October 27, 2001
Smirnoff wrote: Vissa spel börjar på att överdriva kraftigt, som t.ex Postal 2.
Då man kan hälla besin och pissa på folk, hällre CS än det som kanske är någorlunda nyttigare.Att USA börjar föbjuda/gnälla på våldsamma dataspel, skitsnack!
Killarna som sköt i Columbine skolan sägs vara inspirerade av Doom.
Kanske fullt möjligt att dom var, men problemet till de mord som de begick låg inte i spelen, snarare sagt USA's vapenpolitik där vem som helst kan gå in på k-mart och köpa upp ammunition och starta gerilla krig.Att en gammal kärring för någon regeringspost sitter och uttalar sig om vapen och jämför skolskutningarna i USA är patetiskt.
Big em up: Michael moore
Mooretjockisen lyckades väl gnälla sig till att k-mart slutade sälja ammo? 😛
(Realitycheck: Hur kan mannen med den välbyggda kaggen vara emot USAs kapitalism samtidigt som han skor sig själv på att sprida sin propaganda?)
Dock förnekar jag inte att vapenlagarna i landet förenklade och för de sjuka ungarna som utförde attacken på skolan i Columbine.
Men man kan ju inte skylla allt på tillgången av vapen.
Det finns ketchupflaskor i mängder i Sverige, det betyder inte att vi alla applicerar ett tjockt lager av röda, mosade tomater med massa socker inblandat på allt vi stoppar i oss. (Ok, sjuk jämförelse - Jag är trött) 😛
Du får va redigt stark i armarna eller göra vågade saker med en sten eller liknande om du ska starta gerillakrig med lite ammunition.
Postal 2 är lite väl i överkant även för vuxna ja. Fast hellre ser jag att tokar som känner för att urinera på lik får göra det på sin dator än att de gör det på stan.
October 27, 2001
BelGarath wrote: Se filmen Bowling For Columbine
där får man ser när Michael Moore tar med sig offer från Columbine skolan och dom får visa sina är från skottskadorna
senare får man se att "chefen" för K-mart lovar i en intervju att affären ska sluta sälja Ammo
Precis, fast man får en viss kräkande effekt av att se hur Moore utnyttjar folk för att själv hamna i rampljuset.
January 23, 2002
Äh, det är ju löjligt.
Är ju precis som om jag skulle köra fort bara för att jag spelat mycket NFS... vänta nu, jag kör ju fort 😕 🙄 😀
Ska berätta om två erfarenheter jag har med barn och datorspel.
Dels min kusin som är sju år.
Jag och min svåger satt å spelade lite NFS när han kom och ville köra lite, efter en stunds körande så frågar han, "När ska jag döda någon då?". 😮
Jag pratar lite med hans pappa om det och vi kom fram till att det är lite konstigt att han ställer frågan eftersom de spel han spelar har ungefär samma våldsinnehåll som Yoishis Island å liknande spel.
Han spelar mycket Gameboy Advance och då blir det såna spel.
Det verkade osannolikt att han fått dessa tankar från datorspel alltså.
Det andra barnet är en bekant till familjen, är 10 år gammal tror jag.
Det intressanta jag lade märke till när han spelade dataspel, även denna gång var det NFS, var att det hela tiden gick ut på att försöka krascha de andra bilarna och att snacket mest hela tiden handlade om ifall det inte skulle komma lite människor som man kunde köra på. :wide:
Vad han normalt spelar för spel vet jag inte men man började ändå fundera.
Förhoppningsvis så ska dessa två barn mogna lite innan de ger sig ut på vägarna eller kommer på hur man får tag på ett vapen i verkligheten. [-o<
Men det var intressant att beskåda det som man inte trodde hände men som det har skrivits om i artiklar och pratats om i debatter.
Man fick en tankeställare helt klart. :-k
Vart tycker då jag om det här?
Jo, det skulle kanske inte vara helt fel med någon form av åldersgräns eller åldersmärkning på våldsamma spel, men om det skulle bli det så ska det ju även bli så på t.ex. bilspel där man kör ute i normal trafik, som NFS m.fl., eftersom en bil kan bli ett väldigt dödligt vapen i fel händer.
Men att helt förbjuda den typen av spel tror jag inte på, utan i så fall en åldersgräns eller åldersmärkning och sedan är det upp till föräldrarna om de vill låta sina barn spela spelen eller inte.
Åldersmärkning finns ju redan i ett flertal länder, finns ju även på en del spelkartonger här i Sverige, t.ex. GTA Vice City står det 18 år på.
July 14, 2003
DoN wrote:
En genomsnittlig tonåring som spelar dataspel har under sin uppväxt "genomfört" tiotusen mord när han blir vuxen
mördat? <- Fina ordval dom gör för att göra artikeln mer intressant.
Det är ju kanske 1% mord...resten bör klassas som självförsvar (dom skjuter ju på mig för faan!!!)...några överlagt dråp....kanske 10% grovt försök till misshandel (för alla gubbs man skjutit som inte dött) 😛
August 12, 2003
Jag vet, alla dumma barn i skolan får ta ett psyco test, klarar man det så får man ett license så man får köpa dataspel. Sen får pöronen se till att inga warez versioner tankas. 8)
Heter det verkeligen dataspel? Inte datorspel? Informationspel blir det väl?
January 17, 2002
desdecado wrote: Det är ju kanske 1% mord...resten bör klassas som självförsvar (dom skjuter ju på mig för faan!!!)...några överlagt dråp....kanske 10% grovt försök till misshandel (för alla gubbs man skjutit som inte dött) 😛
ROFL ROFL ROFL, AHHAHAHAHA!
You made my day grabben :bgrin:
2 Guest(s)