January 12, 2004
http://www.expressen.se/index......p?a=629002
Vid 62 års ålder har hon fött sonen "JJ".
- Det var rätt sak att göra, säger hon.
Patti, som är barnpsykolog, har tidigare tre vuxna barn. Maken John Farrant, 60, blev pappa för första gången.
blir lika förbannad varje gång, dom tänker inte ett smack på ungen.
ju äldre man blir, desto större är riskerna för missbildningar och psykiska sjukdommar.
Tex ju äldre en kvinna blir, desto större är chansen för Downs, och ju äldre en man lir, desto större är chansen för Schizofreni
ska politikerna gå in och sätta en åldersgräns?
January 19, 2003
Måste säga att jag faktiskt är lite kluven inför det här, inte säkert att ett barn blir missbildat/handikappat. Barnet kan säkert få en bra uppväxt, och i dagsläget är det inte helt ovanligt att man blir över 80 år, så barnet hinner nog bli nog moget att hantera sina föräldrars död. Tycker inte att man skall sluta leva och tro på framtiden när man fyller 60, tror en av anledningarna till att folk lever längre idag är att man har mer att leva för (eller iaf har roligare) än man har haft tidigare.
//Jimmy (Eventuella stavfel skylls på ‰)
July 27, 2002
Att vara mogen inför en förälders död krävs det att man är närmare eller över 30 tror jag. Att vara i den mognadgrad som krävs är självklart individuellt men för att vara på "säkra sidan" verkar 30+ bra.
En gräns för att födda barn kmr hursomhelst inte funka, kommer ta hus i helvetet. Men får man ett barn vid 50 och denne är dör vid 80-85 så är ju barnet över 30.
January 12, 2004
Callister wrote: Att vara mogen inför en förälders död krävs det att man är närmare eller över 30 tror jag. Att vara i den mognadgrad som krävs är självklart individuellt men för att vara på "säkra sidan" verkar 30+ bra.
En gräns för att födda barn kmr hursomhelst inte funka, kommer ta hus i helvetet. Men får man ett barn vid 50 och denne är dör vid 80-85 så är ju barnet över 30.
jag syftade på dom som får hjälp via fertiliseringkliniker, inte dom som får via naturlig väg.
jag var kanske lite otydlig där.
October 22, 2002
Är en lite knivig fråga.
Jag tycker att om det löser sig på naturlig väg så är det väl OK. Om man prompt måste ha klinikhjälp visar ju lite på att kroppen säger ifrån.
Men samtidigt kan det ju vara i en sån sits att man vill ha barn jätte mycket och inte har några tidigare barn.
Självklart tycker jag att klinikhjälp ska finnas men för "kärringar" i 60 års åldern är mycket tveksamt. För par som har försökt och försökt och kan inte få barn utan att få lite hjälp på vägen är en helt annan sak.
August 28, 2004
Är ju upp till var och en när man vill skaffa unge. Om ungen får något fel i skallen så saknar han inte sin uppväxt han aldrig haft, utan kan längta efter den. Dock så bör föräldrarna ta hänsyn till sin allmäna hälsa och livskvalité innen de överväger att skaffa en unge.
Det är nog inte så roligt om föräldrarna dör vid barnets 8 års födelsedag. Det är klart, unga föräldrar kan också dö, eller vara med i en olycka. Dock så är chansen lite större att den andre föräldern överlever. Dör en person från ett par utav åldring, är det nog inte länge kvar tills den andre personen stryker med.
August 28, 2004
Jonne88 wrote: tänk på ungarna när dom börjar första åren i skolan då.
"haha din mamma är 70 år"
Så det är värt att inte skaffa barn, pga att ungen/ungarna kan få någon sådan kommentar? Om unga föräldrar föder en dyngpåse, så kan ju denne "individ" bli kallad fet/fel/yadayada vad som helst med andra ord. Flesta ungarna blir retade när de är unga. Dock så lär päronen ha en hel del pengar sparat, som kan göra det fint för ungen.
April 14, 2006
Vad ni än tycker kommer detta bli allt vanligare, vad det handlar om är ju att kvinnor vill både "göra karriär" och skaffa barn, det hinner man inte med på den tiden naturen bestämt.
Vid 25 år är 25% av alla kvinnor infertila, vid 35 år är 50% infertila, vid 40 är är i stort sett 100% infertila.
Och så undrar vissa varför män automatiskt föredrar yngre kvinnor, det är ju programmerat i våra gener.
May 17, 2004
OVisK wrote: Vad ni än tycker kommer detta bli allt vanligare, vad det handlar om är ju att kvinnor vill både "göra karriär" och skaffa barn, det hinner man inte med på den tiden naturen bestämt.
Vid 25 år är 25% av alla kvinnor infertila, vid 35 år är 50% infertila, vid 40 är är i stort sett 100% infertila.
Och så undrar vissa varför män automatiskt föredrar yngre kvinnor, det är ju programmerat i våra gener.
fina siffror du har där, men de värkar inte stämma så väl.
April 14, 2002
Pelle76 wrote: Herregud, jag tycker ju nästan man är för gammal för att bli mamma när man är 30 år. 😛 Lagomt roligt för barnet att ha föräldrar lika gamla som andras mor-/farföräldrar. Iofs så är det ju upp till var och en..
Som "barn" själv tycker man det är för gammalt men själv skulle jag nog inte vilja skaffa barn innan 30. 😛
April 14, 2006
Vitamin-C wrote: [quote=OVisK]Vad ni än tycker kommer detta bli allt vanligare, vad det handlar om är ju att kvinnor vill både "göra karriär" och skaffa barn, det hinner man inte med på den tiden naturen bestämt.
Va ? Jodu de stämmer mycket bra, fråga en läkare. Vad detta handlar om är ju hormon behandlingar för att kunna få barn vid äldre ålder. Det finns ingen kvinna som naturligt får barn vid 60 års ålder.
February 17, 2004
OVisK wrote: Vad ni än tycker kommer detta bli allt vanligare, vad det handlar om är ju att kvinnor vill både "göra karriär" och skaffa barn, det hinner man inte med på den tiden naturen bestämt.
Kan bero på att de ser bättre ut vid 20 år än 40+. tråkigt nog har kvinnor bäst före datum tidigare än män, med vissa undantag.
/Dani
May 17, 2004
OVisK wrote: [quote=Vitamin-C][quote=OVisK]Vad ni än tycker kommer detta bli allt vanligare, vad det handlar om är ju att kvinnor vill både "göra karriär" och skaffa barn, det hinner man inte med på den tiden naturen bestämt.
Va ? Jodu de stämmer mycket bra, fråga en läkare. Vad detta handlar om är ju hormon behandlingar för att kunna få barn vid äldre ålder. Det finns ingen kvinna som naturligt får barn vid 60 års ålder.
men grabben.
det är sant att det är lättare för kvinnor som är yngre att få barn, det skulle nog en läkare säga mig, men jag tror knappast att han skulle säga mig att var fjärde kvinna som är tjugofem år är oförmögen att få barn.
snitt åldern för en kvinna i skandinavien att få barn är förresten ca 27 år och en klar majoritet av kvinnorna får barn.
hur går då din matte ihop?
glömma förresten inte att det finns tusentals olika sorters läkare och de kan sällan allt om var slags åkomma.
1 Guest(s)