April 2, 2003
För en pc-tekniker som en annan stöter man på allt möjligt i det dagliga arbetet. Jag anser att den största boven i samhället är den oerhört bristande kunskapen hos konsumenten. (eller hänger det ihop med Windows?) Det borde ingå en datorkurs med varje såld maskin, fast då skulle man väl bli arbetslös.
Men när man får en fråga som: Kan du sätta in en dvd-brännare i min hårddisk??? Vad svarar man på det?
Varför köper vi dator om vi inte vet vad det är eller vad vi ska använda dem till?
October 4, 2002
_Mortis_ wrote: Men när man får en fråga som: Kan du sätta in en dvd-brännare i min hårddisk??? Vad svarar man på det?
Du svarar ja och börjar sedan göra det du får betalt för? 😀
Tycker det där resonemanget är lika långsökt som "Det borde ingå en pilotutbildning med varje såld flygbiljett"
March 1, 2003
_Mortis_ wrote: För en pc-tekniker som en annan stöter man på allt möjligt i det dagliga arbetet. Jag anser att den största boven i samhället är den oerhört bristande kunskapen hos konsumenten. (eller hänger det ihop med Windows?) Det borde ingå en datorkurs med varje såld maskin, fast då skulle man väl bli arbetslös.
Men när man får en fråga som: Kan du sätta in en dvd-brännare i min hårddisk??? Vad svarar man på det?
Varför köper vi dator om vi inte vet vad det är eller vad vi ska använda dem till?
utan windows så hade det inte sålts en hundradel av (hem)datorerna som säljs i världen...
att folk kallar "lådan" för hårddisken är ju beklagligt men det är inte alla som ens är intresserade utav vad hårdvara heter, dom vill ju bara surfa och så...
December 15, 2002
De är ju inte alls konstigt att folk inte fattar. Nästa gång en tillverkare skapar en ny produkt kanske man borde prova densamma på en annan typ av betatestare. Den dagen tekniken kan fungera felfritt med tant Agda 75 år bakom spakarna, ja då har man verkligen uppnått användarvänlighet.
January 4, 2001
DiDi wrote: Jo självklart... Men bara för att man lärt sig lite blandade datortermer så behöver man inte använda dem 😉
Inte tusan går jag in till en bilverkstad: "Hej, jag tror att cylindrarnas kamrem är sönder... Vill ni fixa den?"
Dåligt exempelt, jag vet 😉
Det är väl bättre att försöka använda de termerna man kan?
Eller ska du komma in och säga "Hej, jag skulle vilja ha en sån där grej man stoppar en rund skiva i, kan du sätta in en sådan i ett vit låda jag har hemma?"
Det är ju som att komma till ett land, och man kan lite av språket, men inte använda det för att man inte kan det flytande... 😉
August 20, 2001
Hellre skulle jag använda enkla termer (som jag förstod)
Tex "Något i lådan är sönder". Sedan får personen som ska kolla datorn själv hitta felet och "ta betalt för det"
Har jobbat med support på en skola och att få in ett felanmälning som lyder: "Hårddisken går inte att starta" ger en först ångest för man tror att något allvarligt hänt. När man sen kommer till datorn visar det sig att nätagget är avstängt 😉
May 22, 2001
Jo när man jobbar på en skola får man höra ett & annat roligt.. har gjort det me ett tag men glömt bort alla roliga saker man hört tyvärr.
Det klassiska är väl jävla skrivare trasig nu igen, får man en lapp om, så går man & kollar ja just de slut på papper, kan de vara det felet..
Suck undrar när folk ska komma på det.
March 20, 2003
"jag har en bekant som minsan jobbar med datorer och han säger att det är fel på det här och det där och nu måste du fixa detta på en gång för jag har mina viktiga saker på hårddisken"
"jag har köpt en processor och den är inte alls 2666 utan 2000 ge mig rätt era puckon"
Arrrrrrgg
August 20, 2001
DraGoN wrote: Jo när man jobbar på en skola får man höra ett & annat roligt.. har gjort det me ett tag men glömt bort alla roliga saker man hört tyvärr.
Det klassiska är väl j**la skrivare trasig nu igen, får man en lapp om, så går man & kollar ja just de slut på papper, kan de vara det felet..Suck undrar när folk ska komma på det.
Jo den har man ju varit med om... eller att skrivaren helt enkelt ställt sig i pausläge... *klick* så startar den 😉
Har även varit med om att någon lyckats ta sig förbi ett safety card -> novell login -> novell "spärr" på windows...
:bok:
1 Guest(s)