September 12, 2001
Gueno wrote: Den tog..
Ett slag under bältet. :bgrin:Jag tillägga att jag var lite då och oerfaren då. 🙄
Tja...om du bestämmer dej att avsky ett visst bilmärke för att dom voltar så torde du inte gilla Mercedes den minsta lilla.
Vem kommer inte ihåg Mercedes famösa miss med A-klass.
Sedmera känd som "vältklassbilen". 😀
Så jag fattar inte att du vågar köra en Mercedes överhuvudtaget. 😀
January 23, 2002
skiroy wrote: [quote=Gueno]Den tog..
Ett slag under bältet. :bgrin:Jag tillägga att jag var lite då och oerfaren då. 🙄
Tja...om du bestämmer dej att avsky ett visst bilmärke för att dom voltar så torde du inte gilla Mercedes den minsta lilla.
Vem kommer inte ihåg Mercedes famösa miss med A-klass.
Sedmera känd som "vältklassbilen". 😀
Så jag fattar inte att du vågar köra en Mercedes överhuvudtaget. 😀
Jo, kommer ihåg den.
En sak som irriterar mig med den händelsen är att det var Robert Colin som körde bilen vid tillfället.
Han jobbade då på tidningen Teknikens Värld och gjorde testet för deras räkning.
Det fula är att bara för att han körde så blev han überkändis i biljournalistkretsar, även bland vanliga svensson, och fick massa erbjudande från andra vanliga tidningar med bilavdelningar, däribland Aftonbladet som han tog jobb hos, säkerligen med fet lön.
Men jag har läst Teknikens Värld i många år och kan säga att Robert Colin knappast var en av dom som skrev de bättre reportagen, men det sket de andra tidningarna i fullständigt i för det var ju han som körde när bilen välte. 😕
June 28, 2001
skiroy wrote: [quote=Gueno]Jag är saab hatare för att min första första rullning var med en saab 900.
Att leka Schumacher och åka saab går inte så bra.Jag vill också se bevis tack.
Ja du är en saabhatare för att du inte kan köra bil ju. 😛
word up dude.
jag har för mig att BMW hadde aktivt whipplash skydd i vissa modeller av sina stolar, dock tycker jag det är Jävligt bra av volvo och saab att dom har det som standard, nästan så man borde maila dom och beröma dom.
jag har aldrig åkt BMW men vovlo 740 sitter man så jävla bekvämt i, så en BMW med 740 säten och reglerbara gasdämpare och en turbokonverterad motor så har vi halva min drömbil.
(om man bortser från trans Am) åhhh V8
June 3, 2001
skiroy wrote: Tja...om du bestämmer dej att avsky ett visst bilmärke för att dom voltar så torde du inte gilla Mercedes den minsta lilla.
Vem kommer inte ihåg Mercedes famösa miss med A-klass.
Sedmera känd som "vältklassbilen". 😀Så jag fattar inte att du vågar köra en Mercedes överhuvudtaget. 😀
Har aldrig gillat saab, Trabant och Fiat.
Jag personligen har aldrig voltat med en Merca och därför gillar jag dom.. än. :blink:
Jag skulle aldrig sätta mig i en A-klass.
Dels för att jag tycker modellen är skamligt ful och dels för att jag inte gillar den typen av "miniminibussar".
November 13, 2003
Blir lite svårt att citera alla nu men...
Visst kan Saab lägga ner lite mer möda på större motorer då det kan verka lite klent, det håller jag med om.
Sen Gueno.. Visst, förstår att du har annan smak och jag kan också hålla med dig
om att insidan speciellt är Skit! Men är bilen, 9-5, 6 år gammal så är det inte så konstigt kanske.
Däremot så tycker jag att 9-3 har på tok gör lite förnyelse i inredningen då de nästan kapat gamla 9-3/900 rakt av.
Där har de mycket att lära av BMW/Mercedes/ och framför allt Audi.
Vidare.. säg den som inte tycker om en M3 Bearznail.. :bgrin:
Man blir lika tokig varje gång man ser en "äkta" M3/M5, de andas M-Power!
Sen att leka Schumacher i en 900 är nog det dummaste man kan göra (nästan i alla fall)
Till och med 9-3 Aero (gamla mod) hade på tok för mjuka fjädrar så att i alla fall jag vart rädd i farter på 200+, kändes som man var färdig för att lyfta.
Här i Jkpg ser man nästan bara 9-5 Aero/9-3 Vector.. Kan kanske bero på att Holmgrens Bil ligger här 🙄
Och ja Mind, nya 5:serien har aktiva whiplash (stava?), men bara som tillval, vilket är skit i min mening när bilen ligger på 350-400 000 (530 då) i grundutförande och har så mycket annat i standardsäkerhet.
September 5, 2001
Jag tycker den ser snygg ut frammifrån, baken får dom nog jobba på. Hade jag fått välja mellan saab 9-2x och den nya wrx sti hade jag valt imprezan.
offtopic:jag tycker iof nya s40 är en katastrof...det finns ju redan s60 och s80. Alltså den ser ful ut, har inte kört en dock...
May 23, 2002
Har kollar upp det nu, en Saab 9-3 Viggen gör 70 - 110 på 4.0 sek, 3ans växel. En M5:a klarar det på 3.3 sek. Skaffar du sedan ett Steg 3 chip från Nordic så klarar Saaben det på 2.9 sek. Saaben har sjukt trimvänlig motor.
Btw. har åkt 250 knutar med en 9-3 T7 (gungigaste modellen) skodd med vinterdäck 🙂 Blev nästan rädd.
January 23, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan]Har kollar upp det nu, en Saab 9-3 Viggen gör 70 - 110 på 4.0 sek, 3ans växel. En M5:a klarar det på 3.3 sek. Skaffar du sedan ett Steg 3 chip från Nordic så klarar Saaben det på 2.9 sek. Saaben har sjukt trimvänlig motor.
Btw. har åkt 250 knutar med en 9-3 T7 (gungigaste modellen) skodd med vinterdäck 🙂 Blev nästan rädd.
Ta inte illa upp men ibland är du jävligt tjatig, så fort det kommer fram att Saab faktiskt inte var å überbra som du först sa så börjar du tjata om att man kan trimma den så den blir bättre.
SO WHAT!!!
Du kan trimma vilken jävla skitbil som helst så den går utav helvete så sluta tjata om en jävla massa trim när det handlar om vad bilarna presterar i original.
Åk ner till Tyskland så ska du få se att det finns smidiga sätt å trimma en M5:a på också, du tror väl inte att det inte finns monsterversionen av M5 också, kolla t.ex. på Qvarnis Kraftwerk, och det är egentligen ingen värsting jämfört med vad de presterar i t.ex. Tyskland.
Vill du ha en diskussion om vad bilar med trim presterar så skapa en ny tråd med det och dra inte upp det så fort Saab får pisk i sin standardversion i nån annan tråd.
Så jävla trött på dessa inlägg från dig som ständigt återkommer, du e nog fan den mest bilegotrippade personen jag vet.
"Det finns faktiskt inget bättre än Saab så det så. Och skulle det finnas kan man trimma en Saab men inga andra bilar ju. Saab är alltid bäst för det har jag bestämt!"
Ungefär så låter ju du om man skriver om det på ett språk som är mer passande till din mognad!
👿 👿 👿
Edit: Steg tre chip?
Det paketet som presterar det du beskriver består ju av:
Programvara + 3"racekatalysator + KN sportluftfilter + rostfritt effektavgassytem med ett ovalt 4" slutrör
Lite mer än ett chip det där, du tror inte man kan chippa en M5:a, byta avgassystem och sätta öppet sportluftfilter och på det sätter få mer än de 400hk som är från början?
Hur fan tänker du egentligen? 😕
BSR kan ju fixa fram 50 hästar till i en sketen Volvo V70 2.4 140hk med hjälp av programvara, sportluftfilter och luftfilterolja. Blir 190 kusar i den då, utan turbo.
:arg:
May 23, 2002
Steel wrote:
Du kan trimma vilken j**la skitbil som helst så den går utav h*****e så sluta tjata om en j**la massa trim när det handlar om vad bilarna presterar i original.
Vad ger mest per investerad krona? Och nej, långt ifrån alla bilar tåls att trimmas.
Steel wrote:
Lite mer än ett chip det där, du tror inte man kan chippa en M5:a, byta avgassystem och sätta öppet sportluftfilter och på det sätter få mer än de 400hk som är från början?
Hur fan tänker du egentligen? 😕
Gör det, du kanske får ut 430 häst som mest, då är det effektivt. M5:an är definitivt bättre mappad än en 2.4liters Volvo motor...
Turbobilar ger ju lite mer mos när man chippar dem.
Och nej, Saab är inte bäst. Cheva och Honda dominerar.
January 23, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Steel] Du kan trimma vilken j**la skitbil som helst så den går utav h*****e så sluta tjata om en j**la massa trim när det handlar om vad bilarna presterar i original.
Vad ger mest per investerad krona? Och nej, långt ifrån alla bilar tåls att trimmas.
Många bilar tål att trimmas, bara en fråga om att byta ut rätt saker, säger inte att alla bilar är lätta å trimma men de flesta går att trimma.
Mest per investerad krona ger troligen en modell från Ford, Mazda, VW eller liknande.
Eller varför Honda Civic TypeR, 200hk för 200.000:-
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Steel] Lite mer än ett chip det där, du tror inte man kan chippa en M5:a, byta avgassystem och sätta öppet sportluftfilter och på det sätter få mer än de 400hk som är från början?
Hur fan tänker du egentligen? 😕
Gör det, du kanske får ut 430 häst som mest, då är det effektivt. M5:an är definitivt bättre mappad än en 2.4liters Volvo motor...
Turbobilar ger ju lite mer mos när man chippar dem.
Och nej, Saab är inte bäst. Cheva och Honda dominerar.
Jo, du har nog rätt när det gäller just M5:an, lite dåligt exempel från mig.
Och ja det händer mer när man chippar turbobilar men du måste ju inse att det finns andra bilar med turbo än saab och saab kanske inte alltid är den bästa. Fast det kanske du redan har insett eftersom du säger att Cheva och Honda dominerar, även om jag inte håller med dig på den punkten heller.
June 3, 2001
[Gamepredator wrote: Sulan]Har kollar upp det nu, en Saab 9-3 Viggen gör 70 - 110 på 4.0 sek, 3ans växel. En M5:a klarar det på 3.3 sek.
*Sniff, sniff* Luktar det "seger" i luften? :trans:
Steel wrote: *En massa text*
Eyy.. va inte så syr. Don´t vorry bii häppy..
[Gamepredator wrote: Sulan]Gör det, du kanske får ut 430 häst som mest, då är det effektivt. M5:an är definitivt bättre mappad än en 2.4liters Volvo motor...
Turbobilar ger ju lite mer mos när man chippar dem.Och nej, Saab är inte bäst. Cheva och Honda dominerar.
Jag håller delvis med dig.
Att chippa en M5:a ger inte så fasligt med effekt.
Min svågers chef hade en M5:a (Har nu en Audi RS4 och tycker den går värre och det borde den ju göra) som han chippa, bytte avgassystem och luftfilter.
Skulle ge runt 100 hästar (sa dom) men han tyckte inte att det kändes mer än kanske 50.
När farsan gjorde samma sak med Volvo R:en så gick det från 250 till 290 häst, vridet kommer jag inte ihåg nu men den extra kraften kändes mycket bra.
Slutsats: Ska man chipa är det turbo motor som gäller eftersom att det ger mer. 🙂
June 3, 2001
Steel wrote: Fast det kanske du redan har insett eftersom du säger att Cheva och Honda dominerar, även om jag inte håller med dig på den punkten heller.
Chevas V8:or kan du får lätt ut 400 hästar ur utan turbo. 🙂
Titta bara på våran 740.
Har du sett den vinröda Civicen som är turbokonverterad?
Han har satt i NOS i den också och jäklar va den går. 😮
May 23, 2002
Om du slipar om kammarna, chippar, byter filter och rör så får du nog kanske 500 häst ur M5:an om det är bra gjort.
Tillbaks till topic: Känns lite lustigt att de använder en Subaru motor i den. Enligt ryktena så håller Subaru och Saab på att utveckla världens första boxer diesel tillsammans...
January 23, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan]Om du slipar om kammarna, chippar, byter filter och rör så får du nog kanske 500 häst ur M5:an om det är bra gjort.
Tillbaks till topic: Känns lite lustigt att de använder en Subaru motor i den. Enligt ryktena så håller Subaru och Saab på att utveckla världens första boxer diesel tillsammans...
Beror ju helt å hållet på att den är byggd på Imprezan, troligen är bottenplattan såpass anpassad för en boxermotor från början eftersom det för Subaru aldrig funnits något alternativ till boxtern i denna bilmodell och det är för dyrt att konstruera om bottenplattan.
October 22, 2003
Steel wrote: [quote=Milton]Tänk så bra Volvo skulle bli om Ford gjorde samma sak...
Saken är att Ford är lite smartare än GM.
Nya S40/V50 är samma bil i grunden som nästa Ford Focus och Mazda 3.
Men eftersom Ford låter alla tre märkena säga till om lika mycket så blir resultatet bättre och de ser till att samtliga har möjlighet att sätta sin egna prägel på bilen i form av kaross, inredning och diverse andra saker å finesser.
GM är enligt mig totalt misslyckade när det gäller att ha flera bilmodeller och märken på samma bottenplattor.
Nya Saaben är ju ett ypperligt exempel på detta.
Men de är inte ensamma om det - Volkswagen Passat, Audi A4, SKoda Octavia
June 3, 2001
Efterosm att Volvo inte tävlar i rally så vore det ju faktiskt lite kul om saab och Subaru gör en bil dom tävlar med ute i skogarna.
Men jaja.. jag ger mig lite.
Det skulle vara lite kul om saab kommer med en 4WD med en rolig motor.
Det kanske skulle ändra min nuvarande syn på åbäket. 😀
1 Guest(s)