Dator användare|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dator användare
_Mortis_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 26, 2004 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

För en pc-tekniker som en annan stöter man på allt möjligt i det dagliga arbetet. Jag anser att den största boven i samhället är den oerhört bristande kunskapen hos konsumenten. (eller hänger det ihop med Windows?) Det borde ingå en datorkurs med varje såld maskin, fast då skulle man väl bli arbetslös.

Men när man får en fråga som: Kan du sätta in en dvd-brännare i min hårddisk??? Vad svarar man på det?

Varför köper vi dator om vi inte vet vad det är eller vad vi ska använda dem till?

m00pid00
Member
Medlem
Forum Posts: 2866
523079
January 26, 2004 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

_Mortis_ wrote: Varför köper vi dator om vi inte vet vad det är eller vad vi ska använda dem till?

För att lära sig något om dem kanske?

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
523081
January 26, 2004 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Då hittar man på något riktigt dumt. 😀

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
523087
January 26, 2004 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

_Mortis_ wrote: Varför köper vi dator om vi inte vet vad det är eller vad vi ska använda dem till?

För att "alla" har en och då måste man ju ha... Tänk så många som har bil men ändå inte kan köra...

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
523092
January 26, 2004 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag anser att den största boven i samhället är den oerhört bristande kunskapen hos tillverkarna som säljer för avancerade saker till konsumenterna. När ska det göras en dator som gemene man klarar av?

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
523110
January 26, 2004 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

_Mortis_ wrote: Men när man får en fråga som: Kan du sätta in en dvd-brännare i min hårddisk??? Vad svarar man på det?

Du svarar ja och börjar sedan göra det du får betalt för? 😀

Tycker det där resonemanget är lika långsökt som "Det borde ingå en pilotutbildning med varje såld flygbiljett"

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
523115
January 26, 2004 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Tobiaz wrote: Tycker det där resonemanget är lika långsökt som "Det borde ingå en pilotutbildning med varje såld flygbiljett"

För att få köra bil måste man ta körkort... Är det inte på g att för att få hund måste man ta någonslag licsen

😉

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
523191
January 26, 2004 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

_Mortis_ wrote: För en pc-tekniker som en annan stöter man på allt möjligt i det dagliga arbetet. Jag anser att den största boven i samhället är den oerhört bristande kunskapen hos konsumenten. (eller hänger det ihop med Windows?) Det borde ingå en datorkurs med varje såld maskin, fast då skulle man väl bli arbetslös.

Men när man får en fråga som: Kan du sätta in en dvd-brännare i min hårddisk??? Vad svarar man på det?

Varför köper vi dator om vi inte vet vad det är eller vad vi ska använda dem till?

utan windows så hade det inte sålts en hundradel av (hem)datorerna som säljs i världen...
att folk kallar "lådan" för hårddisken är ju beklagligt men det är inte alla som ens är intresserade utav vad hårdvara heter, dom vill ju bara surfa och så...

caged
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1576
523377
January 26, 2004 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

_Mortis_ wrote:

Åhh vad kul jag skulle ha!! Varken hdd eller brännaren skulle funka efteråt men banne mig va kul det skulle vara. =)

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
523397
January 26, 2004 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

"Men när man får en fråga som: Kan du sätta in en dvd-brännare i min hårddisk??? Vad svarar man på det?"

haha, varenda svensson vet väll att en dvd-brännare ska sitta i
PCI sloten

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
523850
January 27, 2004 - 7:57 am
sp_Permalink sp_Print

Extatic wrote: "Men när man får en fråga som: Kan du sätta in en dvd-brännare i min hårddisk??? Vad svarar man på det?"

haha, varenda svensson vet väll att en dvd-brännare ska sitta i
PCI sloten

Va? Finns det interna dvd-brännare nu??? Måste ut och köpa

😛

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
523870
January 27, 2004 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

Men det är väl inte så konstigt att vissa kan mindre än andra...
Och man kan inte vara expert på datorer innan man ens har ägt en... så, man måste börja någonstans förstår ni väl...

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
523871
January 27, 2004 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

Jo självklart... Men bara för att man lärt sig lite blandade datortermer så behöver man inte använda dem 😉

Inte tusan går jag in till en bilverkstad: "Hej, jag tror att cylindrarnas kamrem är sönder... Vill ni fixa den?"

Dåligt exempelt, jag vet 😉

Grayfox
Member
Medlem
Forum Posts: 2819
524008
January 27, 2004 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

Pensionärer kolla nyheter!

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
524046
January 27, 2004 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

De är ju inte alls konstigt att folk inte fattar. Nästa gång en tillverkare skapar en ny produkt kanske man borde prova densamma på en annan typ av betatestare. Den dagen tekniken kan fungera felfritt med tant Agda 75 år bakom spakarna, ja då har man verkligen uppnått användarvänlighet.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
524156
January 27, 2004 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: Jo självklart... Men bara för att man lärt sig lite blandade datortermer så behöver man inte använda dem 😉

Inte tusan går jag in till en bilverkstad: "Hej, jag tror att cylindrarnas kamrem är sönder... Vill ni fixa den?"

Dåligt exempelt, jag vet 😉

Det är väl bättre att försöka använda de termerna man kan?
Eller ska du komma in och säga "Hej, jag skulle vilja ha en sån där grej man stoppar en rund skiva i, kan du sätta in en sådan i ett vit låda jag har hemma?"

Det är ju som att komma till ett land, och man kan lite av språket, men inte använda det för att man inte kan det flytande... 😉

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
524164
January 27, 2004 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Hellre skulle jag använda enkla termer (som jag förstod)

Tex "Något i lådan är sönder". Sedan får personen som ska kolla datorn själv hitta felet och "ta betalt för det"

Har jobbat med support på en skola och att få in ett felanmälning som lyder: "Hårddisken går inte att starta" ger en först ångest för man tror att något allvarligt hänt. När man sen kommer till datorn visar det sig att nätagget är avstängt 😉

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
524237
January 27, 2004 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo när man jobbar på en skola får man höra ett & annat roligt.. har gjort det me ett tag men glömt bort alla roliga saker man hört tyvärr.
Det klassiska är väl jävla skrivare trasig nu igen, får man en lapp om, så går man & kollar ja just de slut på papper, kan de vara det felet..

Suck undrar när folk ska komma på det.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
524331
January 27, 2004 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

"jag har en bekant som minsan jobbar med datorer och han säger att det är fel på det här och det där och nu måste du fixa detta på en gång för jag har mina viktiga saker på hårddisken"

"jag har köpt en processor och den är inte alls 2666 utan 2000 ge mig rätt era puckon"

Arrrrrrgg

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
524847
January 28, 2004 - 8:00 am
sp_Permalink sp_Print

DraGoN wrote: Jo när man jobbar på en skola får man höra ett & annat roligt.. har gjort det me ett tag men glömt bort alla roliga saker man hört tyvärr.
Det klassiska är väl j**la skrivare trasig nu igen, får man en lapp om, så går man & kollar ja just de slut på papper, kan de vara det felet..

Suck undrar när folk ska komma på det.

Jo den har man ju varit med om... eller att skrivaren helt enkelt ställt sig i pausläge... *klick* så startar den 😉

Har även varit med om att någon lyckats ta sig förbi ett safety card -> novell login -> novell "spärr" på windows...

:bok:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 24
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL