Datorbutiken / JMEdata i konkurs|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datorbutiken / JMEdata i konkurs
Avatar
mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 17, 2008 - 8:05 am
sp_Permalink sp_Print

Detta visas då man traskar in på http://www.datorbutiken.se, trisst...

Shoppingsajterna Svenska AB, bolaget bakom datorbutiken.com, har idag 2008-11-17 ansökt om konkurs vid Lunds Tingsrätt
Har du ett öppet ärende i någon form, exempelvis order eller retur, klicka här för frågor och svar.
Den direkta orsaken är den kraftigt vikande försäljning som bolaget har drabbats av under de senaste månaderna. Detta i sin tur beror på den finansiella kris som Sverige befinner sig i, vilket har inneburit att kunder kraftigt har dragit ner på sina inköp av hemelektronik.
Det hela är väldigt tråkigt för alla som jobbar på företaget, men även för leverantörer och kunder. Styrelsen har arbetat intensivt med att finna en lösning på situationen, men då man alltjämt dras med en för stor kostnadsmassa i kombination med den vikande försäljningen ser man inte längre möjligheten att kunna driva verksamheten vidare i nuvarande form.

Så snart tingsrätten har utsett en konkursförvaltare så kommer här på denna sida finnas mer information om vart de som drabbats skall vända sig.

Frågor och svar
Fråga: Jag har en order hos datorbutiken.com - kommer jag få den levererad?
Svar: Nej, troligtvis inte. Alla leveranser har stoppats men vissa kan redan vara på väg.

Fråga: Jag har betalat min order med kort, hur får jag tillbaka mina pengar?
Svar: Kontakta banken/kortutställaren och reklamera din betalning. På de flesta bankers hemsidor finns blanketter för detta att ladda ner.

Fråga: Jag har betalat min order i förskott, hur får jag tillbaka mina pengar?
Svar: Kontakta konkursförvaltaren så snart sådan utsetts och framför dina anspråk.

Fråga: Jag har en defekt vara som skall returneras, hur gör jag med den?
Svar: Kontakta tillverkaren i första hand, många tillverkare har egen serviceorganisation.

Fråga: Jag har ett inneliggande returärende, vad händer med detta?
Svar: Kontakta konkursförvaltaren, be att få varan tillbaka, kontakta därefter tillverkaren.

Avatar
KeeKe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 672
Member Since:
November 30, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1208335
November 17, 2008 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

puh, tur man inte beställt där på länge 😛

Avatar
opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
December 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1208336
November 17, 2008 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

Tur man lämnade Datorbutiken för.. hmm.. 4-5 år sedan då man redan då insåg vilken skitbutik det faktiskt var. 🙂

Tur man har Komplett som alltid, ALLTID, skött sig.. jaja alla ni som säger att ni bara haft problem med dom.. ni är väl en i mängden, jag har haft turen att alltid få mitt någon dag efter beställning och kunnat hämta den i hämtbutiken =)

Avatar
Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
Member Since:
January 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1208339
November 17, 2008 - 9:34 am
sp_Permalink sp_Print

Nice att de trots att de har begärts i konkurs fortsätter att skicka ut nyhetsbrev där det inte står något om konkursen alls.

//Jimmy

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1208343
November 17, 2008 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

Imlal wrote: Nice att de trots att de har begärts i konkurs fortsätter att skicka ut nyhetsbrev där det inte står något om konkursen alls.

//Jimmy

Märkte det jag med. Riktigt dåligt.

//Andreas

Avatar
Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
Member Since:
February 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1208344
November 17, 2008 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

Är väl lite som när Sterling konkade? Få in så mycket som möjligt innan det blir officiellt.

Angående konkursen, klart det är lite tråkigt. Men med tanke på hur de behandlat sina kunder (mig och flertalet av de jag känner bland annat), så är jag faktiskt förvånad att det inte hänt tidigare.
Det man kan se fram emot nu, utförsäljning!

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
April 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1208345
November 17, 2008 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

Lord_Kvadd wrote: Är väl lite som när Sterling konkade? Få in så mycket som möjligt innan det blir officiellt.

Angående konkursen, klart det är lite tråkigt. Men med tanke på hur de behandlat sina kunder (mig och flertalet av de jag känner bland annat), så är jag faktiskt förvånad att det inte hänt tidigare.
Det man kan se fram emot nu, utförsäljning!

Själv tycker jag inte det är alls tråkigt.
Det verkar krävas mycket för att både potentiella kunder och andra företag ska lära sig hur det ska skötas.

Jag tycker det var en underbar nyhet. Jag har avskytt Datorbutiken i många år och man har ju sett trenden med fler och fler företag som sköter sig lika illa.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
Member Since:
January 12, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1208349
November 17, 2008 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Tur man lämnade Datorbutiken för.. hmm.. 4-5 år sedan då man redan då insåg vilken skitbutik det faktiskt var. 🙂

Tur man har Komplett som alltid, ALLTID, skött sig.. jaja alla ni som säger att ni bara haft problem med dom.. ni är väl en i mängden, jag har haft turen att alltid få mitt någon dag efter beställning och kunnat hämta den i hämtbutiken =)

Håller med till 100% alldrig stött på problem med komplett snabbt som tusan bra support mega bra att man kan hämta det i butiken:)

Avatar
whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
November 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1208352
November 17, 2008 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tyckte Datorbutiken var riktigt nice.
Snabb service och allt. Så jävla tråkigt att det slutar såhär. 🙁

Avatar
Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
Member Since:
February 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1208353
November 17, 2008 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: Själv tycker jag inte det är alls tråkigt.
Det verkar krävas mycket för att både potentiella kunder och andra företag ska lära sig hur det ska skötas.

Jag tycker det var en underbar nyhet. Jag har avskytt Datorbutiken i många år och man har ju sett trenden med fler och fler företag som sköter sig lika illa.

Klart att jag ur ett personligt (och således väldigt subjektivt) perspektiv håller med dig om att det är ganska skönt att de konkade. Som jag skrev, så som de behandlat mig och några av mina vänner så förtjänar de inget annat.
Men om man ser på det ur ett större perspektiv är det inte lika roligt imho. Marknaden behöver ju alltid lite konkurrens.

Men i ärlighetens namn förstår jag verkligen inte hur de kunde hålla igång så här länge. En reklamation hos dem kunde ju ta flera månader. Och det har ju skrivits spaltmeter med kritik om dem i flera år på många olika forum.

Nej, vila i frid Datorbutiken, jag hoppas fan inte att du återuppstår.
Tacka vet jag Komplett och Dustin

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
March 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1208355
November 17, 2008 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Då förstår jag varför JME var borta ute på Nova i fredags. 🙂

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
Member Since:
January 7, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1208356
November 17, 2008 - 11:59 am
sp_Permalink sp_Print

Vilka ska sälja datordelar på DH nu då?

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1208358
November 17, 2008 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker de har varit en av de bästa, spöar ju Dusting Home med hästlängder när det gäller returer och även prismässigt.

Avatar
Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
Member Since:
February 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1208359
November 17, 2008 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Då förstår jag varför JME var borta ute på Nova i fredags. 🙂

Um, de har inte haft en butik där på nästan ett halvår? Bör i alla fall ha varit i somras som den stängde.

Avatar
BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
Member Since:
May 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1208364
November 17, 2008 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja inte lär man sakna dom, slutade handla av dom för mer än 2 år sen dom var bedrövliga redan då.. bättre å dra till komplett eller dustin där pratar vi bra kundservice och support.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
March 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1208366
November 17, 2008 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Lord_Kvadd wrote: Um, de har inte haft en butik där på nästan ett halvår? Bör i alla fall ha varit i somras som den stängde.

Jaha där ser man. 🙂 Brukar inte vara där ute så ofta 🙂

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1208368
November 17, 2008 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Skön Q&A de har också...

Fråga: Jag har en order hos datorbutiken.com - kommer jag få den levererad?
Svar: Nej, troligtvis inte. Alla leveranser har stoppats men vissa kan redan vara på väg.

Fråga: Jag har betalat min order med kort, hur får jag tillbaka mina pengar?
Svar: Kontakta banken/kortutställaren och reklamera din betalning. På de flesta bankers hemsidor finns blanketter för detta att ladda ner.

Fråga: Jag har betalat min order i förskott, hur får jag tillbaka mina pengar?
Svar: Kontakta konkursförvaltaren så snart sådan utsetts och framför dina anspråk.

Fråga: Jag har en defekt vara som skall returneras, hur gör jag med den?
Svar: Kontakta tillverkaren i första hand, många tillverkare har egen serviceorganisation.

Fråga: Jag har ett inneliggande returärende, vad händer med detta?
Svar: Kontakta konkursförvaltaren, be att få varan tillbaka, kontakta därefter tillverkaren.

Kort sagt, "vi skiter fullständigt i er".

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
Member Since:
January 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1208374
November 17, 2008 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

vet inte vad jag skall säga. handlar mest på komplett pga bekvämlighet.

Avatar
Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
Member Since:
July 11, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1208375
November 17, 2008 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Märkte det jag med. Riktigt dåligt.

//Andreas

Kanske beror på att det ske per automatik o görs runt 03:00 om natten...
Man får inte mailet vid den tiden man öppnar o läser det. 😉

/Homie

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1208378
November 17, 2008 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte kul för en polare på jobbet, han fick mail i förra veckan att hans beställning dröjde på grund av lager flytt.
Så han valde att inte avbeställa det då. Nu kan det ta väldigt lång tid för att han för att få tillbaka sina pengar.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 257
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL