January 1, 2003
Knorp wrote: Ja just det titeln sa väll allt, jag undrar helt enkelt hur data priserna kommer ändra sig om sverige får euro, kanske svårt att säga i förväg men om någon anar något så skulle det vara intressant.
Och just ja nån som vet hur priserna i andra länder har förändrats?
Blir förmodligen ingen skillnad.
Dessutom är det mycket få dataprylar tillverkas inom EU.
May 23, 2001
Det som blir intressant är väl om Danmark och Finland lägger sig i Svenska marknaden om vi går med i Euro. Om nu Danmark och Finland går med i Euro eller om de nu redan är med, vet inte riktigt men tror att Finland är med iaf. Är ju lite lättare att handla från tex Finland om det är samma valuta. Dock så kanske frakten blir för dyr eller nått.
January 1, 2003
stormaz wrote: Det som blir intressant är väl om Danmark och Finland lägger sig i Svenska marknaden om vi går med i Euro. Om nu Danmark och Finland går med i Euro eller om de nu redan är med, vet inte riktigt men tror att Finland är med iaf. Är ju lite lättare att handla från tex Finland om det är samma valuta. Dock så kanske frakten blir för dyr eller nått.
Detta tror jag inte påverkar alls. Komplett.se är ju norskt och de är ju inte ens med i EU.
January 1, 2003
stormaz wrote: Det som blir intressant är väl om Danmark och Finland lägger sig i Svenska marknaden om vi går med i Euro. Om nu Danmark och Finland går med i Euro eller om de nu redan är med, vet inte riktigt men tror att Finland är med iaf. Är ju lite lättare att handla från tex Finland om det är samma valuta. Dock så kanske frakten blir för dyr eller nått.
Både Danmark och Finland är med i EMU men Danmark har kvar sin egen valuta med en växelkurs som inte får avvika mer än +/- 0,5% gentemot Euron. Man kan säga att Danmark är med i EMU utan dess fördelar. 😀
Finland har iallfall fattat galoppen.
August 7, 2003
Okej, visa mig priser där Sverige ligger 20% över genomsnittet ifall man inte räknar med momsen...
Inte på dataprylar iaf. Kanske på mat och sånt, men det beror ju inte på Euro eller ej utan på andra saker.
Blir ju varken lättare eller enklare beställa i Euro ändå, snarare tvärtom med 9 pengar och 7 sedlar eller vad de nu har. 1-cents mynt, värda mindre än 10-öringarna som vi gjort oss av med. Yuck!
March 15, 2002
Laglorden wrote: Okej, visa mig priser där Sverige ligger 20% över genomsnittet ifall man inte räknar med momsen...
Inte på dataprylar iaf. Kanske på mat och sånt, men det beror ju inte på Euro eller ej utan på andra saker.
Blir ju varken lättare eller enklare beställa i Euro ändå, snarare tvärtom med 9 pengar och 7 sedlar eller vad de nu har. 1-cents mynt, värda mindre än 10-öringarna som vi gjort oss av med. Yuck!
I genomsnitt som sagt.. Svenska folket lägger säkerligen ner mer pengar på mat än de gör på datorer...
January 1, 2003
Laglorden wrote: [snip] Blir ju varken lättare eller enklare beställa i Euro ändå, snarare tvärtom med 9 pengar och 7 sedlar eller vad de nu har. 1-cents mynt, värda mindre än 10-öringarna som vi gjort oss av med. Yuck!
Det är helt upp till respektive EMU-land vilka minsta mynt-valör det vill använda. Sverige kommer med största sannolikhet skippa alla valörer under 5 cent kanske även under 10 cent.
September 13, 2002
Spaic wrote: Det blir ju lättare att jämföra priser och handla med andra länder, istället för att leta bästa pris bland de svenska webshoparna kan man göra det bland alla i europa.
men du har ändå problemet med fraktkostnader..
+ att vi kommer få muppa runt med börsar stora som ICA-kassar föratt få plats med alla mynt.. goodbye sedelklämman
emu är bara ett storskaligt nonsensprojekt, föratt ngn hade dåligt å göra.
January 1, 2003
heimdal wrote:
[snip]+ att vi kommer få muppa runt med börsar stora som ICA-kassar föratt få plats med alla mynt.. goodbye sedelklämman
Det blir varken mer eller mindre mynt än nu. Tänk efter lite.
heimdal wrote:
[snip] emu är bara ett storskaligt nonsensprojekt, föratt ngn hade dåligt å göra.
Utveckla 'nonsensprojekt' är du snäll. Det verkar vara mycket snack och liten verkstad för tillfället.
May 23, 2001
AakeTraak wrote: [quote=stormaz]Det som blir intressant är väl om Danmark och Finland lägger sig i Svenska marknaden om vi går med i Euro. Om nu Danmark och Finland går med i Euro eller om de nu redan är med, vet inte riktigt men tror att Finland är med iaf. Är ju lite lättare att handla från tex Finland om det är samma valuta. Dock så kanske frakten blir för dyr eller nått.
Detta tror jag inte påverkar alls. Komplett.se är ju norskt och de är ju inte ens med i EU.
Nämde jag ens Norge? Jag bara undrar 🙂 Att Norge är så smarta så de inte är med i EU vet jag väl....
May 9, 2001
heimdal wrote: [quote=Spaic]Det blir ju lättare att jämföra priser och handla med andra länder, istället för att leta bästa pris bland de svenska webshoparna kan man göra det bland alla i europa.
men du har ändå problemet med fraktkostnader..
+ att vi kommer få muppa runt med börsar stora som ICA-kassar föratt få plats med alla mynt.. goodbye sedelklämman
emu är bara ett storskaligt nonsensprojekt, föratt ngn hade dåligt å göra.
Vi kan faktiskt välja vilka mynt vi vill ha. Så har Finland gjort. De har tagit bort vissa valörer på mynten.
Kommer inte ihåg vilka det var nu men de har inte alla mynt.
2 Guest(s)