October 7, 2002
Pojo wrote: Strömmen går från minus till plus men eftersom de har kommit fram till det på senare tid säger man som man trodde för att den går från plus till minus.
Strömmen går definitionsmässigt från plus till minus, även om elektronerna rör sig motsatt väg.
För övrigt kan jag tillägga att det inte bara är elektroner som är inblandande i elektricitet. Det går alldeles utmärkt att skapa elektricitet med andra laddade partiklar också - som joner av olika slag (i vätskor då, de rör sig dåligt metaller). Jonerna kan mycket väl vara positivt laddade, och därmed röra sig i samma riktning som strömmen definitionsmässigt gör...
January 13, 2004
Brukar tänka att man sprutar vatten genom en slang..
Strömmen är hur många liter vatten (antal elektroner) man pumpar igenom per tidsenhet. (Alltså elektronflödet och det är därför det är höga amperetal som dödar, inte spänning som många verkar tro)
Spänningen är hur stort trycket är på slangens insida. (Hur packade elektronerna är) :bgrin:
Resistansen är hur smal slangen är. (Ju smalare slang desto högre resistans och därmed högre spänning)
U = RI
Testa själv med ohms lag så får ni se om det verkar stämma :bgrin:
Jag kanske är helt ute och cyklar
November 26, 2002
Boomhauer wrote: Brukar tänka att man sprutar vatten genom en slang..
Strömmen är hur många liter vatten (antal elektroner) man pumpar igenom per tidsenhet. (Alltså elektronflödet och det är därför det är höga amperetal som dödar, inte spänning som många verkar tro)
Spänningen är hur stort trycket är på slangens insida. (Hur packade elektronerna är) :bgrin:
Resistansen är hur smal slangen är. (Ju smalare slang desto högre resistans och därmed högre spänning)
U = RI
Testa själv med ohms lag så får ni se om det verkar stämma :bgrin:
Jag kanske är helt ute och cyklar
skulle vilja säga att spänningen är den mängd vatten man ska transportera i slangen
November 26, 2002
Boomhauer wrote: Mja. Jag ska inte börja käfta emot nu för jag har inte läst fysik A på c:a 3 år 🙂
Men om man kör ohms lag efter ditt argument så skulle mängden vatten som kom igenom slangen då öka om slangen blev smalare? (R blir större) Då tycker jag yttrycket borde öka istället 😉
hmm, kanske uttryckte mig luddigt.
tänk dig plus och minuspolen som två behållare, minuspolen är fylld med vatten, pluspolen tom
spänningen är mängden vatten i minuspolen. det stämmer inte riktigt, eftersom spänningen inte minskar med tiden, men det är en relativt bra liknelse ändå.
August 5, 2003
April 24, 2003
December 7, 2003
Öwall wrote: [quote=Smirnoff]It made me confuse.
elektroner från minus till plus fysikmässigt?
Vardagligt plus till minus?
elektronerna går från minus till plus, men man brukar säga att strömmen går från plus till minus.
det spelar egentligen ingen roll
Det borde det visst göra tycker jag? T.ex. i all elektronik med komponenter och allting, då borde det ju spela roll vilket håll strömmen går, beroende på vilket håll den går borde den ju passera komponenterna i olika ordning. Jag menar, det borde ju bli olika saker om strömmen går genom en spole till en transistor istället för tvärt om.
February 16, 2004
Payroouz wrote: [quote=Öwall][quote=Smirnoff]It made me confuse.
elektronerna går från minus till plus, men man brukar säga att strömmen går från plus till minus.
Det borde det visst göra tycker jag? T.ex. i all elektronik med komponenter och allting, då borde det ju spela roll vilket håll strömmen går, beroende på vilket håll den går borde den ju passera komponenterna i olika ordning. Jag menar, det borde ju bli olika saker om strömmen går genom en spole till en transistor istället för tvärt om.
En transisitor har flera anslutnigar och det blir då väldigt skillnad.
December 7, 2003
Pojo wrote: [quote=Payroouz][quote=Öwall][quote=Smirnoff]It made me confuse.
Ja, exakt. Därför spelar det stor roll vilken håll strömmen går.
February 16, 2004
Payroouz wrote: [quote=Pojo][quote=Payroouz][quote=Öwall][quote=Smirnoff]It made me confuse.
Ja, exakt. Därför spelar det stor roll vilken håll strömmen går.
Nej inte det jag menade men Bas Emitter Kollektor tänkte jag på. Men ingen större skillnad vilken väg det går igentligen. (Men i vissa fall ändå.)
2 Guest(s)