Dator på flygplan?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dator på flygplan?
Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
Member Since:
March 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
731607
September 27, 2004 - 10:54 am
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: [quote=desdecado] Att instrument visar felaktiva värden kan ge mång olika konsekvenser. Ett plan med närapå exakt mängd bränsle vill inte åke "fel" etc...

Mjo, men hur skulle en dator kunna göra det? Man sitter ju knappast med nätverkskort i på ett flygplan..

Sedan, varför får man inte ha igång en radiomottagare? Den fångar ju bara upp signaler som redan finns..

Alla företag ska vara så extreme säkra på att det inte finns en risk äns 1 på 1000 000 typ::D (Att det är svårt att se skillnad på en mottagare och en sändare)

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
731660
September 27, 2004 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Saxat från flygtorget:

"PC-spel får användas hos de flesta flygbolag, dock ej under start och landning. Viss elektronisk utrustning, som mobiltelefon, eller antennförsedda apparater är förbjudna. Anledningen är att elektriska vågor i flygplanet i extrema fall kan störa flygplanets navigationsutrustning och autopiloten. "

"Man vet inte hur flygplan påverkas. Det har varit oförklarliga problem som man tror har skapats av elektronisk utrustning hos passagerarna, men man har vid prov efteråt inte lyckats upprepa störningarna. Det är framför allt navigationsutrustningen som kan påverkas men naturligtvis är det tänkbart att flygegenskaperna kan beröras av passagernas elektronik på "fly-by-wire-flygplan" som styrs med elektriska signaler. Fly-By-Wire är ett begrepp på moderna jetflygplan där man bytt ut roderlinor och hydraulrör mot elektroniska, via dator överförd styrsignal från en Joy-stick i Cockpit till datormanövrerade servon som är belägna vid rodren. Detsamma gäller för motorreglage. Fördelen är lättare konstruktion, mindre underhåll (smörjning, linspänning och hydauktätning) samt en exaktare rodermanövrering. Boeing och Airbus senaste modeller samt JAS har sådana system. "

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
732281
September 27, 2004 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

desdecado wrote: Saxat från flygtorget:

"PC-spel får användas hos de flesta flygbolag, dock ej under start och landning. Viss elektronisk utrustning, som mobiltelefon, eller antennförsedda apparater är förbjudna. Anledningen är att elektriska vågor i flygplanet i extrema fall kan störa flygplanets navigationsutrustning och autopiloten. "

"Man vet inte hur flygplan påverkas. Det har varit oförklarliga problem som man tror har skapats av elektronisk utrustning hos passagerarna, men man har vid prov efteråt inte lyckats upprepa störningarna. Det är framför allt navigationsutrustningen som kan påverkas men naturligtvis är det tänkbart att flygegenskaperna kan beröras av passagernas elektronik på "fly-by-wire-flygplan" som styrs med elektriska signaler. Fly-By-Wire är ett begrepp på moderna jetflygplan där man bytt ut roderlinor och hydraulrör mot elektroniska, via dator överförd styrsignal från en Joy-stick i Cockpit till datormanövrerade servon som är belägna vid rodren. Detsamma gäller för motorreglage. Fördelen är lättare konstruktion, mindre underhåll (smörjning, linspänning och hydauktätning) samt en exaktare rodermanövrering. Boeing och Airbus senaste modeller samt JAS har sådana system. "

enligt mina gissningar så krävs det ganska mkt effekt för att styra en sladdriven servomotor, men vem vet ingengörena kanske fick för sig att styrningen skulle gå på 2 volt och sket i att skärma kablarna så det kan bli störningar, men då borde en bil bara minst lika lättpåverkad.
och det är ganska mkt elektriska laddningar i molnen så det är ett under att planen inte krashar oftare om dom är så lättpåverkade.

tänk hur mkt som styrs i dagens nya bilar av en dator, lagar man en bil i dagens läge så kopplar man en kabel mellan bilens styrbox till en dator som visar vart felet är och sedan byter man delarna.
har ni hört talas om en bil som skenat pga en mobiltelefon?
(inte pga föraren pratat i mobil)

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
732323
September 28, 2004 - 5:41 am
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=desdecado]Saxat från flygtorget:

"PC-spel får användas hos de flesta flygbolag, dock ej under start och landning. Viss elektronisk utrustning, som mobiltelefon, eller antennförsedda apparater är förbjudna. Anledningen är att elektriska vågor i flygplanet i extrema fall kan störa flygplanets navigationsutrustning och autopiloten. "

"Man vet inte hur flygplan påverkas. Det har varit oförklarliga problem som man tror har skapats av elektronisk utrustning hos passagerarna, men man har vid prov efteråt inte lyckats upprepa störningarna. Det är framför allt navigationsutrustningen som kan påverkas men naturligtvis är det tänkbart att flygegenskaperna kan beröras av passagernas elektronik på "fly-by-wire-flygplan" som styrs med elektriska signaler. Fly-By-Wire är ett begrepp på moderna jetflygplan där man bytt ut roderlinor och hydraulrör mot elektroniska, via dator överförd styrsignal från en Joy-stick i Cockpit till datormanövrerade servon som är belägna vid rodren. Detsamma gäller för motorreglage. Fördelen är lättare konstruktion, mindre underhåll (smörjning, linspänning och hydauktätning) samt en exaktare rodermanövrering. Boeing och Airbus senaste modeller samt JAS har sådana system. "

enligt mina gissningar så krävs det ganska mkt effekt för att styra en sladdriven servomotor, men vem vet ingengörena kanske fick för sig att styrningen skulle gå på 2 volt och sket i att skärma kablarna så det kan bli störningar, men då borde en bil bara minst lika lättpåverkad.
och det är ganska mkt elektriska laddningar i molnen så det är ett under att planen inte krashar oftare om dom är så lättpåverkade.

tänk hur mkt som styrs i dagens nya bilar av en dator, lagar man en bil i dagens läge så kopplar man en kabel mellan bilens styrbox till en dator som visar vart felet är och sedan byter man delarna.
har ni hört talas om en bil som skenat pga en mobiltelefon?
(inte pga föraren pratat i mobil)

Vi får väl hoppas att varken styrning eller gaspedal på en bil är digital då...

Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
Member Since:
October 6, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
732481
September 28, 2004 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

När jag flög en gång så tog jag med mig laptopen och kollade på film. Ingen sa till mig. Däremot får man inte ha den igång under start/landing.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 317
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL