December 26, 2001
Bar-Code wrote: Vänta, jag har det! Jag vet hur det egentligen ligger till!
En kola - två kolor
En blomma - två blommor
En data - två datorDet är SÅ det förhåller sig! Inte konstigt då att folk missförstår!
En dator
Två datorer
Ett papper med information, ett papper med data.
May 9, 2001
Data = information
Dator = låda med hårddisk, moderkort mm
Monitor/bildskärm = visar data från datorn
En kul grej kom upp på jobbet idag. En jag känner där ville veta hur man fixar tillbaka Win 98 från Win 2000. Han sa att han skulle ta med sig hårddisken så jag kunde installera Win 98 på den. Lite svårt, sa jag, eftersom jag inte har hela datorn. Lite dingt att jag installerar drivrutiner för mina komponenter på din hårddisk. Varför ska du installera dina saker på min hårddisk? undrade han. Då sa jag att en hårddisk är en pryl i datorn som man lagrar saker på. Pling, sa det då i hans huvud. Han menade förståss att han skulle ta med sig hela datorn.
Somliga har problem med språket och verkar inte ha koll på vad en dator är och vad den inehåller.
September 11, 2002
Izomatic wrote: Har också stört mig på folk som säger "data"...=)
Bar-Code, nu heter de juh faktiskt inte två dator, utan två datorER 🙄
Verkligen?!
Det hade jag ingen aaaaaning om 🙄
Skämt åsido, kampen mot termen "data" i betydelsen "dator" är nog redan förlorad. Just nu växer det upp en hel generation användare av ordet "data". Vi som vill använda det mer korrekta ordet dator när det det gäller hårdvaran får nog snart gå under jorden och föra en gerillaliknande kamp mot en övermäktig kraft.
I vanliga fall ser jag inte särskilt mörkt på framtiden, men vad gäller språkvanorna hos dagens unga internetgeneration så ser det allt bra dystert ut...
April 20, 2002
Ja där har Jerry rätt.
Väldigt många skriver "dem" när de menar "de".
Så ska man klaga på en felstavning ska man klaga på alla.
Man har ju till och med sett folk skriva "ett" när de menar "en"...men det kan ju faktiskt vara för att det har slått slint i huvudet just när de skrev.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
December 20, 2001
September 13, 2002
Mycket bra att skapa denhär tråden. Har stört mig enormt på vissa personer som använder ordet "data" för dator.
Sen en annan sak som är minst lika jävlig och ännu mera utbredd. Det heter inte "Vart sitter du?" och "Vart hittar jag det?". Vart är ett frågeord som beskriver riktning och inget annat. Det heter "Vart är du på väg?", "Vart ska vi åka?". När man använder var ska man få som svar en plats; "Var sitter du?" "Här, där, hemma osv.". "Var hittar jag det?" "På Google, på bordet osv.".
[/b]
November 10, 2001
Bar-Code wrote: Vänta, jag har det! Jag vet hur det egentligen ligger till!
En kola - två kolor
En blomma - två blommor
En data - två datorDet är SÅ det förhåller sig! Inte konstigt då att folk missförstår!
Men, alltså.. Man kan ju inte säga EN Data heller ju. Vaddå en data? EN information säger man ju inte heller. :bok:
listan blir:
En kola - två kolor
En blomma - två blommor
(lite) data - (mer) data
Tänk efter så håller ni med.
April 14, 2001
McKinley wrote: Två andra ord som många skriver fel på också är följande:
medans och orginal.Rätt:
medan
originalFel:
medans
orginal
Jo men data och dator är olika saker, om jag skiver orginal eller original, så är det ju samma sak men ändå fel.
Om data blir dator kan man ju skriva datorblad istället för datablad 🙂
September 11, 2002
Aquila wrote: [quote=Bar-Code]Vänta, jag har det! Jag vet hur det egentligen ligger till!
En kola - två kolor
En blomma - två blommor
Men, alltså.. Man kan ju inte säga EN Data heller ju. Vaddå en data? EN information säger man ju inte heller. :bok:
listan blir:
En kola - två kolor
En blomma - två blommor
(lite) data - (mer) data
Tänk efter så håller ni med.
Ironi misstolkas så lätt för allvar när det förmedlas genom text.
Jag förstod att risken fanns att folk skulle tro jag menade allvar med "en data - två dator" när jag egentligen ytterligare ville ironisera över det faktum att ordet "data" har kommit att användas istället för "dator".
Vad jag inte trodde var att så många skulle missta vad jag skrev för allvarligt menat.
Först nu förstår jag hur stort problemet med textbaserad kommunikation är och kommer härmed aldrig igen att ironisera i ett öppet forum utan att klart och tydligt utannonsera skämtet.
/Petter
2 Guest(s)