Datorer ny och förr.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datorer ny och förr.
munken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1521
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 1, 2003 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

För ett par år sedan när ngn gjorde ett spel lr ett program och det typ hackade så var det programet det var fel på och så gjorde man om programet så att det inte skulle vara lika krävande och nu när det hackar så är det datorn det e fel på. Fattar ni vad jag menar?
Istället för att hela tiden göra snabbare prollar och grafikkort borde man igentligen försöka göra spelen mindre krävande UTAN att det ändrar utseende och funtion. Q3 är ett bra exempel på ett spel som e bra gjort och inte är krävande även fast jag tycker det e bra och snygg grafik.
Och föresten så kommer vi inte kunna göra så mycket snabbare prollar eftersom att det inte går att göra en 4hgz prolle på 0.13 micron (troligtvis) så då måste man sänka mellanrummet mellan transistorerna i prollen och det går inte att få det mycket mindre pga jordens små små skakningar. Visseligen kommer man troligvis i framtiden kunna åka ut i rymden där skakningar inte existerar och göra prollar men mindre micron mellan transitorerna i prollen men endå.
Hoppas ni fattar vad jag surrar om. Det ger en en tankeställare.

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
263548
February 1, 2003 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

När man inte kan göra minder processorer så tror jag att dom kommer att bli större igen typ som dom gamla P2 orna. Så utveklingen kommer nog inte direkt att stanna tror jag.

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
263552
February 1, 2003 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Munken wrote: För ett par år sedan när ngn gjorde ett spel lr ett program och det typ hackade så var det programet det var fel på och så gjorde man om programet så att det inte skulle vara lika krävande och nu när det hackar så är det datorn det e fel på. Fattar ni vad jag menar?
Istället för att hela tiden göra snabbare prollar och grafikkort borde man igentligen försöka göra spelen mindre krävande UTAN att det ändrar utseende och funtion. Q3 är ett bra exempel på ett spel som e bra gjort och inte är krävande även fast jag tycker det e bra och snygg grafik.
Och föresten så kommer vi inte kunna göra så mycket snabbare prollar eftersom att det inte går att göra en 4hgz prolle på 0.13 micron (troligtvis) så då måste man sänka mellanrummet mellan transistorerna i prollen och det går inte att få det mycket mindre pga jordens små små skakningar. Visseligen kommer man troligvis i framtiden kunna åka ut i rymden där skakningar inte existerar och göra prollar men mindre micron mellan transitorerna i prollen men endå.

jo, men de e ju så.. programmerarna vet att folk har snabba datorer därför slarvar de vid programmeringen. att öppna en mapp i windows hade egentligen inte behövt ta en bråkdel av den kraft det egentligen gör.. de beror på att de ligger en jävla massa onödig skräpkod kvar.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
263555
February 1, 2003 - 1:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Vem hade inte roligare med sitt gamla NES än de har med CS och annat skräp? Utvecklingen sker enbart för att främja någons ekonomi.

Bättre grafik? Än sedan?! Titta ut genom fönstret så har du bra grafik.

Edra förfäder hade säkert lika roligt med kottar som ni har med datorer.

Lite off-topic kanske...

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
263567
February 1, 2003 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Vem hade inte roligare med sitt gamla NES än de har med CS och annat skräp? Utvecklingen sker enbart för att främja någons ekonomi.

Bättre grafik? Än sedan?! Titta ut genom fönstret så har du bra grafik.

Edra förfäder hade säkert lika roligt med kottar som ni har med datorer.

Hehe 😀

munken
Kommer du hit ofta?
Medlem
263576
February 1, 2003 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Blaze86 wrote: När man inte kan göra minder processorer så tror jag att dom kommer att bli större igen typ som dom gamla P2 orna. Så utveklingen kommer nog inte direkt att stanna tror jag.

Nej det finns ju faktiskt en anledning tills att dom gör prollarna mindre.
DEt e för att strömen typ ska kunna komma igenom alla transistorer innan den skickar ut en ny ström.

munken
Kommer du hit ofta?
Medlem
263578
February 1, 2003 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

MoNsTeR wrote: [quote=Munken]För ett par år sedan när ngn gjorde ett spel lr ett program och det typ hackade så var det programet det var fel på och så gjorde man om programet så att det inte skulle vara lika krävande och nu när det hackar så är det datorn det e fel på. Fattar ni vad jag menar?

jo, men de e ju så.. programmerarna vet att folk har snabba datorer därför slarvar de vid programmeringen. att öppna en mapp i windows hade egentligen inte behövt ta en bråkdel av den kraft det egentligen gör.. de beror på att de ligger en j**la massa onödig skräpkod kvar.

va det jag menade.
i framtiden kommer det nog bli ordning på det.
bättre källkod...

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
263629
February 1, 2003 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Munken wrote: För ett par år sedan när ngn gjorde ett spel lr ett program och det typ hackade så var det programet det var fel på och så gjorde man om programet så att det inte skulle vara lika krävande och nu när det hackar så är det datorn det e fel på. Fattar ni vad jag menar?

de stora tillverkarna har ju redan planerat fram till .065 micron så de lär ju ha löst det på något sätt... 10 GHz satsar Intel på till år 2005-2006...

dessutom är datorer fortfarande byggda med ganska "omodern" elektronik... finns material som transporterar elektrska impulser snabbare än kisel... tror det var i nåt djur, så vi kanske får se animaliska datorer om ett tag... 🙂
för att inte tala om optiska processorer och kvantdatorer som fortfarande är i sin absoluta barndom, så nog har vi marginalerna på vår sida och vi kommer nog att få se att datorbranschen tuffar på i sin vanliga takt ett bra tag framöver...

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
263651
February 1, 2003 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Polymer material samt nano bryggor kommer att möjliggöra klart högre hasigheter än vad som körs idag.

Däremot så är det ju ingen ny teknik direkt utan detta möjliggör mindre beståndsdelar vilket medger högre frekvenser.

Undrar när det kommer nytt tankesätt att bygga processorer istället?!

munken
Kommer du hit ofta?
Medlem
263654
February 1, 2003 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Asso det jag igentligen ville ha fram med den här var att istället för att bygga bättre prollar kan man fixa iordning källkoden!

the_wiz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
263670
February 1, 2003 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Läste i forskning & framsteg eller nån liknande tidning att murphys
lag kommer att gälla fram till 2010-2015, då utveckligen kommer
att långsamt stanna av.

Det säger ju säg själv att man inte kan fortsätta hur länge som helst.
Men i framtiden kommer vi ju att sitta på kvantdatorer *drägel*
som är enormt mycket snabbare än dagens.
Tyvärr dröjer nog det :cy:

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
263849
February 1, 2003 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

IBM skulle ju utväckla nån optisk prolle, vet inte om man kan få det att gå snabbare än ljusets hastighet. så där tar det nog stop på den delen.

vänta bara tills dom kommer med dom trevliga Optiska hårddiskarna med några TB i storleken av en sockerbit :bgrin: *stönande tjur* :cy:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 374
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL