Datanördar = främlingsfientliga?|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datanördar = främlingsfientliga?
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
454159
November 9, 2003 - 1:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Ge mig källa till den förfärliga kommande arbetskraftbrits du menar kommer.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
454175
November 9, 2003 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

rasist? nä
främlingsfientlig? nä

men jag ska försöka förklara varför i alla fall jag tycker att vår integrationspolitik och invandringspolitk är åt helvete...

i min skola går det cirka 1000 elever varav kanske 50 stycken är invandrare. av dessa går absolut max 10 på lektionerna och sköter sig i skolan, dom andra springer runt på skolan och stör alla andra som har lektioner och förstör saker.

förbättrar det min syn på invandrare?`

nä, även om jag gör vldigt mycket för att inte dra lla över en kam, så är det jävligt svårt när 80% av de invandrare jag är i kontakt med dagligen inte sköter sig.

sen att man har hört en "kulturberikare" säga:
"det finns tre anledningar till att jag bor här"
"jagha, vad är dom?"
"socialbidrag, barnbidrag och bostadsbidrag"

det får en att ifrågasätta integrationspolitiken, minst sagt.

_MEN_ så fort jag gör det eller vill diskutera med någon, då är vänsteranhängare och sossar så in i helvete snabba med att påpeka att jag är rasist.

är detta rätt? åt helvete enligt mig...

om ni tycker att vi ska måna om vår välfärd, tänk på vad ni röstar nästa gång, och röstar ni på sossarna (som är världsmästare på att göra så lite som möjligt med så mycket pengar som möjligt) eller vänstern, så lovar jag att vi kommer förlora ytterligare 4 år i kampen om vår välfärd

det är en anledning till att jag kommer rösta blått så fort jag får..

nu ska jag på gåsamidda, så jag kommer inte kunna svara på ett tag..

förresten, är gåsamidda svenskt eller bidrar jag till vårt älskade mångkulturella samhälle nu?

Edit: Ursäkta att massa bokstäver har fallit bort, batterien i tgbet börjar ta slut 😕

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
454177
November 9, 2003 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 skrev:

Vart ska vi "hitta" invandrare som redan pratar svenska då? Tror inte det finns så många av dom... Det måste väl ändå vara bättre att låta invandrarna komma hit i tid och lära sej språket och ev. utbildas sej.

Jag vet att man inte kan "hitta" invadrare som talar svenska vad jag menar är att man borde anstränga sig mer för att ALLA som kommer till Sverige från andra länder ska lära sig svenska, och om han/hon inte åtminstånde försöker lära sig borde han/hon bli utvisade efter att först få en eller flera tillsägelser.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
454180
November 9, 2003 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Catstyle wrote: Ge mig källa till den förfärliga kommande arbetskraftbrits du menar kommer.

Jag vet inte varför men jag gör ett nytt försök trots att jag inser det omöjliga att försöka få ett vettigt svar från nån som argumenterar för SD

En länk: http://www.aftonbladet.se/vss/.....96,00.html

Läs, begrunda och sen kan du väl svara på frågan för en gångs skull?

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
454183
November 9, 2003 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Sen när råder det brist på arbetskraft i sverige ?

Guest
Member
Medlem
454187
November 9, 2003 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi måste ta tag i problemen nu, det är den nuvarande regimens fel att svenskarna inte vill skaffa familj.

Jag tycker du verkar väldigt egoistisk och osolidarisk, något som var människa känner till är att U-länderna har brist på utbildat folk.
Vilket land skall invandringen komma ifrån?
Antar att du vill undvika brain-drain-fenomenet, hur skall du lyckas med det?

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
454193
November 9, 2003 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ger upp Catsyle... återigen ett inlägg utan svar, bara tomma motfrågor... som alltid när man försöker disskutera med en SD NS eller vad ni vill kalla er...

Att bli kallad egoistisk och osolidarisk av nån som vill förvägra flyktingar rätten att komma till Sverige och få skydd från krig, svält och annat är ju inte så lite magstarkt heller... för det är ju av rent oegoistiska skäl du vill skicka tillbaks dom... dom vet kanske inte hur bra dom har det i sitt krigsdrabbade land?

Kan inte annant än hålla med UndaC, man blir inte glad när man ser vad vissa här tänker.

The Evil Bug
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 124
454196
November 9, 2003 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: rasist? nä
främlingsfientlig? nä

men jag ska försöka förklara varför i alla fall jag tycker att vår integrationspolitik och invandringspolitk är åt h*****e...

i min skola går det cirka 1000 elever varav kanske 50 stycken är invandrare. av dessa går absolut max 10 på lektionerna och sköter sig i skolan, dom andra springer runt på skolan och stör alla andra som har lektioner och förstör saker.

förbättrar det min syn på invandrare?`

nä, även om jag gör vldigt mycket för att inte dra lla över en kam, så är det jävligt svårt när 80% av de invandrare jag är i kontakt med dagligen inte sköter sig.

sen att man har hört en "kulturberikare" säga:
"det finns tre anledningar till att jag bor här"
"jagha, vad är dom?"
"socialbidrag, barnbidrag och bostadsbidrag"

det får en att ifrågasätta integrationspolitiken, minst sagt.

_MEN_ så fort jag gör det eller vill diskutera med någon, då är vänsteranhängare och sossar så in i h*****e snabba med att påpeka att jag är rasist.

är detta rätt? åt h*****e enligt mig...

om ni tycker att vi ska måna om vår välfärd, tänk på vad ni röstar nästa gång, och röstar ni på sossarna (som är världsmästare på att göra så lite som möjligt med så mycket pengar som möjligt) eller vänstern, så lovar jag att vi kommer förlora ytterligare 4 år i kampen om vår välfärd

det är en anledning till att jag kommer rösta blått så fort jag får..

Ungefär som i min skola då.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
454198
November 9, 2003 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Sen när råder det brist på arbetskraft i sverige ?

Fyrtiotaliserna går snart in i pension.
Vi kommer förlora en väldigt stor del av vår arbetskraft.

Det här har varit i diskussion i ett årtionde, tycker det är helt magiskt att så många har kunnat missa det. 🙂

Som det ser ut nu (dvs. om inget förändras) kommer antingen de moderna pensionärerna få en lägre levnadsstandard eller så kommer den arbetsföra befolkningen att få det. (Eller snarare slås det ut på båda två.)

"Är det främlingsfientligt att inte vilja ha ett mångkulturellt samhälle?"
Du vill inte ha in främmande element. Du är främlingsfientlig (fientlig inställning till införandet av främmande element i samhället). Ganska självklart?
Fientlig som i motpol till ordet Vänlig.
Överklockningsvänlig: funktion som gör det lätt att överklocka.
Överklockningsfientlig: funktion som gör det svårt att överklocka.

Det är inte "fientligt" i bemärkelsen:
"Catstyle är invandrares fiende för att han stenar dem till döds."

Så ja, motståndet mot ett mångkulturellt samhälle är främlingsfientligt:

"Främlingsfientlighet är ställningstagandet eller uppfattningen att individer av främmande ursprung (annan nationalitet, annan religion eller annan kultur) på något sätt hotar det befintliga samhället."

Anton Nilsson
Member
Medlem
454202
November 9, 2003 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Som Nice skriver, åker man till "deras" länder följer man deras regler, men när dom kommer hit har dom turbaner när dom jobbar som polis, bygger moskeer, mm mm.

Vad har materialistiska saker med saken att göra?
Varför ska det spela någon roll vilken mössa en polis har på sig?
Är Öwall mindre värd för att han har en orange mössa. Ska han byta till en grå? Varför spelar det någon roll.

Svenskar åker till andra länder och bygger "svenska" hus. Men invandrare får inte bygga en moske i sverige? Vem skadar mosken, varför är ett hus något farligt?
Tvingar de dig att gå in i huset? Tvingar de dig att dyrka Allah?
Raserade de ditt hus för att få plats med mosken?
Stal de dina pengar för att kunna bygga den?

Anton Nilsson
Member
Medlem
454207
November 9, 2003 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote:

Okey lille skutt. Om du inte vill ta in fler invandrare hur tycker du då att vi ska lösa problemen med arbetskraftsbrist? Sänka välfärden så att vi klarar den med den arbetskraft vi har? Eller ska vi helt sonika höja pensionsåldern till 79 år som det pratas om? Eller har du nån annan lösning?

Hmm vad hjälper det svensk arbetskraft att ta in invadrare som inte kan tala svenska?? Eller invadrare som bara går på bidrag?? Det är så som det till störsa delen är nu.

Vad hjälper det att vi har invandrare med bakgrund som läkare, biokemister, universitetslärare osv. när våra svenska företag är så rädda för dem att de vägrar ge dem annat än städjobb typ?

Om vi nu ska försöka göra något vettigt av situationen och inte vill att invandrare ska vara en belastning så får vi ju i alla fall börja med att ge dem en chans.
Att de sedan inte är ess på språket är nog ganska naturligt.
Skulel vara roligt att se hur snabbt en svensk 40-åring lär sig ett arabiskt språk minst sagt...

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
454216
November 9, 2003 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Catstyle wrote: Ingen har lagt en tanke på att man börjar se effekterna av det mångkulturella samhället?

Jo, det har jag gjort. Vi har romarna att tacka för vårat alfabet, egyptierna för våra dagar, persierna tror jag för siffrorna, och om jag lade ner lite mer tid på det så skulle jag kunna sitta och skriva flera sidor med positiva följder av mångkultur.

Anton Nilsson
Member
Medlem
454218
November 9, 2003 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

BubbleAng3L wrote: [quote=Jekyll 3000]Okey lille skutt. Om du inte vill ta in fler invandrare hur tycker du då att vi ska lösa problemen med arbetskraftsbrist? Sänka välfärden så att vi klarar den med den arbetskraft vi har? Eller ska vi helt sonika höja pensionsåldern till 79 år som det pratas om? Eller har du nån annan lösning?

du.. om du för de första tar in.. hemlösa.. alla svenska ungdomar.. på arbetsmarknaden så har vi löst den frågan.. det finns så många ungdomar här i landet som är arbetslösa.. som inte har råd att plugga.. som inte kan ta lån osv.. varför inte lägga kraft o energi på att utbilda dom.. (däribland mig).. det finns så många som hellre vill jobba.. som ja tycker har mer rätt att få jobb oxå.. därför bör vi inte släppa in fler invandrare.. jag har ingenting emot dom.. men de är ju för deras egen skull..

inte råd att plugga?
man får bidrag OCH lån för att plugga i sverige

om någon inte har råd med det får de ju sänka sin levnadsstandard, det är ju ett val helt och hållet upp till individen

har du inte råd att plugga får du flytta till mindre lägenhet, folk får se till att inte skaffa barn för tidigt, att inte köpa en Pentium 4 Extreme Edition 😉 osv.

att säga att folk inte har råd att plugga i sverige är en skymf för fanken
kolla på USA istället tex.

Anton Nilsson
Member
Medlem
454221
November 9, 2003 - 2:16 pm
sp_Permalink sp_Print

BubbleAng3L wrote:

just det jobbat som JAG sökte var jag mer kvalificerad för kan ja lugnt påstå.. efter att gått ut gymnasiet..med inrikting barn o fritid.. med bäst betyg i klassen så var ja säker på att jobbat skulle gå till mig.. men istället tar dom in en tjej som knappt kan svenska.. som bott i sverige i två månader.. är det rätt? här har jag kämpat i skolan i tolv år för att få jobba på ett j**la dagis? detta gällde då i mitt fall.. därför tyckte ja att ja hade mer rätt att få jobbet.. men icke.. ja bodde fortfarande hemma.. så dom ansåg att ja inte behövde ett jobb.. jag tänker bara för mig själv nu.. inte för andra.. är de svårt att förstå kanske.. och det här var bara ett exempel.. !

De kanske tyckte att du hade bristande social kompetens, de kanske såg något annat i dig som de ogillade.
Det är ju knappast bara betygen som avgör vilket jobb du får. Tror du det är du "in for a surprise" om du ska ut i arbetslivet nu.

Sen så verkar det ju rätt naturligt att den person som inte bor hos päronen har bättre användning för jobbet. Sen om den andra personen är invandrare eller ej spelar väl ingen roll? Eller försöker du få sagt att de "kvoterade" in denna invandrartjej?

ska vi dra upp personliga exempel (vilket jag visserligen tycker är menlöst och ganska löjligt) så visst
jag har också ett bra exempel:

när jag slutade gymnasiet gick jag arbetslös i cirka ett halvår
jag slussades runt på en massa "projekt" skapade av sossarna, gick på gruppsamtal på arbetsförmedlingen osv.

vad jag märkte där var att nästan alla invandrare där faktiskt var angelägna om att göra ett bra intryck, om att engagera sig och försöka få något vettigt gjort (något som inte alltid var så lätt, det vet nog de flesta som tagit del av sossarnas program för arbetslösa)

snarare var det just killar från kranskommunerna och från landet (de lite mer "bonniga" typerna om man ska vara helt krass) som konstaterade att "äh vafan man kan ju lika gärna gå på soc och göra ingenting"

men.. vad spelar det för roll
det är alldeles för svaga indicier och dessutom för få för att det ska, över huvud taget, spela någon roll i en sådan här diskussion

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
454223
November 9, 2003 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite längre upp på sidan fick jag syn på tre ord "socialbidrag, barnbidrag och bostadsbidrag". Det är EN av anledningarna att invandrare kommer hit. En annan är ju självklart att de kommer hit p.g.a. av sin situation i hemlandet. Det är klart att vi Svenskar skall ta in invandrare för att hjälpa dem, men är de inte villiga att anpassa sig efter våra lagar, till viss del vår kultur och levnadssätt tycker jag att de omedelbart bums borde straffas; genom att skickas iväg till sitt hemland, en annat land som är villiga att ta emot dem, eller kanske få sänkta bidrag.

Det stora felet Sverige gör är att ta in allt för många ointresserade människor, och sedan fullständigt skita i att "bestraffa" dem när dem gör fel. "Invandrare rövknullar våra mammor" och vi gör inte ett skit. Vi måste tuffa till oss - politiskt!

Det finns givetvis omöjliga fall med svenskar inblandade också; sådana som skiter fullständigt i hur samhället utvecklas, och endast utnyttjar det/oss.

Att lyckas aktivera alla svenskar är omöjligt, därav går BubbleAng3l's exempel i krasch, men att fokusera mer på det svenska folket tror jag är en god idé.

Var lite snack om robotar i tråden med; de är här för att stanna, och kommer att ses i allt större skala i framtiden. Däremot har jag mkt svårt att tro att roboten kommer kunna ersätta människan. Jag ser hellre en vackert leendes blodin i snabbskassan än en maskin.

Nu vill jag fråga dig, Jekyll 3000 - eftersom du varit mkt aktiv i denna diskussion - tycker du att ngt av det jag precis sagt stämmer, eller var alltihop bara goja? Du verkar nämligen vara en aning främlingsfientlig själv; rackar ner folk du inte känner bara för de har en annan syn på det hela. "Det jag säger är klokt och rätt för jag kollar på nyheterna! :P". Så jag uppfattat dig.
Måste även säga att blanda in partier i denna fråga faktiskt är ganska oväsentligt. Det är inte partierna som avgör vår framtid, utan vi! Ser du oss som objekt, sortera då in oss i olika partier.

Solidaritet är vackert, till en viss gräns.

Anton Nilsson
Member
Medlem
454224
November 9, 2003 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Catstyle wrote:
Kan man inte prata svenska är man troligtvis helt värdelös på att arbeta med något seriösare arbete, om det inte är något väldigt praktiskt, men även då kommer det bli svårt för man måste kunna kommunicera i alla jobb.
Kan man inte svenska får man lära sig, vill man inte lära sig skulle man aldrig kommit hit.

Engelska fungerar alldeles ypperligt i de flesta högutbildade positioner.
Kolla tex. på universiteten det är en stor andel föreläsningar som sköts helt och hållet på engelska.

Forskning går utmärkt på engelska.

osv.

För att städa toaletter krävs knappast något språkförståelse, detta är ju ett populärt jobb att dela ut till invandrare.

Kommunikation på svenska är viktigt i många jobb men inte alla.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
454227
November 9, 2003 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Ditt inlägg "försvann" i mängden, såg den först nu embarassed

BubbleAng3L wrote:

alltså.. ja tänkte bara på mig själv i den här frågan.. de va de ja menade..

Okey, då är jag med 🙂

BubbleAng3L wrote:

tjejen som fick mitt jobb.. var för de första utbildad frisör.. jag är utbildad barnskötare... och de där att svenskar har mer rätt än invandrare är oxå nåt ja borde förklarat.. det är precis som i mitt fall.. om en fullt utbildad människa kan visserligen vara både en svensk och en invandrare.. men i så fall borde vi utbildade få jobben före dom som kommer till landet.. och som inte kan språket eller har rätt utbildning.. de är väl inte mer än rätt?

Visst håller jag med dej där, den som är bäst för jobbet ska ha det oavsett om dom är född i Sverige eller inte. Det känns säkert tråkigt just nu när du inte har jobb, men tro mej, du kommer att få jobba halvt ihjäl dej snart du med, och minnas den gamla goda tiden när du fick sova ut på morgonen 😉

Anton Nilsson
Member
Medlem
454229
November 9, 2003 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: [quote=Catstyle]Ingen har lagt en tanke på att man börjar se effekterna av det mångkulturella samhället?

Jo, det har jag gjort. Vi har romarna att tacka för vårat alfabet, egyptierna för våra dagar, persierna tror jag för siffrorna, och om jag lade ner lite mer tid på det så skulle jag kunna sitta och skriva flera sidor med positiva följder av mångkultur.

jepp. ska man börja dissikera svensk kultur så inser man ju ganska snabbt att det inte är mycket med vår kultur som är svenskt till att börja med

Hamburgare: Amerikaner.
Datorer: Kineser/Amerikaner.
Pizza: Italien.
Krutet: Kineser.
inte ens lönt att börja här, eftersom faktum är att det nästan inte finns något som är svenskt
inte det vi äter, inte våra seder, inte våra verktyg

Julen är ju en trevlig tradition, dock ett hopkok av så många olika traditioner, kulturer osv. att det är svårt att veta vad som är vad.

Ett av problemen med de som är motståndare till ett mångkulturellt samhälle som gör att jag har svårt att ta dem på allvar är att de ofta tycker att alla effekter av det mångkulturella samhället innan deras födsel var positiva och trevliga.
Men allt efter födseln är av ond natur.
Verkar otroligt ologiskt.

Va ska man dra gränsen, ska vi kasta ut alla saker som integrerats i vår "svenska" kultur. Eller är allt fram tills nu ok?
Om allt fram tills nu är ok, varför skulle då framtida företeelser vara ondare än de tidigare?
Ska man dra en gräns: allt som infördes för tusen år sedan är ok?
Hur gör man då år 3000 som framlingfientlig? Ska man fördöma sina likasinnade 2000-talister? 😉

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
454233
November 9, 2003 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC, du kanske missade det jag skrev lite högre upp. Det jag skrev var att man istället för att sättas dom på bidrag skulle vara att se till att dom utbildar sig och om dom gör det få bidrag under tiden, inte att vi bara skulle ta in kemister och kärnfysiker 😀

Guest
Member
Medlem
454246
November 9, 2003 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: [quote=Catstyle]Ingen har lagt en tanke på att man börjar se effekterna av det mångkulturella samhället?

Håller helt med!
Sen att det bildas invandrarghetto med skyhög brottslighet och segeration spelar ju ingen roll.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 443
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL