October 26, 2003
Jekyll 3000 wrote: [quote=BubbleAng3L]
du.. om du för de första tar in.. hemlösa.. alla svenska ungdomar.. på arbetsmarknaden så har vi löst den frågan.. det finns så många ungdomar här i landet som är arbetslösa.. som inte har råd att plugga.. som inte kan ta lån osv.. varför inte lägga kraft o energi på att utbilda dom.. (däribland mig).. det finns så många som hellre vill jobba.. som ja tycker har mer rätt att få jobb oxå.. därför bör vi inte släppa in fler invandrare.. jag har ingenting emot dom.. men de är ju för deras egen skull..
Visst kan vi göra det, men det kommer inte att räcka, även om vi mot all förmodan skulle få ALLA att börja jobba. Sen finns det faktiskt såna som inte vill jobba... och det kan man ju tycka vad man vill om men så är det. Min granne tex, han är 39 år och har aldrig haft ett fast jobb, har nästan alltid levt på soss.
En sak till, varför tycker du att du har mer rätt än en invandrare att få jobb? Ska inte jobbet gå till den som klarar det bäst? Oavsett vart han/hon kommer från?
just det jobbat som JAG sökte var jag mer kvalificerad för kan ja lugnt påstå.. efter att gått ut gymnasiet..med inrikting barn o fritid.. med bäst betyg i klassen så var ja säker på att jobbat skulle gå till mig.. men istället tar dom in en tjej som knappt kan svenska.. som bott i sverige i två månader.. är det rätt? här har jag kämpat i skolan i tolv år för att få jobba på ett jävla dagis? detta gällde då i mitt fall.. därför tyckte ja att ja hade mer rätt att få jobbet.. men icke.. ja bodde fortfarande hemma.. så dom ansåg att ja inte behövde ett jobb.. jag tänker bara för mig själv nu.. inte för andra.. är de svårt att förstå kanske.. och det här var bara ett exempel.. !
October 26, 2003
ManicBlue wrote: [quote=BubbleAng3L] nej dom behöver inte stanna i sin egna länder.. men dom kan ju skickas till länder som har plats för dom! eller så kan väl allt skit i deras länder upphöra.. det är väl där som det stora problemet egentligen ligger? eller har jag fel? tror du verkligen dom vill fly sitt land?
Jaha varför har vi inte plats? Vilka länder tycker du ska ta hand om alla då? I och med att du säger sluta bråka nu så slutar man självklart med alla etnisk rensning världen över, men hallå!! Problemen är något svårare än så att lösa. Självklart vill de inte fly sitt land, men vad skulle alternativet vara? Dö?
ja har väl inte sagt att de bara kommer sluta så där? har jag? ja menar bara att folk borde lägga ner mer energi på att fixa problemen där nere än att ta hit allt folk!!!!.. eller är du så inbiten på en linje att du inte förstår?
October 26, 2003
Marcan- wrote: Jag ogillar folk som drar alla invandrare över samma kam. Bara för nån invandrare snor nått ska alla ut. Då säger jag att det finns ju svenskar som snor. Men då kommer det gamla vanliga "ja men de är inte lika många". Dåligt tycker iaf jag.
ja.. det är dåligt.. men de som gör dumheter i landet o inte gör rätt för sig är lika många invandrare som svenskar.. tyvärr.. det är bara det att media uppmärksammar invadrarnas dumheter mer..
November 10, 2002
Marcan- wrote: Jag ogillar folk som drar alla invandrare över samma kam. Bara för nån invandrare snor nått ska alla ut. Då säger jag att det finns ju svenskar som snor. Men då kommer det gamla vanliga "ja men de är inte lika många". Dåligt tycker iaf jag.
Tycker att ALLA som kommer in i det här landet ska skriva på någon form av "avtal" Där det står klart och tydligt att man ej ska begå brott. Om brott då begås ska denna person utvisas med omedelbar verkan. Då vet dem juh va det är som gäller...? Då har personen i fråga bevisat att han inte bryr sig ett skit om dem svenska lagarna.
April 14, 2002
DarkStormZ wrote: [quote=Marcan-]Jag ogillar folk som drar alla invandrare över samma kam. Bara för nån invandrare snor nått ska alla ut. Då säger jag att det finns ju svenskar som snor. Men då kommer det gamla vanliga "ja men de är inte lika många". Dåligt tycker iaf jag.
Tycker att ALLA som kommer in i det här landet ska skriva på någon form av "avtal" Där det står klart och tydligt att man ej ska begå brott. Om brott då begås ska denna person utvisas med omedelbar verkan. Då vet dem juh va det är som gäller...? Då har personen i fråga bevisat att han inte bryr sig ett skit om dem svenska lagarna.
Håller med. Men det finns ju svenskar oxå som inte håller sej till lagarna.
December 15, 2002
BubbleAng3L wrote:
ja har väl inte sagt att de bara kommer sluta så där? har jag? ja menar bara att folk borde lägga ner mer energi på att fixa problemen där nere än att ta hit allt folk!!!!.. eller är du så inbiten på en linje att du inte förstår?
Du skrev "eller så kan väl allt skit i deras länder upphöra" ledsen om jag tolkade dig fel, men oerhört lätt att inte göra de....
De läggs ner en enorm energi på att lösa problemen i de länder som lider, men detta gör man inte på en vecka. Under tiden ska de personer som vill/måste fly få göra de. Gärna till Sverige för min del.
November 10, 2002
Marcan- wrote:
Håller med. Men det finns ju svenskar oxå som inte håller sej till lagarna.
För dem som bor här i sverige finns det juh faktiskt fängelser och anstalter, dit man kan bli skickad isf. Jag själv har varit nära flera gånger i mitt liv. Men har nu börjat om från 0 typ.
Dem som kommer in i detta land borde ha en provtid på 5 år eller så. Där dem måste sköta sig. Så borde det vara obligatoriskt att lära dem svenska...
August 22, 2005
Orkade inte läsa hela tråden men:
Ingen har lagt en tanke på att man börjar se effekterna av det mångkulturella samhället?
Tro inte att datornördar är helt verklighetsfrämmande, utan jag tror de flesta som är aktiva här är helt "normala" människor.
Förövrigt har nästan alla annorlunda definiton på rasism och främlingsfientlighet.
Är det främlingsfientligt att inte vilja ha ett mångkulturellt samhälle?
Är det främlingsfientligt att vilja utvisa kriminella invandrare?
Att nationalism skulle vara något negativt är det mest idiotiska jag hört, varför skulle det vara det?
October 26, 2003
ManicBlue wrote: [quote=BubbleAng3L]
Du skrev "eller så kan väl allt skit i deras länder upphöra" ledsen om jag tolkade dig fel, men oerhört lätt att inte göra de....
De läggs ner en enorm energi på att lösa problemen i de länder som lider, men detta gör man inte på en vecka. Under tiden ska de personer som vill/måste fly få göra de. Gärna till Sverige för min del.
jo ja vet att de är lätt o misstolka.. men när man skriver så skriver man ju utav bara farten att man inte hinner skriva allt i minsta detalj.. 🙂
Om du vill att ALLA ska fly till Sverige.. kan du fixa bostadsbristen o allt de där så får dom gärna komma hit för min del oxå!.
April 18, 2003
BubbleAng3L wrote:
det finns så många som hellre vill jobba.. som ja tycker har mer rätt att få jobb oxå.. därför bör vi inte släppa in fler invandrare.. jag har ingenting emot dom.. men de är ju för deras egen skull..just det jobbat som JAG sökte var jag mer kvalificerad för kan ja lugnt påstå.. efter att gått ut gymnasiet..med inrikting barn o fritid.. med bäst betyg i klassen så var ja säker på att jobbat skulle gå till mig.. men istället tar dom in en tjej som knappt kan svenska.. som bott i sverige i två månader.. är det rätt? här har jag kämpat i skolan i tolv år för att få jobba på ett j**la dagis? detta gällde då i mitt fall.. därför tyckte ja att ja hade mer rätt att få jobbet.. men icke.. ja bodde fortfarande hemma.. så dom ansåg att ja inte behövde ett jobb.. jag tänker bara för mig själv nu.. inte för andra.. är de svårt att förstå kanske.. och det här var bara ett exempel.. !
Nu vet ju inte jag vad tjejen hade för utbildning, men bara för att man knappt pratar svenska behöver man ju inte vara dum... bara en tanke. Observera att jag inte säger att det var fel eller rätt att ta nån annan än dej då jag inte vet nått om varken dej eller henne.
Du skrev oxå att du tycker att svenskar har mer rätt att få jobb än invandrare. Varför då?
Sen att du bara tänker på dej själv... det verkar ju lite osolidariskt tycker jag.
August 22, 2005
ManicBlue wrote: Helt klart sitter de allt för mycket naiva och fördomsfulla människor i vårt lilla land.
Till er som slänger er runt med en massa termer, ta reda på ordens innebörd innan ni använder dem.
Allt handlar om rädsla, okunskap i de stora hela och en motsträvighet till att öppna sinnet för nya människor och kulturer.
En del personer i detta forumet verkar ju hellre se att man slopar all integrationspolitik hellre än att styra upp den som råder nu. Detta är ju precis vad tex. SD:s politik går ut på.
Våga visa lite empati för resten av världen. Sverige tillhör inte "svenskarna" Sverige tillhör världen.
Är du korkad, full eller förstår inte att man inte ska generalisera?
Hur i he***te vet du att du är rädda, oförstående och vill slopa interegation?
Förövrigt, SD vill minska på invandringen ja, men den vill allt annat än att slopa interagationen.
Motivera?
Ursäkta för eventuella stavfel....
August 22, 2005
Jekyll 3000 wrote: [quote=BubbleAng3L] det finns så många som hellre vill jobba.. som ja tycker har mer rätt att få jobb oxå.. därför bör vi inte släppa in fler invandrare.. jag har ingenting emot dom.. men de är ju för deras egen skull..
just det jobbat som JAG sökte var jag mer kvalificerad för kan ja lugnt påstå.. efter att gått ut gymnasiet..med inrikting barn o fritid.. med bäst betyg i klassen så var ja säker på att jobbat skulle gå till mig.. men istället tar dom in en tjej som knappt kan svenska.. som bott i sverige i två månader.. är det rätt? här har jag kämpat i skolan i tolv år för att få jobba på ett j**la dagis? detta gällde då i mitt fall.. därför tyckte ja att ja hade mer rätt att få jobbet.. men icke.. ja bodde fortfarande hemma.. så dom ansåg att ja inte behövde ett jobb.. jag tänker bara för mig själv nu.. inte för andra.. är de svårt att förstå kanske.. och det här var bara ett exempel.. !
Nu vet ju inte jag vad tjejen hade för utbildning, men bara för att man knappt pratar svenska behöver man ju inte vara dum... bara en tanke. Observera att jag inte säger att det var fel eller rätt att ta nån annan än dej då jag inte vet nått om varken dej eller henne.
Du skrev oxå att du tycker att svenskar har mer rätt att få jobb än invandrare. Varför då?
Sen att du bara tänker på dej själv... det verkar ju lite osolidariskt tycker jag.
Kan man inte prata svenska är man troligtvis helt värdelös på att arbeta med något seriösare arbete, om det inte är något väldigt praktiskt, men även då kommer det bli svårt för man måste kunna kommunicera i alla jobb.
Kan man inte svenska får man lära sig, vill man inte lära sig skulle man aldrig kommit hit.
October 26, 2003
Jekyll 3000 wrote: [quote=BubbleAng3L] det finns så många som hellre vill jobba.. som ja tycker har mer rätt att få jobb oxå.. därför bör vi inte släppa in fler invandrare.. jag har ingenting emot dom.. men de är ju för deras egen skull..
just det jobbat som JAG sökte var jag mer kvalificerad för kan ja lugnt påstå.. efter att gått ut gymnasiet..med inrikting barn o fritid.. med bäst betyg i klassen så var ja säker på att jobbat skulle gå till mig.. men istället tar dom in en tjej som knappt kan svenska.. som bott i sverige i två månader.. är det rätt? här har jag kämpat i skolan i tolv år för att få jobba på ett j**la dagis? detta gällde då i mitt fall.. därför tyckte ja att ja hade mer rätt att få jobbet.. men icke.. ja bodde fortfarande hemma.. så dom ansåg att ja inte behövde ett jobb.. jag tänker bara för mig själv nu.. inte för andra.. är de svårt att förstå kanske.. och det här var bara ett exempel.. !
alltså.. ja tänkte bara på mig själv i den här frågan.. de va de ja menade..
tjejen som fick mitt jobb.. var för de första utbildad frisör.. jag är utbildad barnskötare... och de där att svenskar har mer rätt än invandrare är oxå nåt ja borde förklarat.. det är precis som i mitt fall.. om en fullt utbildad människa kan visserligen vara både en svensk och en invandrare.. men i så fall borde vi utbildade få jobben före dom som kommer till landet.. och som inte kan språket eller har rätt utbildning.. de är väl inte mer än rätt?
April 18, 2003
Catsytle: eftersom du tydligen inte orkar läsa hela tråden så kan jag ju fråga dej här och nu. Du verkar ju vara SD och vill ge sken av att vara insatt i deras politik, hur tycker du personligen, och SD som parti, att Sverige( vill inte skriva "vi" i samma mening som SD då jag har noll förståelse och sympati för det "partiet"!) ska lösa arbetskraftsbristen som kommer om vi stoppar invandringen?
December 15, 2002
BubbleAng3L wrote: [quote=ManicBlue][quote=BubbleAng3L]
jo ja vet att de är lätt o misstolka.. men när man skriver så skriver man ju utav bara farten att man inte hinner skriva allt i minsta detalj.. 🙂
Om du vill att ALLA ska fly till Sverige.. kan du fixa bostadsbristen o allt de där så får dom gärna komma hit för min del oxå!.
Ja de finns en massa frågor kring detta, men jag för min del tänker lägga ner den här diskussionen nu. Alla har rätt till sin åsikt och jag tror inte man kommer så långt genom att skriva kring detta på ett hårdvaruforum 🙂
April 18, 2003
Idag ja... följer du inte med alls i nyheter mm? Om inte så kan jag tala om för dej att det snackas redan nu om att höja pensionsåldern till 79 år pga arbetsbrist... det kommer INTE att bli bättre av att förbjuda invandringen utan tvärtom.
Så återigen, hur vill ni lösa det?
6 Guest(s)