Debattera mellankrigstiden|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Debattera mellankrigstiden
Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 8, 2005 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Istället för prov så ska vi ha debatt på nästa del av historia, på skolan. Ämnet är Mellankrigstiden mellan WW1 och WW2, och då mest varför WW2 kom.
Vi har blivit indelade i tre lag, och vi har fått varsinn åsikt vi ska stå för.

Ekonomiska skäl

Fredsvilkoren efter WW1

Ideologistiska skäl

Mitt lag har fått den andra åsikten, dvs. att det var pga. fredsvilkoren som WW2 bröt ut.
Jag skulle tycka det vore intressant och väldigt bra om ni här kunde ta ställning och debattera om huruvida det var. Självklart är man inte 100% för något i verkligheten, men nu är det så vi ska leka. Ni kan dock försvara och hävda argument från lite olika sidor, jag hör ju ändå bra åsikter och bra sätt att hävda att de är "fel".

Det vore kul om ni då kunde komma med argument och nerargumentera andra.

Kom igen nu! Visa vad ni kan!

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
855098
March 8, 2005 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Hitler ville absolut hämnas för att Tyskland var tvunget att ta på sig skulden för WW1 (senare när frankrike kapitulerade i WW2 rullade man ut samma tågvagn som tyskarna skrev på deras kapitulation i WW1, Hitler ville håna fransmännen)

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
855118
March 8, 2005 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

(Lite som ovan)

Fredsavtalet innebar att dyskarna fitt betala massor vilket försedde landet i en ekonomisk kris.
Detta i sin tur ledde till andra intärna problem och landet gick ner i en djup svacka...

Sen kommer hitler som inte bara ger löften om guld och gröna skogar utan faktist genomför detta.

Tänk dig ett land som är riktigt fattingt och som fått lida, folket ser sig som orättvist behandlade....
Nu kommer en karl som lovar att få landet på fötter och skaffar massor med nya jobb, även om i vapenfabriker men folk fick jobb och pengar.

kan tyckas att jag går in mera på punkt ett men 1an och 2an borde man ta och mecka ihop tycker jag.

Kortfattat: Folket hade det taskigt, kände sig orättvist behandlade och bristen på pengar var stor. Klart som fan dom hänger på "snälle herr adolfW som lovar att ge landet ära och rikedommar...

jolund
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 40
855126
March 8, 2005 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror att fredsvilkoren blev ett starkt verktyg för att få med sig det tyska folket, något som borde varit svårt då mer eller mindre en hel generation försvann i och med ww1. Jag tror depressionen som fanns i Tyskland lätt skyldes på fredsvilkoren samt det faktum att den tyska armen inte blev direkt slagen i fält. Men att hävda att fredsvilkoren var direkta skälet tror jag inte stämmer, vid den tiden kunde nog tyskland helt enkelt inte se igenom allt det galna i hitler regimen

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
855319
March 8, 2005 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

jolund wrote: det faktum att den tyska armen inte blev direkt slagen i fält

Så dolkstötsteorin var ett faktum? 🙄

p0rky
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 187
855460
March 8, 2005 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Den tyska armen blev inte direkt slagen på fält. Men när USA gick med i kriget förstod de flesta tyskar att det var lönlöst att fortsätta.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
855489
March 8, 2005 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

p0rky wrote: Den tyska armen blev inte direkt slagen på fält. Men när USA gick med i kriget förstod de flesta tyskar att det var lönlöst att fortsätta.

Och ändå slogs de till döden på västfronten?

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
855506
March 8, 2005 - 11:44 pm
sp_Permalink sp_Print

p0rky wrote: Den tyska armen blev inte direkt slagen på fält.

Nja, beror på hur man ser det. Ludendorffs offensiver på slutet gick ju rätt bra, men sedan började tyskarna pressas tillbaka. Från maj och framåt förlorade de ju i princip varje drabbning, men kapitulerade innan de hann lida något ultimat, militärt nederlag.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 345
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL