Datanördar = främlingsfientliga?|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datanördar = främlingsfientliga?
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
454248
November 9, 2003 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Jag ger upp Catsyle... återigen ett inlägg utan svar, bara tomma motfrågor... som alltid när man försöker disskutera med en SD NS eller vad ni vill kalla er...

Att bli kallad egoistisk och osolidarisk av nån som vill förvägra flyktingar rätten att komma till Sverige och få skydd från krig, svält och annat är ju inte så lite magstarkt heller... för det är ju av rent oegoistiska skäl du vill skicka tillbaks dom... dom vet kanske inte hur bra dom har det i sitt krigsdrabbade land?

Kan inte annant än hålla med UndaC, man blir inte glad när man ser vad vissa här tänker.

Jag gav dig ett svar, och jag tycker du är egoistisk därför att du vill ta de utbildade från U-länderna som behöver dem så enormt mycket.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
454251
November 9, 2003 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

SiBBoR wrote:
Nu vill jag fråga dig, Jekyll 3000 - eftersom du varit mkt aktiv i denna diskussion - tycker du att ngt av det jag precis sagt stämmer, eller var alltihop bara goja? Du verkar nämligen vara en aning främlingsfientlig själv; rackar ner folk du inte känner bara för de har en annan syn på det hela. "Det jag säger är klokt och rätt för jag kollar på nyheterna! :P". Så jag uppfattat dig.
Måste även säga att blanda in partier i denna fråga faktiskt är ganska oväsentligt. Det är inte partierna som avgör vår framtid, utan vi! Ser du oss som objekt, sortera då in oss i olika partier.

Solidaritet är vackert, till en viss gräns.

Jag håller med dej såtillvida att vi måste hjälpa invandrare mer att komma in i samhället, det tjänar både "vi" och "dom" på, ekonomiskt och socialt. Sen tror jag inte på att bestraffa dom med utvisning om dom inte sköter sej. Har dom väl blivit svenskar så ska dom vara det så länge dom själva vill, och bestraffas som svenskar om dom begår brott.

Jag har inget problem med att folk har en annan åsikt än mej, snarare tvärtom, vore inte kul att leva i en värld av likatänkande, ens om dom tänkte lika som mej 😉

Guest
Member
Medlem
454260
November 9, 2003 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Catstyle] Kan man inte prata svenska är man troligtvis helt värdelös på att arbeta med något seriösare arbete, om det inte är något väldigt praktiskt, men även då kommer det bli svårt för man måste kunna kommunicera i alla jobb.
Kan man inte svenska får man lära sig, vill man inte lära sig skulle man aldrig kommit hit.

Engelska fungerar alldeles ypperligt i de flesta högutbildade positioner.
Kolla tex. på universiteten det är en stor andel föreläsningar som sköts helt och hållet på engelska.

Forskning går utmärkt på engelska.

osv.

För att städa toaletter krävs knappast något språkförståelse, detta är ju ett populärt jobb att dela ut till invandrare.

Kommunikation på svenska är viktigt i många jobb men inte alla.

Då jag till stor del bygger mina ståndpunkter på SD citerar jag fritt från de själva:
främlingsfientlighet [-het´] s. -en
fientlig eller starkt ovänlig attityd mot personer utanför den egna sociala gruppen, ofta grundat i fördom (-ar)

fö`rdom subst. ~en ~ar
(ofta plur.) sakligt ogrundad (men spridd) uppfattning: könsfördomar, rasfördomar, (NE, 1996)

Sverigedemokraternas politik står i motsats till främlingsfientlighet.

I vårt partiprogram konstaterar vi att: "Det bildats stora områden som befolkas av människor som aldrig kommer att uppleva sig själva som svenskar och inte heller som delaktiga i vår kultur och vår historia... Makthavarna ignorerar den folkliga opinionen och försöker med lagstiftning tysta kritikerna och tvinga svenskarna att anpassa sig till det nya samhället". Den politik som nu förs i Sverige ökar de främlingsfientliga stämningarna i samhället. Främlingsfientlighet är något som uppstår spontant hos folk i hela världen när de upplever sin identitet vara hotad och när det blir oroligt i samhället. När politikerna försöker att tysta ner den folkliga opinionen så ökar istället främlingsfientligheten till vardags. En sverigedemokratisk regeringspolitik skulle göra människorna mera trygga i sin identitet och i sina liv. Då behöver inte psykologiska och sociala försvarsreaktioner utlösas och leda till främlingsfientlighet.

Ett sätt att förebygga främlingsfientlighet är att motverka fördomar, exempelvis genom information. Det är dock inte längre någon fördom att just invandrare är mer brottsbenägna än svenskar. Det finns saklig grund för ett sådant påstående. Att det är politikernas fel måste man dock var tydlig med, även om också enskilda brottslingar måste ställas till svars för sina handlingar.

Kvotering är en annan grund för främlingsfientlighet. Kvotering till förmån för vissa människor har vi berört under rubriken rasism. Där berättar vi också att kvoteringen ibland kallas "positiv särbehandling". Sverigedemokraterna motsätter sig kvotering på etniska grunder, dels för att det är en form av rasism, men dels även för att kvoteringen riskerar att öka främlingsfientligheten. Tänk dig själv - om någon annan får ett jobb som du sökt, på grund av att han eller hon är från ett annat land, skulle inte du kunna bli arg då? Ska inte den som är mest lämplig få jobbet?

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
454262
November 9, 2003 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Catstyle wrote:
Jag gav dig ett svar, och jag tycker du är egoistisk därför att du vill ta de utbildade från U-länderna som behöver dem så enormt mycket.

Jag förstår inte alls vad du menar, jag har inte sagt ett ord om att vi ska "ta" utbildade från u-länder. Det enda jag sagt är att vi ska vara glad för den invandring vi har NU, då hinner dom lära sej språket, utbilda sej osv, för faktum kvarstår, vi kommer behöva fler som arbetar än vad vi har nu...

Jag gör väl ett tredje försök då: hur tycker du att vi ska lösa arbetskraftsbristen om vi nu stoppar invandringen?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
454266
November 9, 2003 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

"Främlingsfientlighet är något som uppstår spontant hos folk i hela världen när de upplever sin identitet vara hotad och när det blir oroligt i samhället."

Dett är inget försök till ett motargument, snarare en vilja att få bättre förståelse:
Vad menar du med identitet här och hur menar du att den är hotad?

Jag har då aldrig känt att min identitet varit hotad i Sverige. Speciellt inte av någon invandrare.

Det enda som jag har känt hotfullt mot min identitet är vårt nuvarande skolsystem och snarare allmängiltiga västerländska åsikter. (Dvs. saker som kommer från kärnen av vårt samhälle snarare än utanför den).

I övrigt håller jag med om de två sista styckena i ditt inlägg men tycker att det är långt ifrån representativt för vad jag hittills hört från dig personligen och vad jag hört från Sverigedemokraterna.

Sedan har är jag också negativt inställd till nationalism i allmänhet. Jag ser helt enkelt ingen vinning i att skapa en liten homogen klonarmé bestående av mönstersvenskar.
Jag ser inte någon positiv svensk identitet, jag ser inte heller någon negativ svensk identitet.
Min identitet är som människa i 2000-talets västvärld. De mer intima delarna av min identitet är personliga och inte något som jag skulle förknippa med en svensk identitet.

För mig är den nationalistiska identiteten något som hör (borde höra) till det förgångna.
De praktiska vinsterna med gränsdragningar är för mig inte idag existerande i vår del av världen. Jag ser hellre min identitet som något personligt och gruppidentitet är något väldigt selektivt snarare än något som innefattar alla människor som bor innanför några streck som våra förfäder drog på kartan.

Jag har förmodligen mycket mer gemensamt med en datatekniker i USA än en skogsarbetare i norrland.

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
454269
November 9, 2003 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=SiBBoR] Nu vill jag fråga dig, Jekyll 3000 - eftersom du varit mkt aktiv i denna diskussion - tycker du att ngt av det jag precis sagt stämmer, eller var alltihop bara goja? Du verkar nämligen vara en aning främlingsfientlig själv; rackar ner folk du inte känner bara för de har en annan syn på det hela. "Det jag säger är klokt och rätt för jag kollar på nyheterna! :P". Så jag uppfattat dig.
Måste även säga att blanda in partier i denna fråga faktiskt är ganska oväsentligt. Det är inte partierna som avgör vår framtid, utan vi! Ser du oss som objekt, sortera då in oss i olika partier.

Solidaritet är vackert, till en viss gräns.

Jag håller med dej såtillvida att vi måste hjälpa invandrare mer att komma in i samhället, det tjänar både "vi" och "dom" på, ekonomiskt och socialt. Sen tror jag inte på att bestraffa dom med utvisning om dom inte sköter sej. Har dom väl blivit svenskar så ska dom vara det så länge dom själva vill, och bestraffas som svenskar om dom begår brott.

Jag har inget problem med att folk har en annan åsikt än mej, snarare tvärtom, vore inte kul att leva i en värld av likatänkande, ens om dom tänkte lika som mej 😉

Härligt ;). När de väl kommit in i samhället så är det ju en självklarhet att de skall behandlas lika som oss övriga, men vägen dit kan göras hårdare, vilket bara skulle påskynda hela processen. Skrev även att man kan "bestraffa" invandrare genom lägre bidrag om de missköter sig, inte enbart med utvisning, för då skulle vi inte ha några invandrare under längre perioder, ty alla (alla = all människor) begår ngn misstag.

BubbleAng3L
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 599
454277
November 9, 2003 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Ditt inlägg "försvann" i mängden, såg den först nu embarassed

[quote=BubbleAng3L]

alltså.. ja tänkte bara på mig själv i den här frågan.. de va de ja menade..

Okey, då är jag med 🙂

BubbleAng3L wrote:

tjejen som fick mitt jobb.. var för de första utbildad frisör.. jag är utbildad barnskötare... och de där att svenskar har mer rätt än invandrare är oxå nåt ja borde förklarat.. det är precis som i mitt fall.. om en fullt utbildad människa kan visserligen vara både en svensk och en invandrare.. men i så fall borde vi utbildade få jobben före dom som kommer till landet.. och som inte kan språket eller har rätt utbildning.. de är väl inte mer än rätt?

Visst håller jag med dej där, den som är bäst för jobbet ska ha det oavsett om dom är född i Sverige eller inte. Det känns säkert tråkigt just nu när du inte har jobb, men tro mej, du kommer att få jobba halvt ihjäl dej snart du med, och minnas den gamla goda tiden när du fick sova ut på morgonen 😉

de kommer jag aldrig o minnas med tanke på att ja inte sover i vanliga fall.. är jämt så rastlös ändå.. så den dagen ja får börja jobba istället för o sitta hemma.. då är ja lycklig.. !

BubbleAng3L
Kommer du hit ofta?
Medlem
454285
November 9, 2003 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=BubbleAng3L][quote=Jekyll 3000]Okey lille skutt. Om du inte vill ta in fler invandrare hur tycker du då att vi ska lösa problemen med arbetskraftsbrist? Sänka välfärden så att vi klarar den med den arbetskraft vi har? Eller ska vi helt sonika höja pensionsåldern till 79 år som det pratas om? Eller har du nån annan lösning?

du.. om du för de första tar in.. hemlösa.. alla svenska ungdomar.. på arbetsmarknaden så har vi löst den frågan.. det finns så många ungdomar här i landet som är arbetslösa.. som inte har råd att plugga.. som inte kan ta lån osv.. varför inte lägga kraft o energi på att utbilda dom.. (däribland mig).. det finns så många som hellre vill jobba.. som ja tycker har mer rätt att få jobb oxå.. därför bör vi inte släppa in fler invandrare.. jag har ingenting emot dom.. men de är ju för deras egen skull..

inte råd att plugga?
man får bidrag OCH lån för att plugga i sverige

om någon inte har råd med det får de ju sänka sin levnadsstandard, det är ju ett val helt och hållet upp till individen

har du inte råd att plugga får du flytta till mindre lägenhet, folk får se till att inte skaffa barn för tidigt, att inte köpa en Pentium 4 Extreme Edition 😉 osv.

att säga att folk inte har råd att plugga i sverige är en skymf för fanken
kolla på USA istället tex.

ja får inte ta lån för att min famlij lever på existenminimun.. ja får högst plugga på komvux.. men högskola.. univeristet kan ja glömma.. tror du inte ja har kollat upp det? ja har 0 kr i inkomst.. bor hemma hos mamma.. och ibland hemma hos pojkvännen.. sanningen är att jag har inte råd att plugga vidare! så inna du börjar skriva sådana där saker kanske du borde förstå att sverige inte är så jävla bra som du tror!

____________________-

De kanske tyckte att du hade bristande social kompetens, de kanske såg något annat i dig som de ogillade.
Det är ju knappast bara betygen som avgör vilket jobb du får. Tror du det är du "in for a surprise" om du ska ut i arbetslivet nu.

Sen så verkar det ju rätt naturligt att den person som inte bor hos päronen har bättre användning för jobbet. Sen om den andra personen är invandrare eller ej spelar väl ingen roll? Eller försöker du få sagt att de "kvoterade" in denna invandrartjej?

kanske ska tilllägga att jag gjorde 14 veckors praktik på samma dagis när ja gick i gymnasiet.. där av jag oxå fick högsta betyg och VÄLDIGT bra omdöme.. men som sagt.. deras egna rekomenationer räckte inte ens.. enbart för att jag bodde hemma ja inte fick jobbet..

och bara för att jag bor hemma betyder väl inte att jag har det bra?
jag måste minsann betala för mig.. med pengar ja inte ens har.. annars skulle ja väl möjligtvius inte söka jobb?

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
454288
November 9, 2003 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: "Främlingsfientlighet är något som uppstår spontant hos folk i hela världen när de upplever sin identitet vara hotad och när det blir oroligt i samhället."

Dett är inget försök till ett motargument, snarare en vilja att få bättre förståelse:

Jag har då aldrig känt att min identitet varit hotad i Sverige. Speciellt inte av någon invandrare.

Det enda som jag har känt hotfullt mot min identitet är vårt nuvarande skolsystem och snarare allmängiltiga västerländska åsikter. (Dvs. saker som kommer från kärnen av vårt samhälle snarare än utanför den).

Är inte den svenska identiteten hotad när man inte längre får sjunga nationalsången i skolor på nationaldagen? Om den inte är det så vet jag inte vad som är..

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
454289
November 9, 2003 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att ett besök på...

http://www.bgf.nu

...är värt en del av er tid.

Det som är bra med siten är att alla artiklar, argument och frågeställningar backas upp av kompletta källreferencer med namn, datum etc. Det blir liksom mera legitimt då, inte bara en massa jävla åsikter.
Synd att siten är rörig och det är svårt att få grepp om hur stor den är.....och den är verkligen stor!!!

Ska hädanefter plocka och citera statistik därifrån! :bok:

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
454296
November 9, 2003 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Om nu främlingsfientligheten har ökat på nittiotalet så är det väl inte folkets fel i synnerhet. Det måste vara sättat som sossarna styr på.

Anton Nilsson
Member
Medlem
454304
November 9, 2003 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Är inte den svenska identiteten hotad när man inte längre får sjunga nationalsången i skolor på nationaldagen? Om den inte är det så vet jag inte vad som är..

Catstyle uttryckte det som att den svenska identiteten var den personliga identiteten.
Personligen skiter jag fullständigt i om vi sjunger svenska nationalsången eller Britney Spears Hit me baby one more time i våra skolor. 😉

Så min identitet har det verkligen inte hotat.

Dessutom är det ju knappast invandrarna som tagit nationalsången ifrån oss, det är de högerextrema som stod för det.
Men visst, jag tyckte att svenskar i allmänhet vek sig för lätt. Vi gav extremhögern vår flagga och vår nationalsång, men jag skulle knappast beskylla invandrarna för det.

Anton Nilsson
Member
Medlem
454309
November 9, 2003 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

BubbleAng3L wrote:
ja får inte ta lån för att min famlij lever på existenminimun.. ja får högst plugga på komvux.. men högskola.. univeristet kan ja glömma.. tror du inte ja har kollat upp det? ja har 0 kr i inkomst.. bor hemma hos mamma.. och ibland hemma hos pojkvännen.. sanningen är att jag har inte råd att plugga vidare! så inna du börjar skriva sådana där saker kanske du borde förstå att sverige inte är så j**la bra som du tror!

visa mig paragrafen i CSNs stadgar som säger att du inte får ta studielån för att din familj lever på existensminimum är du snäll

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
454314
November 9, 2003 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

well, hadde jag inte haft så jävla mkt dåliga erfarenheter av invandrare så skulle jag nog inte ha haft så mkt imot dom.

kan säja såhär, en person som inte kommer från sverige börjar längst ner på min lista, sen om dom är trevliga osv så kommer dom längre upp på listan, tyvär har jag träffat på för många rötägg som förmodligen drar ner många andra i träsket.

BubbleAng3L
Kommer du hit ofta?
Medlem
454315
November 9, 2003 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=BubbleAng3L] ja får inte ta lån för att min famlij lever på existenminimun.. ja får högst plugga på komvux.. men högskola.. univeristet kan ja glömma.. tror du inte ja har kollat upp det? ja har 0 kr i inkomst.. bor hemma hos mamma.. och ibland hemma hos pojkvännen.. sanningen är att jag har inte råd att plugga vidare! så inna du börjar skriva sådana där saker kanske du borde förstå att sverige inte är så j**la bra som du tror!

visa mig paragrafen i CSNs stadgar som säger att du inte får ta studielån för att din familj lever på existensminimum är du snäll

det kan jag inte göra, men jag kan ge dig numret till Försäkringskassan, mitt personnummer, o allt de där kan du ringa o kolla själv. 🙂 eller så kan jag faxa över papprena som jag har.. varför skulle jag ljuga om en sådan sak för?

jag ska för övrigt söka in mig på komvux, för de får ja....

Guest
Member
Medlem
454319
November 9, 2003 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=Catstyle] Jag gav dig ett svar, och jag tycker du är egoistisk därför att du vill ta de utbildade från U-länderna som behöver dem så enormt mycket.

Jag förstår inte alls vad du menar, jag har inte sagt ett ord om att vi ska "ta" utbildade från u-länder. Det enda jag sagt är att vi ska vara glad för den invandring vi har NU, då hinner dom lära sej språket, utbilda sej osv, för faktum kvarstår, vi kommer behöva fler som arbetar än vad vi har nu...

Jag gör väl ett tredje försök då: hur tycker du att vi ska lösa arbetskraftsbristen om vi nu stoppar invandringen?

Vem har sagt något om att stoppa invandringen?
Förövrigt vill du lösa den påstådda arbetskraftskrisen med att ta utbildade människor från U-länder, vilket är negativt för de länderna.

Guest
Member
Medlem
454322
November 9, 2003 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=HELIX]Är inte den svenska identiteten hotad när man inte längre får sjunga nationalsången i skolor på nationaldagen? Om den inte är det så vet jag inte vad som är..

Catstyle uttryckte det som att den svenska identiteten var den personliga identiteten.
Personligen skiter jag fullständigt i om vi sjunger svenska nationalsången eller Britney Spears Hit me baby one more time i våra skolor. 😉

Dessutom är det ju knappast invandrarna som tagit nationalsången ifrån oss, det är de högerextrema som stod för det.
Men visst, jag tyckte att svenskar i allmänhet vek sig för lätt. Vi gav extremhögern vår flagga och vår nationalsång, men jag skulle knappast beskylla invandrarna för det.

Idiotiskt argument om du ursäktar uttrycket.
Om Adolf Hitler skulle gillat falukorv, skulle du vägrat äta den då?

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
454324
November 9, 2003 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=HELIX]Är inte den svenska identiteten hotad när man inte längre får sjunga nationalsången i skolor på nationaldagen? Om den inte är det så vet jag inte vad som är..

Är det inte ganska stjälvklart att nazisterna ska använda flaggan. Sedan var det politikernas och medias fel att vi inte fick sjunga. Har inte olika flaggor alltid använts för att visa vad man tycker? I USA så håller KKK på med den amerikanska flaggan som fan men det hänger ändå en flagga i varje klassrum.

Guest
Member
Medlem
454328
November 9, 2003 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: "Främlingsfientlighet är något som uppstår spontant hos folk i hela världen när de upplever sin identitet vara hotad och när det blir oroligt i samhället."

I övrigt håller jag med om de två sista styckena i ditt inlägg men tycker att det är långt ifrån representativt för vad jag hittills hört från dig personligen och vad jag hört från Sverigedemokraterna.

Sedan har är jag också negativt inställd till nationalism i allmänhet. Jag ser helt enkelt ingen vinning i att skapa en liten homogen klonarmé bestående av mönstersvenskar.
Jag ser inte någon positiv svensk identitet, jag ser inte heller någon negativ svensk identitet.
Min identitet är som människa i 2000-talets västvärld. De mer intima delarna av min identitet är personliga och inte något som jag skulle förknippa med en svensk identitet.

För mig är den nationalistiska identiteten något som hör (borde höra) till det förgångna.
De praktiska vinsterna med gränsdragningar är för mig inte idag existerande i vår del av världen. Jag ser hellre min identitet som något personligt och gruppidentitet är något väldigt selektivt snarare än något som innefattar alla människor som bor innanför några streck som våra förfäder drog på kartan.

Jag har förmodligen mycket mer gemensamt med en datatekniker i USA än en skogsarbetare i norrland.

Att olika länder är nödvändigt måste du förstå själv.
Sen kan jag tyvärr inte ta dig seriöst när du säger "en liten homogen klonarmé ".

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
454331
November 9, 2003 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

För just eran skull kan ni titta på avsnittet "Propaganda" här nedan:

http://www.bgf.nu/propaganda/

till vänster väljer ni vad ni vill läsa. Kan rekomendera "Argumentering" för att det är det ni håller på med.....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 560
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL