January 17, 2002
Jag läste en artikel på aftonbladet.se om en idiotisk amerikan for omkring och predikade om hur barn påverkas negativt av våldsamma dataspel. Som vi sett förut så påstår han att man blir säkrare att skjuta om man spelar mycket spel. Jag tycker vi ska skicka NiP på skjutskola och kolla resultaten... Jag är inte oroad!
En annan sak som jag däremot tyckte verkade totalt häpnadsväckande var detta:
-----------------------------
Pojkarna sköt ihjäl fyra skolflickor och en lärare
Andrew Golden, 11, och Mitchell Johnson, 13, satte på brandlarmet i sin mellanstadieskola i Jonesboro, Arkansas, den 24 februari 1998. När barnen kom utrusande låg de gömda i en skogsdunge med flera automatvapen. De började skjuta; först enstaka skott, sedan allt snabbare automateld. Totalt 27 skott. Fyra flickor och en lärarinna dödades, flera skadades allvarligt.
Några månader senare dömde de två pojkarna till ungdomsfängelse.
Jag menar, VA? Hur tar dom ens med något sånt i en sådan artickel??? Den handlade om hur barnen påverkades av spel, inte hur ungar med samma sorts begränsade tankebanor som ett par bananflugor på räls tyckte det skulle vara coolt att skjuta med vapen på folk. Inte ens om man e så ung ska man inte komma på tanken att göra det som man ser i vålds spel, då är man så som många psykologer sagt, REDAN STÖRD! Men Ännu mer häpnadsväckande är hur i h*lv*tte två så unga pojkar fick tag i automatvapen... Men ,jaja det handlar juh om USA förståss, men endå.
Media har iaf slagit i runt 80% av alla föräldrar att det är farligt för barnen att spela dator (är det nån som kan förklara varför man säger "Spela dator"?)
Dessutom tror jag att filmer är mer inspirationsgivande än dataspel. Barn i den åldern kommer nog oftare i kontakt med våldsfilmer än våldsspel
Stackars framtida generationer av dataspels intresserade ungdommar säger jag bara!
Blir det mer sådanahär artiklar kommer det säkert att hända något drastiskt. Tex om ett barn (I USA förstås) leker tjuv och polis så stämmer föräldrarna nåt dataspelsföretag för att dom tycker att dom har förstört deras son.
Man vet ju själv hur lättpåverkade föräldrar är. Min morsa trodde juh att jag spelade nazist musik när jag spelar rammstein! Och innan det trodde hon att jag var f-nist efter att jag kommit hem med en MVG uppsats om f-nismen. Ja, många gåger har man varit inblandad i gräl om saker som föräldrar drar förhastade slutsatser om bara pga att dom hört någonting på nyheterna eller läst nåt i en tidning som har den minsta koppling till ämnet i fråga.
Berätta gärna egna upplevelser om detta i den här tråden!
Personligen tycker jag att allt man läser om våldsamma dataspel i tidningar bara är Bull! Men vem som än skriver artikeln så blir det ändå partiskt. Om en datanörd skulle skriva den skulle det antagligen bli till dataspelens fördel, och tvärtom med en intorkad gammkärring!
Hursomhelst! Posta gärna vad ni tycker och tänker här!!!
July 8, 2001
mjo!
jag kommer ihåg som liten då man såg teknade action filmer där en massa konstiga metall gubbar och monster sprang runt i evigehter och slog varandra utan att nån dog eller fick allvarliga skador. Och det hade mina föräldarar inget speciellt emot.
Och seriöst vem har överhuvudtaget Quake eller CS på hjärnan när man är på stan eller i skolan eller kanske arg?
September 14, 2001
On 2002-05-21 00:05, CoLiC wrote:
Jag läste en artikel på aftonbladet.se om en idiotisk amerikan for omkring och predikade om hur barn påverkas negativt av våldsamma dataspel. Som vi sett förut så påstår han att man blir säkrare att skjuta om man spelar mycket spel. Jag tycker vi ska skicka NiP på skjutskola och kolla resultaten... Jag är inte oroad!En annan sak som jag däremot tyckte verkade totalt häpnadsväckande var detta:
Pojkarna sköt ihjäl fyra skolflickor och en lärare
Andrew Golden, 11, och Mitchell Johnson, 13, satte på brandlarmet i sin mellanstadieskola i Jonesboro, Arkansas, den 24 februari 1998. När barnen kom utrusande låg de gömda i en skogsdunge med flera automatvapen. De började skjuta; först enstaka skott, sedan allt snabbare automateld. Totalt 27 skott. Fyra flickor och en lärarinna dödades, flera skadades allvarligt.
Några månader senare dömde de två pojkarna till ungdomsfängelse.-----------------------------
Jag menar, VA? Hur tar dom ens med något sånt i en sådan artickel??? Den handlade om hur barnen påverkades av spel, inte hur ungar med samma sorts begränsade tankebanor som ett par bananflugor på räls tyckte det skulle vara coolt att skjuta med vapen på folk. Inte ens om man e så ung ska man inte komma på tanken att göra det som man ser i vålds spel, då är man så som många psykologer sagt, REDAN STÖRD! Men Ännu mer häpnadsväckande är hur i h*lv*tte två så unga pojkar fick tag i automatvapen... Men ,jaja det handlar juh om USA förståss, men endå.
Media har iaf slagit i runt 80% av alla föräldrar att det är farligt för barnen att spela dator (är det nån som kan förklara varför man säger "Spela dator"?)
Dessutom tror jag att filmer är mer inspirationsgivande än dataspel. Barn i den åldern kommer nog oftare i kontakt med våldsfilmer än våldsspel
Stackars framtida generationer av dataspels intresserade ungdommar säger jag bara!
Blir det mer sådanahär artiklar kommer det säkert att hända något drastiskt. Tex om ett barn (I USA förstås) leker tjuv och polis så stämmer föräldrarna nåt dataspelsföretag för att dom tycker att dom har förstört deras son.
Man vet ju själv hur lättpåverkade föräldrar är. Min morsa trodde juh att jag spelade nazist musik när jag spelar rammstein! Och innan det trodde hon att jag var f-nist efter att jag kommit hem med en MVG uppsats om f-nismen. Ja, många gåger har man varit inblandad i gräl om saker som föräldrar drar förhastade slutsatser om bara pga att dom hört någonting på nyheterna eller läst nåt i en tidning som har den minsta koppling till ämnet i fråga.
Berätta gärna egna upplevelser om detta i den här tråden!
Personligen tycker jag att allt man läser om våldsamma dataspel i tidningar bara är Bull! Men vem som än skriver artikeln så blir det ändå partiskt. Om en datanörd skulle skriva den skulle det antagligen bli till dataspelens fördel, och tvärtom med en intorkad gammkärring!
Hursomhelst! Posta gärna vad ni tycker och tänker här!!!
Det där tycker jag är helt jewla sjukt jag med...man skyller dessa dåd på CS Doom osv. vem fan spekar dom nu för tiden föresten? iaf...är dom som skriver i tidningar och dom som slussar igenom nyheterna på stora nyhetsbyråer så jewla korkade att som inte ens tänker på det att, hur fick dom tag på vapnen...är inte problemet med att alla kan få tag på en AK47 eller en jewla RPG lite större än dataspelen? hur fan kan dom ens skriva på det sättet...är ju helt idiotiskt! /me = irriterad
August 7, 2001
alla som läser tidningarna vet ju att man blir som hallandsåsen om man tittar på ett halvt chips och att om man går på rave så har man tur om man kommer därifrån utan att ha knarkat ihjäl sig! för så är det, det har jag läst i tidningarna. tidningarna skriver sånt bara för att tjäna pengar.
October 10, 2001
Problemet är väl att tidningarna gör enstaka företeelser till allmängiltiga lagar. Jag vet inte om de gör det enbart för att tjäna pengar eller om de helt enkelt begår grova logikfel. Det finns säkerligen människor som blir påverkade av våldsamma datorspel och filmer men det betyder inte nödvändigtvis att alla blir det. Trångsynthet är tyvärr en alltför ofta förekommande företeelse i dessa dagar.
March 30, 2002
Min morsa skrattar åt det precis som jag 😀 typ skyller dom på t ex. CS lr Quake lr nåt så säger hon bara nånting i stil med "Men dom kan ju inte vart riktigt friska innan heller då" lr nåt liknande 😀
Vi började skratta åt att dom sa att man blev bättre på att sikta och skjuta med riktiga vapen om man spelade så "verkliga" spel som Quake och CS... Tror inte riktigt en mus är som ett riktigt vapen 😀
[ Detta Inlägg ändrades av: ZweX den 2002-05-23 18:30 ]
1 Guest(s)