Datanördar = främlingsfientliga?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datanördar = främlingsfientliga?
Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
sp_UserOfflineSmall Offline
454033
November 9, 2003 - 9:59 am
sp_Permalink sp_Print

Från fall till fall har det förmodligen att göra med både avsaknad av öppna sinnen, liksom viljan att ha det. Men jag tror att vi ekonomiskt tjänar på invandringen i slutändan, även om man nu inte också skulle tycka att det är en rättighet att få bo var man vill.

Lille_Skutt
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
454034
November 9, 2003 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

Varför är man främlingfientlig bara för man tycker Sverige inte borde ta in så många invandrare? Jag är varken rasist eller hatisk till invandrare. Tvärtom så har jag många vänner från andra länder som jag umgås med. Men att jag ska bli kallad främlingsfientlig bara för jag har en åsikt om att Sverige tar in för mycket invandrare gör mig arg.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
454046
November 9, 2003 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

Okey lille skutt. Om du inte vill ta in fler invandrare hur tycker du då att vi ska lösa problemen med arbetskraftsbrist? Sänka välfärden så att vi klarar den med den arbetskraft vi har? Eller ska vi helt sonika höja pensionsåldern till 79 år som det pratas om? Eller har du nån annan lösning?

Bark
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 753
454047
November 9, 2003 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

gillbert wrote: rasism är ta mig fan det löjligaste och idiotiska som finns..

till er som har problem med folk av annan kultur, ursprung med mera: väx upp för fan, livet är för kort för att slösas på hat..

WORD! 🙂

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
454051
November 9, 2003 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har inget emot invadrare så länge dom sköter sig, samma sak gällar alla "infödda" svenskar, såläge dom sköter sig så har jag inget emot dom. Men när man kollar på brotts statistiken för dom senaste åren ser man att det är flest invadrare som begår bortt.

Det är det som är problemet, Sverige tar in för mycket invadrare som inte är villiga att anpassa sig utan fortsätter på samma sätt som i landet där dom komm ifrån te x heders mord och liknande. Se bara till att invadrarna anpassar sig till det Svenska samhället så har jag inget emot dom.

Och ett sätt att ändra på det är att minska bidragen, eller bara ge dom till de invadrare som försöker komma in i det Svenska sammhället genom att ta kurser i Svenska eller andra utbildningar.

!OBS! Allt bra från deras länder har jag heller inget emot !OBS!

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
454052
November 9, 2003 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

Okey lille skutt. Om du inte vill ta in fler invandrare hur tycker du då att vi ska lösa problemen med arbetskraftsbrist? Sänka välfärden så att vi klarar den med den arbetskraft vi har? Eller ska vi helt sonika höja pensionsåldern till 79 år som det pratas om? Eller har du nån annan lösning?

Hmm vad hjälper det svensk arbetskraft att ta in invadrare som inte kan tala svenska?? Eller invadrare som bara går på bidrag?? Det är så som det till störsa delen är nu.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
454058
November 9, 2003 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Vart ska vi "hitta" invandrare som redan pratar svenska då? Tror inte det finns så många av dom... Det måste väl ändå vara bättre att låta invandrarna komma hit i tid och lära sej språket och ev. utbildas sej.

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
454059
November 9, 2003 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Bark wrote: [quote=gillbert]rasism är ta mig fan det löjligaste och idiotiska som finns..

till er som har problem med folk av annan kultur, ursprung med mera: väx upp för fan, livet är för kort för att slösas på hat..

WORD! 🙂

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
454060
November 9, 2003 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

Tja, en sak jag tycker är totalt fel är i vilket fall hemspråksundervisning vilket är en verklig björntjänst. Om nu föräldrarna till barnet anser att barnet har ett behov av att lära sig sina föräldrars tungomål så borde det vara helt upp till föräldrarna att fixa det då på fritiden och med egna medel.

Om man istället lade pengarna och mödan på att lära invandrare bättre svenska istället så får barnet det mycket mycket lättare att komma ut på arbetsmarknaden sen i livet. Och som påpekat i den här tråden så sitter Sverige i en knepig sits nu, så fort konjunkturen vänder ordentligt så kommer vi att få stor brist på arbetsfört folk. Vad jag vet har inget modernt I-land varit i en sån situation.

Mezzlock
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1045
454061
November 9, 2003 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

jag har inget emot invandrare eller människor från en annan kultur osv, men dom som kommer illegalt in i landet, stjäl, slåss, och uppför sig allmänt dåligt, dom borde faktiskt inte få vara i sverige... det är vad jag tycker

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
454064
November 9, 2003 - 11:03 am
sp_Permalink sp_Print

Mezzlock wrote: jag har inget emot invandrare eller människor från en annan kultur osv, men dom som kommer illegalt in i landet, stjäl, slåss, och uppför sig allmänt dåligt, dom borde faktiskt inte få vara i sverige... det är vad jag tycker

alla som stjäl, slåss och upför sig allmänt dåligt borde dumpas av någonstans

F-ekt
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
454077
November 9, 2003 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Okey lille skutt. Om du inte vill ta in fler invandrare hur tycker du då att vi ska lösa problemen med arbetskraftsbrist? Sänka välfärden så att vi klarar den med den arbetskraft vi har? Eller ska vi helt sonika höja pensionsåldern till 79 år som det pratas om? Eller har du nån annan lösning?

Jag är inte heller fientlig till någon eller några utan anledning. Varken svenskar eller invandrare. Jag har gått i två skolor med mycket invandrare, och de flesta är helt ok.

Men nu till ditt inlägg, Jekyll 3000:
Sverige avskedar ju nu en massa arbetare för att man inte har råd att ha dem kvar. Vissa byter man kanske ut mot maskiner, vilken är väldigt populärt. Nästan allt kan idag utföras av maskiner.
Om det nu är så att man vill ha billig arbetskraft är en robot den rätta lösningen. En tanke är ju att om efterfrågan av robotar ökar, så måste produktionen av robotar öka. Detta kräver arbetskraft, som även så småningom kan bytas ut från människor till robotar.
Det jag vill försöka få fram med det här är att man alltid kan hitta på en lösning till brist på arbetskraft. Detta gäller dock i produktion och inte i forskning osv...

~~~~~~~~

Sedan vill jag klaga lite på migrationsmyndigheten. Jag har en kompis som går på en bra skola. Det är en rejäl "pluggis-skola!"
I min kompis klass finns det en invandrare, som i förra veckan, försökte ta livet av sig för att den personen och personens familj skulle bli utvisade.
Detta är en skitsmart person, och på så sätt kommer man tillbaka till detta att man ska utbilda och "ha kvar" de invandrare som är villiga att arbeta och utbilda sig.
Varför inte utvisa de som är rejält stökiga och bråkiga istället för dem som är duktiga i skolan och visar att man kan bli något?!

Så jäkla lågt så att det inte är sant...

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
454081
November 9, 2003 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

Det finns en gräns för hur mkt man kan effektivisera, åtminstone för stunden. Jag vill iaf inte bli mött av en robot om jag hamnar på sjukhus, eller när jag går till affären och handlar osv...

BubbleAng3L
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 599
454084
November 9, 2003 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Okey lille skutt. Om du inte vill ta in fler invandrare hur tycker du då att vi ska lösa problemen med arbetskraftsbrist? Sänka välfärden så att vi klarar den med den arbetskraft vi har? Eller ska vi helt sonika höja pensionsåldern till 79 år som det pratas om? Eller har du nån annan lösning?

du.. om du för de första tar in.. hemlösa.. alla svenska ungdomar.. på arbetsmarknaden så har vi löst den frågan.. det finns så många ungdomar här i landet som är arbetslösa.. som inte har råd att plugga.. som inte kan ta lån osv.. varför inte lägga kraft o energi på att utbilda dom.. (däribland mig).. det finns så många som hellre vill jobba.. som ja tycker har mer rätt att få jobb oxå.. därför bör vi inte släppa in fler invandrare.. jag har ingenting emot dom.. men de är ju för deras egen skull..

BubbleAng3L
Kommer du hit ofta?
Medlem
454086
November 9, 2003 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Sedan vill jag klaga lite på migrationsmyndigheten. Jag har en kompis som går på en bra skola. Det är en rejäl "pluggis-skola!"
I min kompis klass finns det en invandrare, som i förra veckan, försökte ta livet av sig för att den personen och personens familj skulle bli utvisade.
Detta är en skitsmart person, och på så sätt kommer man tillbaka till detta att man ska utbilda och "ha kvar" de invandrare som är villiga att arbeta och utbilda sig.
Varför inte utvisa de som är rejält stökiga och bråkiga istället för dem som är duktiga i skolan och visar att man kan bli något?!

Så jäkla lågt så att det inte är sant...

Precis!! de är så sjukt.. varför utvisa dom som gör rätt för sig?. utvisa bråkstakar som inte kan sköta sig.. !

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
454091
November 9, 2003 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

BubbleAng3L wrote: [quote=Jekyll 3000]Okey lille skutt. Om du inte vill ta in fler invandrare hur tycker du då att vi ska lösa problemen med arbetskraftsbrist? Sänka välfärden så att vi klarar den med den arbetskraft vi har? Eller ska vi helt sonika höja pensionsåldern till 79 år som det pratas om? Eller har du nån annan lösning?

du.. om du för de första tar in.. hemlösa.. alla svenska ungdomar.. på arbetsmarknaden så har vi löst den frågan.. det finns så många ungdomar här i landet som är arbetslösa.. som inte har råd att plugga.. som inte kan ta lån osv.. varför inte lägga kraft o energi på att utbilda dom.. (däribland mig).. det finns så många som hellre vill jobba.. som ja tycker har mer rätt att få jobb oxå.. därför bör vi inte släppa in fler invandrare.. jag har ingenting emot dom.. men de är ju för deras egen skull..

Ja vilken bra idé...vi tar inte in några invandrare för vi har ju inte jobb till alla....istället låter vi alla dessa personer stanna kvar i sina länder där barnen svälter, tvingas ut i krig. Där kvinnor våldtas bara för att de råkar ha fel tro eller ha fel etnisk tillhörighet.

Eftersom vi inte behöver bevittna dessa brott kan vi åxå ha rent mjöl i påsen och somna gott framför tv:n

Jag tycker de haltar en aaaaaaning.......

BubbleAng3L
Kommer du hit ofta?
Medlem
454095
November 9, 2003 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

ManicBlue wrote: [quote=BubbleAng3L][quote=Jekyll 3000]Okey lille skutt. Om du inte vill ta in fler invandrare hur tycker du då att vi ska lösa problemen med arbetskraftsbrist? Sänka välfärden så att vi klarar den med den arbetskraft vi har? Eller ska vi helt sonika höja pensionsåldern till 79 år som det pratas om? Eller har du nån annan lösning?

Ja vilken bra idé...vi tar inte in några invandrare för vi har ju inte jobb till alla....istället låter vi alla dessa personer stanna kvar i sina länder där barnen svälter, tvingas ut i krig. Där kvinnor våldtas bara för att de råkar ha fel tro eller ha fel etnisk tillhörighet.

Eftersom vi inte behöver bevittna dessa brott kan vi åxå ha rent mjöl i påsen och somna gott framför tv:n

Jag tycker de haltar en aaaaaaning.......

nej dom behöver inte stanna i sin egna länder.. men dom kan ju skickas till länder som har plats för dom! eller så kan väl allt skit i deras länder upphöra.. det är väl där som det stora problemet egentligen ligger? eller har jag fel? tror du verkligen dom vill fly sitt land?

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
454098
November 9, 2003 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

BubbleAng3L wrote:

Visst kan vi göra det, men det kommer inte att räcka, även om vi mot all förmodan skulle få ALLA att börja jobba. Sen finns det faktiskt såna som inte vill jobba... och det kan man ju tycka vad man vill om men så är det. Min granne tex, han är 39 år och har aldrig haft ett fast jobb, har nästan alltid levt på soss.

En sak till, varför tycker du att du har mer rätt än en invandrare att få jobb? Ska inte jobbet gå till den som klarar det bäst? Oavsett vart han/hon kommer från?

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
454100
November 9, 2003 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

ManicBlue wrote: Ja vilken bra idé...vi tar inte in några invandrare för vi har ju inte jobb till alla....istället låter vi alla dessa personer stanna kvar i sina länder där barnen svälter, tvingas ut i krig. Där kvinnor våldtas bara för att de råkar ha fel tro eller ha fel etnisk tillhörighet.

Nu blandar du allt ihop invandrare och flykting här.

Men i vilket fall, fakta kvarstår: Sverige kommer att behöva en massa arbetsfört folk om bara några år. Den som vill ha jobb kommer att få det oavsett om det är en flykting eller invandrare eller en arbetslös "svensk"

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
454107
November 9, 2003 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

BubbleAng3L wrote:
nej dom behöver inte stanna i sin egna länder.. men dom kan ju skickas till länder som har plats för dom! eller så kan väl allt skit i deras länder upphöra.. det är väl där som det stora problemet egentligen ligger? eller har jag fel? tror du verkligen dom vill fly sitt land?

Jaha varför har vi inte plats? Vilka länder tycker du ska ta hand om alla då? I och med att du säger sluta bråka nu så slutar man självklart med alla etnisk rensning världen över, men hallå!! Problemen är något svårare än så att lösa. Självklart vill de inte fly sitt land, men vad skulle alternativet vara? Dö?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 485
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL