Dammsugare electrolux ergospace problem|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dammsugare electrolux ergospace problem
Biffen87
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 271
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 8, 2009 - 1:38 pm
sp_Permalink sp_Print

startar alltid idiotiska trådar. har skruvat sönder min dammsugare då ja sugit mkt slipdamm med den så den har blivit lite smått misshandlad men har rengjort den ida. å nu ligger den i miljoner delar men e bara en sak som gör att ja inte kan sätta ihopa skiten (tänkte mej inte för). det finns ett filter/matta där motorn sitter men vet inte om den ska sitta uppe eller nere. men lätt å kolla om man har en hel damsugare. så om nån har en sån dammsugare av den modelen å skulle vilja hjälpa mej lyft på hepafiltert baktill på damsugaren sen e där ett plastgaller under heppa filtert ser det utsom där sitter ett filter under det gallert?
tacksam för väldigt snabba svar

Edit: antar att det inte e så många som äger en dammsugare *Ironi* men får väl ner i veckan å inspektera själv men satt ihopa den å tror det e rätt.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1231517
August 8, 2009 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Har tyvärr inte just en sådan, men just nu är jag jävligt lockad att skruva isär den ändå 😀

//Andreas

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
1231519
August 8, 2009 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

@Biffen87: Ja, det var ju då fan såklart du som gjort denna tråden 😉 hahah
I alla fall, jag sitter och trycker på en Ergospace-dammsugare. Har jag verktygen här hemma kan jag skicka bilder imorgon på MSN kanske 🙂
Alternativt så hugger du Dadde när han kommer tillbaka ifrån Danmark, han har en Ergospace också vill jag minnas.

Vilken modell har du?

Biffen87
Kommer du hit ofta?
Medlem
1231522
August 8, 2009 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

vem skulle annars starta en sånhär dum tråd :P.
men anser man kan använda nhw till mer än bara data bekymmer man e väl mångsysslare laugh .
ja har en xxl 120 varianten, sålänge du har hepa filter ponken så kan du hjälpa mej fast du behöver inte demontera dammsugaren för å hjälpa mej.
kan skicka en bild på msn var du ska titta=).
men e du sugen på skruva sönder den så allt du behöver en en torx 20 skruvmejsel laugh å tror det e 10 eller 9 skruvar för demontera hela dammsugaren:P, fast det kan du göra efter ja har fått hjälp haha.
men får nog börja fundera på å köpa en byggdammsugare. för fungerar inte å dammsuga upp slipdam varken från spackel eller från trä det går igenom alla filter. inklusive allargipåsen man kanske ska köra på papppåsar istället om man ska använda dammsugaren till det. nån som vet?

Biffen87
Kommer du hit ofta?
Medlem
1231523
August 8, 2009 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Har tyvärr inte just en sådan, men just nu är jag jävligt lockad att skruva isär den ändå 😀

//Andreas

heheh varför e du så sugen? ett tips e att du memorerar hur du skruvar sönder den. har skruvat sönder ett antal fast första gången ja tabbat mej:P

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1231529
August 9, 2009 - 7:46 am
sp_Permalink sp_Print

Mest av nyfikenhet, aldrig skruvat isär just den 😀

//Andreas

Biffen87
Kommer du hit ofta?
Medlem
1231530
August 9, 2009 - 8:00 am
sp_Permalink sp_Print

då tycker ja du ska pröva haha

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1231614
August 11, 2009 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

Hur gick det med motorn? Slipdamm brukar gå igenom filtret och sätta sig i motorn och få den att låta som ett jetplan.
Vet inte hur många dammsugare jag nekat på garantin pga just detta med hänvisning att man ska använda grovdammsugare till t.ex. slipdamm. 🙂

Aska från eldstäder brukar vara rätt populärt med att dammsuga. 🙂

Biffen87
Kommer du hit ofta?
Medlem
1231631
August 11, 2009 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

motorn e där inget fel på ännu=) bra sug i den ännu.
tror inte där satt så mycket damm i motorn. (har inte fyllat motorn med damm)
kåpan verka avancerad å få av men va ja kunne se va där nästan inget.. så enligt min egna teori så tror ja det som gått igenom filterna mer eller mindre sitter i hepafiltert med tanken på att motorn gör ett antal tusen varv/min,
så tror inte dammet har så lätt för å sätta sej på bladen.
men den låter som en jet motor i open air haha.
men ska rengöra den grundligare någon dag.
har fortfarande inte klurat ut hur filtert vid motorn ska sitta men satt filtert som ja tror det ska sitta. men får bli service på den någon dag behöver ett nytt heppafilter å lite dammsugar påsar. ska se om ja kan få tag i filter som stämmer överens med det vid motorn å bytta. så i helgen blir det ev uppkollat eller i veckan hur filtert ska sitta. å planer på köpa en billig byggdammsugare e inte så ofta ja suger byggdamm

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1231634
August 11, 2009 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Sorry för thread-napping, men jag har också sugit byggdamm och den suger numera ibland bra och ibland så går den liksom i "powersave" mode och man får sparka på den... Jag har en såndär liten skitdammsugare för några hundra syrran köpte på överskottbolaget nån gång.

Men vilken dammsugare ska man köpa? Jag vill verkligen ha en som SUGER. Som fan, om Microsoft gjort dammsugare hade jag köpt en direkt 😉

Den ska suga stenhårt. Inte sådär som vissa som man måste liksom "gnugga" fram och tillbaka över dammet, liksom stimulera den "sug då, sug då. såja såja lilla gumman" utan man ska kunna bara peka slangen mot en dammtuss en meter bort och den ska suga i sig det.

Jag har en såndär Elektolux Trilobite också som knallar runt och piper övergivet när den fastnar men den tar inte hörn och inte så bra, så om jag bemödar mig tar fram den andra så ska det fan bli "spotless" 🙂

Jag var och kollade i affärerna och på prisjakt och det finns angivet wattantal hit och dit, men är det så lätt som watt = sugeffekt?

Kan man överklocka dem? 😉

Biffen87
Kommer du hit ofta?
Medlem
1231639
August 11, 2009 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

haha mycket möjligt den går överklocka;). mitt råd e köp en dammsugare med bra arbetsradie. samt knalla ner till en affär där dom säljer å pröva sug lite ja e skitnöjd med min dammsugare e en electrolux ergospace XXL 120 säljs inte längre men finns andra varianter. 13 meter arbetsradie å väldigt liten går förvara varsom å bra sug å kommer till bra i hörn osv. fast den tar ju inte damm som brukar ligga som en hinna över golv (tror inte nån gör det) finns förvisso andra munstycke som kan ge bra resultat ej prövat. men man ska ju torka golven nångång med ;). men rekomenderar ergospace.
Har för mej dom räknas som dom tystaste med fast anser inte 80 db e så tyst haha.. å slutligen man får vad man betalar för:P men lägger man 1500 spänn på en dammsugare så får man bra grejer anser ja:P

Edit: Rengjort den ordentligt nu va lite stoft på rotorbladen men fick nog bort det mesta.
vetifan hur man får av kåpan vågar inte klödda för mycket. men blev rengöring smörjde kullagerna i motorn bytta hepafilter och motorfilter å påse. så nu suger den som aldrig förr=). men ska införskaffa en liten mini kompressor någon gång bra å ha när man ska rengöra datan å andra grejer kan passa på ta dammsugaren då med 😛
men har fortfarande inte kommit på hur filtert vid motorn ska sitta kolla efter dammsugare ida men dom hade inte så många på onoff så jakten går vidare.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1231689
August 12, 2009 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Prova att maila Electrolux och be om råd/ritningar? 🙂

Biffen87
Kommer du hit ofta?
Medlem
1231690
August 12, 2009 - 2:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Prova att maila Electrolux och be om råd/ritningar? 🙂

.

heheh tror inte dom e så snälla så dom ger en ritningar. dom vill ju sälja;).
en dammsugare håller typ hur längesom helst. mossan har en dammsugare som ja meckat med ett antal gånger å den e nog minst 15 år gammal. men skadar ju aldrig å höra 😛

dree
Member
Medlem
1231698
August 12, 2009 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Biffen87 wrote: motorn e där inget fel på ännu=) bra sug i den ännu.
tror inte där satt så mycket damm i motorn. (har inte fyllat motorn med damm)
kåpan verka avancerad å få av men va ja kunne se va där nästan inget.. så enligt min egna teori så tror ja det som gått igenom filterna mer eller mindre sitter i hepafiltert med tanken på att motorn gör ett antal tusen varv/min,
så tror inte dammet har så lätt för å sätta sej på bladen.
men den låter som en jet motor i open air haha.
men ska rengöra den grundligare någon dag.
har fortfarande inte klurat ut hur filtert vid motorn ska sitta men satt filtert som ja tror det ska sitta. men får bli service på den någon dag behöver ett nytt heppafilter å lite dammsugar påsar. ska se om ja kan få tag i filter som stämmer överens med det vid motorn å bytta. så i helgen blir det ev uppkollat eller i veckan hur filtert ska sitta. å planer på köpa en billig byggdammsugare e inte så ofta ja suger byggdamm

Det är inte på bladen det sätter sig, i lagrena...
Visst ofta klarar man sig men oftast så blir det kaputt av motorerna. Liningen brinner av.
Men jag kan säga iaf 70% av alla jag får in med diverse byggdamm är motorn kaputt i.
Går det igenom första filtret så går det även igenom motorn eftersom hepa filtret är efter motorn.

Ang ljuddämpningen så brukar den ligga under för annars blockerar den luftströmmingen till hepa filtret men den kan variera från märke till märke så jag är inte säker på hur det är på din dammsugare.
Men du kan kanske få en hint om den har hål för tåtarna till motorn.
Du kan också fråga om sprängskiss på hos den servicefirman som har garantiservicen.

Biffen87
Kommer du hit ofta?
Medlem
1231700
August 12, 2009 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Det är inte på bladen det sätter sig, i lagrena...
Visst ofta klarar man sig men oftast så blir det kaputt av motorerna. Liningen brinner av.
Men jag kan säga iaf 70% av alla jag får in med diverse byggdamm är motorn kaputt i.
Går det igenom första filtret så går det även igenom motorn eftersom hepa filtret är efter motorn.

Ang ljuddämpningen så brukar den ligga under för annars blockerar den luftströmmingen till hepa filtret men den kan variera från märke till märke så jag är inte säker på hur det är på din dammsugare.
Men du kan kanske få en hint om den har hål för tåtarna till motorn.
Du kan också fråga om sprängskiss på hos den servicefirman som har garantiservicen.

intressant antar linningen e sk koppartråden till själva motorn där axlen snurrar. går det göra nått åt det om man misshandlat dammsugaren?. innan skadan blir för stor?. nja ja har typ en utbyggnad så e en ramp till hepafiltert så blockerar inte det om ja har filtert där uppe men vill minnas att ja inte kunne se motorn när hepa filtert va av. för mattan låg där. aja det får bära eller brista smörjat lagerna lite så ska väl hjälpa lite men det ultimata hade ju varit om man hade vetat hur fan man fick av kåpan så man kunne demonterat hela motorn å renoverat den.

dree
Member
Medlem
1231765
August 13, 2009 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Biffen87 wrote: intressant antar linningen e sk koppartråden till själva motorn där axlen snurrar. går det göra nått åt det om man misshandlat dammsugaren?. innan skadan blir för stor?. nja ja har typ en utbyggnad så e en ramp till hepafiltert så blockerar inte det om ja har filtert där uppe men vill minnas att ja inte kunne se motorn när hepa filtert va av. för mattan låg där. aja det får bära eller brista smörjat lagerna lite så ska väl hjälpa lite men det ultimata hade ju varit om man hade vetat hur fan man fick av kåpan så man kunne demonterat hela motorn å renoverat den.

Jag brukar låta dom stå och få blåsa ett tag efter jag blåst lite med högtrycksluft. Enklaste sättet att få dom rena tror jag. Visst ibland brinner dom men då var den nog körd ändå.
Och sen med nya filter och ny påse så är dom som nya.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 376
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL