Datornördar!|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datornördar!
devilace
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
sp_UserOfflineSmall Offline
114727
December 3, 2001 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

HAHA! Jag trodde också han skrev det tills du skrev det där.. Det stämmer ju nästan det också 😀

Raw
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 545
114893
December 3, 2001 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

😆

"Tillber skärmen", e du riktigt normal Wedge? 😀

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
114909
December 3, 2001 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-12-03 09:55, BobboViking aka Fjoop wrote:

On 2001-12-03 07:26, Ponken wrote:

On 2001-12-03 01:35, TheGeorgeEscape wrote:
men snälla nån. ksw. läs på lite mer innan du häver ur dig saker. feminism står i grund och botten för jämlikhet och ingenting annat. alltså. JAG är feminist och grabb.

[ Detta Inlägg ändrades av: TheGeorgeEscape den 2001-12-03 01:36 ]

precis.. ett exempel är att feminister vill att killar och tjejer ska ha lika lön..

hhhe.. läste inlägget 20 ggr och läste "vill att killar och tjejer ska ha samma kön"

hahah, vette faan vad det är med mig nu förtiden!

samma här.. laugh

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
114911
December 3, 2001 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-12-03 01:35, TheGeorgeEscape wrote:
men snälla nån. ksw. läs på lite mer innan du häver ur dig saker. feminism står i grund och botten för jämlikhet och ingenting annat. alltså. JAG är feminist och grabb.

[ Detta Inlägg ändrades av: TheGeorgeEscape den 2001-12-03 01:36 ]

vad skönt det känns att det kom ifrån dig smile

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 779
115122
December 3, 2001 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror att vi har kommit lite off topic här. Själva idén md tråden var väl som en protest mot begreppet datornörd. Och jag håller med. Varför ska man få kallas nörd bara för att man är intresserad av datorer? Och att en stor tidning skriver någonting som "Datornördarnas julafton" är ju skamligt. Det hade varit väldigt enkelt att skriva till exempel "Datorspelarnas julafton" eller "De dataintresserades högtid" etc. etc. Men naturligtvis skriver de inte så. Åker man på lan så är man ju en riktig nörd och det är väl inget fel att kalla sådana patetiska fjollor för dumma saker.
Jag tycker att personer med journalistutbildning skulle ha bättre vetande, eller åtminstone en viss yrkesmoral, som förbjöd dem att skriva sådana saker. Måhända överreagerar jag en smula men det är enligt min mening inte obefogat.
Varför kan inte datorintresserade personer få kallas just datorintresserade personer?

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
115136
December 3, 2001 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

...för att de är datornördar?

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
115147
December 3, 2001 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förstod att någon skulle skriva det där, Jerry. Det var dock inte överväldigande roligt.
Jag tycker att det är fel att kalla folk för nördar, inte för att jag själv är särskilt drabbad utan för att det är rent principiellt och moraliskt fel.
Varför ska man få placeras i något slags fack med nedlåtande benämning bara för att man hyser ett visst intresse för någonting?

Jerry
Member
Medlem
115159
December 3, 2001 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Du får ursäkta, men jag har svårt att ta det här seriöst. Jag säger datornörd om mig själv också då jag tycker jag har suttit vid datorn för mycket. Vad är det som är så allvarligt, känner du dig förolämpad för att någon kallar dig nörd? Du inser väl själv att det inte är så.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
115161
December 3, 2001 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Åker man på lan så är man ju en riktig nörd och det är väl inget fel att kalla sådana patetiska fjollor för dumma saker.

Patetisk fjolla..

Pratar du om jornalisterna eller feministerna??
D kan väl inte vara så att du menade den högre intelligentare sortens personer, som sysslar med datorer?

Eller pratade du bara om dig stjälv?

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
115163
December 3, 2001 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-12-03 22:07, HELIX wrote:
Åker man på lan så är man ju en riktig nörd och det är väl inget fel att kalla sådana patetiska fjollor för dumma saker.

Patetisk fjolla..

Pratar du om jornalisterna eller feministerna??
D kan väl inte vara så att du menade den högre intelligentare sortens personer, som sysslar med datorer?

Eller pratade du bara om dig stjälv?

Det verkar som om du missuppfattat mig, har du verkligen läst hela inlägget?
Jag trodde att ironin skulle lysa igenom ganska starkt efter att jag faktiskt klargjort min åsikt på ett, som jag ser det, mycket tydligt sätt.

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
115165
December 3, 2001 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-12-03 22:04, Jerry wrote:
Du får ursäkta, men jag har svårt att ta det här seriöst. Jag säger datornörd om mig själv också då jag tycker jag har suttit vid datorn för mycket. Vad är det som är så allvarligt, känner du dig förolämpad för att någon kallar dig nörd? Du inser väl själv att det inte är så.

Det är ingen som brukar kalla mig nörd och jag kallar varken mig själv eller andra för det, men jag tycker att det är fel att uttrycket används. Missförstå mig inte nu, de flesta använder det ju på ett skämtsamt sätt utan att mena någonting med det, men det finns de som använder det på ett nedlåtande sätt för att de ogillar datorer och tycker att det är "fånigt" att vara datorintresserad. Därför tycker jag att hela termen "datornörd" skall avskaffas.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
115170
December 3, 2001 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

datornerd är ett begrepp precis som tex att man säger fjortis till en del personer även fast dom e yngre eller äldre, bryr mig inte om någon skulle kalla mig dator nerd för jag ser varken ut som en eller beteer mig som en, tror att den stereotypa dator nerden är ett begrepp som håller på att dö ut.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
115174
December 3, 2001 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Heh sorry Quaero.. Jag skummade igenom allt och såg dedär... Sorry 😀

TiNo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 284
115176
December 3, 2001 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print
Jerry
Member
Medlem
115187
December 3, 2001 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker termen är lite charmig. Den påminner mig om den gamla goda tiden då datorer inte var var mans egendom och bara var några få "förunnat". Nuförtiden är alla datornördar.

BobboViking aka Fjoop
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 394
115221
December 3, 2001 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

ja men det är så j**la dåligt att sitta mycket vid datorn egentligen. men man säger ju t.ex. fotbollsgay mm. mm. sluta hetttsa upp er folk... det ÄR hmmm, dåligt att sitta vid en dator dagarna i ända, självdestruktivt och asocialt, det finns nog inte mycket positivt med att sitta vid en dator... hehe, till en viss mn är det väl det för att få information men typ häcka på NH's forum ät ju egentligen rät dött....

gör man något vettigt som attt istället för att så fort man sätter sig vid datorn går till ett gym istälet får manju ut något av det... vistt, alla prioriterar oilka och vissa kanske inte får t något av gym men av datorer.. jaja, nu svävade jag ut lite väl mycket knaske,

anyway.. jag tycker nog det är nördigt att åka på lan på helgerna och sitta vid datorn hela näterna.. så datanörd är något vi ska värna om smile

TheGeorgeEscape
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 201
115236
December 3, 2001 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag säger bara en sak. Lösnummer. Det styr allt inom tidningsjournalism.

nidas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 345
115266
December 3, 2001 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Var bara tvungen att påpeka att IQ inte har speciellt mkt å göra med intelligens... har mer att göra med hur mkt fakta man lyckats klämma in i skallen och kommer ihåg.. IQ testen är speciellt framtagna för att passa den industraliserade världen och därför får t.ex. Afrikaner i snitt 15 poäng lägre medel än Europer.. IQ skalor är lika pålitliga som en kvinna.. dvs inte alls.. smile

Hmm låter som en jäkla militant röding i det där inlägget.. men det får man väl ta å svälja ...

Jerry
Member
Medlem
115270
December 3, 2001 - 11:09 pm
sp_Permalink sp_Print

IQ har absolut ingenting att göra med hur mycket man lyckas klämma in i skallen. Det är baserat på logiskt tänkande. Om just det innebär intelligens är dock mer tveksamt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 346
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL