November 29, 2001
Är det bara här på NordicHardware eller är datornördar (eller ännu värre ungdomar i allmänhet) mer främlingsfientliga nuförtiden?
Kan bli lite småledsen ibland när jag sitter och läser vad NH:arna tycker och tänker om ämnet.
Mycket av smygrasismen från början av nittiotalet verkar sakta men säkert komma tillbaka i stugorna. I alla fall när man läser inläggen här på NH:s Allmänt-forum.
Dvs. inte den ärliga och uppseendeväckande rasismen som nynazisterna representerar utan den mer borderline-rumsrena "smygrasismen".
Hur står det till egentligen?
Jag skulle uppskatta era tankar om det hela eftersom det gnager i min skalle emellanåt.
March 1, 2003
UndaC wrote: Hur skiljer du på dem?
Trots att deras definition är olika är de ju nära besläktade och ofta oskiljaktiga.
Rasism handlar om utseende/kultur/ursprung.
Främlingsfientlighet handlar om politik.
Så ser jag på det.
Sorry för förra svaret, det var lite aggro.
May 2, 2003
Den växande nationalismandan här är också en smula oroande.
Växer "smygrasismen" här för att det är lättare att uttrycka sig här än i verkligheten? Det kan jag inte svara på då jag inte känner någon av personerna. Jag hoppas verkligen att folk inte tar till sig dessa inställningar för att några andra här har dem (helst vill jag inte se att någon tar till sig dessa ideologier alls) och att det på så vis blir "ok".
Min slutsats är dock att det är deprimerande att se både nationalism och smygrasism här på forumet.
November 26, 2002
Segbarn wrote: [quote=UndaC]Hur skiljer du på dem?
Trots att deras definition är olika är de ju nära besläktade och ofta oskiljaktiga.
Så ser jag på det.
njae, egentligen inte. Enligt t ex sverigedemokraternas partiprogram anser man ju att ett samhäller fungerar bäst om den består av en enda kultur, så det handlar ju om kultur och ursprung rätt mycket. Kanske inte utseende dock.
Den gemensamma nämnaren är ju rädsla och oförstånd
November 29, 2001
Segbarn wrote: [quote=UndaC]Hur skiljer du på dem?
Så ser jag på det.
Politik som tex:
"Vi kan inte ta in mer invandrare eftersom vi knappt kan ta hand om oss själva" eller "Vi ska inte låta vår fina svenska kultur bli urvattnad eller utblandad med andras kultur" osv? (Ok dåligt formulerade exempel, jag erkänner.)
I min erfarenhet brukar de som förespråkar den typen av politik ofta tycka att det är ok med en (vit) invandrare från Tyskland, England eller USA men inte en från Kosovo eller Nigeria.
Vilket gör att det blir rasism.
Rasister i sin tur är ju främligsfientliga per definition så för mig är det sak samma i nio fall av tio.
December 17, 2002
Jag trodde att datornördar var de mest toleranta som fanns. Lyckligtvis är det inte så 🙂
Men de som går ut o blir nerslagna o rånade av kulturberikarna blir garanterat inte toleranta utan ser verligenheten som den är.
Ja Undac, nationalismen är på väg tilllbaka o den är här för att stanna denna gången.
June 2, 2003
Inget fel på patriotism nationalism.........inget fel att värna om sin kultur osv !
Jag är dock en stark motståndare till ett "mångkulturellt" samhälle !
Tycker att det är lika fel att föra in halloween firande på allahelgonahelgen som att bygga moskeer i min älskade stad (illa nog med svenska kyrkor) Hyser lika stor respekt för invandrare som infödda svenskar så länge dom sköter sig . Finns en enkel regel "ta seden dit du kommer"
Ex Jag åker inte till Oman o dricker mig berusad
Badar inte naken i Iran ! 😕
Gör inte reklam för Talibaner i Usa 🙄
Snusar inte i övriga EU :blink:
October 28, 2002
Det är sossarnas "fel" att denna (som du utrycker det) "smygrasism" uppstår. Det är den integrationspolitik vi har idag som orsakar detta.
Men vad är det för fel med lite nationalism ?
Som Nice skriver, åker man till "deras" länder följer man deras regler, men när dom kommer hit har dom turbaner när dom jobbar som polis, bygger moskeer, mm mm.
Dom ska anpassa sig efter oss, inte vi efter dom. Visst kan man gå lite halva vägen var, men som det är nu går vi hela vägen, och det är svenskarna less på..
Jag kommer rösta SD nästa val. Iaf som det ser ut hitills.
August 13, 2002
Tycker iofs att det är upp till var och en och tycka vad man vill, framförallt här på Internet. Bortsett från att man inte skämmer ut sig.
Tror inte att det är så konstigt att folk är mer främlingsfientliga, för det är bara att kolla i vårat samhälle, så har vi svaret varför.
Senast häromdagen stod det i Metro och Stockholm City att gängvåldet har ökat. Dock existerar bara gängvåldet i stor utsträckning där invandrare är och bor. I artiklarna nämned Fittja, Alby, Norsborg och någon som jag inte kommer ihåg.
Finns så många faktorer alltså, men det var en....
April 18, 2003
Nice wrote: Inget fel på patriotism nationalism.........inget fel att värna om sin kultur osv !
Jag är dock en stark motståndare till ett "mångkulturellt" samhälle !
Tycker att det är lika fel att föra in halloween firande på allahelgonahelgen som att bygga moskeer i min älskade stad (illa nog med svenska kyrkor) Hyser lika stor respekt för invandrare som infödda svenskar så länge dom sköter sig . Finns en enkel regel "ta seden dit du kommer"
Ex Jag åker inte till Oman o dricker mig berusad
Badar inte naken i Iran ! 😕
Gör inte reklam för Talibaner i Usa 🙄
Snusar inte i övriga EU :blink:
Så du firar inte jul heller då? Utan du klampar runt utklädd till en getabock och försöker skrämmas? Och naturligtvis äter du inte potatis, hamburgare, pizza, pannkakor, kåldolmar, corn flakes eller annat sånt bjäffs heller då som är importerat från andra kulturer? Du lever naturligtvis på "riktig" svensk mat ala 16-1700 talet?
Tänk dej för innan du dömer ut det "mångkulturella" samhället. Svenskarnas kultur är i princip bara en enda stor blandning av en massa andra kulturer då vi lever i ett levande samhälle som ständigt utvecklas och influeras av länder runtomkring oss.
June 27, 2002
Att släppa in fler invandrare i vårat samhälle när det ser ut som det gör på arbetsmarknaden är ju helt vidrigt i folkhälsosynpunkt. Varken de eller vi mår ju bra av det. Många invandrare på mitt jobb tycker att Sverige släpper in för mycket. Fan det finns ju inte jobb så det räcker till för oss så varför släpa in mer folk hit? Sen sitter de och skär ner på sjukvård och skolor men att släppa in invandrare som kostar en massa jävla pengar det går bra, fattar inte hur de tänker.
Jag har inget emot dem men jag tänker på hur mina barn ska få det och andras barn då jag vill att de ska få bra sjukvård och bra utbildning och slippa att bli utan jobb.
Nä sluta tänka så mycket på andra Sverige tänk på dig själv och dina svenska medborgare istället.
May 23, 2001
Precis som Hauk skriver så har Sverige en integratiosnpolitik som troligtvis är den sämsta i världen. Det går inte att sätta någon på bidrag och sen tro att den personen skall vara nöjd, jag skulle iaf inte vara nöjd. Sen att det finns mycket smygrasism eller vad man skall kalla det såg man ju senaste valet. Då sa folkpartiet att de ville införa språktest för invandrare, genast sköt deras siffror i höjden. Vad många dock inte vet är att de tog tillbaka det två dagar före valet, dock i tysthet.
April 18, 2003
Redfaction: Jag har sagt det förrut och jag säger det igen, Sverige tar inte in för mkt invandrare, vi tar in för lite invandrare. I en inte allt för avlägsen framtid så kommer vi att behöva väldigt mkt mer arbetskraft än vi har tillgång till nu. Så fort bla 40-talisterna börjar gå i pension så kommer det finnas fler penionärer än arbetare. Det är väl ändå bättre att ta in folk nu och utbilda dom så att det finns kvalificerad arbetskraft när den behövs?
Följer du inte med i debatterna? Det snackas ju dagligen om detta problem. Det finns i princip bara tre lösningar på det:
1. minska på välfärden. Knappast realistiskt...
2. höja pensionsåldern. Det snackas redan om att höja den till 79 år. Det är ju inte ett samhälle jag vill leva i...
3. öka den arbetsföra befolkningen. Det skulle vi ha börjat med redan för 15-20 år sedan om det skulle ha klarat det utan invandring. Nu är det inte gjort så då måste vi ta in folk som kan arbeta.
Så om du tänker dina barn och barnbarns välfärd så inser du nog att vi behöver invandrare med tanke på att vi bor i ett av dom enda länderna i världen med en minskande befolkning...
August 11, 2002
Jekyll 3000 wrote: Och naturligtvis äter du inte potatis, hamburgare, pizza, pannkakor, kåldolmar, corn flakes eller annat sånt bjäffs heller då som är importerat från andra kulturer? Du lever naturligtvis på "riktig" svensk mat ala 16-1700 talet?
Han måste väl gå ännu längre bak, för på 1500 talet kom ju vallonerna (smeder ifrån europa (holland kanske) som kanske också förde med sig något.
Det är bara att ta för sig av "rovorna"
December 15, 2002
Helt klart sitter de allt för mycket naiva och fördomsfulla människor i vårt lilla land.
Till er som slänger er runt med en massa termer, ta reda på ordens innebörd innan ni använder dem.
Allt handlar om rädsla, okunskap i de stora hela och en motsträvighet till att öppna sinnet för nya människor och kulturer.
En del personer i detta forumet verkar ju hellre se att man slopar all integrationspolitik hellre än att styra upp den som råder nu. Detta är ju precis vad tex. SD:s politik går ut på.
Våga visa lite empati för resten av världen. Sverige tillhör inte "svenskarna" Sverige tillhör världen.
4 Guest(s)