July 4, 2004
Tja.. ville bara uppmärksamma hur datorbutiken behandlar sina kunder..
Jag hjälpte en polare plocka ihop en ny dator, beställde ett par prylar från komplett och resten från datorbutiken som jag förövrigt alltid annars handlar på.
Komplett prylarna kom 2 dagar efter ordern var lagd medans datorbutiks-ordern efter 1vecka fortfarande var på statusen "Packas"
(Notera att samtliga delar var i lager vid beställning..)
Polaren ringer datorbutiken efter mer än en vecka senare och frågar vad som pågår och dom svarar att deras lager flyttas och att det kommer ta minst 2 veckor
till innan hans prylar kan skickas OCH han kan inte avbeställa prylarna då dom har statusen "Packat", vilket dom uppenbarligen inte är!! 👿
Polaren betalade ca 11k till datorbutiken via internetbank i samband med ordern som datorbutiken sitter på i minst 3veckor innan han får sina prylar.
Jag tycker de här är ytterst svinigt, att dom inte ens skriver att lagret flyttas och att det kommer ta 3veckor längre tid än vad som lovas.
Datorbutiken går utför.. tråkigt men sant..
July 4, 2004
Cirap wrote: har varit mycket strul med DB de senaste veckorna. jag har undvikit att handla där det senaste året. Men de är fortfarande min favoritbutik, och jag kommer gå tillbaka när att fungerar som det ska igen
Jo, jag hoppas också att allt löser sig och att det går tillbaks till hur det var för ~6månader sedan, frågan är bara om de kommer att hända... -.-
November 19, 2003
Det här skulle varit intressant att läst innan jag la ordern på cpu, minne och moderkort därifrån igår. Bäst att avbeställa och köpa dyrare från komplett? 😕 Vill ju inte vänta flera veckor.
Edit: Avbeställt. 150kr mer från komplett och grejerna från hämtbutiken imorgon 🙂
May 1, 2004
Sålänge det inte handlar om saker som ska tillverkas, vilket det inte är så har han rätt till att avbeställa utan vidare. Bara att hänvisa till konsumentköplagen
37 § Om köparen avbeställer varan innan den har avlämnats, har säljaren inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning. I stället har han rätt till ersättning enligt § 37.
tittar man vidare på § 41 står det följande.
41 § Häver säljaren köpet eller avbeställer köparen varan enligt 37 § har säljaren rätt till ersättning för
1. särskilda kostnader som han har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del han inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt,
2. särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen, samt
3. förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.
Säljaren får förbehålla sig en på förhand bestämd ersättning vid hävning eller avbeställning, om den är skälig med hänsyn till vad som normalt kan antas tillkomma en säljare som ersättning enligt första stycket.
Säljaren har inte rätt till ersättning enligt första eller andra stycket om köparen avbeställer en vara innan säljaren har accepterat ett anbud som köparen har lämnat till säljaren. Säljaren har inte heller rätt till ersättning om köparen visar att dröjsmålet eller avbeställningen beror på lag, avbrott i den allmänna samfärdseln eller betalningsförmedlingen eller annat liknande hinder som köparen inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Här kan man yrka på att du avbeställer för att det tar tid och det påverkar din verksamhet negativt, inget du visste om i köptillfället då du kan beställa likvärdiga produkter och få dessa inom en betydligt kortare tid från en annan leverantör 😀
June 23, 2006
plockade ihop lite grejor åt en polare också, tog 3 veckor för dom att komma.. och han bytte grafikkort 2 gånger för det tog slut hela tiden
Jag beställde en dator från komplett för ca 2 veckor sedan.. på morgonen, dom skickade på kvällen, jag fick det dagen efter.. underbart! 😀
Att DB haft problem senaste månaderna är knappast en nyhet.
Har varit trogen kund där länge, men nu senare tid har jag avbeställt ett antal gånger efter att ordrarna inte skickats inom 3-4 dagar.
Har ingen direkt favoritbutik mer än forna DB, så nya inköp hamnar hos den som vid köptillfället ligger bäst till i pris. (Inkl. frakt)
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 13, 2004
ilg@dd wrote:
Har ingen direkt favoritbutik mer än forna DB, så nya inköp hamnar hos den som vid köptillfället ligger bäst till i pris. (Inkl. frakt)
Antar att de allra flesta resonerar så, så har svårt att se någon "datorbutiken VS Komplett fans"-potential (opA87).
Jag menar, ingen försvarar väl en butik som uppenbarligen är skit och ger dig mindre valuta för pengarna än konkurrenten. Annat är det med fotbollslag och dylikt, men när det handlar om dina pengar, då jävlar. :eye:
1 Guest(s)