August 23, 2001
Har precis fått hem mina Alpine grejer till bilen och monterat basen i en sluten låda på 42 liter minus de 5 litrarna som basen ungefär tar upp med magnet och sånt.
Men får inget rikgit tryck i bilen, basen rör sig väldigt mycket då man krämar på lite, så jag undrar är den slutna lådan för stor, eller kan det vara så att den inte är riktigt tät?
Har inte byggt lådan själv utan den är köpt på en firma.
Eller är det någon som har någon bra ideé för att få lite tryck i bilen 🙂
September 26, 2005
Hrm, dum fråga, men har du satt +/- rätt på basens kontakter så du inte har en fasvänd bas?? sen en fråga till kör du med kondensator? får steget tillräckligt med kraft, om det är ett 1000w rms steg så suger den el utav bara (*sdf*asdf*). Kanske läge för ett extra batteri och en kondensator? Viktigt också är saftiga elkablar, överdimensionera hellre än underdimensionera, säkra av med rätt ampere säkring max 20 cm från batteriet också... Det var allt för mig 😀
August 23, 2001
MicroManiac wrote: Hrm, dum fråga, men har du satt +/- rätt på basens kontakter så du inte har en fasvänd bas?? sen en fråga till kör du med kondensator? får steget tillräckligt med kraft, om det är ett 1000w rms steg så suger den el utav bara (*sdf*asdf*). Kanske läge för ett extra batteri och en kondensator? Viktigt också är saftiga elkablar, överdimensionera hellre än underdimensionera, säkra av med rätt ampere säkring max 20 cm från batteriet också... Det var allt för mig 😀
Ja det sitter rätt, har dubbelkollat det 🙂
Har en 1Farads konding och ett alldeles nytt Banner bilbatrteri på 70Ah och 760A så det sak inte vara några problem där.
Sedan har jag 21mm kabel dragen med en 80amps säkring på den.
June 17, 2005
byggde en låda lite snabbt till min brorsa förut, 300watt rms steg och en bas från mds(deras värsting från 97 tror jag).
men i vilket fall som helst så test spelade vi den lite inne och vi lyckades inte få något tryck ur den alls, basen kämpade för glatta livet men lyckades inte ens spela riktiga bas låtar, visst lådan var inte tät men jag trodde det skulel fungera endå, det vara bara lite små springor här o var. så testade jag o limma alla springor med limpistolen och vips, den spela utav bara faan!!!
så mitt tips är att kolla så att lådan är tät! har du bas portar så täpp igen dom och spela upp basen så bör du kunna känna där det "pyser ut" luft när basarna jobbar, sen tätar du bara där och öppnar bas portarna så kanske det löser sig, klantigt om dom som byggt lådan misslyckats så katastrofalt...
August 23, 2001
whak wrote: Testa att bryggkoppla.
Vad är det jag ska bryggkoppla?
Lite svårt att bryggkoppla ett monoblock 🙂
addeee wrote: så mitt tips är att kolla så att lådan är tät! har du bas portar så täpp igen dom och spela upp basen så bör du kunna känna där det "pyser ut" luft när basarna jobbar, sen tätar du bara där och öppnar bas portarna så kanske det löser sig, klantigt om dom som byggt lådan misslyckats så katastrofalt...
Har inte bassport på lådan eftersom den är sluten, men kan u alltid testa att lägga lite siliko i sidaorna på insidan och se om det blir bättre.
September 26, 2005
August 23, 2001
MicroManiac wrote: Hrmm, vad kör du för delning på basen? hz?
vet inte det exkat nu. men har för mig att steget står på 120hz
Men ska ta en koll på det när jag slutar jobbet.
Update: Sprang ut och kollade en snabbis, steget är iaf inställt digitalt att det sak spela frekvenser mellan 15hz upp till 120hz.
Ska ta en koll på CDn sedan så jag inte har lyckats ställt in något knas där, den är ju ny så jag harinte riktigt koll på den än 🙂
January 10, 2005
Värt en koll, om du inte bytt radio/cd spelaren i bilen. För när jag spelar brända/backup skivor med musik på så försvinner basen i familjens V70 (gammla V70). Så eftersom du har en S40 så... fast du kanske har bytt radio/cd spelaren? V70'in har allt Volvo original m.m.
August 23, 2001
Arre wrote: Värt en koll, om du inte bytt radio/cd spelaren i bilen. För när jag spelar brända/backup skivor med musik på så försvinner basen i familjens V70 (gammla V70). Så eftersom du har en S40 så... fast du kanske har bytt radio/cd spelaren? V70'in har allt Volvo original m.m.
Ja jag har bytt till en ny Alpine 9855R eller vad den heter.
January 13, 2003
Mind wrote: ehrm, höj lägsta frekvensen till 25-30hz.
basen klarar inte av att spela så lågt som 15hz i någon speciellt hög ljudnivå.
Höja frekvensen så högt? Då tar man bort frekvenser som örat tom hör och inte enbart "trycket". Man hör ju ner till 20hz. Min 15" spl pro spelar ner till 18hz.
June 28, 2001
beta wrote: [quote=Mind]ehrm, höj lägsta frekvensen till 25-30hz.
basen klarar inte av att spela så lågt som 15hz i någon speciellt hög ljudnivå.
Höja frekvensen så högt? Då tar man bort frekvenser som örat tom hör och inte enbart "trycket". Man hör ju ner till 20hz. Min 15" spl pro spelar ner till 18hz.
absolut, finns inte många låtar som faktiskt har toner så lågt.
Men att spela på så låg hz tar bort enormt mycket ljud, jag är hundra på att det löser ditt problem.
Du hör ner till 20hz i optimala omständigheter, att förflytta dom tonerna igenom ryggstödet in i kupen är ingen lätt sak.
En 12" bas får kämpa mycket mer än 15"/18+ i så låga toner oxå.
1 Guest(s)