Dator stör ut TV|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dator stör ut TV
Mirkl0rd
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 336
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 10, 2004 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Godkväll 🙂 !

Det är somså att någon komponent i min dator stör ur bilden på TV4 här hemma,
personligen har jag inte stört mig på det då jag inte tittar speciellt mkt på tv, men häromdagen kom grannen in o frågade om jag hade problem med min tv4, för deras va så flimmrig. embarassed
så jag berättade hur det låg till o sa att jag skulle försöka åtgärda problemet.

Vet inte exakt vilken komponent det är i datorn som gör det, men jag misstänker att det är nätagget (se sign).

Kan minnas att när jag monterade kalaset första gången så medföljde en "blyring" som jag nu i efterhand misstänker är för att avskärma från sånnahär störiga störningar. grejjen är den att jag lyckats förlägga den här prylen 🙄 ..

Nån som vet vart man kan få tag i nått liknande?
Oh just det, har beställt nytt chassi oxå (Lian-Li V-2000 :)) vet inte om det kan ha nån betydelse, men skönare chassi får man iaf!

ska tilläggas att det inte finns några jordade uttag här =/ .

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
692353
August 10, 2004 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså, din dator stör ut grannens TV4? :-k

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
692361
August 10, 2004 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Ringen du hittade är nog inte gjord av bly, utan är nog en ferritkärna. Finns nog att skaffa nya på ELFA om det skulle vara så...

Hur som helst, den brukar man låta kablarna till lysdioderna och knapparna i fronten på datorn gå ett varv genom (alltså in genom hålet, runt kant och in genom hålet i samma riktning en gång till).

Jag har dock svårt att tro att det är avsaknaden av ferritkärna som ensam är ansvarigt till att det krånglar. Att du sitter på ett ojordat elnät känns som ett förmodligen större problem. Om jag hade samma problem som dig skulle jag kolla om datorn fortfarande stör ut TV:n om den kopplas till ett jordat uttag (du borde kunna dra en förlängningssladd från köket medans du testar, där BORDE det finnas jordade uttag att koppla i). Hjälper det så är det bara att försöka få fatt i en elektriker som kan fixa problemet med ojordade uttag i ditt datorrum (koppla INTE själv).

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
692368
August 10, 2004 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

om det inte finns i köket så kan det finnas utomhus om du har en kontakt där...

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
692374
August 10, 2004 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

jag fattar inte varför en feritring sitter på sladdarna till lysdioderna, dom kan ju inte störa en bråkdel av vad 12v gör.

Mirkl0rd
Kommer du hit ofta?
Medlem
692395
August 10, 2004 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe stämmer bra det Dehman ^^ .. o min egen tv4 oxå..

får hoppas det hjälper o byta chassi.. (känner mig rätt skeptisk dock)

pust, orkar inte göra mig ovän med grannarna heller, jag måste ha datorn igång, får psykiska besvär när den är avstängd =/ .

o fixxa jordade uttag är dyrt, kikade lite på det nångång när jag hade min förra dator där något störde ut ljudkortet så det surrade o lät lustigt tex när jag rörde musen eller öppnade ett program eller liknande hehe.

Mirkl0rd
Kommer du hit ofta?
Medlem
692398
August 10, 2004 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: Ringen du hittade är nog inte gjord av bly, utan är nog en ferritkärna. Finns nog att skaffa nya på ELFA om det skulle vara så...

Hur som helst, den brukar man låta kablarna till lysdioderna och knapparna i fronten på datorn gå ett varv genom (alltså in genom hålet, runt kant och in genom hålet i samma riktning en gång till).

Jag har dock svårt att tro att det är avsaknaden av ferritkärna som ensam är ansvarigt till att det krånglar. Att du sitter på ett ojordat elnät känns som ett förmodligen större problem. Om jag hade samma problem som dig skulle jag kolla om datorn fortfarande stör ut TV:n om den kopplas till ett jordat uttag (du borde kunna dra en förlängningssladd från köket medans du testar, där BORDE det finnas jordade uttag att koppla i). Hjälper det så är det bara att försöka få fatt i en elektriker som kan fixa problemet med ojordade uttag i ditt datorrum (koppla INTE själv).

ska göra ett försök med uttagen i köket o se om problemet kvarstår! nån elektriker vetifan dock, inte på min bekostnad iaf 🙂 !

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
692400
August 10, 2004 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Att datorn skulle störa tvn har jag öerhört svårt att tro, felet måste ligga någon annan stand.

Metallringen kring kablarna till fronten är ju bara en sak som hängt med sedan AT tiden då nätaggen stängdes av och på via en knapp i fronten. Detta betydde att det gicl 230V växel spänning genom burken.
Kör själv utan ringen då jag anser den bara vara i vägen. fungerar perfa utan.

nåvä tillbaka till tvn.

Om jag hajar det rätt så stör din dator tv och till den grad att även grannens tv bli mysko. Att din dator skulle bidra till detta anser jag vara näst intill moll.

Har tvn 1m från datorn nu med ljud och tv sladdar i mellan. (ingen skillnad på tvn om jag har dessa inkopplade eller ej)

för att göra det enkelt för dig:

Stäng av datorn och dra ut kontakten.. blir bilden bra så har du felet.
Om det blir någon slikknad skulle jag tro at agget konstrat skulle fixa störningar på elnätet som sedan tvn skulle ta upp (notera att man kan ha spisar/kyl-frys/tvättmaskiner i en lägenhet bara vägg i vägg från tvapparater utan problem (oftast)

Mirkl0rd
Kommer du hit ofta?
Medlem
692415
August 10, 2004 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Hej!

Att datorn skulle störa tvn har jag öerhört svårt att tro, felet måste ligga någon annan stand.

Metallringen kring kablarna till fronten är ju bara en sak som hängt med sedan AT tiden då nätaggen stängdes av och på via en knapp i fronten. Detta betydde att det gicl 230V växel spänning genom burken.
Kör själv utan ringen då jag anser den bara vara i vägen. fungerar perfa utan.

nåvä tillbaka till tvn.

Om jag hajar det rätt så stör din dator tv och till den grad att även grannens tv bli mysko. Att din dator skulle bidra till detta anser jag vara näst intill moll.

Har tvn 1m från datorn nu med ljud och tv sladdar i mellan. (ingen skillnad på tvn om jag har dessa inkopplade eller ej)

för att göra det enkelt för dig:

Stäng av datorn och dra ut kontakten.. blir bilden bra så har du felet.
Om det blir någon slikknad skulle jag tro at agget konstrat skulle fixa störningar på elnätet som sedan tvn skulle ta upp (notera att man kan ha spisar/kyl-frys/tvättmaskiner i en lägenhet bara vägg i vägg från tvapparater utan problem (oftast)

Alltså, jag har självfallet redan tagit reda på att det ÄR datorn som stör ut bilden på tv4.

Dator på: ett fint snöfall av vita prickar attackerar bildrutan.
Dator av: bilden blir glasklar.

Det är alltså datorn som är problemet..

(spelar ingen roll om jag drar ur kontakten, bilden blir bra även om jag bara stänger av datorn från windows med nätagget påslaget.)

Edit: Det ska observeras att det är endast på tv4 som bilden blir flimmrig, inga andra kanaler är drabbade av detta fenomen. (1,2,3,5, ztv eurosport) *kass utbud*.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
692416
August 10, 2004 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: (notera att man kan ha spisar/kyl-frys/tvättmaskiner i en lägenhet bara vägg i vägg från tvapparater utan problem (oftast)

Fast elmotorer och resistiva laster (som finns i de saker du räknar upp) brukar vara relativt "snälla" laster störningsmässigt även om de drar stora effekter - belastningen är jämn.

Datornätagg och annan elektronik däremot brukar vara duktiga på att skapa stora mängder övertoner och andra störningar på nätet tack vare att de innehåller likriktarkretsar. Om jag dessutom inte minns fel är dessutom switchande likriktarkretsar (som det normalt är i datornätagg) värre än andra...

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
692429
August 10, 2004 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: Fast elmotorer och resistiva laster (som finns i de saker du räknar upp) brukar vara relativt "snälla" laster störningsmässigt även om de drar stora effekter - belastningen är jämn.

Datornätagg och annan elektronik däremot brukar vara duktiga på att skapa stora mängder övertoner och andra störningar på nätet tack vare att de innehåller likriktarkretsar. Om jag dessutom inte minns fel är dessutom switchande likriktarkretsar (som det normalt är i datornätagg) värre än andra...

"Nu talar du teknisk mumbu jumbu som kunden inte förstår" :bgrin:

Percy tårar...

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
692446
August 10, 2004 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON

Mycket riktigt det du säger men motorer osv är heller inte bra om vi säger så.

Men oki datorn är problemet och bara på tv4.

Nu får man gnugga geniknölarna och komma på vad som kan störa ut just den signalen.

Har ett riktigt långskott här nu:
Har du Vlan eller linkande i datorn?
Har du något annat typ fjärr eller liknande?

Antagligen är det något som körs i samma frekvens eller nära den frekvens som 4an ligger på. frågan är bara vad....

Måste säga att det är mycket underligt.

Är det så att du inte kommer på något rekomenderar jag att ni går till bostadsvärlden och ber att dom drar in jord.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
692450
August 10, 2004 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har hört om att HDD kan störa signaler ibland.

Mirkl0rd
Kommer du hit ofta?
Medlem
692453
August 10, 2004 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: TERdON

Mycket riktigt det du säger men motorer osv är heller inte bra om vi säger så.

Men oki datorn är problemet och bara på tv4.

Nu får man gnugga geniknölarna och komma på vad som kan störa ut just den signalen.

Har ett riktigt långskott här nu:
Har du Vlan eller linkande i datorn?
Har du något annat typ fjärr eller liknande?

Antagligen är det något som körs i samma frekvens eller nära den frekvens som 4an ligger på. frågan är bara vad....

Måste säga att det är mycket underligt.

Är det så att du inte kommer på något rekomenderar jag att ni går till bostadsvärlden och ber att dom drar in jord.

Nix inget wlan, inge bluetooth lr trådlösa enheter. visserligen är det juh fjärr till ljudkortet, men störningen är juh konstant så det vore underligt..

jo värden är juh ett alternativ.. tror inte dom lär göra så mycket åt saken dock.
får dra en lång skarv från köket =/

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
692465
August 10, 2004 - 10:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Mina föräldrar har ett liknande fenomen med deras dator....fast tvärt om....
Står en radio ngn meter ifrån och den tar emot dålig signal så länge windows _inte_ ligger igång.
Under boot och laddning så är det kass signal men så fort win startar så är det kristallklart ljud...mysko men sant.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
692476
August 10, 2004 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

bah, se till att din hyresvärd fixar jordat utag, du kan ju inte ha en dator i köket heller.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
692504
August 10, 2004 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Mina föräldrar har ett liknande fenomen med deras dator....fast tvärt om....
Står en radio ngn meter ifrån och den tar emot dålig signal så länge windows _inte_ ligger igång.
Under boot och laddning så är det kass signal men så fort win startar så är det kristallklart ljud...mysko men sant.

Det var en aning annorlunda må jag säga... :eye:
Hade själv en del problem med ojordade kontakter förut, varje gång jag stängde av datorn kom det nån sorts smäll ifrån högtalarna, och den var inte lågljudd heller, men det var bara att byta till ett jordat uttag. (Kan förstås vara lite värre att fixa det om man inte har det till hands.)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 206
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL