October 27, 2001
MULLVADEN wrote: [quote=gillbert]energi kort sagt. detaljerna lämnar jag till någon annan 😛
det är typ en massa elektroner och protoner tror jag 😉
Det där gjorde mig inte mycket smartare...=) du får IG...
OkÄJ, Det äR tYp liZsKsoM ElekTRoNer som Typ BräNNer GEnom KoppARtråDen oCH sätTer FnuRR på LaMPor Och SÅ,..¨'
June 17, 2002
PaiN wrote: [quote=MULLVADEN][quote=gillbert]energi kort sagt. detaljerna lämnar jag till någon annan 😛
det är typ en massa elektroner och protoner tror jag 😉
Det där gjorde mig inte mycket smartare...=) du får IG...
OkÄJ, Det äR tYp liZsKsoM ElekTRoNer som Typ BräNNer GEnom KoppARtråDen oCH sätTer FnuRR på LaMPor Och SÅ,..¨'
du får streck i det här ämnet...=)
June 17, 2002
MrWeizel wrote: El är elektroner som rör sig, eller bör jag också läsa på lite mer? 😛
Ja...
Va fan.. det säger ju inte mig ett jävla skit...
e det ingen som vet va fan EL e för nåt rent fysiskt... Lixom.. hur kan det går genom koppar eller vilket material det nu går igenom.. varför leder t ex inte plast? o så..
October 27, 2001
MULLVADEN wrote:
e det ingen som vet va fan EL e för nåt rent fysiskt... Lixom.. hur kan det går genom koppar eller vilket material det nu går igenom.. varför leder t ex inte plast? o så..
Det är för att elektronerna (snurrar kring kärnar i en atom) har lättare för att lämna sin kopparatom och hoppa till nästa och knuffa vidare de elektronerna som redan finns där.
EL är definitionen av hur snabbt elektronerna färdas genom kopparn och ström är hur många de kör på bredden. 😛 (om det nu inte är tvärt om 😉
June 17, 2002
PaiN wrote: [quote=MULLVADEN] e det ingen som vet va fan EL e för nåt rent fysiskt... Lixom.. hur kan det går genom koppar eller vilket material det nu går igenom.. varför leder t ex inte plast? o så..
Det är för att elektronerna (snurrar kring kärnar i en atom) har lättare för att lämna sin kopparatom och hoppa till nästa och knuffa vidare de elektronerna som redan finns där.
EL är definitionen av hur snabbt elektronerna färdas genom kopparn och ström är hur många de kör på bredden. 😛 (om det nu inte är tvärt om 😉
Hmmmm... ok... 🙄
November 26, 2002
MULLVADEN wrote: [quote=MrWeizel]El är elektroner som rör sig, eller bör jag också läsa på lite mer? 😛
Ja...
Va fan.. det säger ju inte mig ett j**la skit...
allting består av atomer.
atomer består utav en kärna vilken utgörs av protoner och neutroner, och runt denna kretsar elektroner.
ström är när en elektron hoppar från en atom till en annan, vilket sker på grund av spänning.
spänning är när det finns för många elektroner på ett ställe och inte lika många på ett annat ställe. då dras elektronerna till det ställe där det inte finns så många elektroner.
en minuspol på ett batteri har ganska många elektroner, och en pluspol har inte lika många.
om man sluter en krets mellan dessa två kommer elektronerna från minuspolen att ta sig till pluspolen.
ehm, ungefär så fungerar det, jag har säkert fel på någon teknikalitet, men det är säkert inte så noga.
se upp med ljusbågsolyckor.
June 17, 2002
Öwall wrote: Massa test...
Öwall fick precis MVG i denna kurs.. ok.. nu fattar jag...=) YEY..=)
En annan fråga...
Jag vet att det blir kortslutning om man kopplar plus till minus med en sladd..
men så fort man sätter nåt på sladden så funkar det.. hur kommer det sig?
Varfrö blir det inte kortslutning när man sätter t ex en lapa emellan?
November 26, 2002
MULLVADEN wrote: [quote=Öwall]Massa test...
Öwall fick precis MVG i denna kurs.. ok.. nu fattar jag...=) YEY..=)
En annan fråga...
Jag vet att det blir kortslutning om man kopplar plus till minus med en sladd..
men så fort man sätter nåt på sladden så funkar det.. hur kommer det sig?
Varfrö blir det inte kortslutning när man sätter t ex en lapa emellan?
kortslutning är helt enkelt när det inte finns något motstånd för strömmen, detta kan ofta leda till ljusbågsolyckor.
strömmen går helt enkelt för snabbt.
ungefär som att inte ha någon hastighetsbegränsning på en väg, som att hälla vatten från en hink till en annan genom att vända den upp och ner och hoppas på det bästa, som att knåda en deg utan något mjöl i.
eller något..
August 5, 2002
Det beror på att en sladd har (i stort sett) inget motstånd utan elektroner kan rusa i obegränade mängder från minus till plus, vilket leder till kortslutning.
Elektriska komponenter däremot har ett visst motstånd som gör att bara en viss mängd elektroner per sekund kan passera (ampere).
Och ja, när man "räknar" på eletricitet brukar man säga att strömmen går från plus till minus, men egentligen går elektronerna från minus till plus, konstigt - men sant.
2 Guest(s)