June 11, 2001
Östman wrote: [quote=Öwall]nej, jag vägrar. 1g = 9,7 m/s2
Den är 9,780 vid latitud 0
och 9,832 vid latitud 90
den skiftar alltså pga att jorden inte är helt rund, du är tyngre vid polerna än vid ekvatorn.
Ehhh.... G-kraft mäts väl i G inte i gramm eller har jag fel? 😛 I övrigt om man har så kraftiga högtalare så är det ingen risk att datorn går sönder, grannarna klagar före datorn tar skada. (Om dom inte flyttar vill säga.) 8)
November 26, 2002
Sebbe wrote: [quote=Östman][quote=Öwall]nej, jag vägrar. 1g = 9,7 m/s2
Den är 9,780 vid latitud 0
och 9,832 vid latitud 90
den skiftar alltså pga att jorden inte är helt rund, du är tyngre vid polerna än vid ekvatorn.
Ehhh.... G-kraft mäts väl i G inte i gramm eller har jag fel? 😛 I övrigt om man har så kraftiga högtalare så är det ingen risk att datorn går sönder, grannarna klagar före datorn tar skada. (Om dom inte flyttar vill säga.) 8)
du har nog rätt.
storhet=g
enhet=G
lätt att blanda ihop 🙂
November 8, 2002
Mind wrote: hmm, min burk står 1,5 meter ifrån en 12" 700W bas,
den är så go som fotstöd, går inte o flytta på den.
konstigt att den har överlevt hitils.
haha lol! okey då kan jag vara på den säkra sidan då 😛
seriöst grabbar.. HÅLLER ER TILL TOPIC fan va sne man blir ibland... varför fortsätta gnata på när man sagt till er förut
May 9, 2001
x-per wrote: Om du läser hårddisktillverkarens instruktioner så står det att hd:n bara kan klara av stötar på 30G, antingen genom att du tappar den med 30G krafter på en gång eller så kan du tappa den 30 gånger med 1G kraft styck, sen är den paj!
Så en hårddisk ska alltså klara en smäll på 30 G när den är i drift?
Och den förväntas fungera normalt efter det?
Hårddiskar som är i drift är ju rätt känsliga för stötar/kraftigare vibrationer.
June 11, 2001
rsastin wrote: [quote=x-per]Om du läser hårddisktillverkarens instruktioner så står det att hd:n bara kan klara av stötar på 30G, antingen genom att du tappar den med 30G krafter på en gång eller så kan du tappa den 30 gånger med 1G kraft styck, sen är den paj!
Så en hårddisk ska alltså klara en smäll på 30 G när den är i drift?
Och den förväntas fungera normalt efter det?
Hårddiskar som är i drift är ju rätt känsliga för stötar/kraftigare vibrationer.
Hårddiskar klar en smäll på 30G i drift / 250G om dom är avstängda ... dock bara i 2/100 av en sekund....
June 11, 2001
Blue_Moon_ wrote: Sebbe, ta du å testa att kasta Din HD i golvet allt va du pallar, filma allt med webcam och länka
Gjorde så med min gamla 18G IBM-hårddisk, den höll 3 år(totalt 8år) till efter det, det var kvalité på den tiden, nu mera är det bara kvantitet.
I dag skulle jag aldrig göra så med en IBM-disk :cy: :bash:
August 5, 2002
Asså här snackar alla om G, gravitationskraften, som är på 9.82m/s^2... Men G i det här fallet är hur många gånger sin egen kraft (vikt) diskarna usätts för... Det behöver inte nödvändigtvis ha med gravitationen att göra... Dock har det oftast det (flygplan osv.), men man kan även ränkna ut vilken G-kraft exempelvis en krock motsvarar...
November 26, 2002
Izomatic wrote: Asså här snackar alla om G, gravitationskraften, som är på 9.82m/s^2... Men G i det här fallet är hur många gånger sin egen kraft (vikt) diskarna usätts för... Det behöver inte nödvändigtvis ha med gravitationen att göra... Dock har det oftast det (flygplan osv.), men man kan även ränkna ut vilken G-kraft exempelvis en krock motsvarar...
Förvisso, men jag tror att diskarna ramlar ner på golvet oftare än att någon dänger dem i väggen eller liknande 🙂
2 Guest(s)