October 14, 2002
ska deklarera enskild firma för första gången och jag har några korta frågor som jag hoppas någon snäll person kan avvara några minuter åt.
OBS! Svara inte på frågorna om du är osäker.
Kort bakgrund:
Under 2004 sysslade jag en del med datorsupport för att få lite pengar utöver det csn gav mig för plugget.
Frågorna:
1. är allt jag ska lämna in Inkomstdeklaration 1 och blankett N1?
2. förra året betalade jag 7000 i debiterad preliminärskatt.
hur har man räknat ut den summan (kommer inte ihåg vad jag angav som gissad inkomst)?
är det en viss procent av (mina inkomster ex moms) minus (mina utgifter ex moms)?
3. måste jag skriva något på Inkomstdeklaration 1 förutom min namnteckning, om alla inkomster kommit från firman?
Tack på förhand!
March 1, 2003
1. Har du som enskild företagare valt att redovisa enligt "bokslutsmetoden" så behöver du inte ens skicka in N1. Du fyller bara i dom gröna fälten i Inkomstdekl. 1. (Så gjorde jag iaf.)
2. Den debiterade prel.skatten är baserad på dina angivna (förmodade) inkomster för företaget.
3. Då fyller du i rutorna 100 och 125 i det gröna fältet. Samt momsen i rutorna 109 och 110. I ruta 109 deklarerar du dina "momsintäkter". I 110:an dina "momskostnader".
disclaimer...
jag är lite osäker på om du slipper N1.
March 1, 2003
I ditt registreringsbevis (för företaget) står det om redovisningen ska ske enligt bokslutsmetoden.
Nu kan det vara så att olika regler gäller dig och mig då jag har även löneinkomster från "vanligt" arbete.
I mitt reg.bevis står följande.
"Redovisning ska ske i inkomstdeklaration."
"Redovisning ska ske enligt bokslutsmetoden."
Men som sagt, i registreringsbeviset står det lite mer info.
EDIT: på N1 står det att den används "Utan årsbokslut"
dvs. "Bokslutsmetoden" -> ingen N1
October 14, 2002
hm... har för mig att det står inkomstdeklaration/bokslutsmetoden på mitt registreringsbevis också (har det inte här dock).
däremot står det följande på Specifikation för inkomstdeklaration 1 för inkomstår 2004:
"Följande skäl gör att du förväntas lämna N-blankett:
- Du hade F-skatt 2004
- Du var momsregistrerad 2004
Detta innebär att du med största sannolikhet får ditt slutbesked i december."
March 1, 2003
Rom Raptor wrote:
däremot står det följande på Specifikation för inkomstdeklaration 1 för inkomstår 2004:
"Följande skäl gör att du förväntas lämna N-blankett:
- Du hade F-skatt 2004
- Du var momsregistrerad 2004
Detta innebär att du med största sannolikhet får ditt slutbesked i december."
detta lämnar inte mycket åt fantasin...
bara att bita i det sura deklarations-äpplet och fylla i N1:an...
lycka till med siffrorna...
March 1, 2003
exkl. moms
(enligt sidan 7 i Dags att delarera/Näringsverksamhet utan årsbokslut)
http://skatteverket.se/broschy.....index.html
finns även med årsbokslut
http://skatteverket.se/broschy.....index.html
2 Guest(s)