June 17, 2005
Har byggt ett par små aktiva högtalare på ca 5-6 liter med ett 6.5 tums element och en diskant.
nu vill jag ha tips på att dämpa dessa så de inte låter så burkigt.
själv tror jag på att fästa någon sorts matta på insidan och sen lite fyllning(dämpull?)?
vad tror ni om det eller kanske något annat mjukt matreal, tex skumgummi eller poröst gummi?
ni som e specs sugna:
elementet är 6.5 och kostade 99kr på ludia. membranet är behandlad papp
diskanten är noname från jula
förstärkar delen är ca 20*2 watt rms
June 17, 2005
[Image Can Not Be Found]
hoppas jag gjort rätt med bilderna, första insidan och den andra framifrån, dock har jag inte dämpat än.
kom på att det är lite fix kvar, volym kontrollern kronglar lite och sen lite utgångar oxå.
sen är det en till oxå, fast den är bara en planka just nu :)!
June 17, 2005
BelGarath wrote: 99 kronors högtalare kommer ju aldrig låta riktigt bra 😛
tycker dom klarar sig riktigt bra, lyssna innan du dömmer! 🙂 köp ett par, 99 spänn är väll inget.
sen så kan jag alltid köpa bättre om jag vill sen?
sen så är jag inte så stor audiofil heller så det är lungt! :p
February 12, 2003
http://www.pmcloudspeaker.com/.....ssion.html
Bygg en sån där grej inuti och få både snuskigt djup bas och förmodat mindre burkigt ljud. 🙂
January 4, 2001
addeee wrote: [quote=BelGarath]99 kronors högtalare kommer ju aldrig låta riktigt bra 😛
tycker dom klarar sig riktigt bra, lyssna innan du dömmer! 🙂 köp ett par, 99 spänn är väll inget.
sen så kan jag alltid köpa bättre om jag vill sen?
sen så är jag inte så stor audiofil heller så det är lungt! :p
Kanske är du som ska provlyssna lite bättre grejjer så du faktiskt har något att jämföra med? 😉
November 17, 2005
"BelGarath"
tycker att det ser väldigt bra ut,lådorna är fina o välbyggda o ofta i ett sånt bygge är det inte högtalarn det hänger på utan hur tät o välbyggd lådan är,(resonansfri)
bra jobbat "addeee" jag blir nästan sugen på att börja bygga högtalare igen 😉
mvh//kimpa
*edit*mycket bra val av material addeee,mdf is the shit!!!
June 17, 2005
har gjort en del oseriösa byggen, brukar inte bli så bra då.
det här är det första jag anstränger mig lite på. enda jag missat är att sticksågens botten platta blivit sned så alla plattor är lite sne skurna, liten miss men det funkade att få ihop det endå!
nu ska jag bara fundera på om det är något jag kan ha glömt, jobbigt att öppna upp o göra om/lägga till saker, speciellt när det är skit saker!
1 Guest(s)