January 20, 2003
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Är du 24 å första gången du måste deklarera? Eller äre så att det är första gången du måste göra det själv å inte pappa hjälper dig? Hur som helt vad har du sysslat med hitills? Levt hemma? Legat på soffan? Jag har deklarerat sen 16..
Exakt, man är ju tvungen att deklarera sommarjobb tillochmed, förstår verkligen inte hur man pallat sålänge utan jobb, eller iofs kanske jobbat svart 🙄
May 22, 2001
Jag är arbetslös & levt på soc tyvärr... inte så att jag inte vill jobba men finns fan inga jobb där jag bor... & ja sommarjobb då har jag begärt jämkning jämt eller vad det heter, för jag har inte kommit upp i såna summor så man måste betala skatt.
bott själv i fyra år med & klarar mig utmärk, utom det ekonimiska då.
July 13, 2002
pcw wrote: Ogillar starkt socialfall.
Speciellt sådana som lägger våra skattepengar på dyra datorer.
iofs en av de vettigare sakerna att lägga det på... men håller med om det första.
Av nyfikenhet: Varför flyttar du inte då om det inte finns NÅGRA jobb alls där du bor (dvs du bor mitt i lappland ensam i koja men med internet förstås :roll:)
May 22, 2001
Jag har sparar väldigt länge för att få ihop till den dator jag har nu, om du inte tror mig kan du fråga peter20GHZ eller skiroy om det, om du syftar på mig, tror du jag gillar att leva på alfa-kassa & socialbigrad, nej jag hatar det som pesten, men är det bättre att man svälter & inte har någonstans att bo istället då? Det är inte alls kul att behöva gå upp dit varje månad & be om pengar så man klarar sig att leva en månad till i sitt liv.
Men du får väl allt serverat på silverfat eller? Kom ut i livet & se lite mer än din bakgård.
Ja men hur lätt är det att flytta någonstans & försöka få en lägenhet om du inte har jobb? Skulle vilja se dig lösa det. Varför jag fick denna var för innan pluggade jag & levde på csn då hade jag råd att bo ensam hemma, sen slutade jag skolan & söker jobb hela tiden men får inga. Är också arbetshandikappad så klarar inte av alla jobb som finns på arbetsmarknaden.
February 23, 2004
DraGoN wrote: Men du får väl allt serverat på silverfat eller? Kom ut i livet & se lite mer än din bakgård.
Öh nej jag har slitit på en fabrik i några år medans du sugit på csn's pengar. Jag har sett mer än min "bakgård". Tro mig.
DraGoN wrote:
Ja men hur lätt är det att flytta någonstans & försöka få en lägenhet om du inte har jobb? Skulle vilja se dig lösa det. Varför jag fick denna var för innan pluggade jag & levde på csn då hade jag råd att bo ensam hemma, sen slutade jag skolan & söker jobb hela tiden men får inga. Är också arbetshandikappad så klarar inte av alla jobb som finns på arbetsmarknaden.
Jag känner MÅNGA som flyttat till Göteborg t.ex och fått jobb på direkten. Det är ju bara att ta sitt pick och pack och söka jobb. Du får ju inte sura ner dig framför datorn bara för du är arbetslös. Lös situation istället! Bara du själv som kan göra det.
September 12, 2001
pcw wrote: [quote=DraGoN]Men du får väl allt serverat på silverfat eller? Kom ut i livet & se lite mer än din bakgård.
Öh nej jag har slitit på en fabrik i några år medans du sugit på csn's pengar. Jag har sett mer än min "bakgård". Tro mig.
DraGoN wrote:
Jag känner MÅNGA som flyttat till Göteborg t.ex och fått jobb på direkten. Det är ju bara att ta sitt pick och pack och söka jobb. Du får ju inte sura ner dig framför datorn bara för du är arbetslös. Lös situation istället! Bara du själv som kan göra det.
Jag har sett mkt på bakgården också.
Kan säga att man ska inte så tvärsäkert säga saker som du säger nu.
Du kan inte veta om den precisa orsaken.
Jag jobbar och jag får slita och betala skatt här med.
Inga lån har jag heller...men jag betalar skatten som jag ska till nytta för andra som har det mindre bra ställt.
Folk som är sjuka och vad du vill....
January 12, 2004
Väx upp...
Även om du nu har sett mer än din egna bakgård så har bevisligen mycket kvar att lära här i livet...
Ett tips, lämna in deklarationen, det kan bli dyrt annars...
Av någon anledning så sket jag i det en gång, det kostade mig 15000:- 😮
September 20, 2003
Är du 17år eller?
Socialbidraget räcker inte till någon dyr dator, vill du ha det får du jobba. Alla som behöver/får bidraget är förlorare, men utan det det hade de inte varit något alls.
De som har dyra datorer jobbar antingen svart eller så har de skaffat sig en utbildning = bra lön!
Större delen av CSN pengarna är ett lån (ifs med bra ränta), men ska iaf återbetalas. För att få lånet måste du dessutom prestera = klara tentor, att kalla det att suga är en överdrift. Om det nu är så enkelt varför suger då inte alla?
Håller med pixlez att jobba suger, finns ingen som inte skulle tack nej till att bara göra det man tycker är kul = slösa pengar (oftast)!
Det sjuka idag är att endast låg/medelinkomst tagarna blir straffade med "böter", folk som lurar staten på >1milj kr/år slipper alltid undan.
Det tråkiga med "folk" är att de upprörs mer av att deras granne tjänar 500kr mer än dom än att visa personer i detta samhälle tjänar vad du tjänar på en livstid på 3-5år.
Dessa människors inkomster sägs dessutom baseras på deras prestation! 😮
Att tex städa svart är ju nästan likställt med att sälja droger. Iaf om man tittar på benägenheten att anmäla det. Drogerna (kriminaliteten) kostar ju oss skattebetalare ofantligt många gånger mer, så varför jämför de flesta av oss svart arbete med kriminalitet. Alla som städar svart prostituerar ju sig inte!
Utan kriminaliteten skulle ju svart jobb inte finnas. Kortsiktigt är ju svart jobb bra, men frågan är hur det verkligen är i det långa loppet?!
Varför betala skatt om man inte har råd med hyran?! Gör man det får man ju mindre mat på bordet!
Men så länge man själv har det bra så är det ju onödigt att bry sig om andra! 8)
November 4, 2001
patu wrote: [quote=pcw]Ogillar starkt socialfall.
Är du 17år eller?
Socialbidraget räcker inte till någon dyr dator, vill du ha det får du jobba. Alla som behöver/får bidraget är förlorare, men utan det det hade de inte varit något alls.
De som har dyra datorer jobbar antingen svart eller så har de skaffat sig en utbildning = bra lön!
Större delen av CSN pengarna är ett lån (ifs med bra ränta), men ska iaf återbetalas. För att få lånet måste du dessutom prestera = klara tentor, att kalla det att suga är en överdrift. Om det nu är så enkelt varför suger då inte alla?
Håller med pixlez att jobba suger, finns ingen som inte skulle tack nej till att bara göra det man tycker är kul = slösa pengar (oftast)!
Det sjuka idag är att endast låg/medelinkomst tagarna blir straffade med "böter", folk som lurar staten på >1milj kr/år slipper alltid undan.
Det tråkiga med "folk" är att de upprörs mer av att deras granne tjänar 500kr mer än dom än att visa personer i detta samhälle tjänar vad du tjänar på en livstid på 3-5år.
Dessa människors inkomster sägs dessutom baseras på deras prestation! 😮
Att tex städa svart är ju nästan likställt med att sälja droger. Iaf om man tittar på benägenheten att anmäla det. Drogerna (kriminaliteten) kostar ju oss skattebetalare ofantligt många gånger mer, så varför jämför de flesta av oss svart arbete med kriminalitet. Alla som städar svart prostituerar ju sig inte!
Utan kriminaliteten skulle ju svart jobb inte finnas. Kortsiktigt är ju svart jobb bra, men frågan är hur det verkligen är i det långa loppet?!
Varför betala skatt om man inte har råd med hyran?! Gör man det får man ju mindre mat på bordet!
Men så länge man själv har det bra så är det ju onödigt att bry sig om andra! 8)
du lär ju få rätt så sämst pension om du tänker fortsätta att arbeta svart.
March 1, 2001
om man inte har disciplin nog att avsätta pengar på ett sparkonto ändå. Själv så ska jag väl deklarera detta året oxå, eller rättare sagt skriva en signatur på sista sidan typ...
sen att ha råd med en bra datta trots att man har a-kassa å socialbidrag bör väl gå. Bo hos föräldrarna eller hos deras föräldrar = ingene eller låg hyra + gratis/billig mat. Sen är det ju inte så mkt mer som kostar pengar så en modern datta ska man nog kunna ha råd me.
April 18, 2003
pixlez wrote: Varför skulle man vilja jobba för?
Vem skulle helt ärligt tacka nej till att inte jobba och bli ekonomiskt oberoende för resten av sitt liv?
Skippa moralkakorna, ingen VILL jobba för jobbandets skull.
Med den inställningen så låter det som om du kommer att få ett helvete i dryga 45 år eller nått sånt tills du kan gå i pension....
Skaffa ett jobb som du trivs med så är det ingen match, jag ser som regel fram mot att få jobba, träffa arbetskamraterna och göra lite nytta. Sen att det känns så gott när löningen dimper ner och man kan bränna den på mer eller mindre viktiga saker gör ju inte saken sämre.
Jag kan ju säga dej att även om jag blev ekonomiskt oberoende så skulle jag fortsätta jobba, kanske rent av i samma tempo som i dag.
Deklarerade jag med, får igen 14.437:-, först en lååång skön sommar sen lite skattepengar i slutet av den... ibland är livet bra gott 🙂
3 Guest(s)