August 7, 2001
Cezar wrote: Det lärs ut till människor som vill lära sig det också.
Jag tycker det iof det är fel att försöka hitta någon så dramatisk metod egentligen. Elchockspistol vore inte så dumt endå.
Japp man kan lära sig det om man vill.
Tazer skulle vara ett effektivt sätt ja.
September 5, 2001
Cezar wrote: [quote=dree][quote=Cezar]Krav maga lärs idag ut i försvarssyfte...
Jo klart det finns vakter men många man möter är anabolatorskar...Strypa ut/trötta ut...
Krav Maga används av piketten och försvaret inte av patrullerande poliser.
Anledningen är att det eggar upp situationen. Att leka Van Damme fungerar bara på film.
Cezar wrote: [quote=urk]först försökte man lugna honom med pepparsprej, men det var verkningslöst.
när fick pepparspray en lugnade efekt. om någon sprejade det i mitt ansikte så skulle det svida och jag skulle bli galen.
Haha mm.. Personen borde ju inte se så bra endå tycker man och vad är han för fara då?
En som slår vilt omkring sig kan vara livsfarlig. Speciellt om han är påtänd.
Det lärs ut till människor som vill lära sig det också.
Jag tycker det iof det är fel att försöka hitta någon så dramatisk metod egentligen. Elchockspistol vore inte så dumt endå.
Krav magan i försvaret är inte den som man kan lära sig ute i det civila...
Vet för jag har tränat bägge sorterna, vet inte vad polisen får lära sig.
April 18, 2003
Det verkar vara några här som har en kraftig övertro på kampsporter. Går du i närkamp med nån vet man inte innan hur det ska sluta, motståndaren kan vara påverkad, bättre tränad eller rent av få in en lyckoträff. Nä det är bättre med en elpistol så situationen kan lösas på lite avstånd, mkt säkrare för framförallt polis men även den som ska omhändertas. Sen är ju inte alla poliser hormonstinna, välvuxna/tränade 30 åriga grabbar heller som inte vill annat än slåss...
March 5, 2004
Dessutom så är inte Tazerns enda möjlighet det skottet du har laddat med dom två pilarna, den fungerar lika bra i närstrid då den fungerar som en klassisk elpistol, med två elektroder som man trycker mot personen.
Och så har dom som tror att Tazern skulle användas för mycket inte betänkt ett par saker, att i alla tazers sitter det dataportar där man kan läsa av exakt på vilka tidpunkter som varje skott avfyrades, och dessutom så sprids det ut massa id-tags när man avfyrar ett skott, dessa är unika för varje patron och på så sätt kan man se vilken tazer det var som användes (vilken polis som avfyrade).
August 11, 2005
Tror ni att det är hur lätt som helst att få ner en påtänd människa med en tazer?
För det första måste man träffa och alla vet vi hur pricksäkra vi är under press när en påtänd människa springer mot oss (med vapen?) och vi ska få tummen ur och få¨fram tazern och sen sikta och sen skjuta...
Jag sa inte att de enbart skulle lära sig kampsporter, men om de kan lite sånt så kan de börja med att plocka eventuella vapen från personen sen fälla honom och om denne fortfarande håller på och fular sig, DÅ kan man dra fram tazern...
Och man måste inte vara en dolp lundgren för att kunna träna kampsporter, fins 45-60 åriga damer som tränar TWD på min klub och de skulle med lätthet få ner någon, utan att för den skull skada sig själva eller den andre.
August 28, 2004
csm101 wrote: Tror ni att det är hur lätt som helst att få ner en påtänd människa med en tazer?
För det första måste man träffa och alla vet vi hur pricksäkra vi är under press när en påtänd människa springer mot oss (med vapen?) och vi ska få tummen ur och få¨fram tazern och sen sikta och sen skjuta...
Jag sa inte att de enbart skulle lära sig kampsporter, men om de kan lite sånt så kan de börja med att plocka eventuella vapen från personen sen fälla honom och om denne fortfarande håller på och fular sig, DÅ kan man dra fram tazern...
Och man måste inte vara en dolp lundgren för att kunna träna kampsporter, fins 45-60 åriga damer som tränar TWD på min klub och de skulle med lätthet få ner någon, utan att för den skull skada sig själva eller den andre.
Ja, när man plockar ner dem så sliter otygen fram en kniv och skadar polisen. Bättre med tazer på en gång då.
August 11, 2005
Jekyll 3000 wrote: [quote=csm101]Tror ni att det är hur lätt som helst att få ner en påtänd människa med en tazer?
Dom får tydligen vara hur påtänd dom vill, när tazern sätter igång så slås nervimpulserna ut och man tappar kontrollen på kroppen.
Det är intealls det som händer när man blir taze:ad.
Hade nervimpulserna slagits ut hade ju för fanhjärtat slutat slå ju.
Det som händer är tvärtemot, nerver aktiveras vilket leder till att musklerna krampar. Och är man påtänd kan ens rådande motivering vara kraftigare än tazern. ungefär som när man hör vissa få adrenalinkickar och kan lyfta oerhörda vikter vid kritiska situationer.
Lodisen, har du personen nere på marken och du ser att han drar fram en kbniv är det lättare att använda tazern, då personen först måste resa sig upp för att kunna skada dig (såvida man inte är totalt urbota och fortsätter stå bredvid (utan att tex hålla fast personen eller dylikt) eftera tt ha fått ner personen).
Och med tazer får man först veta ifall personen har ett hjärtproblem eller ej först efter använandet och då kan personen redan vara död.
Så en tazer är nite helt ofarlig eller riskfri eller dödsfri den heller.
December 31, 2001
Skit i om personen har hjärtproblem, angriper han en polis så får man tamejfan skylle sig själv.
Förstår inte varför folk skyddar påtända brotslingar.
Är dom påtända så bryr dom sig inte något större om sitt hjärtproblem.
Du ska utan problem kunna ta ner en påverkad person med en taser. Ge personen i fråga bara en längre dos så är han snart medvetslös. Kroppen vet inte vilka elektriska signaler den ska vara på så den tar alla vilket resulterar i spasmer, efter en liten stund så är personen medvetslös.
En taser ska kunna gå igenom kevlar så jag tror inte våra vinterkläder ska ställa till allt för mycket problem.
June 1, 2003
Death On Wings wrote: Skit i om personen har hjärtproblem, angriper han en polis så får man tamejfan skylle sig själv.
Förstår inte varför folk skyddar påtända brotslingar.
Är dom påtända så bryr dom sig inte något större om sitt hjärtproblem.Du ska utan problem kunna ta ner en påverkad person med en taser. Ge personen i fråga bara en längre dos så är han snart medvetslös. Kroppen vet inte vilka elektriska signaler den ska vara på så den tar alla vilket resulterar i spasmer, efter en liten stund så är personen medvetslös.
En taser ska kunna gå igenom kevlar så jag tror inte våra vinterkläder ska ställa till allt för mycket problem.
Håller med fullständigt
April 18, 2003
csm101 wrote:
Det är intealls det som händer när man blir taze:ad.
Hade nervimpulserna slagits ut hade ju för fanhjärtat slutat slå ju.
Det som händer är tvärtemot, nerver aktiveras vilket leder till att musklerna krampar. Och är man påtänd kan ens rådande motivering vara kraftigare än tazern.
Och med tazer får man först veta ifall personen har ett hjärtproblem eller ej först efter använandet och då kan personen redan vara död.
Så en tazer är nite helt ofarlig eller riskfri eller dödsfri den heller.
Stor skillnad... nervimpulserna slås ut så tillvida att du kan inte själv kontrollera dina muskler, inte ens om du är påverkad.
Saken är den att en Taser inte ska användas till allt, den är däremot ofta ett utmärkt alternativ till att skjuta, och jag skulle vilja sträcka mej så långt att jag påstår att det är större risker för offret om polisen tar fram pistolen...
August 11, 2005
Men till er som skiter i vad som händer personen/angriparen, varför inte behålla vapnena o bara skjuta skallen av dem?
Jekyll, du har rätt i att det är en påverkan i nerverna, men inte att det är en utslagning.
Jag tycker också att tazer är en bra alternativ, men även att ett grundligt självförsvar också underlättar polisens arbete samt ger dem bättre fysik vid regelbunden träning.
Och när polisen tar fram pistolen så är det fan lika farligt för åskådare som för ofret, med tanke på hur kassa de är på at sikta...
Lite ot vad beträffar det medicinska/kroppsliga:
All elektrisk påverkan leder till att nerverna överaktiveras vilket leder till bland annat muskelkramper/spasmer. Att man sen blir medvetslös beror inte på att kroppen tar upp alla signaler, utan snarare att den helt låser ute alla. Den lägger av för en stund för att ge nervcellerna tid för återhämtning etc.
August 11, 2005
Jonne88 wrote: men jag menar. gör personen nåt så grovt brott att vapen behöver användas för att stoppa personen så bryr jag mig inte så mkt vad som händer med personen.
Jag förstår men ibland är det ju rent av polisens klantighet (?) som gör att vapen dras, då situationen kunnat lösas på annat sätt.
1 Guest(s)