January 15, 2004
När jag fög senast så skulle all elektronisk utrustning var avstängd vid start och landning.
Utrustning som skickar och tar emot radiosignaler skulle vara avstängde under hela flygningen.
Det var inte lätt att hitta info på flygbolagens hemsidor. Men jag _tror_ att du ska få ha den på, men det är flygbolaget som bestämmer det.
August 27, 2003
Och åker du på ett riktigt överklass flyg kan du ha turen att få tillgång till Internet =) dock var jag tvungen att använda egna proxys å grejer men det gick. Du får inte ha den på under start/landning. Inte heller får du ha nån typ av sändare på den, WLAN, IR, Bluetooth, Radio. Det är ju för ditt eget bästa då det är lite småräligt att störta ute i havet.
November 23, 2001
Hub wrote: När jag flög med mytravel så satt det en kille och lekte med sin p800 och ingen sa nått till honom!
Men på SAS så säger dom att om du har elektronisk utrustning som innehåller radiosändare/mottagare så ska den vara avstängd under hela flighten.
Jo så här är det med den saken:
P800 har flight-safe mode:
http://www.nyteknik.se/pub/ips.....t_id=27991
I övrigt så är det oms tidigare sagt, du får använda laptopen så länge du får ha bältet avtaget (små varningslampor släkta). Men du får inte använda BlueTooth, Radio, WLAN på den.
June 28, 2001
desdecado wrote: [quote=HELIX]Men skit samma, som om någonting skulle hända.. Det är bara att stoppa ner datorn i väskan när de ber dig.
Ja, navigeringsutrustningen störs ut på planet. En mobil kan ju fan få en datorskärm att få tuppjuck eller högtalare att bröla, så....
men den kan garanterat inte få ett plan att störta.
då skulle terrositer för bra längesedan ha ringt sin farmor och sagt hejdå innan planet krashar.
October 22, 2002
Läste nyligen att vissa bolag ( Lufthansa bla. ) har internet som dom låter passagerarna använda under resan på deras långflygningar.
Internet fick man tillgång till via WLAN eftersom WLAN:et inte använder samma frekvenser som flygplanet så var det ofarligt. Är ganska säker på att dom inte vill riskera en 747:a för skoj skull.
kommer bara inte ihåg vart jag läste det någonstans, men har för mig att det var i den lokala blaskan, ett helgrepotage.
July 14, 2003
Mind wrote: [quote=desdecado][quote=HELIX]Men skit samma, som om någonting skulle hända.. Det är bara att stoppa ner datorn i väskan när de ber dig.
Ja, navigeringsutrustningen störs ut på planet. En mobil kan ju fan få en datorskärm att få tuppjuck eller högtalare att bröla, så....
men den kan garanterat inte få ett plan att störta.
då skulle terrositer för bra längesedan ha ringt sin farmor och sagt hejdå innan planet krashar.
Att instrument visar felaktiva värden kan ge mång olika konsekvenser. Ett plan med närapå exakt mängd bränsle vill inte åke "fel" etc...
July 19, 2001
desdecado wrote:
Att instrument visar felaktiva värden kan ge mång olika konsekvenser. Ett plan med närapå exakt mängd bränsle vill inte åke "fel" etc...
Mjo, men hur skulle en dator kunna göra det? Man sitter ju knappast med nätverkskort i på ett flygplan..
Sedan, varför får man inte ha igång en radiomottagare? Den fångar ju bara upp signaler som redan finns..
1 Guest(s)