data priser + € = ?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
data priser + € = ?
Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1816
sp_UserOfflineSmall Offline
387498
August 9, 2003 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

Norge har sin olja, så de behöver inte något ekonomiskt sammarbete eller EU för den delen (ännu). Norge ligger mycket högt i många "välfärdsmätningar". Sverige har varken olja eller speciellt bra ekonomi. Att priserna skulle gå upp får i sammaband med ett EMU-inträde får ni allt bevisa. Jag har inte sett en ända sådan undersökning ännu. Tänk efter lite, en årlig prisökning på 2% betyder att prsierna står stilla, (att de följer med normal-infaltion), inte att de går upp. Många jämför priserna i EMU-länder idag, med deras priser för 5 år sedan, och självklarrt är de högre nu!
Senast igår var där en undersökning som presenterades i bl.a. Metro som pekade på att en standardmatkasse hade blivit rejält mycket billigare i Finland efter deras EMU-inträde. (nätupplaga finns på http://www.metro.se). Visa mig gärna något där motsatsen visas, men kom inte med att priserna i Grekland gått upp, för vi är knappast jämförbara med Grekland.

En prisutjämning är troligtvis att vänta, samt löneutjämning. Sverige har höga priser och (enligt mig) sned lönesättning. Studier lönar sig knappt i Sverige, till skillnad från i utlandet.

Jag anser att det är idioti att ha en folkomröstning om EMU, för att folket tyvärr är för dumt. Jag tror att vilken sida som hade kunnat vinna, bara de haft en tillräckligt stor budget för att nå ut med sina åsikter.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
387501
August 9, 2003 - 10:29 am
sp_Permalink sp_Print

heimdal wrote: emu = crap

Håller fullständigt med.

heimdal wrote: dety gynnar den som redan har

Man måste vara mångmiljonär för att det ska gå runt.
I tyskland har dom EMU.. vet ni va colan kostar.. 33cl 6kr..
Soppan.. nära på 12kr/ litern när jag var där. 😮
Mat var dyrt som bara fa-an.

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
387506
August 9, 2003 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

Man måste vara mångmiljonär för att det ska gå runt.
I tyskland har dom EMU.. vet ni va colan kostar.. 33cl 6kr..
Soppan.. nära på 12kr/ litern när jag var där. 😮
Mat var dyrt som bara fa-an.

okay, vi tar om det. Gå in i en lågpris affär i SVerige, eller pizzeria eller dylikt, kolla på Coca Colan var den är ifrån. Tror du verkligen de gör sig besväret att importera Cola från Tyskland för 6:- bruken för att sedan kunna sälja dem för 4-5:- här?

Bensinen kostar inte 12:-/litern. Då har du nog kollat på 98oktanig grön bensin. Bensinen och diseln är billigare än här, men det har bara med skattepolitik att göra, inte med EMU. Maten är billigare än här, och det är det nog ingen som tvivlar på. Eller var det möjligtvis så att du var på Henrich Heine Alle i Düsseldorf och skulle handla mat? laugh

Gueno
Member
Medlem
387510
August 9, 2003 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

Slass wrote: okay, vi tar om det. Gå in i en lågpris affär i SVerige, eller pizzeria eller dylikt, kolla på Coca Colan var den är ifrån. Tror du verkligen de gör sig besväret att importera Cola från Tyskland för 6:- bruken för att sedan kunna sälja dem för 4-5:- här?

Bensinen kostar inte 12:-/litern. Då har du nog kollat på 98oktanig grön bensin. Bensinen och diseln är billigare än här, men det har bara med skattepolitik att göra, inte med EMU. Maten är billigare än här, och det är det nog ingen som tvivlar på. Eller var det möjligtvis så att du var på Henrich Heine Alle i Düsseldorf och skulle handla mat? laugh

I butik kosta den 6 spänn.

När jag var där kosta den 12 kronor litern.
Kanske beror på vart man tankar.

Maten är dyrare..
Vart du handla har jag ingen aning om men jag handla i en "vanlig" matvarubutik.

Talar bara av egen erfarenhet.

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
387517
August 9, 2003 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Det finns dyra och billiga butiker även i Tyskland...
Bensinen ÄR billigare i Tyskland, men som jag skrev tidigare var det troligtvis inte likvärdig bensin du jämförde. Och som jag även skrev har det inte mycket med EMU att göra.

Matkostnader brukar jämföras med hjälp av en "standardkasse", där det ingår ett ganska stort antal produkter, som t.ex smör bröd ost mjölk etc etc. En sådan kasse är markant billigare i Tyskland jämfört med i Sverige.

Tyskland har dessutom fler lågpriskedjor än Sverige, t.ex. Aldi, där det är extremt mycket billigare. Dessa har dock inget vidare sortiment, men jämför med en stor normalpriskedja som Real. Vet inte var du bor någonstans, men jag bor i Skåne, och här annonserar Real i Sydsvenska Dagbladet, om just det, deras låga matpriser.

Gueno
Member
Medlem
387524
August 9, 2003 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

Slass wrote: Det finns dyra och billiga butiker även i Tyskland...
Bensinen ÄR billigare i Tyskland, men som jag skrev tidigare var det troligtvis inte likvärdig bensin du jämförde.

Det finns det..
Jämförde med 1 liter 98 oktanig soppa.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
387652
August 9, 2003 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Knorp wrote: Ja just det titeln sa väll allt, jag undrar helt enkelt hur data priserna kommer ändra sig om sverige får euro, kanske svårt att säga i förväg men om någon anar något så skulle det vara intressant.
Och just ja nån som vet hur priserna i andra länder har förändrats?

Jag tycker det skulle vara mer intressant att få en föraning om hurvida priserna på hårdvara kommer gå upp eller ner.....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 124
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL