rum som anstaltens värsta påtäckare. Slutdiskuterat.
Det gnälls hela tiden om individens rätt. Sorry, den avsade han sig när han ställde sig utanför samhället, och rånade, mördade eller våldtog. Inte mer med det.
January 12, 2004
denstore wrote: Hela vägen.
Varför skall man prioritera att göra det mindre skadligt och dödligt att ställa sig utanför lagen och riskera andra människors liv utan att ägna en tanke åt eländet man för med sig? Är det någon som på fullt allvar tror att buset sitter hemma och tänker på att det nog är bäst att inte ladda AK4:an med pansarbrytande, för då kommer kanske någon oskyldig till skada? Eller att de kanske skall testa fejkhandgranater nästa gång...
Upptrappningen av våld i samhället kräver en lika stor motreaktion. Polisen är redan begränsad av att de skall hålla sig inom lagens råmärken. Att i allt högre grad begränsa polisens verktyg och möjligheter att stoppa den kriminella inbjuder till en ökning av våldsanvändandet.
Att sedan påföljden för våldsbrott är patetiskt låg i det här landet gör knappast det hela mindre relevant. Jag har väldigt svårt att förstå det som det pratas om konstant i media om hur fängelserna inte kan lösa problemen med mobiltelefoner och knark. Med ett mindre daltande med de kriminella så är problemet ur världen. Tillåt inga mobiltelefoner på fängelserna. Den som blir påkommen med att smuggla in knark eller mobiltelefoner får 10 år ovillkorligt i samma rum som anstaltens värsta påtäckare. Slutdiskuterat.
Det gnälls hela tiden om individens rätt. Sorry, den avsade han sig när han ställde sig utanför samhället, och rånade, mördade eller våldtog. Inte mer med det.
kan du förklara hur den engelska polisen klarar sig utan pistoler?
Och om polisen börjar skjuta mer, tror du buset kommer att lugna ner sig eller trappa upp sitt egna våld?
Och jag skulle vilja se den medlemmen här som inte gråter efter mamma varje natt om denne hamnade på kumla. :bgrin:
March 11, 2003
obelix wrote:
kan du förklara hur den engelska polisen klarar sig utan pistoler?
Det gör dem inte, och de har varit beväpnade i flera år.
obelix wrote:
Och om polisen börjar skjuta mer, tror du buset kommer att lugna ner sig eller trappa upp sitt egna våld?
Jag har inte sagt att de skall skjuta mer. De skall skjuta så effektivt som möjligt, och få en arsenal som motsvarar deras behov.
obelix wrote:
Och jag skulle vilja se den medlemmen här som inte gråter efter mamma varje natt om denne hamnade på kumla. :bgrin:
Det har inte med saken att göra. De gråter för att de är inspärrade, inte för att de ångrar att de begick brottet.
January 12, 2004
denstore wrote: Det gör dem inte, och de har varit beväpnade i flera år.
Ok, jag visste inte att "Bobby" hade fått pistoler nu för tiden, trodde att det var ett tillbehör dom fick vid speciella tillfällen fortfarande...
denstore wrote: Jag har inte sagt att de skall skjuta mer. De skall skjuta så effektivt som möjligt, och få en arsenal som motsvarar deras behov.
Och dom saknar ett bra ickedödligt vapen som dom kan använda istället för sina pistoler, för tomrummet mellan batong och pistol är för stort.
denstore wrote: Det har inte med saken att göra. De gråter för att de är inspärrade, inte för att de ångrar att de begick brottet.
Det har med saken att det är många som påstår sig veta att det är rena semestern att sitta i fängelse.
Och vem gråter efter mamma på en lyxsemester?
March 11, 2003
obelix wrote: [quote=denstore] Det gör dem inte, och de har varit beväpnade i flera år.
Ok, jag visste inte att "Bobby" hade fått pistoler nu för tiden, trodde att det var ett tillbehör dom fick vid speciella tillfällen fortfarande...
Som jag har förstått det så beror det på vilka uppgifter och områden de hör till.
obelix wrote:
[quote=denstore] Jag har inte sagt att de skall skjuta mer. De skall skjuta så effektivt som möjligt, och få en arsenal som motsvarar deras behov.
Och dom saknar ett bra ickedödligt vapen som dom kan använda istället för sina pistoler, för tomrummet mellan batong och pistol är för stort.
Instämmer delvis. Tazer är ett alternativ, men det finns en nackdel med den här sortens vapen. Det måste bli lika rigorös granskning av användandet av Tazers som det är med pistolerna. De får inte bli så att Haffa använder elpistolen där de egentligen skulle kunnat prata eller bara brottat ner personen. Min erfarenhet är att snutar inte gärna drar pistol, men de är ganska benägna att pilla fram batongen. Fördelen med pistolen är att både polisen och våldverkaren inser allvaret med skjutvapen. Pistolen skall förknippas med risk för dödlig utgång, och därmed lägga sordin på all uppmuntran till fortsatt våld. Det är här som dagens problem har kommit. Exemplet är ju Göteborgskravallerna. Idioten förstod inte allvaret med att kasta gatsten på polisen, och gav inte ens upp när det började smälla.
obelix wrote:
[quote=denstore]Det har inte med saken att göra. De gråter för att de är inspärrade, inte för att de ångrar att de begick brottet.
Det har med saken att det är många som påstår sig veta att det är rena semestern att sitta i fängelse.
Och vem gråter efter mamma på en lyxsemester?
Det finns nog gott om tillfällen när man kan fälla en tår efter mamma oavsett i vilken miljö man befinner sig. Det är inte det det handlar om. Fängelse bör vara en bestraffning, och dagens fängelser uppfattas inte så. Varken av de laglydiga medborgarna, eller av buset. I många kretsar så är det statushöjande att sitta inne, och det är att sända fel signaler. Och jag struntar fullständigt i om Malexandermördarna gråter eller inte. De skall betala det straff som samhället har ålagt dem. Ångrar de sig själsligt, så får de väl göra bot bäst de vill, men det skall göras efter avtjänad strafftid.
August 7, 2001
Polisen måste ju ha någonting som ger respekt.
Det finns ju ingen respekt idag för polisen, så många tror att dom kan ge sig på en polis och om det händer något så är det bara att gå till tidningen så får dom folket på sin sida.
T.ex. han som blev skjuten för ett tag sen med köksknivarna. Jag tycker att om han kommer emot poliserna med knivar(som räknas som vapen, ej tillhygge) så ska man skjuta även enligt våldstrappan så får man skjuta. Knivarna går att kasta och gamla kulan skulle troligtvis inte stoppat honom direkt. Dock så kunde förarbetet varit bättre innan incidenten uppstod.
November 13, 2001
Urax wrote: [quote=gilgo]Polisen borde få fler vapen så dom åtminstone har bråkdelen av arsenalen de kriminella har. Det är inte mycket dödskjutningar av rabiata knarkmissfoster till kriminella i sverige.
Menar du att det borde vara fler dödsskjutningar? 😮 Om polisen ska storma en pundarkvart har dom span på det innan och kommer förberedda med automatvapen och motsvarande utrustning. Det är inte så att dom sparkar in dörrar på random för att det luktar knark när dom går förbi balkongen.
Polisen går inte runt och leker insatsstyrka. Därför behöver dom inte vara beväpnade som det. En pistol är nog respektingivande och kraftig. Kanske lite väl mycket faktiskt, speciellt om den är laddad med kulor som är gjorda för att döda.
I vissa fall så kanske polisen borde ha skjutit istället för att inte göra det JA.
Du vet väl även att polisen svarar på larm, d.v.s. saker dom inte har planerat. Ponera att en idiot springer runt på stan med en AK5:a. Skall dom hoppa fram med en elpistol då? Eller kanske rent av slå idioten med en batong i huvudet? Polisen måste vara förberedda på att det värsta händer och således vara utrustade för det.
January 12, 2004
denstore wrote: [quote=obelix][quote=denstore] Det gör dem inte, och de har varit beväpnade i flera år.
Som jag har förstått det så beror det på vilka uppgifter och områden de hör till.
OK, här hade vi tydligen båda rätt, för jag syftade på den vanluga kunstapeln, den med visselpipa 😀
obelix wrote: [quote=denstore]
Jag har inte sagt att de skall skjuta mer. De skall skjuta så effektivt som möjligt, och få en arsenal som motsvarar deras behov.
Instämmer delvis. Tazer är ett alternativ, men det finns en nackdel med den här sortens vapen. Det måste bli lika rigorös granskning av användandet av Tazers som det är med pistolerna. De får inte bli så att Haffa använder elpistolen där de egentligen skulle kunnat prata eller bara brottat ner personen. Min erfarenhet är att snutar inte gärna drar pistol, men de är ganska benägna att pilla fram batongen. Fördelen med pistolen är att både polisen och våldverkaren inser allvaret med skjutvapen. Pistolen skall förknippas med risk för dödlig utgång, och därmed lägga sordin på all uppmuntran till fortsatt våld. Det är här som dagens problem har kommit. Exemplet är ju Göteborgskravallerna. Idioten förstod inte allvaret med att kasta gatsten på polisen, och gav inte ens upp när det började smälla.
visst måste det bli en rigorös granskning, samma som när man skjuter med en pistol, för även om det är klassat som ett ickedödligt vapen, så kan det döda.
Och visst är farvror Haffa kär i att använda sin batong när det inte behövs.
Och under normala, här är nyckelordet normala, omständigheter är folk väldigt insatta i allvaret när pistolen kommer fram.
Men är tex personen under/i en psykos, så fattar dom inte att det dom gör är fel.
denstore wrote: Det finns nog gott om tillfällen när man kan fälla en tår efter mamma oavsett i vilken miljö man befinner sig. Det är inte det det handlar om. Fängelse bör vara en bestraffning, och dagens fängelser uppfattas inte så. Varken av de laglydiga medborgarna, eller av buset. I många kretsar så är det statushöjande att sitta inne, och det är att sända fel signaler. Och jag struntar fullständigt i om Malexandermördarna gråter eller inte. De skall betala det straff som samhället har ålagt dem. Ångrar de sig själsligt, så får de väl göra bot bäst de vill, men det skall göras efter avtjänad strafftid.
Här blev det nog missförstånd...
För visst vet jag att det finns dom som anser att när dom behöver lite semester (läs missbrukare och småkriminella) ser till att åka in i finkan, och att det finns dom som klättrar på staus när dom åker in.
Jag syftade på dessa T-bords tuffingar som sitter hemma i pojkrummet och skriker om hur pass slött och vilken semester det är.
September 30, 2004
September 30, 2004
obelix wrote: [quote=Hedjohn_znark]kort sagt... Jag tycker att kulan ska få användas... ni får säga vad ni vill men ni har fel.
och alla är mer eller mindre kriminella..
vilka har fel i vad?
jo Ni som inte vill ha kulan kvar. klart kulan kan behövas i vissa situationer tex när någon börjar bli lite väl våldsam.
3 Guest(s)