June 23, 2002
Gamblor wrote: Det blir väl extra roligt eftersom snubbarna i macken förmodligen är ganska kunniga i motor-ämnet.
Hahaha, det finns ingenting som säger att de som jobbar på mack kan någonting om motorer. Har haft flera polare som jobbat/jobbar på mack, och många av de vet inte ett smack om motorer.
January 13, 2003
Zelog wrote: Tyckte det var skitroligt, man kan inte tvärställa en motor med bara en cylinder.
Är ju bara att vrida den 90°. Vill man fortfarande kunna använda den får man dock skaffa en planetväxel. Men varför skulle man inte kunna tvärställa en motor med en cylinder? Du har alltid en vevaxel som spelar in.
January 13, 2003
Delph1 wrote: [quote=Ang][quote=Zelog]Tyckte det var skitroligt, man kan inte tvärställa en motor med bara en cylinder.
Varför inte?
I realiteten har du bara en dimension och därmed inget att vrida 😉
//Andreas
Motorer är mer än en cylinder, så visst har du något att vrida. 😉
November 27, 2003
beta wrote: [quote=Delph1][quote=Ang][quote=Zelog]Tyckte det var skitroligt, man kan inte tvärställa en motor med bara en cylinder.
Varför inte?
//Andreas
Motorer är mer än en cylinder, så visst har du något att vrida. 😉
Fortfarande cylnderraden du utgår ifrån och du har ingen rad med en cylinder 😉
//Andreas
January 13, 2003
Delph1 wrote: [quote=beta]Jag som trodde man utgick från vevaxlen, Hur tvärställer du annars en stjärnmotor? 😉
Lite onödigt jobb att ha en vevaxel som inte löper med cylnderraden ? 😉
//Andreas
Jag vill se din vevaxel på en stjärnmotor då, en rund ring som går till varje cylinder sen stakarna på det? 😮 Eftersom vevaxlen följer cylinderraden runt borde det ju bli så då :bok:
Nåja, vevaxlen sitter där alltid, även på en encylinders motor, vänder du då motorn 90° så tvärställer du vevaxlen + ev kamaxlar, cylindern vrids så klart med 90° och i min värld blir den tvärstäld då.
November 21, 2005
beta wrote: [quote=Delph1][quote=beta]Jag som trodde man utgick från vevaxlen, Hur tvärställer du annars en stjärnmotor? 😉
Lite onödigt jobb att ha en vevaxel som inte löper med cylnderraden ? 😉
//Andreas
Jag vill se din vevaxel på en stjärnmotor då, en rund ring som går till varje cylinder sen stakarna på det? 😮 Eftersom vevaxlen följer cylinderraden runt borde det ju bli så då :bok:
Nåja, vevaxlen sitter där alltid, även på en encylinders motor, vänder du då motorn 90° så tvärställer du vevaxlen + ev kamaxlar, cylindern vrids så klart med 90° och i min värld blir den tvärstäld då.
Du har rätt, och Delph1 fel..
Klart man kan tvärställa en encylindrig motor.. Frågan är till vad nytta.
🙄
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 16, 2004
ilg@dd wrote:
🙄
Jag håller med, man utgår från vevaxeln. alltså kan man tvärställa en enstånka.
Varför? För att få ut kraften åt rätt håll. Om man tex ska driva ett bakhjul så vill man ha axeln på tvären, men om den ska driva en propeller fram- eller baktill så ska den va på längden.
legacy wrote: [quote=ilg@dd]
🙄
Jag håller med, man utgår från vevaxeln. alltså kan man tvärställa en enstånka.
Varför? För att få ut kraften åt rätt håll. Om man tex ska driva ett bakhjul så vill man ha axeln på tvären, men om den ska driva en propeller fram- eller baktill så ska den va på längden.
Jo naturligtvis, men nu var det väl mopeder det handlade om?
Det var iaf vad jag utgick ifrån..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 16, 2004
ilg@dd wrote:
Nej, på en moped vore det onödigt jobb att försöka vända på en motor
Jag tänkte bara i ett lite vidare perspektiv för att hitta ett exempel där motorn kunde vara längsmonterad.
Det finns ju gamla tändkulemotorer till båtar med en cylinder. De måste väl vara längsmonterade?
February 19, 2004
Delph1 wrote: [quote=Ang][quote=Zelog]Tyckte det var skitroligt, man kan inte tvärställa en motor med bara en cylinder.
Varför inte?
//Andreas
Förstår inte hur du menar men en dimension eftersom allt går att placeras i tre dimensioner?
Jag menar, med bara något extra kugghjul så har vi det löst. Om jag inte har helt fel så har många bilar motorerna på andra hållet för att spara in på längden. Samt att gammla flygplan även hade motorerna upp och ner, om vi nu ska ta i.
legacy wrote: [quote=ilg@dd]
Nej, på en moped vore det onödigt jobb att försöka vända på en motor
Jag tänkte bara i ett lite vidare perspektiv för att hitta ett exempel där motorn kunde vara längsmonterad.
Det finns ju gamla tändkulemotorer till båtar med en cylinder. De måste väl vara längsmonterade?
Det stämmer bra det..
Ang wrote: [quote=Delph1][quote=Ang][quote=Zelog]Tyckte det var skitroligt, man kan inte tvärställa en motor med bara en cylinder.
Varför inte?
//Andreas
Förstår inte hur du menar men en dimension eftersom allt går att placeras i tre dimensioner?
Jag menar, med bara något extra kugghjul så har vi det löst. Om jag inte har helt fel så har många bilar motorerna på andra hållet för att spara in på längden. Samt att gammla flygplan även hade motorerna upp och ner, om vi nu ska ta i.
Ja, speciellt Spitfire..Upp och ner och åt alla möjliga håll..
:)R
2 Guest(s)