Datanördar = främlingsfientliga?|Page 6|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datanördar = främlingsfientliga?
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
sp_UserOfflineSmall Offline
454335
November 9, 2003 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: well, hadde jag inte haft så j**la mkt dåliga erfarenheter av invandrare så skulle jag nog inte ha haft så mkt imot dom.

kan säja såhär, en person som inte kommer från sverige börjar längst ner på min lista, sen om dom är trevliga osv så kommer dom längre upp på listan, tyvär har jag träffat på för många rötägg som förmodligen drar ner många andra i träsket.

ett problem i ditt tänkande som jag ser det är:
de invandrare som faktiskt beter sig illa är de som syns

som ett exempel:
jag är i princip aldrig i kontakt med polisen
de få gånger jag varit det har jag blivit väldigt illa behandlad

det gör ju inte att jag tror att alla poliser är rötägg, mina erfarenheter pekar på det (fem av fem incidenter har varit negativa upplevelser) men mitt sunda förnuft säger mig:
jag är aldrig i kontakt med poliser i vanliga fall, men de gånger jag varit det har det varit rötägg
anledningen att jag bara träffat rötäggen är helt enkelt för att jag i normala fall inte har med polisen att göra

dock har jag ju fått en viss avhållsamhet lite så som du beskriver att de börjar längst ner och får "förtjäna sig upp" så att säga
men det gör fortfarande inte att jag har några förutfattade meningar om dem eller att jag är negativt inställd till dem i allmänhet

tycker att det är en rätt viktig sak att ta upp eftersom många inte verkar tänka p just det här med att de i vanliga fall faktiskt inte har med invandrare att göra och just därför bara märker av de negativa aspekterna

det grundar sig i helt normalt beteende:
dvs. om allt fungerar ägnar vi det ingen tanke men när något går snett klagar vi

de flesta ser ju just bara de negativa aspekterna och det är då det gäller att tänka längre än näsan räcker (ingen anklagelse riktad mot dig att du inte skulle göra det)
alternativt att man faktiskt skaffar sig erfarenheter

när jag gick i högstadiet hade jag en väldigt negativ syn på invandrare
då få kontakter jag hade haft bestod av påhopp, rån och misshandel
eftersom detta var det enda jag erfarit färgade det min syn helt
när jag senare skaffade vänner med invandrarbakgrund och i sin tur blev vän med deras vänner så insåg jag ju dock ganska snabbt att det ju bara är en minoritet som beter sig så som mina tidigare erfarenheter antydde att de betedde sig

Anton Nilsson
Member
Medlem
454338
November 9, 2003 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Catstyle wrote: [quote=UndaC][quote=HELIX]Är inte den svenska identiteten hotad när man inte längre får sjunga nationalsången i skolor på nationaldagen? Om den inte är det så vet jag inte vad som är..

Catstyle uttryckte det som att den svenska identiteten var den personliga identiteten.
Personligen skiter jag fullständigt i om vi sjunger svenska nationalsången eller Britney Spears Hit me baby one more time i våra skolor. 😉

Så min identitet har det verkligen inte hotat.

Dessutom är det ju knappast invandrarna som tagit nationalsången ifrån oss, det är de högerextrema som stod för det.
Men visst, jag tyckte att svenskar i allmänhet vek sig för lätt. Vi gav extremhögern vår flagga och vår nationalsång, men jag skulle knappast beskylla invandrarna för det.

Idiotiskt argument om du ursäktar uttrycket.
Om Adolf Hitler skulle gillat falukorv, skulle du vägrat äta den då?

Hitler var vegetarian, jag likaså 😉
nämen allvarligt
du missföstod mig
jag menade ju just motsatsen av vad du trodde
jag menar att vi INTE skulle låta nazisterna vinna genom att fega till oss och inte våga använda våra egna symboler

att jag personligen inte bryr mig om vår nationalsång eller flagga har inget med rasism att göra
jag har aldrig brytt mig helt enkelt
det är bara en sång för mig, precis som vilken annan sång som helst

Anton Nilsson
Member
Medlem
454342
November 9, 2003 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Är det inte ganska stjälvklart att nazisterna ska använda flaggan. Sedan var det politikernas och medias fel att vi inte fick sjunga.

Det var ju precis det jag sa, du missförstod mig precis som Catstyle.
Som sagt; jag menar att det var fel att vi fegade till oss och slutade använda våra symboler bara för att högerextremisterna böjade använda dem.

Dvs. det var högerextermisternas och politikernas och medias fel, inte invandrarna.

Anton Nilsson
Member
Medlem
454344
November 9, 2003 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Catstyle wrote: [quote=UndaC]"Främlingsfientlighet är något som uppstår spontant hos folk i hela världen när de upplever sin identitet vara hotad och när det blir oroligt i samhället."

Dett är inget försök till ett motargument, snarare en vilja att få bättre förståelse:
Vad menar du med identitet här och hur menar du att den är hotad?

Jag har då aldrig känt att min identitet varit hotad i Sverige. Speciellt inte av någon invandrare.

Det enda som jag har känt hotfullt mot min identitet är vårt nuvarande skolsystem och snarare allmängiltiga västerländska åsikter. (Dvs. saker som kommer från kärnen av vårt samhälle snarare än utanför den).

I övrigt håller jag med om de två sista styckena i ditt inlägg men tycker att det är långt ifrån representativt för vad jag hittills hört från dig personligen och vad jag hört från Sverigedemokraterna.

Sedan har är jag också negativt inställd till nationalism i allmänhet. Jag ser helt enkelt ingen vinning i att skapa en liten homogen klonarmé bestående av mönstersvenskar.
Jag ser inte någon positiv svensk identitet, jag ser inte heller någon negativ svensk identitet.
Min identitet är som människa i 2000-talets västvärld. De mer intima delarna av min identitet är personliga och inte något som jag skulle förknippa med en svensk identitet.

För mig är den nationalistiska identiteten något som hör (borde höra) till det förgångna.
De praktiska vinsterna med gränsdragningar är för mig inte idag existerande i vår del av världen. Jag ser hellre min identitet som något personligt och gruppidentitet är något väldigt selektivt snarare än något som innefattar alla människor som bor innanför några streck som våra förfäder drog på kartan.

Jag har förmodligen mycket mer gemensamt med en datatekniker i USA än en skogsarbetare i norrland.

Att olika länder är nödvändigt måste du förstå själv.
Sen kan jag tyvärr inte ta dig seriöst när du säger "en liten homogen klonarmé ".

det är ditt eget parti som väljer att använda ordet homogen

olika länder är nödvändiga av ekomoniska skäl och politiska, inte kulturella eller personligt identitetsmässiga
det var så jag menade

Darkstormz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
454348
November 9, 2003 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte bara höra hur det gick för dem där 2 ambulansförarna som blev misshandlade av ett gäng invandrare som ringde falsklarm bara för att få försöka slå ihjäl dem..?
Ambulansförarna hade nog mått bättre idag utan dem...

Och varför ska vi servera allt på silverfat åt dem? som socialbidrag, bostadsbidrag m.m?

En polares bror blev förövrigt misshandlad på pendeltåget mellan sthlm -> märsta en eftermiddag kl 16 ungefär. Kom 4 st invandrare som slåg ner honom, stal hans pengar, mobil m.m. Den killen är förövrigt farsa till en liten unge. Jävligt smart!

Själv är jag raveare (rejvare, stompare). Har råkat ut för att en polare blivit misshandlad av ett gäng invandrare pga hur han gick klädd. Och jag själv har inte heller varit långt ifrån att bli det pga min klädsel när man ska iväg och stompa loss...

Är så trött på detta...

Nu menar jag inte att alla invandrare gör sådär. Men ville bara dela med mig av mina erfarenheter.
Tycker också att man kanske kan ta in 20% av den invandrarkvoten vi tar in idag, och istället försöka hjälpa dem ännu mer. Så dem kan få ett stabilt liv!

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
454349
November 9, 2003 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja men de pratade inte om en liten homogen klonarme.
Förövrigt håller jag med dig vad gäller symbolerna och nationalsången, det är politikernas fel.
Och Hitler var inte vegeterian.

Guest
Member
Medlem
454352
November 9, 2003 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

På tal om det Undac, vad ser du som högerextremister?

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
454364
November 9, 2003 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Catstyle wrote: [quote=Jekyll 3000][quote=Catstyle] Jag gav dig ett svar, och jag tycker du är egoistisk därför att du vill ta de utbildade från U-länderna som behöver dem så enormt mycket.

Jag förstår inte alls vad du menar, jag har inte sagt ett ord om att vi ska "ta" utbildade från u-länder. Det enda jag sagt är att vi ska vara glad för den invandring vi har NU, då hinner dom lära sej språket, utbilda sej osv, för faktum kvarstår, vi kommer behöva fler som arbetar än vad vi har nu...

Jag gör väl ett tredje försök då: hur tycker du att vi ska lösa arbetskraftsbristen om vi nu stoppar invandringen?

Vem har sagt något om att stoppa invandringen?
Förövrigt vill du lösa den påstådda arbetskraftskrisen med att ta utbildade människor från U-länder, vilket är negativt för de länderna.

Suckar djupt och försöker en FJÄRDE gång!

Hur vill du lösa den kommande arbetskraftsbristen???

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
454370
November 9, 2003 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

ExDeath wrote: Den växande nationalismandan här är också en smula oroande.

Min slutsats är dock att det är deprimerande att se både nationalism och smygrasism här på forumet.

Vafan! Skärp dig! Nationalism är då inte rasism! Nationalist är man då man älskar sitt land osv!

Nu har jag inte läst alla 1001 posts, men min åsikt är att både första och andra generations invandrare (Ja, även om de är svenska medborgare) ska ut om dom gör något olagligt. BRÅs (Brottsförebyggande rådets) undersökningar visar på att andra generationens invandrarungdommar (Och invandrare överhuvudtaget) är överrepresenterade i kategorierna Våldtäkt (Ända upp till 80% begås av invandrare), Mord, Misshandel, Stöld och Villainbrott. Såvitt jag vet är de 3 första de mest förekommande brotten här i sverige idag, och det pekar juh bara på en sak.

OBS: Undersökningen gällde bara folkbokförda invandrare, och det är mindre än hälften.... :cy:

Staten kan inte ta in fler husdjur och gulla med, så ändrar vi reglerna så ryker halva beståndet inom några år. Tyvärr går det ju inte eftersom vi är beroende av skattebetalare (Även om dom i denna grupp kanske inte betalar så mycket skatt... iaf mindre än dom får i bidrag)

Något får vi göra åt detta, vi är snart en minoritet i vårt eget land. De första muslimska partien börjar säkert poppa upp om ca 2-3 år då det finns 4-5 miljoner invandrare (i nuvarande takt, och nu menar jag alla generationer av utomnordiska människor, dock många fler "turkar" än tyskar...) i sverige. Då kommer muslimerna och röstar in dom i regeringen, sen måste alla kvinnor bära löjliga klädesplagg och allt vad ett par renodlade muslimer i sveriges regering för med sig.

Jaja, jag tog i, men nån gång händer det säkert...

Jag får väl ta och säga det igen, för att hålla igen käften på folk:

Jag har inga rasfördommar, det är bara det att jag tycker att sverige inte kan säga stopp (Därför att vi avskedar poliser hejvillt och skär ner på precis allt som i behöver), så invandrarna börjar tro att dom kan göra vafan dom vill.
Titta bara på Ersboda här i umeå, om polisen ska delge misstanke om brott till en herr Abdullah Ali Mohammed Hassan så får dom springa å knacka på hos minst 300 pers innan dom hittar rätt, och då dom gör det så förnekar killens son eller farsa att det bor någon vid det namnet här och hänvisar till andra delen av Ersboda. Då delgivningskillarna inser att de blivit lurade går dom tillbaka till huset och skriker, det är bara det att herr Hassan och famlij bosatte sig hos sin kusin i andra änden av stan efter första påknackningen.
Han får inte delgivningen och är free of charge efter några veckor...

Så går det till här i Umeå, no BS. Stått i tidningen tillome.

Sverige är rädd för att ens påpeka i en viskning att invandrarna kan ha att göra med senaste tidens ökning av våldtäkt och misshandel.

Media ska vi inte ens prata om, Det är ett mirakel om en tidning ens säger att förövaren bröt på utländska eller hade ett utländsk utseende...
Titta bara på alla artiklar om Anna lindhs mördare! Första gången som allmänheten fick veta att han var en invandrare var genom att dom skrev något om "Seder i hans hemland". Jag har aldrig sett orden Invandrare eller utlänning/Utländskt ursprung i sammanhang med Lindh varken före eller efter den artikeln.
Det verkar som om vi är dödsförskräckta för att bli uppmärksammade i ett sådant sammanhang, antagligen eftersom man blir åtalad för Hets mot folkgrupp om du säger "Invandrare" på allmän plats nuförtiden...

Våra invandrare börjar bli som Judarna, alla människor som har något att säga om att förintelsen inte var så hemsk som den sägs ha varit tystas ner och avsätts från sin post om denne är politiker etc. Då slänger Judarna upp baksidan av handen mot pannan och intar en dramatisk pose och låter som ett par kolerasmittade kvinnor, ÄVEN om dom inte ens var med om förintelsen eller födda var efter den...

Den som kallar mig Nasist får en fet jävla smäll, för det är de lägst stående människorna på jorden. Jag säger bara att Judarna beter sig barnsligt lite då och då. Detta hände för ca 60 år sedan, och Judarna är idag långt ifrån "mobbade", de har personer långt upp i politiska kretsar och företag. De klarar sig exemplariskt och är för det mesta rika, så varför fortsätta att gnälla över en oförätt som skedde så långt bak i tiden att de flesta som överlevde den antingen är döda eller dementa i dagsläget. De använder den som en anledning att tycka synd om sig själva och kontrollera saker som inte faller dem i smaken (Se deras omtalade stämning mot Nike ang deras skor "Cyclone"...)

Orkar inte skriva mer, nu får ni klaga på mig bäst ni vill, jag ska knäcka en cola och göra mig en god macka.

Guest
Member
Medlem
454375
November 9, 2003 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Till att börja med sätta SD vid makten, så att det förs en politik som uppmuntrar svenskarna att skaffa barn, för det andra får man byta bidragspolitik så att alla de som endast sitter och tuggar bidrag börjar arbeta.
Även de som på falska grunder sjukskrivit skall få välja mellan arbete eller fattigdom.

När detta är gjort får man börja tänka på att ta in arbetskraft från andra länder, då främst från Europa.

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
454377
November 9, 2003 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=Catstyle][quote=Jekyll 3000][quote=Catstyle] Jag gav dig ett svar, och jag tycker du är egoistisk därför att du vill ta de utbildade från U-länderna som behöver dem så enormt mycket.

Jag förstår inte alls vad du menar, jag har inte sagt ett ord om att vi ska "ta" utbildade från u-länder. Det enda jag sagt är att vi ska vara glad för den invandring vi har NU, då hinner dom lära sej språket, utbilda sej osv, för faktum kvarstår, vi kommer behöva fler som arbetar än vad vi har nu...

Jag gör väl ett tredje försök då: hur tycker du att vi ska lösa arbetskraftsbristen om vi nu stoppar invandringen?

Vem har sagt något om att stoppa invandringen?
Förövrigt vill du lösa den påstådda arbetskraftskrisen med att ta utbildade människor från U-länder, vilket är negativt för de länderna.

Suckar djupt och försöker en FJÄRDE gång!

Hur vill du lösa den kommande arbetskraftsbristen???

Arbetskarftsbrist?
Vet du hur många välutblidade ungdomar som går arbetslösa idag?
Varför gör dom det? Ingen har råd/vågar anställa dem.
Precis som iden att öka pensionsåldern är det IDIOTISKT att ta in en massa människor från andra länder istället för att försöka sysselsätta de arbetslösa som redan finns här.

CoLiC
Member
Medlem
454380
November 9, 2003 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Här sitter man och nöter ut fingertopparna, och sen kommenterar ingen...

Guest
Member
Medlem
454383
November 9, 2003 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

ColiC: Kanske för att det är vardagsmat i de flesta städer? 🙄

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
454385
November 9, 2003 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Alla trodde väl att du sitter och äter mackor nu... 🙂
En tanke som slår mej är ett citat i stil med: den som glömer historien är dömd att upprepa den.

Spannen: idag finns det arbetslöshet men inte om några år... då blir det omvänt...
http://www.aftonbladet.se/vss/.....96,00.html
Vad menar du med att ingen har råd eller törs anställa ungdomarna?

CoLiC
Member
Medlem
454388
November 9, 2003 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Catstyle wrote: ColiC: Kanske för att det är vardagsmat i de flesta städer? 🙄

Makaroner och mamma scans?

Guest
Member
Medlem
454392
November 9, 2003 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

No offense, men Aftonbladet har en tendens att inte få med hela sanningen.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
454405
November 9, 2003 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra skrivet CoLiC! Ditt inlägg är lätt det bästa i tråden och jag håller med dig till 100%!

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
454408
November 9, 2003 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

I min skola ska man ha med minst tre källor i varje arbete/åsikt man lägger fram, så mer än aftonbladet.se vore fint 😛

btw, skojsade bara 😉

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
454412
November 9, 2003 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det den här tråden som kallas skrollknappsdödartråden? 😮

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
454415
November 9, 2003 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: Är det den här tråden som kallas skrollknappsdödartråden? 😮

haha ja 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 290
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL