October 28, 2004
Jag vet att jag kommer få en enorm kritik och inte mycket positiva svar nu, men jag har suttit och tänkt på en ganska stor grej och tänkte dela den med er.
Som alla vet blir ungdomar mer och mer beroende av dataspel för varje dag som går, det är tiotusentals ungdomar där som inte kan kontrollera sitt spelade som behöver hjälp. Då det inte finns några positiva faktorer att spela dataspel - möjligtvis språkkunskap och det bidrar till att framförallt barn och ungdomar blir mycket stillasittande och överviktiga. Jag säger inte att alla ungdomar är beroende och blir överviktiga utan att det finns enormt många som klarar sitt beroende.
Men, dataspels beroende ÄR och kommer förbli en drog, då jag själv varit väldigt beroende i cirka 9 års tid vet jag exakt vad jag skriver här och inget propaganda.
Jag var så sjukt beroende av dataspel under de cirka 9 åren att jag blev instängd nästan dygnet runt, inga vänner ville vara med mig eftersom jag bara spelade, jag levde väldigt ohälsosamt, pizza, godis etc flera dar i veckan och hade slutat på mina sporter för att kunna spela mer.
Men när jag blev drogfri (Har skrivit en annan tråd för ett litet tag sedan om hur jag blev drogfri) skaffade jag återigen tillbaks mina vänner och började sporta igen.
Dataspels beroende kan jämnföras med tex alkoholism, det finns otroligt många som klarar att hantera sitt drickande, majoriteten av befolkningen klarar det, men ändå har man en enorm spritskatt.
Det borde vara likadant med dataspel, majoriteten klarar säkert sitt beroende men många klarar inte, och för att minska spelandet bör de höja priser på spel visentligt så mindre köper. (För de som laddar ner så måste sverige ta sig i kragen och verkligen göra något åt nedladdning av koperingsskyddat matrial, nu laddar 1/5 ned)
För många här kommer ni säkert skriva nästintill att jag är dum i huvudet och så men tänk er hur ungdomar lever sitt liv idag.
Det där i kina tror jag det var om hur ungdomar fick bara spela ett antal timmar per dag tyckte jag var ett smart drag av Kina. Om vi inte gör likadant kommer vi bli som kinas ungdomar.
Hoppas många av er fick en tankeställare och tänker som mig och påverkar era vänner. Jag kämpar för varje dag att mina vänner inte ska bli likadan jag var förr i tiden, det är hemskt att se de komma in i den onda cirkeln. Försök med det ni med så kommer ni inte bara känna er bra utan att ni hjälp en människas liv att inte bli förstört!
DATASPEL ÄR EN PARASIT OCH KOMMER ALLTID VARA EN PARASIT!
/Kotten
http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!
May 1, 2005
Förstår hur du tänker och varför du tänker så. Det var ingen jättedum idé det där med högre priser, men tro mig, det skulle aldrig hålla i längden. Priserna är redan så sjukligt höga, nya PS2-spel ligger ju redan på 600kr, att höga det priset ytterligare skulle bara göra folk skitsura och få fler folk att börja piratkopiera. Jag skulle t.ex. aldrig kunna köpa ett PC-spel för t.ex. 600/600+ kr. Hade spelen kostat så mycket kan jag lova en sak, jag hade piratat som aldrig förr.
October 27, 2001
Att ge sig på symptomen istället för roten till problemet är en välkänd företeelse.
Varför sitter de där? Vad gör deras föräldrar åt det?
Jag skulle kunna skriva en uppsats om alkoholskatten och hur värdelöst det är med dess höjd, men det är väl ganska uppenbart för alla med lite innanför pannbenet. Hög skatt kanske räddar några hundratals personer, om man istället hade gått på problemet varför folk dricker så mycket och försökt moderera intaget hade man nog kunnat nå ut till betydligt fler.
October 28, 2004
JO, tänkte också på att man kommer piratkopiera mer, men denna lag idag är ju bara bullshit, inget händer, vem som helst kan ladda ner utan det händer något. Det är dags att sverige tittar på utvecklingen, att satsa mkt mer pengar på att förebygga piratkopiering. Hoppas någon smart jävel där ute gör något matnyttigt program staten kan använda för att hitta alla som piratkopierar och sen göra något åt det. Vet inte riktigt vad, men något måste göras för att få stopp på piratkopieringen. (Som ni ser är jag imot piratkopiering och kan lova att 80% här inne är pirater)
Visst, föräldrarna skulle kunna göra mycket, men gissa vad man gör då? Jo, man går antingen till en "kompis" eller till ett LAN - café. Det finns så många olika sätt att spela förutom hemma där päronen kan styra och ställa.
Och varför är alkoholskatten dålig då den är i förebyggande syfte? Det skulle krylla av alkolister mer än vad det gör idag om den inte vore så hög. Uppmuntra ungdomar att gå med i någon förening eller något.
Och åter igen som jag sa, många KLARAR AV sitt spelande, men många gör inte och denna tråd skrev jag om de som inte klarar av. Du kanske inte förstår vilket helvete det är om du inte själv varit i den. Det är mycket lättare sagt än gjort....
Något bör göras omedelbart!! Tänk er Sverige om ca 50 år... för varje dag blir vi alltmer likt USA, tjockare och tjockare. En faktor till att vi blir allt mer överviktiga i Sverige är just att vi sitter för mycket framför datorn!
http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!
July 27, 2002
Som ni ser är jag imot piratkopiering och kan lova att 80% här inne är pirater
Snarare 99% förutom Skiroy som inte vågar erkänna det.
En faktor till att vi blir allt mer överviktiga i Sverige är just att vi sitter för mycket framför datorn!
Det finns värre saker att oroa sig över. Om man sen är insatt i psykologisk näringslära som det heter så är slutsatsen att är man tillräckligt benägen att misshandla sin kropp med stillasittande och dålig föda, ja då kommer man hitta andra "lösningar". En studie visar dessutom att dataspel är positivt vid viktnedgång av den väldigt enkla anledningen att då har man något att göra mellan när man inte äter. Detta har jag hört av professor och överläkare Stephan Rössner som jag har gått hos.
(Jag har gått ner 40 kg)
October 27, 2001
Tallji wrote: JO, tänkte också på att man kommer piratkopiera mer, men denna lag idag är ju bara bullshit, inget händer, vem som helst kan ladda ner utan det händer något. Det är dags att sverige tittar på utvecklingen, att satsa mkt mer pengar på att förebygga piratkopiering. Hoppas någon smart j**el där ute gör något matnyttigt program staten kan använda för att hitta alla som piratkopierar och sen göra något åt det. Vet inte riktigt vad, men något måste göras för att få stopp på piratkopieringen. (Som ni ser är jag imot piratkopiering och kan lova att 80% här inne är pirater)
Att stoppa piratkopieringen är en omöjlig uppgift, men om man vill minska den är sänkt pris en början.
Tallji wrote:
Visst, föräldrarna skulle kunna göra mycket, men gissa vad man gör då? Jo, man går antingen till en "kompis" eller till ett LAN - café. Det finns så många olika sätt att spela förutom hemma där päronen kan styra och ställa.
Ett av grundproblemen har vi här; bristande respekt. Dagens föräldrar är allt för slapphänta, de bör vara mer styrande i de yngre åren då barnen testar gränserna... Visst gör ungdomar lite som de vill hur hårt hållna de än är, men så illa som det är idag har det inte alltid varit.
Tallji wrote: Och varför är alkoholskatten dålig då den är i förebyggande syfte? Det skulle krylla av alkolister mer än vad det gör idag om den inte vore så hög. Uppmuntra ungdomar att gå med i någon förening eller något.
Hur vet du att det hjälper? Allt ett högt pris gör är ju att skicka folk vidare till nästa leverantör.
Tallji wrote:
Och åter igen som jag sa, många KLARAR AV sitt spelande, men många gör inte och denna tråd skrev jag om de som inte klarar av. Du kanske inte förstår vilket h*****e det är om du inte själv varit i den. Det är mycket lättare sagt än gjort....
Något bör göras omedelbart!! Tänk er Sverige om ca 50 år... för varje dag blir vi alltmer likt USA, tjockare och tjockare. En faktor till att vi blir allt mer överviktiga i Sverige är just att vi sitter för mycket framför datorn!
Så sant... Jag tror inget ont om dina föräldrar, men de skulle slitit tag i dig i ett tidigare stadie och sagt: Kom nu tallin, nu ska vi ut och gå, eller köpt en hund till dig, eller uppmuntrat dig att gå med i någon förening eller något. Finns många bättre förslag, mer hälsosamma, mindre kostsamma Sveriges befolkning än att höja priser.
January 20, 2003
Tallji wrote: JO, tänkte också på att man kommer piratkopiera mer, men denna lag idag är ju bara bullshit, inget händer, vem som helst kan ladda ner utan det händer något. Det är dags att sverige tittar på utvecklingen, att satsa mkt mer pengar på att förebygga piratkopiering. Hoppas någon smart j**el där ute gör något matnyttigt program staten kan använda för att hitta alla som piratkopierar och sen göra något åt det. Vet inte riktigt vad, men något måste göras för att få stopp på piratkopieringen. (Som ni ser är jag imot piratkopiering och kan lova att 80% här inne är pirater)
Och varför är alkoholskatten dålig då den är i förebyggande syfte? Det skulle krylla av alkolister mer än vad det gör idag om den inte vore så hög. Uppmuntra ungdomar att gå med i någon förening eller något.
Och åter igen som jag sa, många KLARAR AV sitt spelande, men många gör inte och denna tråd skrev jag om de som inte klarar av. Du kanske inte förstår vilket h*****e det är om du inte själv varit i den. Det är mycket lättare sagt än gjort....
Hmm jag vet: Vi förbjuder alla typer av fordon då de hindrar folk från att motionera, visst vissa behöver dem då de har en lång bit att gå osv men de får lida bara vissa kan få motionera.
Sen kan vi ta bort chips/godis/läsk/osv då vissa inte kan kontrollera sitt begär, samma gör vi med tobak, alkohol och allt annat gott i livet, ok? 😛
September 16, 2002
Istället för att börja vräka ur mig en mängd negativa adjektiv om din trångsynthet så ska jag istället bara nämna lite grann om hur det även kan ha en positiv effekt. Tyvärr har jag inte mycket tid till övers nu men det ska bli väldigt intressant att se hur den här tråden kommer att fortlöpa.
Utöver språkkunskap så skulle jag vill hävda att man kan bli väldigt stimulerad inom andra områden också. Det bästa exemplet som jag kan dra med säkerhet är mig själv. Jag har spelat "på tok för mycket" men då har jag ändå inte förstört mitt liv. Jag har alltid haft riktigt bra betyg utan att plugga allt för mycket och jag är extremt kreativ, något jag vill tacka spelen 95% för.
Att man inte har några vänner och blir överviktig är inte spelens fel enligt mig, det är upp till var och en att ta eget ansvar för sin kropp och sitt socialliv. På dig verkar det som om att spela innebär att sitta ensam i en källare. Det går att spela med många vänner i soffan, det går att spela på förfester, det går att spela online och än vad folk säger så går det att få riktiga vänner online.
November 4, 2001
Kizo wrote: Istället för att börja vräka ur mig en mängd negativa adjektiv om din trångsynthet så ska jag istället bara nämna lite grann om hur det även kan ha en positiv effekt. Tyvärr har jag inte mycket tid till övers nu men det ska bli väldigt intressant att se hur den här tråden kommer att fortlöpa.
Utöver språkkunskap så skulle jag vill hävda att man kan bli väldigt stimulerad inom andra områden också. Det bästa exemplet som jag kan dra med säkerhet är mig själv. Jag har spelat "på tok för mycket" men då har jag ändå inte förstört mitt liv. Jag har alltid haft riktigt bra betyg utan att plugga allt för mycket och jag är extremt kreativ, något jag vill tacka spelen 95% för.
Att man inte har några vänner och blir överviktig är inte spelens fel enligt mig, det är upp till var och en att ta eget ansvar för sin kropp och sitt socialliv. På dig verkar det som om att spela innebär att sitta ensam i en källare. Det går att spela med många vänner i soffan, det går att spela på förfester, det går att spela online och än vad folk säger så går det att få riktiga vänner online.
Kunde inte sagt det bättre själv! Många av de riktiga och roliga irl-vänner jag har idag har jag träffat genom diverse onlinespel. Att börja förbjuda saker eller höja skatten är helt fel väg att gå. Folk måste lära sig ta ansvar för sig själva och sitt liv helt enkelt.
1 Guest(s)