Datorföretag, frågor!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datorföretag, frågor!
Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 19, 2006 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej jag har länge haft en dröm att starta upp ett eget datorföretag. Suttit och tänkt lite, och några av er kan säkert hjälpa mig på traven. Tänkt att sälja delar, reparera osv. ev. också mindre internet café (2-3 datorer)

1) startkapital, hur mycket kan tänkas behövas? Vet att det är en väldigt svår fråga. Men tänk en liten datorfirma på en ort som Kiruna..

2) Det här med att bli återförsäljare åt t.ex komplett.se
är det värt? Bra vinst? Finns det några bättre altenativ?

Vet att vissa av er här på NH jobbar på div.. datorföretag, så kom gärna med tips osv.

Har säkert miljoner fler frågor, men är lite tom i skallen precis nu.. Kommer väl upp senare..

/C.B

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
1095219
November 19, 2006 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla med kommunen, tror de brukar kunna hjäpa en med att räkna ut startkapital och sånt.

Tror även man kan få hjälp ifrån arbetsförmedlingen med sånt.

Ska du hålla till hemma i "garaget" eller ska du hyra lokal att hålla till i?

Om du vill bli återförsäljare så försök att komma i kontakt med grosister i sverige.

http://www.gnt.se är ett ställe.

Edit: Man kan söka startkapital, vet inte vart riktigt. Men tror detär hos någon av åvanstående.
Men en viktig sak är att skriva ner ett väldigt bra "plan" om hur du tänk jobba och så. Så du inte bara säger att jag vill starta eget ge mig pengar 🙂

http://www.bry.se/affarsplan.html

Där står det lite bra saker, annars så googla lite på "starta eget"

Bjornstrom
Member
Medlem
1095220
November 19, 2006 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornsson wrote: Kolla med kommunen, tror de brukar kunna hjäpa en med att räkna ut startkapital och sånt.
Tror även man kan få hjälp ifrån arbetsförmedlingen med sånt.
Ska du hålla till hemma i "garaget" eller ska du hyra lokal att hålla till i?
Om du vill bli återförsäljare så försök att komma i kontakt med grosister i sverige.
http://www.gnt.se är ett ställe.

Hade tänkt en lokal ganska centralt. Får kolla upp stället.

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
1095221
November 19, 2006 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

lite mera om just bidrags delen

http://www.bry.se/s-e-bidrag.html

kappy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 249
1095290
November 20, 2006 - 9:18 am
sp_Permalink sp_Print

Hur fungerar det här med att vara t.ex. återförsäljare för komplett?

Om jag har fattat det rätt så innebär det att du inte behöver lägga ut pengar på att införskaffa hårdvaran, och har ett lager där du hela tiden kan skicka efter delar från. Den vinst är den % av priset som går till dig som återförsäljare?

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
1095311
November 20, 2006 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

Hur mycket kapital som behovs borde du ha stenkoll pa i din affarsplan.

Kolla sjalv, folk har kan knappast veta. Kolla vad alla inkop gar pa, lokalhyra, regga etc..! Sen ar det bara borja rakna ihop. Tank pa att du maste ha en bra buffert ocksa, du kommer inte kunna plocka ut nagra pengar pa ett bra tag och det kan ju ta ett tag innan payback pa inkop, bygga kund databas etc.

Anpassa kapital utefter nar du behover ga med vinst. 1 ar? 2? 3?

Hoppas du vet vad du ger dig in pa 🙂

http://www.e24.se/dynamiskt/ny.....098474.asp - Inte sa mycket att ta fasta vid men underhallande lasning iaf.

Det absolut basta tips jag har att ge: REGGA ETT AB OCH INGET ANNAT!

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1095312
November 20, 2006 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

ang internet café, kolla upp om du inte kan få hjälp av kommunen genom att vinkla det till ungdommarnas fördel.

Kriller
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 224
1095318
November 20, 2006 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote:
Det absolut basta tips jag har att ge: REGGA ETT AB OCH INGET ANNAT!

Det är ju dock inte gratis, är han själv så är ju enskild firma (dock så kan man inte ha namn p ådet) eller handelsbolag bättre, för att AB måste man ju minst ha 100 laxar för.

Swecross
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 38
1095336
November 20, 2006 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har kollat upp det där lite med att starta eget företag och har ett login till GNT där man kan se deras standardspriser. Sen går det naturligtvis att diskutera priserna om man köper mycket men standard priserna är höga. Det kostar dessutom 2000 kr i återförsäljar avgift. Det är riktigt dåliga marginaler på försäljnings marknaden. Det finns helt enkelt för många.

En lokal butik kanske kan fungera men ska du ge dig ut på internet försäljning så är det ju stenhård konkurrens.

Inte för att göra dig besviken men jag kom iaf fram till att det inte skulle vara lönsamt att starta ett eget företag då det är mycket slit och dålig vinst på det. Du kanske kan lyckas bättre ?

Det finns iaf mycket fler leverantörer en GNT. DU har Gandalf som ligger i göteborg. Mycket trevliga. Sen har du swedeltaco. Mycket otrevliga och ohjälpsamma. Dom verkar dessutom kräva att man redan ska ha ett inkört företag för att få köpa av dom.

Du måste även ha hand om returer på ditt företag vilket leverantörerna är stenhårda på att man ska ringa till dom och få returen godkänd och ALLT ska funktionstestas innan det skickas till dom. Frakter hit och dit kommer bli en hög kostnad och inköp av grejor naturligtvis om du tänkt dig att ha saker i lager.

Kanske kan vara en bra ide att börja via komplett och se hur det går för att senare fortsätta på egen hand ?

Darakir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
1095371
November 20, 2006 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Kriller wrote: [quote=Hauk] Det absolut basta tips jag har att ge: REGGA ETT AB OCH INGET ANNAT!

Det är ju dock inte gratis, är han själv så är ju enskild firma (dock så kan man inte ha namn p ådet) eller handelsbolag bättre, för att AB måste man ju minst ha 100 laxar för.

Aktiebolag är dyrt, och enskild firma är läskigt. Då går man i personlig konkurs om företaget gör det. Jag skulle satsa på handelsbolag.
Aktiebolag har dessutom mycket värre redovisningkrav än de andra.

Nyckeln till att starta ett företag är research. Kolla t.ex. upp liknade företag i andra lika stora orter, och kolla om de har några tips. Om du ska vara lokal är du ju inget hot mot dem.

Bjornstrom
Member
Medlem
1095405
November 20, 2006 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej! tack för alla svar. Efter mycket tänkande så är lokal för tillfället inte en verklighet då det blir väldigt, VÄLDIGT dyrt.. Lite dyrare än jag tänkt.

Så vad som händer nu vet jag inte...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1095447
November 20, 2006 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Värt att notera är kanske att handelsbolag numera är ungefär som en enskild firma ifall man kk'ar, dvs du är juridisk person i båda fallen ifall du driver det ensam.
Angående "måstet" att ha AB, Ingvar Kamprads IKEA är fortfarande inget AB, och han har det gått ganska bra för iaf.
En annan fördel är ju att man bestämmer helt själv i ett HB eller enskild firma, alltså ingen styrelse som ska blanda sej i och ev försinka affärerna.
Jag brukar knäcka lite extra åt en bekant med radiofirma, och har därmed tillgång till Captechs webbutik, och kan väl säga som så att det är inte speciellt billigare där om man handlar för mindre än 500 000:-/år. Vet ej heller hur mycket rabatt man kan tänkas få när man gått över den gränsen.
Många gånger är det billigare att köpa komponenter som privatperson på t.ex Komplett.
Som återförsäljare åt Captech, så får man naturligtvis betala för grejjerna man ska ha, endera direkt vid leverans (Postförskott) eller per faktura, och då naturligtvis även moms på detta.
Eftersom marginalerna på datorkomponenter är så små, så har iaf jag skrinlagt mina funderingar på att starta eget, iaf i den branchen.

*Edit*
Kan ju ta ett exempel, t.ex Intels Core 2 Duo E6300, vilken kostar 1750:- inkl. moms hos Komplett och 1751:- inkl. moms hos Captech, hur ska man tjäna pengar på det? Lägg sedan till ungafär 100:- i frakt hos komplett, mot Captechs ca: 190:- i frakt.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1095451
November 20, 2006 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ingen lätt bransch du ger dig in i... Du vet själv hur du gör när du ska köpa ny hårddisk. Du kollar upp billigaste möjliga på internet. Kanske köper du lokalt om det är fredag eftermiddag...

Generell bild givetvis!

Hauk
Member
Medlem
1095455
November 20, 2006 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Har man koll kan man skaffa ett AB utan kapitalinsats. Jag har drivit tva AB och dessa behovde jag inte 100 lax for. Det du ska starta ar en filial i Sverige agt av utlandskt moderbolag. Tro det eller ej men det finns lander i EU som ar snallare mot foretagare an Sverige... 😛

I ett HB sitter du med personligt ansvar och nar ditt forsta foretag gar at helvete (Oddsen for att det hander ar inte roliga, sarskilt i elektronik bransch) ar det inte kul vill jag lova. Kan effektivt forstora din ekonomi och framtid som foretagare.

Ingvar Kamprads IKEA har inte varit Svenskt sen 80-talet till att borja med och ar nog det basta exemplet pa perfektion av bolagsstruktur i denna varld. Att satta upp en struktur liknande IKEA ar dock inte sarskilt verkligt i det har fallet... De personer som ligger bakom IKEA's struktur far valdigt bra betalt.

Ingvar har full kontroll, bolaget kan aldrig ga ur familjen, det finns ingen insyn. Allt ligger i holland.

Att man ar juridisk person och deklarerar under org. NR betyder inte att du slipper personligt ansvar vid konkurs i HB. Du har ingen sakerhet i ett handelsbolag / kommanditbolag. Det handlar snarare om att du kan ha bolagsman i ett HB. Nar ett HB som juridisk person ingar ett avtal eller tar pa sig en skuld sa gor bolagsmannen bakom denna juridiska person aven det.

Det ar ingen igentlig skillnad pa HB och EK forutom namn skydd, hur du deklarerar och det faktum att du kan ha delagare.

Om "numer" innebar att regler forandrats nyligen far jag dock be om ursakt da foretagande i Sverige ar ett avslutat kapitel for min del, har ingen koll pa hur regler med ny regering etc har forandrats.

Nackdelen med AB ar att du maste ha en godkand revisor. Det kostar stalar... denne kan dock hjalpa dig med skatteplanering och minska en del kostnader, har du inte hjarnkoll pa lagar och skatter (Bra site ar http://www.skatter.se) kan du nog komma att behova en till och fran hursom. Eftersom det snackades lokal i city etc sa antog jag att det fanns lite pengar bakom foretagsstarten.

Det ska dock sagas att det inte ar sjalvklart att t ex banken later dig lana utan personligt ansvar bara for att du har ett AB. Du maste vara duktig pa att overtyga... ;).

Foretagande i sverige ar ett helvete och formodligen det absolut samsta satt du kan forsorja dig pa (Sa lange du inte ar en javel pa att fuska, fultaxeras det etc ar det en annan femma!) och ska du som ny foretagare ge dig in i en sadan bransch som elektronik... jadu..

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1095464
November 20, 2006 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Om "numer" innebar att regler forandrats nyligen far jag dock be om ursakt da foretagande i Sverige ar ett avslutat kapitel for min del, har ingen koll pa hur regler med ny regering etc har forandrats.
.

Har ingen koll på exakt när detta ändrades, men det bör ha varit för en 10-15 år sedan.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Hauk
Member
Medlem
1095465
November 20, 2006 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Det har inte andrats. Du har personligt ansvar som delagare i HB. Kursar du star du dar med baten, bilen, datorn etc.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1095479
November 20, 2006 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Det har inte andrats. Du har personligt ansvar som delagare i HB. Kursar du star du dar med baten, bilen, datorn etc.

Det har jag inte motsagt.? Men för en 20 år sedan vill jag iaf minnas att HB'et i sej självt var en juridisk person, ungefär på samma villkor som AB är.
Minns även att det fanns något som hette kommanditbolag, vilket också kunde vara till fördel i vissa hänseenden, vilka minns jag dock inte.
Vad jag menar är att det ändrats nån gång för 10-15 år sedan, till att handelsbolagsägaren/ägarna numera är juridisk person.
Och som jag skrev tidigare så är jag redan på det klara med att enskild firma och HB är ungefär lika vad det gäller juridisk person.

"Värt att notera är kanske att handelsbolag numera är ungefär som en enskild firma ifall man kk'ar, dvs du är juridisk person i båda fallen ifall du driver det ensam."

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1095486
November 20, 2006 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: Hej jag har länge haft en dröm att starta upp ett eget datorföretag. Suttit och tänkt lite, och några av er kan säkert hjälpa mig på traven. Tänkt att sälja delar, reparera osv. ev. också mindre internet café (2-3 datorer)

1) startkapital, hur mycket kan tänkas behövas? Vet att det är en väldigt svår fråga. Men tänk en liten datorfirma på en ort som Kiruna..

2) Det här med att bli återförsäljare åt t.ex komplett.se
är det värt? Bra vinst? Finns det några bättre altenativ?

Vet att vissa av er här på NH jobbar på div.. datorföretag, så kom gärna med tips osv.

Har säkert miljoner fler frågor, men är lite tom i skallen precis nu.. Kommer väl upp senare..

/C.B

Säg till om du behöver personaö. 🙄

Hauk
Member
Medlem
1095487
November 20, 2006 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag laste helt fel, trodde du stod och pastod att man inte hade personligt ansvar i HB 😀 Man delar det personliga ansvaret med sina delagare.

Klockan ar 03 har och jag har jobbat alldeles for lange idag 😀

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1095489
November 20, 2006 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Jag laste helt fel, trodde du stod och pastod att man inte hade personligt ansvar i HB 😀 Man delar det personliga ansvaret med sina delagare.

Klockan ar 03 har och jag har jobbat alldeles for lange idag 😀

Inga problem..

wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 266
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL